Gå til innhold

Få snart 4-åring til å slutte med bleie. Hvordan gjennomføre? Belønning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ved et par anledninger prøvd å få barnet vårt på 3 år og 9 måneder til å slutte med bleie - uten hell. De gangene vi har prøvd, har han enten ikke rukket på do eller gått på do rett etterpå (i bleien/trusa). De fleste gangene sier han ikke at han skal på do når han faktisk må på do, men vil innimellom prøve litt utenom. Da kan ha si han skal på do tre ganger på 5 minutter, setter seg ned i 2 sekunder, også er han ferdig. Føler det bare blir tull. Svært sjeldent han har tisset i do. Har kanskje skjedd 3 ganger. Aldri bæsjet i do. Han har derimot gått på rommet og bæsjet i trusa rett etter å ha sittet på do. Jeg føler ikke han skjønner dette do-opplegget i det hele tatt… er også ofte han ikke vil sitte på do.

Tidligere i dag hadde han bæsjet i bleia, tatt seg i bleia og klint bæsj overalt (unnskyld detaljene). Sa da litt i frustrasjon at nå er vi ferdig med bleie snart, og da får han begynne å bæsje på do. Det vil han ikke, og sa nei til. Har nevnt et par ganger tidligere også at han etterhvert skal slutte med bleie, men det er han negativ til. Sier han ikke vil. Men tror jeg skal stå ved det jeg sa tidligere i dag, og faktisk finne en dag og ta bort bleia i løpet av den neste uka, da jeg mener det er på høy tid. Han må vel begynne å bli «klar» når han er så stor!? Er derimot litt usikker på hvordan vi skal gjøre det…

Jeg har vurdert belønningssystem i form av klistremerker i håp om å motivere, og kanskje motivere med et lite godteri om han bæsjer på do. Litt usikker på den siste, da jeg helst vil holde godteri til lørdager, og jeg lurer på hvordan det blir å slutte og gi han godteri ved nummer to i do, når han har gjort det en stund. Men han elsker godteri, så ser for meg at det kan funke bra som belønning - eller er dette helt på trynet å gjøre?

Lurer også på hva som er best av å fjerne bleia helt (også om natten), eller om vi beholder bleie på om natten i starten og når vi skal ut?

Per nå bruker han bleie hele tiden, og pleier å sette seg på do en sjelden gang når han selv tar initiativ. Kommer da ingenting. Har prøvd å ikke pushe/mase, men nå føler jeg som sagt det er på tide.. 

Anonymkode: 81200...9a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst bør dere få inn en rutine for å gå på do, ikke at det blir litt her og litt der. Gå på do når han står opp, etter måltider og før han legger seg. Dette ville jeg gjort til det begynner å komme noe i do, før jeg tok av bleia. Dere kan fint ha et skjema med klistremerker, men da for hver gang han går på do, ikke for om det kommer noe. 

Når det begynner å komme litt i do kan dere begynne å ta av bleia hjemme, men da må dere være litt på og følge med. Fortsett med rutinene, men oppfordre også barnet til å gå på do når det kjenner det. Bleie på natta bør du ikke ta vekk før de har vært tørre en stund. Mange barn bruker bleie på natt etter de er tørre på dagtid, dette styrer de ikke selv. Vi hadde også bleie utenpå trusa i starten hvis vi skulle være lenge ute uten tilgang til do (vinter) eller på lengre bilturer. Det kan ta litt tid for noen å lære å si fra før det er helt krise, altså å holde seg litt. 

Anonymkode: aaa10...f29

• Liker 5
Skrevet

Vi slet veldig med å få yngste til å slutte med bleie. I ettertid har han riktignok fått en diagnose, men likevel. Vi klarte det endelig da han var fire år og en mnd.  Vi både ga godteri og hadde klistremerkeskjema. Klistremerkene ga han blaffen i de første gangene vi prøvde bleieslutt, men plutselig var de motiverende likevel. 
Dere må være konsekvente. Ta av bleien når dere er hjemme. Hele tiden. Dere må bare finne dere i at alt/mye går i trusa i starten. Lokk barnet med godteri eller hva dere nå enn må for å få barnet til å sitte på do/potte. Ros uhemmet. Les bøker, se på iPad - hva som helst, gjør noe positivt slik at barnet blir sittende lengre. Kjøp kule truser. Ikke bli oppgitt når det kommer noe i trusa. Dere som foreldre må gjøre alt dere kan for at barnet skal lykkes, det er DERE som må tilrettelegge for at barnet skal klare å oppleve mestring. Snakk gjerne med barnehagen, om de kan oppmuntre til å sitte på do, ha klistremerkeskjema etc. 
Ikke kutt ut bleien på natta. Greit å vente med det til barnet er tørt om dagen og dovaner er godt innarbeidet. Om barnet er tørt om natta er i stor grad hormonelt styrt, følg med på om bleiene er tørre om morgenen, eller om de er varme (nettopp tisset). Så ikke stress med natta ennå. 

Anonymkode: 624c1...95b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår ikke foreldre som venter så lenge med bleieslutt. Det gjør bare alt vanskeligere. Det dere må gjøre er å ta med barnet i butikken så det får velge truser. Gjør stor stas på at nå er du så stor, og skal få velge egne truser. Så fjerner dere bleia og står i det. Ja, det vil skje uhell. Men man skal ikke sette på bleie igjen. Ikke bli irritert når uhell skjer, si det går bra, men at « nå har du blitt så stor at du har sluttet med bleie, så vi tar på ny truse». Minn barnet på hyppige dobesøk. Skap god stemning. 

Anonymkode: 9ea7a...97c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har ved et par anledninger prøvd å få barnet vårt på 3 år og 9 måneder til å slutte med bleie - uten hell. De gangene vi har prøvd, har han enten ikke rukket på do eller gått på do rett etterpå (i bleien/trusa). De fleste gangene sier han ikke at han skal på do når han faktisk må på do, men vil innimellom prøve litt utenom. Da kan ha si han skal på do tre ganger på 5 minutter, setter seg ned i 2 sekunder, også er han ferdig. Føler det bare blir tull. Svært sjeldent han har tisset i do. Har kanskje skjedd 3 ganger. Aldri bæsjet i do. Han har derimot gått på rommet og bæsjet i trusa rett etter å ha sittet på do. Jeg føler ikke han skjønner dette do-opplegget i det hele tatt… er også ofte han ikke vil sitte på do.

Tidligere i dag hadde han bæsjet i bleia, tatt seg i bleia og klint bæsj overalt (unnskyld detaljene). Sa da litt i frustrasjon at nå er vi ferdig med bleie snart, og da får han begynne å bæsje på do. Det vil han ikke, og sa nei til. Har nevnt et par ganger tidligere også at han etterhvert skal slutte med bleie, men det er han negativ til. Sier han ikke vil. Men tror jeg skal stå ved det jeg sa tidligere i dag, og faktisk finne en dag og ta bort bleia i løpet av den neste uka, da jeg mener det er på høy tid. Han må vel begynne å bli «klar» når han er så stor!? Er derimot litt usikker på hvordan vi skal gjøre det…

Jeg har vurdert belønningssystem i form av klistremerker i håp om å motivere, og kanskje motivere med et lite godteri om han bæsjer på do. Litt usikker på den siste, da jeg helst vil holde godteri til lørdager, og jeg lurer på hvordan det blir å slutte og gi han godteri ved nummer to i do, når han har gjort det en stund. Men han elsker godteri, så ser for meg at det kan funke bra som belønning - eller er dette helt på trynet å gjøre?

Lurer også på hva som er best av å fjerne bleia helt (også om natten), eller om vi beholder bleie på om natten i starten og når vi skal ut?

Per nå bruker han bleie hele tiden, og pleier å sette seg på do en sjelden gang når han selv tar initiativ. Kommer da ingenting. Har prøvd å ikke pushe/mase, men nå føler jeg som sagt det er på tide.. 

Dette kommer når barnet selv er klar, jeg var også utrolig stresset rundt den alder fra han var ca 3 ,begynte jeg og mase, fikk meg en oppvekker hos helsesøster, hun sa at han ikke ville slutte hvis jeg bare maset, han sluttet på dagtid av seg selv som 4,5 åring og var nesten 8 på nattan, han hadde mye problemer, så måtte gå på mirini og slik til slutt, nå er det aldri uhell lengre . snart 9

Anonymkode: 3fd63...9ce

• Liker 1
Skrevet

Det er samme til oss også. Barnet er tydeligvis ikke klar og nekter nå å sette seg på potta. Ingen truse, klistermerke eller annen belønning frister. Tror vi må vente til barnet er klar og sier i fra selv.

Anonymkode: f7498...ece

Skrevet

Med alle mine tre barn gjorde jeg det sånn: En dag tok jeg av bleia, satte på truse og sa at heretter måtte de gå på do. Det gikk 2-3 dager med uhell og så skjønte de greia. Null stress og veldig enkelt. Men du må tåle uhell, barn lærer av å gjøre feil. 

Anonymkode: 70d03...303

• Liker 4
Skrevet

At dere sier barnet ikke er klar, når det er 4 år!!, vitner bsre om tiltaksløshet!! Blir så oppgitt!!!!

Anonymkode: 7e321...9a7

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Først og fremst bør dere få inn en rutine for å gå på do, ikke at det blir litt her og litt der. Gå på do når han står opp, etter måltider og før han legger seg. Dette ville jeg gjort til det begynner å komme noe i do, før jeg tok av bleia. Dere kan fint ha et skjema med klistremerker, men da for hver gang han går på do, ikke for om det kommer noe. 

Når det begynner å komme litt i do kan dere begynne å ta av bleia hjemme, men da må dere være litt på og følge med. Fortsett med rutinene, men oppfordre også barnet til å gå på do når det kjenner det. Bleie på natta bør du ikke ta vekk før de har vært tørre en stund. Mange barn bruker bleie på natt etter de er tørre på dagtid, dette styrer de ikke selv. Vi hadde også bleie utenpå trusa i starten hvis vi skulle være lenge ute uten tilgang til do (vinter) eller på lengre bilturer. Det kan ta litt tid for noen å lære å si fra før det er helt krise, altså å holde seg litt. 

Ok, da skal vi begynne med det. Men belønning for hver gang han går på do? Han kan som sagt finne på å skulle gå på do hele tiden, for så å ikke ville på do. Bør ikke belønningen være når han faktisk gjør noe i do - og at det vil være en motivasjon i seg selv til å gå på do, og kanskje faktisk kjenne litt etter?

Skal han få belønning for hver gang han setter seg på do, ser jeg for meg det blir til at han skal sette seg på do hele tiden, sitte i 2 sekunder, også ferdig - for å få belønning. Han har ofte ikke tålmodighet til å sitte lenge, selv om vi prøver med både bøker og iPad.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg forstår ikke foreldre som venter så lenge med bleieslutt. Det gjør bare alt vanskeligere. Det dere må gjøre er å ta med barnet i butikken så det får velge truser. Gjør stor stas på at nå er du så stor, og skal få velge egne truser. Så fjerner dere bleia og står i det. Ja, det vil skje uhell. Men man skal ikke sette på bleie igjen. Ikke bli irritert når uhell skjer, si det går bra, men at « nå har du blitt så stor at du har sluttet med bleie, så vi tar på ny truse». Minn barnet på hyppige dobesøk. Skap god stemning. 

Jeg opplevde det ikke som noe lettere da han var yngre, så jeg ser ikke helt den. Vi har allerede en del truser liggende fra tidligere forsøk, men tenker ta han med i butikken og kjøpe noen nye for motivasjon.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med alle mine tre barn gjorde jeg det sånn: En dag tok jeg av bleia, satte på truse og sa at heretter måtte de gå på do. Det gikk 2-3 dager med uhell og så skjønte de greia. Null stress og veldig enkelt. Men du må tåle uhell, barn lærer av å gjøre feil. 

Anonymkode: 70d03...303

Vi prøvde over en uke uten bleie i sommer, uten noe forbedring. Det var uhell hele tiden. Gjorde så og si aldri noe i do. 

Er tydeligvis ikke like lett for alle :) 

Ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig fint for deg at det var såpass greit å gjennomføre, men det er ikke opplevelsen og fasit for alle. Noen av oss opplever full nekt på å i det hele tatt sitte på potte eller do, uavhengig av om man prøver å ha god stemning eller gi belønninger eller kjøpe truser. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi prøvde over en uke uten bleie i sommer, uten noe forbedring. Det var uhell hele tiden. Gjorde så og si aldri noe i do. 

Er tydeligvis ikke like lett for alle :) 

Ts

Hvorfor stoppet dere?

Anonymkode: c5acd...b21

• Liker 2
Skrevet

Vår gutt ville heller ikke slutte med bleier. Vi gikk til slutt til det skrittet å kjøpe en kjempestor legopakke som han syntes var dødskul. Han var da 3 år og 11 mnd. Vi satte den høyt på en hylle til utstilling og sa: «denne er din. Når du er klar for å slutte med bleier (kaste alle bleiene), tar vi den ned og du får den. Det haster ikke, vi venter til du er klar. Hvis du trenger litt mer tid så står den bare her og venter på deg.»

Det tok 24 timer, så kom han og da at han var klar for å kaste alle bleiene, og da var det gjort. For han var bleiene trygghet, og det var viktig at det var han som fikk ta avgjørelsen.

Anonymkode: 4b4cd...95d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor stoppet dere?

Anonymkode: c5acd...b21

Fordi han til slutt nektet å gå på do, og hadde bare uhell.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår gutt ville heller ikke slutte med bleier. Vi gikk til slutt til det skrittet å kjøpe en kjempestor legopakke som han syntes var dødskul. Han var da 3 år og 11 mnd. Vi satte den høyt på en hylle til utstilling og sa: «denne er din. Når du er klar for å slutte med bleier (kaste alle bleiene), tar vi den ned og du får den. Det haster ikke, vi venter til du er klar. Hvis du trenger litt mer tid så står den bare her og venter på deg.»

Det tok 24 timer, så kom han og da at han var klar for å kaste alle bleiene, og da var det gjort. For han var bleiene trygghet, og det var viktig at det var han som fikk ta avgjørelsen.

Anonymkode: 4b4cd...95d

Hehe, den var lur. Hvordan gikk det da? :) 

Ts

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar. Jeg har best erfaring med å bare ta bort bleia og tåle masse uhell. Det har dere prøvd, og jeg er enig i at når det ikke er forbedring etter en uke er det greit å gi seg og ta en pause. Men det er lenge siden nå, og det kan hende det funker nå? 

Jeg hadde ikke styrt så mye med belønning, syns også det bare blir rot og dumt å belønne noe han faktisk ennå ikke har lært. Du kan jo prøve å knytte belønning opp mot at han enten får noe i do, eller at han sitter ett minutt (tell sammen med han i begynnelsen kanskje?). 

Prøv også å snakke litt om dette i forkant, og hvis dere ikke er klare for hele dagen uten bleie ennå kan dere prøve ettermiddagene uten bleie. Se om det utvikler seg i positiv retning. Uhell er kjipt, men bidrar til å lære han å kjenne kroppen. Det er anbefalt at de ikke bruker truse i denne perioden! Helst helt uten klær nedentil (uten bukse også), men det er jo ikke alltid de aksepterer å gå helt nakne da... Ha potta i nærheten hele tiden slik at når dere ser at nå kommer det noe iler dere til med potta. Masse ros etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, da skal vi begynne med det. Men belønning for hver gang han går på do? Han kan som sagt finne på å skulle gå på do hele tiden, for så å ikke ville på do. Bør ikke belønningen være når han faktisk gjør noe i do - og at det vil være en motivasjon i seg selv til å gå på do, og kanskje faktisk kjenne litt etter?

Skal han få belønning for hver gang han setter seg på do, ser jeg for meg det blir til at han skal sette seg på do hele tiden, sitte i 2 sekunder, også ferdig - for å få belønning. Han har ofte ikke tålmodighet til å sitte lenge, selv om vi prøver med både bøker og iPad.

Ts

Det har litt med å gjøre at det ikke skal ligge noe press i starten om at det må komme noe i do. Det kan også føre til at barnet føler det negativt når det ikke får til å gå på do eller det skjer uhell. Det viktigste først er å få inn en rutine for dogåing. Hvis dere tar litt mer føring her i starten er det mer forutsigbart for barnet. Si "nå skal vi gå på do, etter vi har spist går vi på do, når man står opp om morgenen så går man på do" osv. Kommer det i bleie/truse så ta med på do ved skift og si at dere skal se om det klemmer mer. Ville ikke brukt godteri som belønning, men feks klistremerker. 

Start altså med å gjøre dogåing til noe naturlig og rutinemessig, uavhengig om det kommer noe. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har litt med å gjøre at det ikke skal ligge noe press i starten om at det må komme noe i do. Det kan også føre til at barnet føler det negativt når det ikke får til å gå på do eller det skjer uhell. Det viktigste først er å få inn en rutine for dogåing. Hvis dere tar litt mer føring her i starten er det mer forutsigbart for barnet. Si "nå skal vi gå på do, etter vi har spist går vi på do, når man står opp om morgenen så går man på do" osv. Kommer det i bleie/truse så ta med på do ved skift og si at dere skal se om det klemmer mer. Ville ikke brukt godteri som belønning, men feks klistremerker. 

Start altså med å gjøre dogåing til noe naturlig og rutinemessig, uavhengig om det kommer noe. 

*kommer mer

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja, er vel ikke KG uten spydige svar i tråden. Så fint at det gikk så lett for deg da, sånn er det ikke for alle.

Til TS

Vi er i samme båt. Prøver å få 3,5-åringen til å slutte med bleie. Han har først nå lært seg å tisse i do, men nekter å bæsje i do. Hvis vi pusher han til å gå på do når han vanligvis bæsjer går han 2-3 dager før han bæsjer i trusa- og da i barnehagen når ingen følger med. Heldigvis forstår han at tissing i do er bra. Vi prøvde først med sjokolade som belønning, men tror ikke han skjønte det. Når vi begynte med klistremerker så ble han veldig gira på å tisse i do.

Vi satte av en hel ferieuke i sommer for å lære han å slutte med bleier på dagtid. Det var fullstendig bortkasta og for tidlig for han. På dag seks sto han å tissa kun en meter fra potta, gadd liksom ikke en gang å prøve. Da var alt mye møbler kastet på grunn av tiss overalt. Og han hadde ikke bevisst tisset i potte eller do på ei uke.

Men men, satser på at det går seg til nå som han er litt eldre og litt mer klar for bleieslutt på dagtid.

Anonymkode: 05194...1f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...