Gå til innhold

Hvem betaler strøm for overtagelsesdatoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har solgt bolig, fra akkurat når begynner neste eier å betale strøm? Hvem betaler f.eks for overtagelsesdatoen?

Anonymkode: 93510...1a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en del av overtagelsen blir strømmåleren lest av. Ny eier oppgir målerstand til kraftselskap når de tegner avtale. Dermed betaler dere alt fram til måleren blir lest av, og ny eier alt etter at måleren blir lest av. Leses den av klokka 16:00 på ettermiddagen så betaler dere fram til 16:00, og ny eier fra 16:00.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Zzyzx skrev (1 time siden):

Som en del av overtagelsen blir strømmåleren lest av. Ny eier oppgir målerstand til kraftselskap når de tegner avtale. Dermed betaler dere alt fram til måleren blir lest av, og ny eier alt etter at måleren blir lest av. Leses den av klokka 16:00 på ettermiddagen så betaler dere fram til 16:00, og ny eier fra 16:00.

Takk:)

Skrevet

Som den andre sier, det går ikke på dato med på målerstand. 

Mange meglerfirma har en egen app som gjør at man fører overtakelsesprotokoll via mobilen, og slikt som målerstand meldes da direkte mens begge parter er tilstede.

Anonymkode: 0d548...34e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Zzyzx skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke når du har AMS-måler. Da er det målerstand ved midnatt som gjelder, og den blir automatisk avlest. Det vanlige er at leitaker betaler fra den datoen de flytter inn. Jeg jobber i et strømselskap.

Anonymkode: 201ad...ccc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke når du har AMS-måler. Da er det målerstand ved midnatt som gjelder, og den blir automatisk avlest. Det vanlige er at leitaker betaler fra den datoen de flytter inn. Jeg jobber i et strømselskap.

Hva er AMS måler? Jeg har sånn vanlig som de byttet ut for noen få år siden. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er salg og ikke leie, er det forskjell der?

Da vi kjøpte hus sa jeg til strømselskapet at vi tar over fra 12:00 slik at jeg fikk det slik jeg ønsket med en gang. Fikk bekreftelse på det noen dager før, og på dagen vi overtok slik at vi ikke måtte betale dyr ventestrøm.

Anonymkode: e97f8...a02

Skrevet

Den som flytter ut. 

Anonymkode: 6e507...2d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er AMS måler? Jeg har sånn vanlig som de byttet ut for noen få år siden. 

Det er automatisk avlest målen som de aller aller fleste har :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den som flytter ut. 

Anonymkode: 6e507...2d7

Nå driter du deg ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er salg og ikke leie, er det forskjell der?

Da vi kjøpte hus sa jeg til strømselskapet at vi tar over fra 12:00 slik at jeg fikk det slik jeg ønsket med en gang. Fikk bekreftelse på det noen dager før, og på dagen vi overtok slik at vi ikke måtte betale dyr ventestrøm.

Ingen forskjell, nei. Det er ikke mulig å velge klokkeslett uansett. Det et uansett ikke snakk om store beløpene for bare en dag :)

Med ventestrøm mener de vel leveringsplikt fra netteier, dersom man ikke velger en strømleverandør innen 30 dager så vil man få leveringsplikt fra netteier som har egne (dyre) satser. Så hvis du ringer og bestiller strømavtale tilbake i tid f.eks 2 mnd etter overtagelse så vil du måtte betale dyrere strøm til netteier før du blir kunde hos strømleverandøren. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen forskjell, nei. Det er ikke mulig å velge klokkeslett uansett. Det et uansett ikke snakk om store beløpene for bare en dag :)

Jeg ba om klokken 12 og fikk svar da på at det var tatt over. Så virker som om noen har mulighet til det? Men helt enig i at en dag ikke har noe å si - vi kunne ha risikert det om alt ikke var ok på overtakelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det gjaldt ikke for oss iallfall, så det er godt mulig det er noe forskjellig praksis her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...