AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Har to barn i barnehagealder. De er aldri med noen hjem og vi har heller aldri med noen hjem. Det vil si. Det ene barnet har vært med ei hjem en gang. Og hatt besøk av en fra barnehagen to ganger. Det andre barnet har hatt med en hjem, en gang. Jeg vet at vi er utenfor i foreldregruppa. Både jeg og pappaen er sjenerte (jeg har mulig sosial angst men aldri diagnostisert det). Ene barnet er fire og det andre begynner på skolen til høsten. En ting er at vi alltids kan sende en melding og høre om x eller y vil være med hjem. Men vi har en bil hvor det er to barneseter (til våre egne barn). Det andre er at vi får ikke hentet noen barn med hjem fra barnehagen før klokka 16. Er de fleste barna i barnehagen med noen hjem oftere enn dette? Hvordan organiserer dere dette? Har i tillegg ett barn med matallergier som gjør spising borte vanskelig.... Anonymkode: 6d221...437
Paulinetta Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 5 år, aldri vært med hjem, og jeg har heller ikke hørt om at andre er det. Mitt barn hadde garantert sagt noe om dette var en greie i barnehagen, han er meget sosial. 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Må dere kjøre bil til barnehagen? Har dere evt to biler slik at den ene kan hente et barn og den andre hente det andre barnet med besøk? Det gjør vel ingenting at dere henter kl 16? Jeg tror det varierer veldig fra barnehage til barnehage og barn til barn hvor ofte barna er med hverandre hjem. Noen barn er kanskje med oftere hvis de bor i nærheten av hverandre feks? Eller de skal på samme fritidsaktivitet. Noen barn orker heller ikke så mye sosialt så ofte etter å ha vært i barnehagen hele dagen. Vi bor et stykke fra, har med barn hjem passe ofte (ikke hver uke), men velger evt (nå på vinteren) at en av oss tar den minste i vogn, så kan den eldste pluss besøk kjøre bil. Ellers går vi bare, det går som regel fint siden de gleder seg så mye til å være med hjem. Anonymkode: d2010...639 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Det går jo eventuelt an å treffes etter barnehage? Altså at du kjører barnet på besøk eller de kjører sitt barn til dere? Anonymkode: 5dbe0...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må dere kjøre bil til barnehagen? Har dere evt to biler slik at den ene kan hente et barn og den andre hente det andre barnet med besøk? Det gjør vel ingenting at dere henter kl 16? Jeg tror det varierer veldig fra barnehage til barnehage og barn til barn hvor ofte barna er med hverandre hjem. Noen barn er kanskje med oftere hvis de bor i nærheten av hverandre feks? Eller de skal på samme fritidsaktivitet. Noen barn orker heller ikke så mye sosialt så ofte etter å ha vært i barnehagen hele dagen. Vi bor et stykke fra, har med barn hjem passe ofte (ikke hver uke), men velger evt (nå på vinteren) at en av oss tar den minste i vogn, så kan den eldste pluss besøk kjøre bil. Ellers går vi bare, det går som regel fint siden de gleder seg så mye til å være med hjem. Anonymkode: d2010...639 Har bare en bil. Det er kun jeg som slutter på jobb 16. Pappaen slutter en times tid senere. Om vi skulle gått hadde jeg måtte parkert bilen hjemme og gått til barnehagen, hadde da kanskje vært der tidligst 16.15. Skal jeg gå med tre barn hadde vi nok ikke vært hjemme før 17. Når er det vanlig at foreldre henter barna igjen? Har du inntrykk av at "alle" barna har med noen hjem? Er så fryktelig redd for at barna mine faller utenfor.. Anonymkode: 6d221...437
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går jo eventuelt an å treffes etter barnehage? Altså at du kjører barnet på besøk eller de kjører sitt barn til dere? Anonymkode: 5dbe0...ae2 Er dette vanlig praksis? Anonymkode: 6d221...437
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 Hadde ofte med unger hjem på besøk da mine gikk i barnehage og mine var ofte på besøk. Jeg tok meg tid til å bli kjent med foreldrene og noen av dem ble gode venninner etterhvert. At jeg jobbet til kl.16 var aldri et tema. Ungene elsket besøk og å bli invitert bort. Både på hverdag og i helgene. Anonymkode: 42c82...3f8
nomore82 Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 I barnehagealder er min erfaring at barna ikke blir med hjem noen uten at foreldrene kjenner hverandre på privaten. Det som er mer vanlig er at foreldrene evnt avtaler besøk etter henting, gjerne etter middag eller lignende. Og ikke for seint. Å besøke hverandre uten at foreldre kjenner hverandre direkte er først noe som skjer på barneskolen. 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 Jeg er altfor dårlig til å invitere noen med hjem her. Føler det blir så seint når jeg slutter på jobb 1530 eller 1600. Burde jo bare gjøre det for det om. Er bare så trøtt og sliten etter jobb 😅 Har jobbet redusert frem til jul, og da hadde vi av og til med noen fra bhg, men da hentet jeg tidlig. Anonymkode: 1aac2...871
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #10 Skrevet 26. januar 2022 Vil ikke si at det skjedde ofte, men absolutt innimellom, spesielt da de nærmer seg skolestart. Vær litt løsningsorientert: Kanskje forelderen til det andre barnet kan hente samtidig som deg og kjøre sitt barn rett hjem t dere? Kan dere kjøpe ei ekstra bilpute som dere har til besøkende gjester (kanskje ikke greit for en 4-åring, men en skolestarter kan vel sitte på det, litt avhengig av hvordan veien er)? Kan du invitere hjem senere på ettermiddagen? Noen barn vil uansett ha med en forelder første gang? Ville aldri tenkt på at du hentet sent. Anonymkode: 8818e...f91
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #11 Skrevet 26. januar 2022 nomore82 skrev (1 minutt siden): I barnehagealder er min erfaring at barna ikke blir med hjem noen uten at foreldrene kjenner hverandre på privaten. Det som er mer vanlig er at foreldrene evnt avtaler besøk etter henting, gjerne etter middag eller lignende. Og ikke for seint. Å besøke hverandre uten at foreldre kjenner hverandre direkte er først noe som skjer på barneskolen. Men er det dette som er vanlig? Kan jeg forvente at alle de andre er med hjem til både den ene og andre, men vi holder oss mest for oss selv? Er forresten ofte sammen med en fra barnehagen og forelderen. Det er nesten hver helg, men gjelder kun ene barnet. Men kun de tilfellene over hvor vi har hatt barn med hjem til oss uten foreldre. Anonymkode: 6d221...437
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #12 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil ikke si at det skjedde ofte, men absolutt innimellom, spesielt da de nærmer seg skolestart. Vær litt løsningsorientert: Kanskje forelderen til det andre barnet kan hente samtidig som deg og kjøre sitt barn rett hjem t dere? Kan dere kjøpe ei ekstra bilpute som dere har til besøkende gjester (kanskje ikke greit for en 4-åring, men en skolestarter kan vel sitte på det, litt avhengig av hvordan veien er)? Kan du invitere hjem senere på ettermiddagen? Noen barn vil uansett ha med en forelder første gang? Ville aldri tenkt på at du hentet sent. Anonymkode: 8818e...f91 Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål. Men om forelderen blir med også, er det da forventet at vi sitter og drikker kaffe og skravler mens barna leker? Jeg og samboeren er helt elendige på sånne sosiale ting.. Anonymkode: 6d221...437
tirben Skrevet 26. januar 2022 #13 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål. Men om forelderen blir med også, er det da forventet at vi sitter og drikker kaffe og skravler mens barna leker? Jeg og samboeren er helt elendige på sånne sosiale ting.. Anonymkode: 6d221...437 Ja, hva skal dere ellers gjøre med den foreldren som er med? Sitte stille og se på hverandre? 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #14 Skrevet 26. januar 2022 Sønnen vår begynner på skolen til høsten. Vi har hatt med besøk hjem fra barnehagen kun en gang, han har ikke vært med noen hjem ennå. Det kan nok bli flere ganger fram mot sommeren, og da særlig fordi han har fått en bestekompis i barnehagen som bor ikke så veldig langt fra oss. Han har vært på besøk/hatt besøk av venner fra barnehagen i helgene flere ganger, men også det først det siste halvåret/året. Mitt inntrykk er at det er vanligst siste året i barnehagen, og at besøk i helgene er vanligere enn ukedagene. Anonymkode: 0c53b...305 1
AprilLudgate Skrevet 26. januar 2022 #15 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har bare en bil. Det er kun jeg som slutter på jobb 16. Pappaen slutter en times tid senere. Om vi skulle gått hadde jeg måtte parkert bilen hjemme og gått til barnehagen, hadde da kanskje vært der tidligst 16.15. Skal jeg gå med tre barn hadde vi nok ikke vært hjemme før 17. Når er det vanlig at foreldre henter barna igjen? Har du inntrykk av at "alle" barna har med noen hjem? Er så fryktelig redd for at barna mine faller utenfor.. Anonymkode: 6d221...437 I så fall må du være den aktive på å invitere innimellom. Hos oss ble ungene med hverandre hjem innimellom. Barnet vårt begynte på skole under korona, og i denne perioden har det vært veldig lite sosialisering. Men for å svare mer konkret: tar man ikke noe initiativ havner man utenfor. Jeg spør gjerne selv, men om det aldri er noe respons tilbake antar jeg de er opptatt med sitt. 2
AprilLudgate Skrevet 26. januar 2022 #16 Skrevet 26. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål. Men om forelderen blir med også, er det da forventet at vi sitter og drikker kaffe og skravler mens barna leker? Jeg og samboeren er helt elendige på sånne sosiale ting.. Anonymkode: 6d221...437 Ja, det er forventet. Men fra 4års alder og opp kan barn fint være alene på besøk, jeg foretrekker det selv fordi en gjerne er sliten etter jobb osv. Vi voksne var aldri med hjem generelt. Mannen min er introvert, og liker dårlig den type sosiale settinger. Men han takker likevel ja til invitasjoner, drar med barnet vårt på fellesting og tvinger seg selv til å være mer utadvendt. Mange av de andre foreldrene er og litt introverte typer, så det går fint. Endret 26. januar 2022 av Fløff 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #17 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål. Men om forelderen blir med også, er det da forventet at vi sitter og drikker kaffe og skravler mens barna leker? Jeg og samboeren er helt elendige på sånne sosiale ting.. Anonymkode: 6d221...437 Da er det lurt å begynne å øve og gjøre en innsats for ungene. Å være foreldre krever litt av oss, også på den sosiale arena. Husk: Voksne skaper vennskap og det er mye god beskyttelse i at foreldrene kjenner hverandre Anonymkode: 42c82...3f8 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #18 Skrevet 26. januar 2022 Fløff skrev (4 minutter siden): I så fall må du være den aktive på å invitere innimellom. Hos oss ble ungene med hverandre hjem innimellom. Barnet vårt begynte på skole under korona, og i denne perioden har det vært veldig lite sosialisering. Men for å svare mer konkret: tar man ikke noe initiativ havner man utenfor. Jeg spør gjerne selv, men om det aldri er noe respons tilbake antar jeg de er opptatt med sitt. Fløff skrev (3 minutter siden): Ja, det er forventet. Men fra 4års alder og opp kan barn fint være alene på besøk, jeg foretrekker det selv fordi en gjerne er sliten etter jobb osv. Vi voksne var aldri med hjem generelt. Mannen min er introvert, og liker dårlig den type sosiale settinger. Men han takker likevel ja til invitasjoner, drar med barnet vårt på fellesting og tvinger seg selv til å være mer utadvendt. Mange av de andre foreldrene er og litt introverte typer, så det går fint. Nå er det vi som tok første initiativ med disse to barna. Men det har blitt tatt noe initiativ først av noen andre foreldre... Derfor jeg blir usikker. Samtidig som jeg føler andre er mer sosiale med hverandre. Virker som foreldrene er godt kjent. Anonymkode: 6d221...437
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #19 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det lurt å begynne å øve og gjøre en innsats for ungene. Å være foreldre krever litt av oss, også på den sosiale arena. Husk: Voksne skaper vennskap og det er mye god beskyttelse i at foreldrene kjenner hverandre Anonymkode: 42c82...3f8 Enig i dette. Tenker bare at vi blir sett på som rare om vi inviterer da vi ikke er noe gode på sosiale settinger. Og at vi da ikke kommer noe lenger.. Anonymkode: 6d221...437
AprilLudgate Skrevet 26. januar 2022 #20 Skrevet 26. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er det vi som tok første initiativ med disse to barna. Men det har blitt tatt noe initiativ først av noen andre foreldre... Derfor jeg blir usikker. Samtidig som jeg føler andre er mer sosiale med hverandre. Virker som foreldrene er godt kjent. Anonymkode: 6d221...437 Det kan jo tenkes at de er. Vi ble bedre kjent med noen enn andre i barnehagen, men etter skolestart skled det litt ut. Hos oss sokner de til ulike skoler. Om dere sokner til samme skole hadde jeg lagt litt energi i det, men ikke voldsomt. Så er det jo noe med at man ikke ekskluderer selv og 🤷♀️ Fortsett med å invitere innimellom uavhengig av om det kommer i retur. Du merker om ungene leker greit eller ei. Jeg blir bare glad av å få invitasjoner på barnets vegne. Om ungen ikke vil sier de nei flere ganger. Endret 26. januar 2022 av Fløff 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå