Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så livredd for kvelning situasjoner. Føler introduksjon av brødskive er en umulig oppgave for meg. Hvordan gjorde dere det? Finnes det en trygg måte, skritt for skritt? Føler meg så mislykket og henger etter på dette med fast føde føler jeg. Det er jo ikke bare bare å vite hva man skal gjøre? 

Anonymkode: 4832b...964

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så livredd for kvelning situasjoner. Føler introduksjon av brødskive er en umulig oppgave for meg. Hvordan gjorde dere det? Finnes det en trygg måte, skritt for skritt? Føler meg så mislykket og henger etter på dette med fast føde føler jeg. Det er jo ikke bare bare å vite hva man skal gjøre? 

Jeg var der som deg for eksakt to mnd siden. Du skal absolutt ikke være redd for du kan starte veldig veldig enkelt. Du kjøper så klart mykt brød som ikke har noe frø eller noe i seg. Jeg kjøper havre gull fra cob obs som babyen min elsker. Og jeg var sååå redd som deg da jeg startet. Men det er faktisk ikke så farlig som jeg hadde trodd. Babyer har en muskel i halsen som gjør at de kan få opp noe hvis det sitter fast. Men blir det ille så skal du snu babyen med hodet mot gulvet og banke fem  ganger mellom skulderbladene. Du merker. Tro meg. 

Det er helt naturlig at barnet vil brekke seg i starten og ikke like noe av det men det kan ta femten ganger før de blir vant til noe nytt. Så du må. Nesten prøve og prøve og prøve. 

Du skjærer alltid vekk skorpen først så klart. Også skjær i bitte bitte små biter like stor som fingerneglen din ca. Også kan du bruke vanlig Smør. Smørmyk er et godt alternativ fordi det er melkefritt. Spedbarn skal ikke spise melkeprodukter før de er ti mnd. Også prøver du med en liten I munnen på baby.. Ikke vær redd for reaksjonen det er helt normalt men følg godt med. Du kan også ta en i munn og tygge som en kamel haha loe jeg gjorde for det lærte babyen min av. Min bruker nesten en time om morgenen med brød for alle tennene er ike kommet ut men start smått. Også slal du se. 

Er det veldig skummelt med pålegg så kan du dyppe brød bitene en og en i lunkent nan melk som er. Mme. Også gradvis endrer du pålegg. Fra makrell på. Sånne små bokser til Rekeost. Myk stekte egg kan vise deg link om du ønsker det. Du får det til man er så redd men start. Smått. Også skal. Du se :)

Lykke til :)

Anonymkode: b0caa...326

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg holdt en bit foran baby, som han fikk bite på selv (dvs styre tempoet). Ga også på fingeren min som han kunne spise fra. Da han hadde litt kontroll på hendene fikk han foran seg, og fikk spise selv.

Ga biter av litt størrelse, slik at ikke smuler og småbiter uforvarende skulle dra langt bak ved et uhell. Bedre med litt størrelse slik at de kan bruke munnmotorikken til å utforske. Blir det for stort og vanskelig så spytter de bare ut eller brekker seg slik at bitene kommer frem i munnen igjen.

Anonymkode: 7bb15...b2a

Skrevet

Jeg ga en halv brødskive fra de var 6 mnd som de kunne spise av selv. De hadde da mer kontroll når de tar biter selv. Syns også det var veldig skummelt med å introduserende brødskiver, men syns denne måten passet bedre enn å gi de små biter de kanskje ikke har kontroll på. 

Anonymkode: 32679...a23

Skrevet

Vi skjærte brødskiven i staver som babyen kan holde selv :) sjekk ut baby led weaning (BLW) på youtube for oppskrifter! Noen sier stavene kan toastes litt slik at de blir enklere å holde for babyen, hen klarer uansett å myke opp brødet med spytt og gommer :) men vi lot brødet være uriatet, og startet etterhvert med smørepålegg som f.eks kaviar. Babyen kommer til å brekke seg, og det er heelt normalt! Men følg nøye med uansett :) 

Anonymkode: 83d2d...444

Skrevet

Brødet være uristet* 😅

Anonymkode: 83d2d...444

Skrevet

Her plukket jeg vekk solsikkekjernene på skorpa og ga henne en bit, på størrelse med min pekefinger, som hun kunne gnage på selv. Den ble godt maltraktert og most av tannløse gommer. Supert for gommer som klør, da var hun ca 5,5 mnd. Når de styrer selv er sjansen for kvelning mye mindre siden da får spise i sitt tempo.

Anonymkode: d126b...b1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Legg bitene i MME. Slik jeg har startet introduksjon av brød til alle mine tre barn. Funker veldig godt.

Anonymkode: 0eee5...857

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...