AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Får først påpeke at vi ikke har felles økonomi utover at vi deler på boutgifter og innkjøp av forbruk og mat, men det er likevel første gang jeg tar en så stor beslutning uten at han på noen måter har vært involvert. Rundt tre uker har jeg nå eid hytta, og har styrt på med innredning og klargjøring, mens han tror jeg er på trening eller med venninner. Planen er å gjøre alt klart, og så overraske ham med å ta ham med til hytta. Hyttekjøpet vil ikke påvirke hans økonomi. Det er mine egner sparepenger som er brukt, og alt av utgifter er det jeg som kommer til å betale. Likevel er jeg nå spent på hvordan han vil reagere. Jeg håper hytta blir et kjekt sted for oss begge, og håper og tror han vil like å få et landlig sted ved sjøen å kose seg med, men 100% sikker på reaksjonen er jeg ikke. Hvordan ville du reagert dersom din ektefelle overrasket på denne måten? Anonymkode: 70c54...d71 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Liker å tro at mannen kjenner meg såpass godt at om han hadde gjort noe slikt hadde han kjøpt en hytte som lå plassert slik at jeg faktisk fikk nytte av den og å bli med dit. Samtidig så hadde jeg nok blitt kanskje litt bitter for at jeg ikke fikk delta i en så stor avgjørelse som å kjøpe en eiendom. Selvom man ikke har felles økonomi har man jo et felles liv.. Hadde dog svelget den kamelen og kost meg glugg! Fin tanke, men forstår du er spent på reaksjonen Anonymkode: 27709...dd5 32 5
Menchit Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Hvis ikke det er en felles drøm, eller diner sikker på han ønsker et sted ved sjøen og bruke helger og ferier på, så synes jeg det er en veldig merkelig ting å gjøre i hemmelighet. En ting er det økonomiske. En hytte legger beslag på store deler av fritiden deres, og bestemmer til en viss grad hvordan dere skal leve livet deres. 33 1 3
Illuminatum Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Jeg hadde ikke likt det. Selv om det ikke har økonomiske konsekvenser så har det andre konsekvenser. Tror dette hadde blitt en spiker i kista. 29 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Hadde blitt skikkelig sur og skuffet over ikke å være involvert i noe som uavhengig av økonomi vinne påvirke disponering av fritid for hele familien. Anonymkode: af5c2...351 32
Rosatoast Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si TS.. Hvor lenge har dere vært sammen? Har dere barn også? Hadde samboer gjort dette for å overasske meg, hadde jeg nok blitt glad - det er tross alt han sine penger! MEN, vi er livspartnere og tar store avgjørelser sammen, noe alle gjør i et slikt forhold. Så jeg er usikker på om jeg ville blitt sur.. Å kjøpe hytte er som regel en drøm for mange, som man helst vil ta del i. Har du gjort dette fordi du vil ha noe å lene deg på, hvis det blir slutt? 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Jeg hadde vel blir både glad, skuffet, sint og flau på en gang tror jeg. Alle følelsene. Glad fordi en jeg er glad i har kjøpt seg hytte, skuffet fordi jeg hadde følt meg uviktig, og sint fordi det uansett vil påvirke meg også og fordi han hadde løyet til meg om hvor han var. Tilslutt litt flau fordi en så stor avgjørelse var tatt for familien, og jeg gikk rundt som en dust og ikke visste noe som helst. Anonymkode: fbc9d...12a 24
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Hadde nok klikket i vinkel😅 Men som du sa så har dere ikke felles økonomi, og du gjør akkurat det du vil med dine penger. Da har dere sikkert særeie også går jeg ut ifra? Så lenge dette er noe dere begge har drømt om som felles rekreasjonsplass, så tror jeg han vil bli veldig overrasket og glad🙂 Anonymkode: 9f7bd...c66 2
Alauda Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Jeg tenker at slike store avgjørelser tar man i fellesskap, eller i hvertfall i åpenhet. Hytte er uansett et kostnadssluk (har selv), så klart det vil påvirke økonomien fremover. Så separat økonomi er det ikke mulig å ha, med mindre man har veldig mye penger og store inntekter. 18
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Altså hadde hytta vært fin og med sjøen, så hadde jeg blitt kjempe glad Men det hadde komt an på hytta.. en hytte langt inni sk Anonymkode: 37496...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså hadde hytta vært fin og med sjøen, så hadde jeg blitt kjempe glad Men det hadde komt an på hytta.. en hytte langt inni sk Anonymkode: 37496...bb7 Inni skogen * eller i ingenmannsland hadde jeg sikkert ikke likt. det virker jo som om hytta ligger nærme dere siden du sier du skal på trening ? tror det går fint jeg og at han blir glad ☺️ Anonymkode: 37496...bb7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Hvis dere ikke har tinglyst særeie og dere r gift, eier mannen din den hytta like mye som deg. Så håper du har sikret deg økonomisk. Anonymkode: b9603...6c4 14
Lovis Fenja Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 Jeg har ikke lyst på hytte, så hadde blitt mer fortvila enn glad, for det betydde jo at jeg måtte være med eller at han ville dra alene. Utrolig rart å gjøre uten og ta han med på hvor og hvilken hytte. Håper for all del at dere er ca likt stilt økonomisk, for hvis du er mye rikere enn han er det nesten litt maktovergrep. Hadde muligens følt meg liten og ubetydelig. MEN jeg regner med at du kjenner mannen din godt og kanskje blir han hoppende glad! Krysser fingrene for det! 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 Jeg ville tenkt for en jævla dårlig ide! Nå har jeg uendelige år foran meg med beising, snekring og fiksing og kan aldri mer reise til nye steder. Ærlig talt, jeg tror egentlig ikke på deg. Jeg tror dette er en tanke du leker med. Ingen gjør slike ting og annonserer plutselig: Overraskelse! Anonymkode: f1f19...294 12
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 TS, jeg heier på deg. Fantastisk beslutning. Dette kaller jeg en selvstendig kvinne med stor K. Håper dere får det herlig på hytta i alle flotte år fremover. Hilsen M47 Anonymkode: bd42e...3a2 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 Jeg, som ikke ønsker meg hytte, hadde nok ikke blitt særlig glad nei. Selv om dette ikke går ut over økonomien hans, så vil det jo påvirke livet hans på andre måter. Å ha hytte setter utvilsomt noen klare premisser for hvordan fritiden deres skal brukes framover. Om han ikke vil være på hytta, påvirker det ham likevel fordi du er jo der. Selv om jeg kan synes det høres fint ut å overraske kjæresten, så synes jeg slike store avgjørelser skal tas i fellesskap. Han hadde rett til å være med å si sin mening om denne hytta. Anonymkode: 7a6c1...634 14
KaDust Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 You go, girl! Nei, jeg hadde elsket det. Er veldig glad i å feriere i Norge og er selv oppvokst med sommerferier m.m på hytta. Det var noe av det jeg likte best med oppveksten. Siden dere også har separat økonomi så spiller det jo ingen rolle for hans del hva du bruker sparepengene dine på, men det er jo veldig hyggelig at du har brukt det på noe dere begge kan dra nytte og ha glede av. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #18 Skrevet 27. januar 2022 Jeg hadde også blitt fryktelig skuffet og lei meg for å ha blitt utelatt fra en så stor avgjørelse. Selb om det ikke påvieker økonomien hans, så påvirker det mye annet. Fritiden, som folk over her nevner. Sannsynligvis hadde jeg blitt så lei meg at jeg hadde mislikt hele stedet og ikke ønsket å være der. Hele stedet ville minnet meg på at jeg ikke fikk være med på prosessen. I vårt forhold involverer vi hver andre, også i de tingene den ene ikke er med på å bestemme over. Å få en overraskelse som en reise en helg er fint, men dette er en overraskelse som skal være der resten av livet. Det er noe annet, og så store avgjørelser egner seg ikke som overraskelse (med mindre den andre spesifikt går og drømmer om å kunne kjøpe akkurat den hytta). Og som en nevner over: når dere er gift og denne ble kjøpt mens dere er gift, så tilhører den begge. Anonymkode: 12131...27b 14 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #19 Skrevet 27. januar 2022 Dette er en stor avgjørelse i mine øyne, med mindre du tjener så bra at de ekstra 30-40 000 i året som vil gå med til kommunale avgifter, strøm osv for hytta ikke affekterer dere i det hele tatt. Jeg hadde blitt lei meg for at jeg ikke fikk være med å påvirke hvor/hvilken hytte, da hyttekjøpet ditt vil ha mye å si for hvor hele familien vil komme til å tilbringe ferier og fritid. Jeg hadde følt meg skikkelig umyndiggjort, selv om det selvfølgelig er deilig med en partner som har svært solid økonomi. Anonymkode: f557d...abe 7
Gjest Adobyen Skrevet 27. januar 2022 #20 Skrevet 27. januar 2022 (endret) Jeg hadde nok følt meg ganske overkjørt og betydningsløs som partner, og brutt med deg. Det er ikke slik jeg ønsker å ha det. jeg tror dette må være en ny, oppkonstruert historie, basert på fri fantasi, for å få oppmerksomhet i en kjedelig hverdag. Det har vært mange lignende tråder her en stund. Jeg blir bare mer og mer skeptisk jeg. Endret 27. januar 2022 av Adobyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå