Gå til innhold

Kun en bestevenn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en femåring i barnehagen. Hun har en bestevenn og det virker som de leker sammen så og si hele tiden. Får det inntrykket av både barnet mitt og barnehagen. Er det vanlig at barnet knytter seg veldig til ett annet barn? Når denne bestevennen ikke er i barnehagen virker det som barnet mitt blir en god del alene. Burde det gjøres noe med dette fra barnehagen sin side? Eller min? Tenker de sosiale ferdighetene kanskje ikke blir så godt trent? 

Anonymkode: 8ed99...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev om vennskap i min bachelor- oppgave, husker jeg. Lærte at det var helt fint med en venn, 100 ganger verre om barnet ikke føler seg trygg på noen. 

Tenker at du ikke skal stresse med det. 

Anonymkode: a77be...c2c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Noen barn trives best med 1 bestevenn. Noen leker med flere og noen er mer flyktig i leken og leker litt med alle. 
Det er fint å ha en bestevenn❤️ Det barnehagen bør gjøre er å sørge for at jenta di blir med i aktiv lek med andre når bestevennen er borte. Så hun ikke blir alene de dagene. Utover det ville jeg ikke bekymret meg 

Anonymkode: 9d9a5...677

Skrevet

Sånn har det vært med begge mine og. Men aldri noe problem hvis den andre er borte. De finner andre å leke med selv om de savner bestevennen

Skrevet

Det er helt sant at det å ha en bestevenn er nok, men barnehagen bør legge til rette for at nye vennskap dannes uten å ødelegge for det de allerede har. Evnen til å skaffe seg venner er det viktigste. Dere foreldre bør også ta grep og invitere andre med hjem til dere. Veldig mange (jeg sier ikke det gjelder deg) forventer at barnehagen skal legge til rette for all mulig vennskap, men foreldre må også bidra. 

Anonymkode: b6e15...95c

• Liker 1
Skrevet

Ett av mine barn har vært sånn. Spesielt når han begynte på skolen. Veldig knyttet til èn bestevenn, og totalt krise når denne vennen ikke kom på skolen. 
Det er jo et veldig sårbart utgangspunkt for dette barnet. 
Vi gikk aktivt inn for for å utvide vennekretsen ved å bevisst invitere andre  barn med hjem eller på morsomme aktiviteter så ofte vi kunne. Legge til rette for nye vennskap, og dermed litt flere ben å stå på. Det funket  ganske fint. Bestevennen er fortsatt den han er aller mest med, men det er ikke lenger krise denne har fri en dag, og barnet vårt finner da andre å leke med.

Anonymkode: 9392c...fd2

Skrevet

Flott med en bestevenn! Men jeg ville invitert andre barn hjem slik så barnet ditt får øvd seg på å leke med andre i trygge omgivelser. Eller, hvis det er vanskelig, be et annet barn med på lekeland eller svømming eller noe der begge er på nøytral grunn.  
Om barnehagen har gjort en «feil»? Neh… Barnet ditt har jo en venn. Mange barnehager jobber nok for at barna skal utvide horisonten sin, men de fleste barnehagene passer nok mest på at ingen er alene. Hvis barnet ditt velger å ikke leke med noen andre når vennen er borte, er det sikkert andre ting hun blir invitert til og takker nei til.

Anonymkode: cfd81...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en femåring i barnehagen. Hun har en bestevenn og det virker som de leker sammen så og si hele tiden. Får det inntrykket av både barnet mitt og barnehagen. Er det vanlig at barnet knytter seg veldig til ett annet barn? Når denne bestevennen ikke er i barnehagen virker det som barnet mitt blir en god del alene. Burde det gjøres noe med dette fra barnehagen sin side? Eller min? Tenker de sosiale ferdighetene kanskje ikke blir så godt trent? 

Anonymkode: 8ed99...dcd

tror det er helt vanlig i bhg :) min begynte på en annen skole enn bestevennen og det gikk veldig bra, nå er han i en gjeng med 8 gutter :)

Anonymkode: a1448...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...