Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå er jeg så oppgitt at jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre. Svigers maser hele tiden om når de skal komme på besøk etter barnet er født da de bor i en annen by. Termin er ikke før om 3 måneder, og jeg orker ikke stresse med å gi en dato før ungen faktisk kommer. Jeg er redd for at jeg kan gå på overtid eller noe slikt og vil også rett og slett se an formen før vi ber folk på besøk. Dette er blitt tatt opp x antall ganger men det når ikke gjennom. Får bare stadig vekk beskjed at «de gir beskjed når de kommer». 
Er det bare jeg som tar dette så ille opp eller?? Hva kan man gjøre i en sånn situasjon?

føler dette er veldig innvanderende og ukomfortabelt og føler meg pressa til noe jeg ikke ønsker. Trenger ikke dette stresset hele tiden heller med å få meldinger og mas om dette. Går snart gal her..

Anonymkode: 8fcfa...46e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene dine, da? Når får de komme?

Anonymkode: 98cc3...d4f

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

'Nei, VI gir beskjed når det passer at dere kommer'

Og så skriver de nok en dag at 'Nå kommer vi'

'Vi har ikke gitt dere beskjed om at det passer for oss med besøk enda. Vi sier i fra så snart vi er klare'

Anonymkode: 54c7f...c18

• Liker 22
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som at svigers besøk vil innebære at de er overnattingsgjester. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som at svigers besøk vil innebære at de er overnattingsgjester. 

Og hadde svigers bodd nærme og hennes egne foreldre langt vekk, så hadde sikkert ikke overnatting vært noe problem 🥴

Anonymkode: a0bd1...51e

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Må de planlegge mye for å reise? Tenker uansett at det bare er å si noe ala "ikke bestill billetter før vi vet at vi kan ta i mot besøk. Det er ikke greit at dere bare plutselig kommer", eller noe lignende. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine foreldre kommer nok først. Men, de maser ikke og planlegger ikke turer nå. Gir de en lyd når ungen er født så kommer de når vi gir de beskjed. De har ingen problem med å forstå det, respektere våre ønsker og evt hive seg rundt for å se ungen

• Liker 14
Skrevet

Og hadde svigers bodd nærme og hennes egne foreldre langt vekk, så hadde sikkert ikke overnatting vært noe problem 🥴

Ren synsing fra din side. Vi vet ikke engang om hennes foreldre bor i nærheten. Og det var ikke dette som var spørsmålet. Hold deg til saken.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

'Nei, VI gir beskjed når det passer at dere kommer'

Og så skriver de nok en dag at 'Nå kommer vi'

'Vi har ikke gitt dere beskjed om at det passer for oss med besøk enda. Vi sier i fra så snart vi er klare'

Vi har prøvd.. men får vel bare gjøre det sånn 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva så? Er vel normalt av kvinnens foreldre for komme først. En kvinne går gjennom en tøff tid etter en fødsel og hennes egen mor kan vel være en god trøster og rådgiver som man kan føle seg komfortabel med. Det er noe helt annet enn med svigers. Ikke for å nevne at det er faktisk foreldrene som bestemmer

• Liker 24
Skrevet
nordlending skrev (4 minutter siden):

Må de planlegge mye for å reise? Tenker uansett at det bare er å si noe ala "ikke bestill billetter før vi vet at vi kan ta i mot besøk. Det er ikke greit at dere bare plutselig kommer", eller noe lignende. 

Altså hvor vanskelig er det å planlegge en reise til en annen side av Norge? Ikke så vanskelig med hverken fly eller bil.. vi snakker ikke nord-sør distanse liksom. Har prøvd å forklare, men det blir bare ignorert. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har prøvd.. men får vel bare gjøre det sånn 

Husk at det er partneren din som bør forklare dette til sine foreldre. Hans/hennes foreldre, hans/hennes diskusjon. Din partner skal støtte deg, og ikke sine foreldre i denne sårbare tiden. Den kampen må din partner ta, du har nok å tenke på.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er nå forskjell på folk da. Dersom svigers er invaderende og det ikke gir noen reell avlastning å ha dem der, mens foreldrene til Ts er motsatt, er det virkelig så rart?

Selv kunne jeg lett hatt svigerfar på besøk men ikke min egen far, for han løfter knapt en finger mens svigerfar er kjempegrei.

Anonymkode: 0eb88...659

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler faktisk litt om hva som er komfortabelt for en nybakt mor. Hvis du ikke har et særlig godt forhold til svigers, eller syntes det er ubehagelig å brette ut puppen til svigerfar, uavhengig av hvor naturlig det er, så er det faktisk noe DRITT at svigers presser seg på en barselskvinne! Selvsagt er det mer komfortabelt med egne foreldre hvis hun har et godt forhold til dem.  Det sier seg selv.... Man har bodd hos foreldrene sine hele livet, de kjenner grensene dine som regel. Svigers gjør jo ikke det alltid akkurat...ÅPENBART gjør ikke disse svigerforeldrene det. 

• Liker 25
Skrevet

Husk at det er partneren din som bør forklare dette til sine foreldre. Hans/hennes foreldre, hans/hennes diskusjon. Din partner skal støtte deg, og ikke sine foreldre i denne sårbare tiden. Den kampen må din partner ta, du har nok å tenke på.

Veldig enig, så ikke Ts blir den kjipe svigerdatteren. Lurt prinsipp!

Anonymkode: 0eb88...659

• Liker 2
Skrevet

Han har prøvd. Men de sender også meldinger til meg.. så jeg har tidligere ignorert det. Men siden det han sier tydelgvis ikke har virkning har jeg prøvd å svare nokså strengt men hyggelig i dag i håp om å endelig få fred og ro. Men uten hell

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei!

Nå er jeg så oppgitt at jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre. Svigers maser hele tiden om når de skal komme på besøk etter barnet er født da de bor i en annen by. Termin er ikke før om 3 måneder, og jeg orker ikke stresse med å gi en dato før ungen faktisk kommer. Jeg er redd for at jeg kan gå på overtid eller noe slikt og vil også rett og slett se an formen før vi ber folk på besøk. Dette er blitt tatt opp x antall ganger men det når ikke gjennom. Får bare stadig vekk beskjed at «de gir beskjed når de kommer». 
Er det bare jeg som tar dette så ille opp eller?? Hva kan man gjøre i en sånn situasjon?

føler dette er veldig innvanderende og ukomfortabelt og føler meg pressa til noe jeg ikke ønsker. Trenger ikke dette stresset hele tiden heller med å få meldinger og mas om dette. Går snart gal her..

Jeg forstår ikke hvorfor dette stresser deg? Selvsagt kan de komme når som helst. Det er null drama. Står de på døren og det ikke passer så sier dere «oi, kommer dere uanmeldt? Det passer nok ikke med besøk akkurat nå, men skriv en melding om hvilket hotell dere har tatt inn på, så kan vi sikkert få til noe i morgen eller dagen etter».

Etter en slik episode tar de hintet.

Og, du? Hvert eneste hus i Norge har en utdør. Den har en lås. Man låser den og så bestemmer man selv både hvem som kommer inn og om man vil åpne. Vil du ikke åpne når de står utenfor? Ok. Helt uproblematisk. Det er din dør. Kun du kan åpne den. Å ringe på den ubedt er et temmelig ufint «passer det nå?». Et standard svar er «ring neste gang. Denne gangen får du stå ute i regnet». 

Det samme gjelder telefoner og sms - det er du som bestemmer om, når og på hva du vil svare. Er folk ufine eller masete? Ikke svar. Sender de melding daglig? Svar en gang i uka. Ringer de ukentlig? Svar en gang i måneden. Er de lange i praten? Vær ute på farten og legg på etter 5-10 min.

Anonymkode: 7bfb9...b8c

• Liker 7
Skrevet

Ikke svar på disse meldingene. Din mann må si klart og tydelig ifra.

Anonymkode: 50db6...8c6

• Liker 2
Skrevet

Her i gården lurte svigers på når vi kom hjem fra klinikken, for da 'kunne jo de ta turen innom på kvelden'. NEI var svaret vårt 😂. De fikk komme innom dagen etter, men om jeg kunne fått bestemme helt selv, så ville jeg ikke hatt noe besøk før 1-2uker etter fødsel. 

Jeg vet det er baby de vil besøke, men utrolig dritt å ha besøk når babyen uansett vil ammes konstant, ikke kan en sitte ordentlig heller pga rifter og ufattelig øm nedeområde, for ikke å snakke om den digge bleien man vasser rundt i pga 'renselsen'.

Dette er det faktisk bare du som kan føle på og bestemme.

Anonymkode: 2fdcc...771

• Liker 6
Skrevet

Han har prøvd. Men de sender også meldinger til meg.. så jeg har tidligere ignorert det. Men siden det han sier tydelgvis ikke har virkning har jeg prøvd å svare nokså strengt men hyggelig i dag i håp om å endelig få fred og ro. Men uten hell

'Min partner og jeg har begge gjentatte ganger formidlet til dere at vi vil si ifra når vi er klare for besøk. Vi anser beskjeden som levert, og forventer at dere som voksne mennesker respekterer dette.'

Men ja  trasig og vanskelig. 

• Liker 12
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...