Gå til innhold

Nå som all maten blir dyrere. Hvordan kjerner man smør selv?

Gjest Cisne

Anbefalte innlegg

Som overskriften: Nå som alt blir dyrere. Går det an å kjerne smøret selv, hvordan lager man det? En pakke meierismør til 43 kroner har ihvertfall ikke jeg råd til. 

Noe annet man kan spare på å lage selv? Jeg baker brød, og lager det meste fra bunnen av, men ser etter gode tips til hvordan få ned matutgiftene nå som alt blir så mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dumpster diving er fin måte og få ned mat kostnadene

Anonymkode: f4e00...877

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisne skrev (10 minutter siden):

Som overskriften: Nå som alt blir dyrere. Går det an å kjerne smøret selv, hvordan lager man det? En pakke meierismør til 43 kroner har ihvertfall ikke jeg råd til. 

Noe annet man kan spare på å lage selv? Jeg baker brød, og lager det meste fra bunnen av, men ser etter gode tips til hvordan få ned matutgiftene nå som alt blir så mye dyrere.

https://www.melk.no/Inspirasjon/Lag-dine-egne-meieriprodukter/Lag-ditt-eget-smoer

Anonymkode: c28c2...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev «hvordan kjerne smør» i google og fikk opp mange svar. Gjorde ikke du?

Man kan spise mer vegetarmat, linser og kikerter er veldig mye billigere enn kjøtt og fisk. Gulrøtter, kål og poteter er relativt rimelig og kan puttes i nesten alt. Man kan også spe ut kjøttdeigen med bønner. Handle det du bruker på tilbud.

Anonymkode: 5adf4...c14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp mat til 1/2 pris på Kiwi. Egne disker for mat som går ut på dato samme eller neste dag. Det hender at de har fløte til 1/2 pris i slike disker også :) Du trenger fløte for å kjerne smør.

Anonymkode: c28c2...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lagde smør på barneskolen. Fløte og litt salt oppi ett syltetøyglass og så rista vi til det ble smør. Tar tid da, vi var over 20 elever og alle rista det samme glasset.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir dyrere å lage eget smør, om du ikke har ei ku i bakgården?

Fløte eller rømme er ikke billig, og det blir bare ca halvparten så mye smør som det en startet med.

3 pakker fløte (3 dl) til ca 20 kr hver, blir 60 kr for mindre smør (maks 450 gram) enn du kan kjøpe fiks ferdig for 43 kr

Anonymkode: 8ae31...d4e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir dyrere å lage eget smør, om du ikke har ei ku i bakgården?

Fløte eller rømme er ikke billig, og det blir bare ca halvparten så mye smør som det en startet med.

3 pakker fløte (3 dl) til ca 20 kr hver, blir 60 kr for mindre smør (maks 450 gram) enn du kan kjøpe fiks ferdig for 43 kr

Anonymkode: 8ae31...d4e

Blir vel det, man får bare slutte med smør da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisne skrev (11 timer siden):

Cisne skrev (7 timer siden):

Blir vel det, man får bare slutte med smør da.

Hvor mye smør bruker du egentlig? Jeg har en 1/2 kilo i en måned, det er ikke akkurat det som velter matbudsjettet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett par pakker smør i året og det velter ikke akkurat budsjettet.

Hva bruker du så mye smør til? 

Anonymkode: b6665...ef0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...