solen2345 Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Det er påvist smitte i barnehagen til minsten og vi er anbefalt å teste han på dag 3 og 5. Har noen erfaring med å bruke hurtigtest på noen som bare er 1,5 år? Ser for meg en kamp for å få til det.
Gjest Optimo Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 solen2345 skrev (1 time siden): Det er påvist smitte i barnehagen til minsten og vi er anbefalt å teste han på dag 3 og 5. Har noen erfaring med å bruke hurtigtest på noen som bare er 1,5 år? Ser for meg en kamp for å få til det. Gjør et forsøk, men blir det en kamp så lar du være. FHI skriver: Sitat Testing for SARS-CoV-2 av barn For mange barn vil testing oppleves ubehagelig og noe de vil unngå. I trygge omgivelser vil likevel testing ofte la seg gjennomføre i samarbeid med barnet. Det er viktig å sikre at testingen ikke oppleves som tvang, eller utføres på en måte som oppleves traumatisk. Barn som motsetter seg test skal ikke testes, og ingen skal testes med tvang for smittevernformål. Foresatte kjenner barnet sitt best og vurderer om testing lar seg gjennomføre. Ved behov kan foresatte teste seg istedenfor. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/#naar-skal-barn-med-luftveissymptomer-vaere-hjemme-og-nr-kan-de-komme-tilbake-i-barnehageskole "Barn som motsetter seg test skal ikke testes" - den må vel tolkes litt. Det er vel ingen barn som gleder seg til å teste, her menes det vel at hvis barnet viser tydelig ubehag og protesterer veldig så skal du la være.
Zikkzakk Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Optimo skrev (2 minutter siden): Gjør et forsøk, men blir det en kamp så lar du være. FHI skriver: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/#naar-skal-barn-med-luftveissymptomer-vaere-hjemme-og-nr-kan-de-komme-tilbake-i-barnehageskole "Barn som motsetter seg test skal ikke testes" - den må vel tolkes litt. Det er vel ingen barn som gleder seg til å teste, her menes det vel at hvis barnet viser tydelig ubehag og protesterer veldig så skal du la være. Det er egentlig ganske latterlig fra FHI sin side, for ingen små barn tar en covid-test uten kamp. TS: må dere få det gjennomført kan en av dere holde barnet på fanget og ha hodet til barnet inntil brystet og holde hendene til barnet. Så tar den andre testen inn i nesa. Barnet vil komme til å gråte og sannsynligvis sparke og de er overraskende sterk så det er viktig å holde godt isåfall, og det er viktig å være rask og effektiv med hele prosessen fra barnet settes i en slik posisjon på fanget (ha alt klart) og så trøste etterpå. Det er den eneste måten er min erfaring. 3
Gjest Jeeeeeeea Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Vi har testet vår 1,5 åring mange ganger. Barnet tar selvfølgelig ikke testen frivillig. Vi har gjort det slik at en forelder sitter med barnet på fanget, den andre tar testen. Forelderen som holder barnet, holder en arm over armene til barnet og en hånd over pannen. Barnet gråter og gjør motstand, men får masse kos og trøst etterpå. Stopper å gråte omtrent umiddelbart etter testen er ute av nesen. Min personlige mening er at det er latterlig av FHI å skrive at ingen barn skal tvinges. Altså hvilken 2 åring går frivillig med på å få en pinne opp i nesen? Barn må jo holdes fast når de får vaksine eller skal undersøkes av lege. Mange barn kan også gjøre motstand når de skal legge seg, pusse tenner eller å ha bilbelte - men man gjør jo det likevel... Bare for å gjøre det klart så har jeg ikke testet barnet mitt på gøy, men har testet når barnet har hatt symptomer eller vært nærkontakt.
Gjest Optimo Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Tenker man må se på forholdsmessigheten også. Nå som alle skal smittes uansett, spiller det noen rolle i den store sammenhengen om dette barnet ikke blir testet? Hold det hjemme hvis barnet får symptomer, og så kan heller mamma og pappa teste seg.
Gjest ATLAS6 Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Ta den i nesen når barnet sover. Viktigste er at pinnen blir fuktig.
Sermina Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 (endret) Jeg ville bare testet i munnen hvis barnet motsetter seg i nesen. På vg stod det om en hund som testet positivt av å slikke på pinnen. Endret 26. januar 2022 av Sermina
Anbefalte innlegg