AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #41 Skrevet 27. januar 2022 Problemet er jo ikke loven, men at NAV ikke følger den. Du har NAV i teorien også har du NAV i praksis. Anonymkode: e91f3...4ec
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #42 Skrevet 27. januar 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Snakker om at NAV burde ha unntak etter hva diagnose det er snakk om. De som har juksa seg til trygd og gjort systemet firkantet og rigid vet selv hvem de er. Ingen vits å føle seg sparket hvis en har fått ufør med god grunn. Anonymkode: ffd1a...a97 Selvsagt føler man seg sparket av HI, når man sitter med uføretrygd, men ikke pga. en dødelig/terminal diagnose. Jeg kommer ikke til å dø av min diagnose, men med den. Den er likevel såpass hemmende at jeg med "god samvittighet" kan si jeg ikke har løyet på meg uføretrygd. Synes denne tråden ble litt for lite nyansert, det er ikke sånn at uføretrygd kun er til for de som skal dø av sykdommen sin, eller at de som er i den gruppen har noe mer eller mindre rett på støtten. Anonymkode: 0fe58...8e9 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #43 Skrevet 27. januar 2022 NAV kan bruke skjønn. Så hvis du legger frem saken som dette så får du dekket hele perioden. Du tar direkte kontakt med veilederen din så behandler hun det med en gang og får fortgang på det. Ellers så vil jeg kommentere at heldigvis så kan vi ikke få ytelser på grunn av diagnoser, det handler om hvordan vi fungerer i hverdagen, hvordan sykdommen utarter deg hos den enkelte. Symptomer og fungering er ulik, på samme måte som jobbene våre er ulike. Anonymkode: 936a6...e57 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #44 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): NAV kan bruke skjønn. Så hvis du legger frem saken som dette så får du dekket hele perioden. Du tar direkte kontakt med veilederen din så behandler hun det med en gang og får fortgang på det. Ellers så vil jeg kommentere at heldigvis så kan vi ikke få ytelser på grunn av diagnoser, det handler om hvordan vi fungerer i hverdagen, hvordan sykdommen utarter deg hos den enkelte. Symptomer og fungering er ulik, på samme måte som jobbene våre er ulike. Anonymkode: 936a6...e57 Dette skjer ikke. Du kontakter veilederen din. Så er det lang saksbehandlingstid. Så får du ny veileder som ikke kan noe og må sette seg inn i saken på nytt. Så har noen viktig papirer forsvunnet og du må sende de på nytt. Så får du vite etter 4 måneder at legeerklæring ikke inneholdt det den skulle så du må sende ny. Osv... Et eksempel av tusenvis: https://frifagbevegelse.no/nyheter/ingrid-32-fikk-uforetrygd-etter-seks-ars-kamp-mot-nav-6.158.846685.ef4740933e Anonymkode: e91f3...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #45 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er en kvinne på 45 år, har jobbet kommunalt i 20 år (100% ) For 3 år siden fikk jeg diagnosen MS , etter lang runde med sykemelding og AAP fikk jeg innvilget 60% Ufør. Den lille stillingen jeg har igjen (fikk den omgjort til 40% i januar 2021) beholder jeg pga føler jeg må ha en meningsfull jobb å gå til ennå , så lenge helsa tillater . Pengene er ikke hovedmotivasjonen , da jeg har god annisinitet og ville fått ca den samme summen som 100 %ufør. ( Ufør fikk jeg innvilget august 2021 .) Men så var jeg så "dum" da vettu, å havna på sykehuset med et attak i november. Først 100% borte fra jobb i 14 dager, så klarte jeg å gå 50% i 3 uker frem til jul. Men da sa NAV/lønningsavdelingen nei! du har ikke lov å være sykemeldt . Selv om du har jobbet i 9 mnd i kommunen uten å være sjuk, så har du mottatt ytelser fra NAV imens du ventet på Ufør-stønaden din!Det er 26 ukers karantenetid. Dette er helt og holdent din egen feil. en månedslønn og vel så det må tilbakebetales. Man må søke om ny runde AAP altså( som har 8 !! ukers behandlingstid)..men da jeg fant utav dette så var det allerede gått 5 uker , så jeg fikk kun igjen penger fra den dagen søknaden ble sendt. Hvem pokker ligger å tenker på at jeg må huske å søke AAP med ny legeerklæring med hele den papirmølla der når en ligger der på sykehus? Jeg har altså tapt 15.000 kr på min restarbeidsevne......HAdde jeg vært 100% ufør kunne jeg sluppet dette og likevel tjent 40 000kr ekstra i året. Ei kollega døde av lymfekreft ifjor. Hun måtte innom jobb ca hver 14 dag for å ha rett på sykepenger(imens hun gikk på cellegift) så ikke hun skulle tape masse økonomisk.Selv med døden i vente -måtte hun som alle andre i NAV systemet følge reglene. HvA FAen !! Hvorfor skal folk med terminal kreft, ALS, MS og andre gradvis forverrende sykdommer måtte "betale" samme straff med NAVs rigide og hjerteløse system.. Fordi "Anita" og " Per" som aldri har gjort en dags ærlig arbeid lyver på seg diverse sykdommer . 😡 Anonymkode: ffd1a...a97 Jeg er 50% ufør jeg visste ikke at det er regler for hvor mye eller hvor ofte du kan være sykemeldt hvis du jobber ved siden av uføre…. Utover at det generelt ikke er mer en 52 uker for alle… 😕 Masse medfølelse med deg . ❤️ Anonymkode: 7d323...c39
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #46 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Selvsagt føler man seg sparket av HI, når man sitter med uføretrygd, men ikke pga. en dødelig/terminal diagnose. Jeg kommer ikke til å dø av min diagnose, men med den. Den er likevel såpass hemmende at jeg med "god samvittighet" kan si jeg ikke har løyet på meg uføretrygd. Synes denne tråden ble litt for lite nyansert, det er ikke sånn at uføretrygd kun er til for de som skal dø av sykdommen sin, eller at de som er i den gruppen har noe mer eller mindre rett på støtten. Anonymkode: 0fe58...8e9 Dette! Men når man prøver å si det får man bare beskjed om at man ikke har rett til å føle det om man virkelig har rett på uføretrygd,men hvem faen er det som skal dømme det. Brukere her på kg. Og som vanlig ender det opp med hets og folk skal peke ut hvem som fortjener og hvem som ikke fortjener Anonymkode: 97997...25f 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #47 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette skjer ikke. Du kontakter veilederen din. Så er det lang saksbehandlingstid. Så får du ny veileder som ikke kan noe og må sette seg inn i saken på nytt. Så har noen viktig papirer forsvunnet og du må sende de på nytt. Så får du vite etter 4 måneder at legeerklæring ikke inneholdt det den skulle så du må sende ny. Osv... Et eksempel av tusenvis: https://frifagbevegelse.no/nyheter/ingrid-32-fikk-uforetrygd-etter-seks-ars-kamp-mot-nav-6.158.846685.ef4740933e Anonymkode: e91f3...4ec Det eksempelet viser ikke hva du beskriver, men det viser hva jeg prøver å poengtere. Det at hu hadde kreft som barn og senere måtte amputere en fot sier ikke noe om hennes arbeidsevne. Det sier noe om sykdom, ikke funksjon. Ingrid hadde samme veileder i alle år. Ikke tusen bytter som du sier.. Saksbehandling på sykepenger og uføre er totalt ulik praksis. Uføre-saksbehandlerne har haugevis av dokumentasjon de må gjennomgå for å sikre at all dokumentasjon foreligger og at alt er utprøvd. Hun skal beviselig være til ingen nytte i samfunnet (i en viss prosent) Hun fikk i løpet av disse årene utdanning fra nav (lærer) og hun søkte om uføre FØR hun var ferdig avklart, såklart kan man ikke si noe om uføregraden hennes da. NAV har gjort helt riktig i denne saken mener jeg, og de nav-ansatte som ble intervjuet var gode til å forklare. Anbefaler deg å høre på podcasten. Anonymkode: 936a6...e57 3 2
Nooni Skrevet 27. januar 2022 #48 Skrevet 27. januar 2022 NAV forvalter et/flere lovverk, det er ikke NAV som har funnet på hvordan ting skal fungere, Forvaltere av lovverk tolker denne, men det betyr ikke at alle vedtak er riktig. Er man uenig i vedtakene man får fra NAV så klager man. Får man avslag på klagen og ikke er enig i begrunnelsen, så klager man igjen til Trygderetten. Det er sånn det fungerer. Og for å si det sånn, når man forholder seg til mennesker/etater som forvalter lovverk så holder det ikke å si at: Jeg klarer ikke å jobbe mer enn ... jeg føler meg så syk. Alt handler om dokumentasjon. Og godt er det ellers hadde ikke staten Norge hatt mye å rutte med.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #49 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Anbefaler deg å høre på podcasten. Anonymkode: 936a6...e57 Hvilken podcast? Anonymkode: 6a073...e53
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #50 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvilken podcast? Anonymkode: 6a073...e53 På innsiden av nav, ligger i nrk-appen Anonymkode: 936a6...e57 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #51 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det eksempelet viser ikke hva du beskriver, men det viser hva jeg prøver å poengtere. Det at hu hadde kreft som barn og senere måtte amputere en fot sier ikke noe om hennes arbeidsevne. Det sier noe om sykdom, ikke funksjon. Ingrid hadde samme veileder i alle år. Ikke tusen bytter som du sier.. Saksbehandling på sykepenger og uføre er totalt ulik praksis. Uføre-saksbehandlerne har haugevis av dokumentasjon de må gjennomgå for å sikre at all dokumentasjon foreligger og at alt er utprøvd. Hun skal beviselig være til ingen nytte i samfunnet (i en viss prosent) Hun fikk i løpet av disse årene utdanning fra nav (lærer) og hun søkte om uføre FØR hun var ferdig avklart, såklart kan man ikke si noe om uføregraden hennes da. NAV har gjort helt riktig i denne saken mener jeg, og de nav-ansatte som ble intervjuet var gode til å forklare. Anbefaler deg å høre på podcasten. Anonymkode: 936a6...e57 Dette! Jeg jobber som veileder på AAP, denne podcasten er faktisk veldig bra. Media snur om på saker. Ofte så velger de å se bort fra lovverket, men prøver seg på sympati-kortet. Jeg har prøvd så mange ganger å forklare gangen i et AAP-løp her inne og hvorfor man gjør som man gjør. Men jeg tror ikke folk vil høre. Det er så mye uvitenhet om dette og de samme feilene går igjen og igjen. Folk mener mye og klager over Nav, men forstår ikke lovverket og hvorfor man må igjennom så mye. Og man forstår heller ikke at man bare er et nummer i rekka. En veileder har ca 100 i porteføljen sin. Da må man ta mye ansvar selv, for veilederen har ikke sjanse til å passe på alle til en hver tid. Og derfor blir det tid tider rot. Og dette kan man igjen takke politikerne for som stadig strammer inn i det offentlige og færre folk må gjøre mer jobb. Anonymkode: 02a0f...c31 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #52 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): NAV kan bruke skjønn. Så hvis du legger frem saken som dette så får du dekket hele perioden. Du tar direkte kontakt med veilederen din så behandler hun det med en gang og får fortgang på det. Ellers så vil jeg kommentere at heldigvis så kan vi ikke få ytelser på grunn av diagnoser, det handler om hvordan vi fungerer i hverdagen, hvordan sykdommen utarter deg hos den enkelte. Symptomer og fungering er ulik, på samme måte som jobbene våre er ulike. Anonymkode: 936a6...e57 Har kontaktet min lokale saksbehandler , hun hjalp meg å søke sykepenger- erstatning. Har kun god erfaring med mitt lokale kontor. Men søknaden ble avslått , selv med grundig forklaring fra min fastlege. Får kun penger igjen fra datoen det ble søkt . Fikk ikke igjen pengene for hele måneden før. Har skrevet inn klage ja. Med dokumentasjon ( for 4 gang) om min diagnose. Anonymkode: ffd1a...a97
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #53 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette! Jeg jobber som veileder på AAP, denne podcasten er faktisk veldig bra. Media snur om på saker. Ofte så velger de å se bort fra lovverket, men prøver seg på sympati-kortet. Jeg har prøvd så mange ganger å forklare gangen i et AAP-løp her inne og hvorfor man gjør som man gjør. Men jeg tror ikke folk vil høre. Det er så mye uvitenhet om dette og de samme feilene går igjen og igjen. Folk mener mye og klager over Nav, men forstår ikke lovverket og hvorfor man må igjennom så mye. Og man forstår heller ikke at man bare er et nummer i rekka. En veileder har ca 100 i porteføljen sin. Da må man ta mye ansvar selv, for veilederen har ikke sjanse til å passe på alle til en hver tid. Og derfor blir det tid tider rot. Og dette kan man igjen takke politikerne for som stadig strammer inn i det offentlige og færre folk må gjøre mer jobb. Anonymkode: 02a0f...c31 Ja, det er nettopp det. Blir så matt av alle som klager uten å ta til seg informasjon, og at media ofte er et talerør for mennesker med dårlig erfaring. Selv om det er tydelig at journalistene selv ikke helt forstår hva de skriver om. Ja, en må ta ansvar i egen sak, ikke sette seg ned og vente på at andre skal gjøre alt for en. Det må være kjipt å arbeide en plass hvor folk tenker at det er greit å snakke ned. Anonymkode: 936a6...e57 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #54 Skrevet 27. januar 2022 Så du har mottatt en stønad du ikke har rett på, også klager du på at du må betale tilbake? Hva er papirmølla du snakker om egentlig? Jeg mottok AAP i 8 år og er ufør nå. Har ikke røt så mye som et dokument i mitt liv. NAV sendte ut forespørsel dit det skulle, og de fikk det i retur. Søknad for osialstønad, da snakker vi nå helvetes til papirmølle og irriterende arbeid. AAP og uføretrygd er ingen papirmølle-situasjon. Det at visse situasjoner eller diagnosen skal gi et VIP kort hos NAV er bare helt bakmål. Du må følge reglene på lik linje som alle andre, ærlig talt. Alle som mottar AAP/uføretrygd er syk. Hvorfor skal du få spesial behandling? Har du så store problemer med å følge reglene, så får du skaffe deg en verge da. Anonymkode: 05048...a39 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #55 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette! Jeg jobber som veileder på AAP, denne podcasten er faktisk veldig bra. Media snur om på saker. Ofte så velger de å se bort fra lovverket, men prøver seg på sympati-kortet. Jeg har prøvd så mange ganger å forklare gangen i et AAP-løp her inne og hvorfor man gjør som man gjør. Men jeg tror ikke folk vil høre. Det er så mye uvitenhet om dette og de samme feilene går igjen og igjen. Folk mener mye og klager over Nav, men forstår ikke lovverket og hvorfor man må igjennom så mye. Og man forstår heller ikke at man bare er et nummer i rekka. En veileder har ca 100 i porteføljen sin. Da må man ta mye ansvar selv, for veilederen har ikke sjanse til å passe på alle til en hver tid. Og derfor blir det tid tider rot. Og dette kan man igjen takke politikerne for som stadig strammer inn i det offentlige og færre folk må gjøre mer jobb. Anonymkode: 02a0f...c31 Siden du er veileder i nav, kan du bekrefte eller avkrefte om det stemmer at jeg får ny veileder når jeg fyller 30 år? Er uten arbeidsforhold på aap. Anonymkode: bfdda...4f4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #56 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så du har mottatt en stønad du ikke har rett på, også klager du på at du må betale tilbake? Hva er papirmølla du snakker om egentlig? Jeg mottok AAP i 8 år og er ufør nå. Har ikke røt så mye som et dokument i mitt liv. NAV sendte ut forespørsel dit det skulle, og de fikk det i retur. Søknad for osialstønad, da snakker vi nå helvetes til papirmølle og irriterende arbeid. AAP og uføretrygd er ingen papirmølle-situasjon. Det at visse situasjoner eller diagnosen skal gi et VIP kort hos NAV er bare helt bakmål. Du må følge reglene på lik linje som alle andre, ærlig talt. Alle som mottar AAP/uføretrygd er syk. Hvorfor skal du få spesial behandling? Har du så store problemer med å følge reglene, så får du skaffe deg en verge da. Anonymkode: 05048...a39 Herregud 🙄 har du i det hele tatt lest hovedinnlegget?? Jeg har jo fått ufør! 60 % fra i høst. Tok 3 mnder å behandle ferdig , etter mindre enn 12 måneder på AAP . Jeg snakker om at jeg fikk et MS attak og ble innlagt på sykehus , deretter 50% sykemeldt i 3 -4 uker. Tingen er at jeg ikke har rett på sykepenger når det har gått mindre enn 6 måneder siden jeg mottok ytelser fra NAV. Jeg skulle søkt om ny AAP istedenfor , som er litt vanskelig å holde på med når du ligger i sykehusseng. Jo , det blir faktisk unntakstilstand når en har en såpass alvorlig nevrologisk sykdom som fører til hukommelsestap og tap av kognitive evner. Som du sikkert vet kan folk dø av MS ,( *de som utvikler Primærprogressiv variant.) Hvorfor tok deg det 8 år med AAP om jeg tør spørre ? Anonymkode: ffd1a...a97 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #57 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er vel ingen som får innvilget uføretrygd på bakgrunn av å være terminal? Terminal betyr at man rett og slett er døende og er helt i sluttfasen. Anonymkode: 28e3c...d9e Ikke for å være terminal, men kreft med kort forventet levetid uten behandlingsalternativer kan gi det, det kan ha ganske store økonomiske konsekvenser for pasient og familie Anonymkode: 730d6...9c4
Maleficenta Skrevet 27. januar 2022 #58 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): NAV må følge folketrygdloven og kan ikke lage masse spesialavtaler. Har man veldig alvorlig sykdom, som terminal kreft, Als, demens, så får man gjerne innvilget uføretrygd uten annet enn en legeerklæring - og på veldig kort tid. Kurantsaker kalles det. Ms kan være en alvorlig sykdom, men kan du fortsatt jobbe 40% er den vel faktisk ikke så alvorlig enda. Du får snakke med politikerne våre, det er de som har bestemt at NAV skal være som det er. Anonymkode: cc11e...a76 men ts ble bo i praksis straffet for å jobbe litt. Hun burde hylles istedet 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #59 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Herregud 🙄 har du i det hele tatt lest hovedinnlegget?? Jeg har jo fått ufør! 60 % fra i høst. Tok 3 mnder å behandle ferdig , etter mindre enn 12 måneder på AAP . Jeg snakker om at jeg fikk et MS attak og ble innlagt på sykehus , deretter 50% sykemeldt i 3 -4 uker. Tingen er at jeg ikke har rett på sykepenger når det har gått mindre enn 6 måneder siden jeg mottok ytelser fra NAV. Jeg skulle søkt om ny AAP istedenfor , som er litt vanskelig å holde på med når du ligger i sykehusseng. Jo , det blir faktisk unntakstilstand når en har en såpass alvorlig nevrologisk sykdom som fører til hukommelsestap og tap av kognitive evner. Som du sikkert vet kan folk dø av MS ,( *de som utvikler Primærprogressiv variant.) Hvorfor tok deg det 8 år med AAP om jeg tør spørre ? Anonymkode: ffd1a...a97 Å søke AAP er ikke så komplisert. Og som sagt, har du det så store utfordringer så må du skaffe deg en verge. Fordi jeg er syk og det tar tid å utrede og å forsøke behandling og tiltak. Kunne ha søkt uføretrygd mye tidligere, men jeg ønsker å jobbe men det endte ikke slik. Anonymkode: 05048...a39 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #60 Skrevet 27. januar 2022 Maleficenta skrev (15 minutter siden): men ts ble bo i praksis straffet for å jobbe litt. Hun burde hylles istedet ❤️ Både sjefen min , fastlege og veilederen min på det lokale kontoret her var ganske fortvila på mine vegne. Anonymkode: ffd1a...a97 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå