AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Jeg er en kvinne på 45 år, har jobbet kommunalt i 20 år (100% ) For 3 år siden fikk jeg diagnosen MS , etter lang runde med sykemelding og AAP fikk jeg innvilget 60% Ufør. Den lille stillingen jeg har igjen (fikk den omgjort til 40% i januar 2021) beholder jeg pga føler jeg må ha en meningsfull jobb å gå til ennå , så lenge helsa tillater . Pengene er ikke hovedmotivasjonen , da jeg har god annisinitet og ville fått ca den samme summen som 100 %ufør. ( Ufør fikk jeg innvilget august 2021 .) Men så var jeg så "dum" da vettu, å havna på sykehuset med et attak i november. Først 100% borte fra jobb i 14 dager, så klarte jeg å gå 50% i 3 uker frem til jul. Men da sa NAV/lønningsavdelingen nei! du har ikke lov å være sykemeldt . Selv om du har jobbet i 9 mnd i kommunen uten å være sjuk, så har du mottatt ytelser fra NAV imens du ventet på Ufør-stønaden din!Det er 26 ukers karantenetid. Dette er helt og holdent din egen feil. en månedslønn og vel så det må tilbakebetales. Man må søke om ny runde AAP altså( som har 8 !! ukers behandlingstid)..men da jeg fant utav dette så var det allerede gått 5 uker , så jeg fikk kun igjen penger fra den dagen søknaden ble sendt. Hvem pokker ligger å tenker på at jeg må huske å søke AAP med ny legeerklæring med hele den papirmølla der når en ligger der på sykehus? Jeg har altså tapt 15.000 kr på min restarbeidsevne......HAdde jeg vært 100% ufør kunne jeg sluppet dette og likevel tjent 40 000kr ekstra i året. Ei kollega døde av lymfekreft ifjor. Hun måtte innom jobb ca hver 14 dag for å ha rett på sykepenger(imens hun gikk på cellegift) så ikke hun skulle tape masse økonomisk.Selv med døden i vente -måtte hun som alle andre i NAV systemet følge reglene. HvA FAen !! Hvorfor skal folk med terminal kreft, ALS, MS og andre gradvis forverrende sykdommer måtte "betale" samme straff med NAVs rigide og hjerteløse system.. Fordi "Anita" og " Per" som aldri har gjort en dags ærlig arbeid lyver på seg diverse sykdommer . 😡 Anonymkode: ffd1a...a97 24 19 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en kvinne på 45 år, har jobbet kommunalt i 20 år (100% ) For 3 år siden fikk jeg diagnosen MS , etter lang runde med sykemelding og AAP fikk jeg innvilget 60% Ufør. Den lille stillingen jeg har igjen (fikk den omgjort til 40% i januar 2021) beholder jeg pga føler jeg må ha en meningsfull jobb å gå til ennå , så lenge helsa tillater . Pengene er ikke hovedmotivasjonen , da jeg har god annisinitet og ville fått ca den samme summen som 100 %ufør. ( Ufør fikk jeg innvilget august 2021 .) Men så var jeg så "dum" da vettu, å havna på sykehuset med et attak i november. Først 100% borte fra jobb i 14 dager, så klarte jeg å gå 50% i 3 uker frem til jul. Men da sa NAV/lønningsavdelingen nei! du har ikke lov å være sykemeldt . Selv om du har jobbet i 9 mnd i kommunen uten å være sjuk, så har du mottatt ytelser fra NAV imens du ventet på Ufør-stønaden din!Det er 26 ukers karantenetid. Dette er helt og holdent din egen feil. en månedslønn og vel så det må tilbakebetales. Man må søke om ny runde AAP altså( som har 8 !! ukers behandlingstid)..men da jeg fant utav dette så var det allerede gått 5 uker , så jeg fikk kun igjen penger fra den dagen søknaden ble sendt. Hvem pokker ligger å tenker på at jeg må huske å søke AAP med ny legeerklæring med hele den papirmølla der når en ligger der på sykehus? Jeg har altså tapt 15.000 kr på min restarbeidsevne......HAdde jeg vært 100% ufør kunne jeg sluppet dette og likevel tjent 40 000kr ekstra i året. Ei kollega døde av lymfekreft ifjor. Hun måtte innom jobb ca hver 14 dag for å ha rett på sykepenger(imens hun gikk på cellegift) så ikke hun skulle tape masse økonomisk.Selv med døden i vente -måtte hun som alle andre i NAV systemet følge reglene. HvA FAen !! Hvorfor skal folk med terminal kreft, ALS, MS og andre gradvis forverrende sykdommer måtte "betale" samme straff med NAVs rigide og hjerteløse system.. Fordi "Anita" og " Per" som aldri har gjort en dags ærlig arbeid lyver på seg diverse sykdommer . 😡 Anonymkode: ffd1a...a97 Man kan være frustrert uten å sparke andre Anonymkode: 97997...25f 25 5 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man kan være frustrert uten å sparke andre Anonymkode: 97997...25f Snakker om at NAV burde ha unntak etter hva diagnose det er snakk om. De som har juksa seg til trygd og gjort systemet firkantet og rigid vet selv hvem de er. Ingen vits å føle seg sparket hvis en har fått ufør med god grunn. Anonymkode: ffd1a...a97 24 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 NAV må følge folketrygdloven og kan ikke lage masse spesialavtaler. Har man veldig alvorlig sykdom, som terminal kreft, Als, demens, så får man gjerne innvilget uføretrygd uten annet enn en legeerklæring - og på veldig kort tid. Kurantsaker kalles det. Ms kan være en alvorlig sykdom, men kan du fortsatt jobbe 40% er den vel faktisk ikke så alvorlig enda. Du får snakke med politikerne våre, det er de som har bestemt at NAV skal være som det er. Anonymkode: cc11e...a76 26 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man kan være frustrert uten å sparke andre Anonymkode: 97997...25f Upassende kommentar! Hun peker jo på et faktum; er mange avskyelige latsabber som lyver på seg uføretrygd, og så blir reglene pga det rigide for alle. Det må bli vanskeligere for latsabber å få uføretrygd, og lettere regler for faktisk syke. Anonymkode: 555f9...a83 19 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor skal folk med terminal kreft, ALS, MS og andre gradvis forverrende sykdommer måtte "betale" samme straff med NAVs rigide og hjerteløse system.. Terminal kreft vil være en kurantsak og gi uføretrygd uten arbeidsevnevurdering: https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-12-00 Anonymkode: f2bb2...144 12
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): NAV må følge folketrygdloven og kan ikke lage masse spesialavtaler. Har man veldig alvorlig sykdom, som terminal kreft, Als, demens, så får man gjerne innvilget uføretrygd uten annet enn en legeerklæring - og på veldig kort tid. Kurantsaker kalles det. Ms kan være en alvorlig sykdom, men kan du fortsatt jobbe 40% er den vel faktisk ikke så alvorlig enda. Du får snakke med politikerne våre, det er de som har bestemt at NAV skal være som det er. Anonymkode: cc11e...a76 Absolutt. Det er det jeg mener. Jeg snakker spesielt om de 26 ukene etter å fått feks 50 eller 60% ufør med påvente av forverring. At spesifikke diagnoser må ha forbehold om forverring. Ja jeg er " heldig " som ennå har restarbeidsevne men jeg har altså TAPT penger på å jobbe . Anonymkode: ffd1a...a97 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Terminal kreft vil være en kurantsak og gi uføretrygd uten arbeidsevnevurdering: https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-12-00 Anonymkode: f2bb2...144 Det er vel ingen som får innvilget uføretrygd på bakgrunn av å være terminal? Terminal betyr at man rett og slett er døende og er helt i sluttfasen. Anonymkode: 28e3c...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snakker om at NAV burde ha unntak etter hva diagnose det er snakk om. De som har juksa seg til trygd og gjort systemet firkantet og rigid vet selv hvem de er. Ingen vits å føle seg sparket hvis en har fått ufør med god grunn. Anonymkode: ffd1a...a97 Og du sparker igjen! Systemet er som det er og bestemt av regjeringen. Og det er veldig få som lurer som uføretrygd og da handler er om å ikke melde inn ekstra inntekt,ikke melde fra om bedring ect. De fleste som lurer systemet er de på AAP,sosialstønad og andre stønader. Anonymkode: 97997...25f 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Upassende kommentar! Hun peker jo på et faktum; er mange avskyelige latsabber som lyver på seg uføretrygd, og så blir reglene pga det rigide for alle. Det må bli vanskeligere for latsabber å få uføretrygd, og lettere regler for faktisk syke. Anonymkode: 555f9...a83 Nettopp, systemet er blitt mye verre for syke fordi at folk snylter. Jeg vet om et par som har lyvd på seg det ene og det andre for å få ufør, og de skryter av det i tillegg. Det ødelegger for alle dem som faktisk er syke. Anonymkode: 7b647...928 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og du sparker igjen! Systemet er som det er og bestemt av regjeringen. Og det er veldig få som lurer som uføretrygd og da handler er om å ikke melde inn ekstra inntekt,ikke melde fra om bedring ect. De fleste som lurer systemet er de på AAP,sosialstønad og andre stønader. Anonymkode: 97997...25f Hvorfor føler du deg sparket ?føler du deg truffet kanskje? Og hvorfor tror du NAV har så strenge regler? Anonymkode: ffd1a...a97 7
Loff77 Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og du sparker igjen! Systemet er som det er og bestemt av regjeringen. Og det er veldig få som lurer som uføretrygd og da handler er om å ikke melde inn ekstra inntekt,ikke melde fra om bedring ect. De fleste som lurer systemet er de på AAP,sosialstønad og andre stønader. Anonymkode: 97997...25f Få? Herregud holder for ungdommen å være lei seg eller ha litt sosial angst 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor føler du deg sparket ?føler du deg truffet kanskje? Og hvorfor tror du NAV har så strenge regler? Anonymkode: ffd1a...a97 Truffet? Nei langt i fra. Min sak var så kurant at fra søknad ble sendt til vedtaket be fattet tok det under en uke. Og fra søknaden ble stemplet som mottatt til vedtak ble fattet skilte det kun et døgn. Og nettopp Nav har strenge regler og det må Ts forholde seg til! Anonymkode: 97997...25f 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 Er i noenlunde samme situasjon, kreft, og mange skader men muligens en restarbeidsevne på en god dag. Har opplevd akkurat det samme ang sykepenger etc - dvs at jeg har satt meg inn i systemet på forhånd både ang 26 uker og ikke minst AAP. Er enig i at det burde vært et skille og at jeg og mange med met burde sklidd gjennom systemet uten problemer. Likevel, utfordringen er at NAV tydeligvis ikke har opplysningsplikt, så hvis du ikke tenker ut alle mulige scenarioer på forhånd og spør selv, så står man der plutselig i 1 el 2 mnd uten penger. Kanskje på bakgrunn av noe så enkelt som at de har henvendt deg til lege om flere opplysninger, uten å informere deg (heller ikke elektronisk, som de er pålagt) og når legen ikke svarer så blir ytelsen stoppet. Og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt «vi har ikke scannet det inn enda, så jeg vet ikke. Det blir ikke registrert mottatt før det er scannet». Lever ikke vi i en heldigital verden der det meste går via «min side»? Nei, jeg syns NAV viser null smidighet og enda er jeg en av de heldige som faktisk har en fysisk sykdom å slå i bordet med. Men alle har hørt om en eller annen som klarte å jobbe og ta cellegift samtidig eller som sprang halvmaraton under behandlingen, så kanskje det er mulig å jobbe litt? Hvis du får hjemmekontor? Du har jo så høy utdannelse. Mmm, men jeg har også ekstremt sterke smerter, kaster opp kontinuerlig og sovner når jeg må konsentrere meg. Skal jeg sitte på hjemmekontor og skrike, spy og skifte bleie på meg selv på teams, syns du, saksbehandler? Anonymkode: 6e60c...a04 5 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er i noenlunde samme situasjon, kreft, og mange skader men muligens en restarbeidsevne på en god dag. Har opplevd akkurat det samme ang sykepenger etc - dvs at jeg har satt meg inn i systemet på forhånd både ang 26 uker og ikke minst AAP. Er enig i at det burde vært et skille og at jeg og mange med met burde sklidd gjennom systemet uten problemer. Likevel, utfordringen er at NAV tydeligvis ikke har opplysningsplikt, så hvis du ikke tenker ut alle mulige scenarioer på forhånd og spør selv, så står man der plutselig i 1 el 2 mnd uten penger. Kanskje på bakgrunn av noe så enkelt som at de har henvendt deg til lege om flere opplysninger, uten å informere deg (heller ikke elektronisk, som de er pålagt) og når legen ikke svarer så blir ytelsen stoppet. Og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt «vi har ikke scannet det inn enda, så jeg vet ikke. Det blir ikke registrert mottatt før det er scannet». Lever ikke vi i en heldigital verden der det meste går via «min side»? Nei, jeg syns NAV viser null smidighet og enda er jeg en av de heldige som faktisk har en fysisk sykdom å slå i bordet med. Men alle har hørt om en eller annen som klarte å jobbe og ta cellegift samtidig eller som sprang halvmaraton under behandlingen, så kanskje det er mulig å jobbe litt? Hvis du får hjemmekontor? Du har jo så høy utdannelse. Mmm, men jeg har også ekstremt sterke smerter, kaster opp kontinuerlig og sovner når jeg må konsentrere meg. Skal jeg sitte på hjemmekontor og skrike, spy og skifte bleie på meg selv på teams, syns du, saksbehandler? Anonymkode: 6e60c...a04 Hvorfor skulle du bare sklidd gjennom systemet? Hvorfor er du viktigere enn andre? Kreft betyr ikke automatisk dødsdom eller 100 % arbeidsuførhet og da kan man heller ikke si at har man den diagnosen så slipper man navmølla Anonymkode: 97997...25f 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 Nei, det bør absolutt ikke være egne regler for et utvalg av sykdommer. Jeg har MS og har hatt det siden tidlig 90-tallet. Men jeg har utdannet meg og jobbet 100% hele veien, noen ganger 120%. Men arbeidsgivere har forsøkt å bli kvitt meg. NAV har villet uføretrygde meg. Da jeg fikk diagnosen sa MS-sykepleien: pass godt på nå, slik at ingen lurer deg ut i uføretrygd. Vi er alle forskjellige. Systemet kan vi si mye negativt om, men vi må forholde oss til det. Anonymkode: 857c2...7e3 11 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Truffet? Nei langt i fra. Min sak var så kurant at fra søknad ble sendt til vedtaket be fattet tok det under en uke. Og fra søknaden ble stemplet som mottatt til vedtak ble fattet skilte det kun et døgn. Og nettopp Nav har strenge regler og det må Ts forholde seg til! Anonymkode: 97997...25f Jeg fikk vedtak temmelig kjapt jeg også, man kan ikke juge på seg MS . Poenget er at når man ligger innlagt på sykehus med intravenøs solemedrol kur , skal huske på å sende inn diverse søknader. Man blir straffa for " ikke følge med i timen " å taper penger på å være i arbeid vs å være 100% uføre . Jeg er ikke intressert i å bli 100% ufør ennå. Anonymkode: ffd1a...a97 1
Baktus2024 Skrevet 27. januar 2022 #18 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Snakker om at NAV burde ha unntak etter hva diagnose det er snakk om. De som har juksa seg til trygd og gjort systemet firkantet og rigid vet selv hvem de er. Ingen vits å føle seg sparket hvis en har fått ufør med god grunn. Anonymkode: ffd1a...a97 Ingen privatpersoner klarer å jukse seg til uføretrygd, men det er kommuner som jukser sosialklientellet sitt over på trygd. Det er der det hensiktsmessige vurderes. Det er mangen uføre som du ikke kan se er ufør. Det kan være komplekse ting i gjennom et liv som har ført til vurdering av hva som er mest hensiktsmessig for både det offentlige og den personen. Det er gjerne denne gruppen som blir kalt for late trygdesnyltere men som gjerne har hatt et helvete gjennom hele sitt voksne liv. 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #19 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt «vi har ikke scannet det inn enda, så jeg vet ikke. Det blir ikke registrert mottatt før det er scannet». Lever ikke vi i en heldigital verden der det meste går via «min side»? Anonymkode: 6e60c...a04 På siden av tema, men svar på ditt spm: Vi lever definitivt ikke i en heldigital verden, og det er veldig langt igjen dit. NAV har flere ulike systemer å forholde seg til, og disse systemene snakker ikke automatisk med andre etater (eller hverandre!). Så ja, papirbrev må skannes inn. I noen tilfeller må også digitale brev skrives ut for så å skannes inn. Anonymkode: 1ac36...69f 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #20 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): når man ligger innlagt på sykehus De skal ha sosionomer på sykehuset som hjelper de som er i en slik situasjon. Anonymkode: f2bb2...144 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå