Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 12 og er 39 år. Jeg var på tidlig ultralyd og det viser seg at det er ganske stor sjanse for at fosteret har enten downs eller er ikke levedyktig. Nakken målte 8mm og hjertet var veldig lite. De skal nå ta morkakeprøve så jeg kommer til å få endelig svar men bare lurte på om noen har opplevd lignende og vil dele erfaringer?

Jeg er fullstending knust, på grunn av alder så ønsker jeg ikke å bli gravid igjen. 

Anonymkode: d7f30...444

• Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd dette, men har venner som kom i uke 18 og fikk liknende beskjeder. Type trisomier, manglende hjerne osv.

For dem ble det vanlig fødsel etter nemd osv.

Man kan se feil målinger på nakkefold osv - men akkurat størrelsen på hjertet hadde jeg nok ikke gitt for stort håp til at skal være feilmåling.

Som 39 åring har du ikke høy risiko for å oppleve noe liknende igjen - om dette er grunnen til at du ikke ønsker prøve mer. Så om du egentlig ønsker - vit at det ikke er alderen din som slo ut her sannsynligvis. Du er 39 år, ikke 50. 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Føler sånn med deg, for en grusom situasjon å stå i ❤ Jeg har ikke opplevd det samme som deg, men er gravid og 40, så har vært gjennom NIPT testen og alle bekymringer som følger. 

Håper morkaketesten vil vise at ting er bedre enn de tror ❤

Anonymkode: 4ba69...06f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville bare sende deg en klem og et hjerte. ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har opplevd det samme, ble anbefalt abort. Babyen var helt frisk. 

Anonymkode: 86e86...684

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bar det frem? 

Anonymkode: 50417...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bar det frem? 

Ja

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Føler sånn med deg, for en grusom situasjon å stå i ❤ Jeg har ikke opplevd det samme som deg, men er gravid og 40, så har vært gjennom NIPT testen og alle bekymringer som følger. 

Men nipt gir jo ikke noe sikkert eller tydelig svar

Anonymkode: 2c86c...00e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja

Så bra. Trodde først de anbefalte abort og etter det viste det seg et friskt foster. ❤❤ hadde vært grusomt i det tilfelle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så grusomt! Feilmåling altså. Målte de for lite hjerte også da, eller gjaldt det kun nakkefold? 

Og fikk du second opinion med samme feilmplinger?

Skrevet
Fløff skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd dette, men har venner som kom i uke 18 og fikk liknende beskjeder. Type trisomier, manglende hjerne osv.

Man kan se feil målinger på nakkefold osv - men akkurat størrelsen på hjertet hadde jeg nok ikke gitt for stort håp til at skal være feilmåling.

Som 39 åring har du ikke høy risiko for å oppleve noe liknende igjen - om dette er grunnen til at du ikke ønsker prøve mer. Så om du egentlig ønsker - vit at det ikke er alderen din som slo ut her sannsynligvis. Du er 39 år, ikke 50. 

Ja, forstår at sjansene for at dette skal gå bra er veldig liten. Takk for svar ❤

Skrevet
Fløff skrev (Akkurat nå):

Så grusomt! Feilmåling altså. Målte de for lite hjerte også da, eller gjaldt det kun nakkefold? 

Og fikk du second opinion med samme feilmplinger?

Nakkefold, hjerte og nese. 

Nakkefolden ble målt til 11 mm. 

Jeg tok ingen flere prøver, sa bare at det blir ikke abort uansett. 

Håper det går bra for deg, ts. 

• Liker 1
  • Hjerte 12
Skrevet
Silla123 skrev (15 minutter siden):

Jeg ville bare sende deg en klem og et hjerte. ❤️

Tusen takk ❤.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk ❤

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, forstår at sjansene for at dette skal gå bra er veldig liten. Takk for svar ❤

Men som en annen her sier - man kan få feilmålinger. Så second opinion er viktig for man foretar en abort. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så bra at babyen var frisk ❤

Skrevet
Fløff skrev (Akkurat nå):

Men som en annen her sier - man kan få feilmålinger. Så second opinion er viktig for man foretar en abort. 

Ja, derfor skal jeg ta morkakeprøve. Jeg tar ikke abort før dette. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men ble du anbefalt abort og ikke morkakeprøve eller fostervannprøve? Høres litt rart ut da jeg ble henvist til morkakeprøve med en gang. 

• Liker 9
Skrevet
Fløff skrev (24 minutter siden):

50 åringer kan som regel ikke få barn. En geriatrisk mor (over 35) har forhøyet risiko. Risikoen for en 20-åring for å få et barn med downs er 1:1500, hos 35 åringer er den 1:400 og hos 40-åringer er den 1:100. Det betyr jo at man statistisk sett ikke får to barn med downs syndrom når man nærmer seg 40, men det er samtidig dumt å si at det ikke er en betydelig risiko ved alderen. Det er viktig å trøste, men ærlighet er også viktig. 

Anonymkode: 172a3...642

• Liker 26
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...