Gå til innhold

Hvorfor MÅ sensorer vente med å rette eksamen til siste dag??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har jo vanligvis 3 uker på seg, men man får ingen svar før 3 uker har gått. Why!? 

Anonymkode: ff47f...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier du å levere eksamen før fristen går ut?

Det er administrasjonen som publiserer karakterene og de har som regel ekstremt mye å gjøre. Det vil si at sensuren kan være ferdig før karakterene publiseres.

Anonymkode: c5c38...822

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er to sensorer som på vgs, er det fellessenssur en fast avsatt dag der man går gjennom alle karakterene og setter endelig karakter. 

Anonymkode: eb85c...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor leser og vurderer muligens din besvarelse allerede dagen etter du har levert, det vil du aldri få vite. Men så er det hele resten av kullet ditt som skal sensureres, så skal det samsensureres, og det er flere kommisjoner, det vil si at en intern sensor har fem besvarelser han skal samsensurere med ekstern sensor A og ti med ekstern sensor B... Osv... All denne logistikken tar tid. Så meldes alle karakterer inn til eksamenskontoret, og disse må ha alle karakterer fra alle kommisjoner før kullet får vite resultatet. Grunnet all denne logistikken frigis alltid karakteren på dato for sensurfrist.

Anonymkode: afbe8...9d8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sensor selv, og det handler ikke om at vi MÅ gjøre det på slutten, jeg begynner rettingen med en gang jeg får inn eksamenene, men så har man gjerne 60 eksamener som skal rettes, og etterpå skal man ha møte med med-sensor for å se om man har fått ca samme karakter, og deretter bli enig om en fastsatt karakter.

For sensors del er det mye arbeid, og for administrasjonens del er det mye arbeid. Samt at alle får karakterene samtidig. 

Jeg skjønner godt det er frustrerende og vente, men prøv å tenk at sensurfristen = datoen du får karakteren. 

Anonymkode: ad071...0f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg sensurerer ca 20 stykk hver gang. Selvfølgelig begynner jeg dagen før fristen går ut. Jeg begynner den dagen dere leverer, jobber meg gjennom alle 20 før jeg begynner å finpusse og se igjennnom alle en gang til å å sikre at jeg ikke han gjort feil. Deretter må jeg ha møte med den andre sensoren og gå giennnom alle sammen på nytt for å bli enig om karakteren. Kanskje er jeg ferdig tre dager før fristen. Men eksamenskontoret slipper ikke karakteren før frist for at alle skal få samtidig. Er du klar over hvor mye bråk studenter klarer å lage om noen får sensur før andre eller? Sykt mye bråk. De er fullstendig koko når det gjelder karakterer…

Anonymkode: 2acce...6f2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sensor leser og vurderer muligens din besvarelse allerede dagen etter du har levert, det vil du aldri få vite. Men så er det hele resten av kullet ditt som skal sensureres, så skal det samsensureres, og det er flere kommisjoner, det vil si at en intern sensor har fem besvarelser han skal samsensurere med ekstern sensor A og ti med ekstern sensor B... Osv... All denne logistikken tar tid. Så meldes alle karakterer inn til eksamenskontoret, og disse må ha alle karakterer fra alle kommisjoner før kullet får vite resultatet. Grunnet all denne logistikken frigis alltid karakteren på dato for sensurfrist.

Anonymkode: afbe8...9d8

Så det betyr at jeg kan få F bare fordi noen andre sin oppgave er bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har vært sensor selv, og det handler ikke om at vi MÅ gjøre det på slutten, jeg begynner rettingen med en gang jeg får inn eksamenene, men så har man gjerne 60 eksamener som skal rettes, og etterpå skal man ha møte med med-sensor for å se om man har fått ca samme karakter, og deretter bli enig om en fastsatt karakter.

For sensors del er det mye arbeid, og for administrasjonens del er det mye arbeid. Samt at alle får karakterene samtidig. 

Jeg skjønner godt det er frustrerende og vente, men prøv å tenk at sensurfristen = datoen du får karakteren. 

Jeg er dessverre sånn som ikke klarer å "levere og glemme hele greia". Kan ikke sove, spiser knapt, tenker worst case. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det betyr at jeg kan få F bare fordi noen andre sin oppgave er bedre? 

Hvis din oppgave er rævva sammenliknet med alle andres så kan du få F ja. 

Anonymkode: dad0f...4b1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er dessverre sånn som ikke klarer å "levere og glemme hele greia". Kan ikke sove, spiser knapt, tenker worst case. 

Det er et deg-problem, ikke sensorenes.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis din oppgave er rævva sammenliknet med alle andres så kan du få F ja. 

Det er absolutt ulogisk jo. De må jo se på hvordan JEG har skrevet og hvordan jeg har jobbet i løpet av hele semesteret. 

Idiotisk konkurranse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er et deg-problem, ikke sensorenes.

Takk for støtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ulogisk jo. De må jo se på hvordan JEG har skrevet og hvordan jeg har jobbet i løpet av hele semesteret. 

Idiotisk konkurranse. 

Hvis du ikke møter kravet for bestått så består du ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du ikke møter kravet for bestått så består du ikke.

Det var ikke det jeg spurte om 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Idiotisk konkurranse. 

Eksamen har jo ikke noe med resten av året å gjøre? Er jo nettopp det som er litt skummelt med eksamen, man kan ja jobbet sinnsykt bra gjennom hele semesteret, ha en dårlig periode rundt eksamen, for å så stryke.

Anonymkode: 5bbca...8e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Eksamen har jo ikke noe med resten av året å gjøre? Er jo nettopp det som er litt skummelt med eksamen, man kan ja jobbet sinnsykt bra gjennom hele semesteret, ha en dårlig periode rundt eksamen, for å så stryke.

Anonymkode: 5bbca...8e5

Ja, hvis MIN oppgave er dårlig. Her skriver noen av min resultat er avhengig av hvordan de andre i gruppa har skrevet og DÉT er idioti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Idiotisk konkurranse. 

Eksamen har ingenting med hvordan du har jobbet hele året å gjøre, det er det standpunktkarakteren din som gjenspeiler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerer sensuren slik at jeg får ikke publisert karakterene før fristen, for systemet blir stående åpent for korreksjoner frem til frist. Dermed har det ingenting å si for publiseringen om jeg vurderer besvarelsen første eller siste dag. 

Anonymkode: 8ec25...ac0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke det jeg spurte om 

Kravet for å bestå en eksamen i høyere utdanning er at du har fått med et faglig minimum i din eksamen samt at du viser et minimum av selvstendighet. Det vil gi en E. En F viser både manglende faglig bedømmelse og manglende selvstendighet. Så da blir det en F uavhengig av andres besvarelser. En A og en B avhenger av andres besvarelser, men ikke en E eller F. 

Anonymkode: 20a53...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis MIN oppgave er dårlig. Her skriver noen av min resultat er avhengig av hvordan de andre i gruppa har skrevet og DÉT er idioti. 

Man scores på en kurve. Har alle skrevet dårlig får man litt høyere score enn hvis alle skriver bra og du skriver dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...