Gå til innhold

Hvorfor får ikke leietakere fradrag for det de betaler i husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leietakere bygger jo i bunn og grunn opp formuen til utleiere, uten å få noe permanent tilbake - og dette er jo penger en er nødt til å betale. Leietakere er også med på å dra opp prisene på boliger, dette ser man jo i større byer, og følgelig levekostnadene generelt. 

For meg virker forholdet mellom leietaker og utleier veldig skjevt / ubalansert. Jeg tenker at leietakere burde bli kompensert på dette, på en måte - så hvorfor ikke fradrag på skatten, for pengene man har betalt i husleie?

Anonymkode: 335c7...00d

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får jo et sted å bo! Du betaler jo ikke for ingenting. 
Hvis man ikke liker dette «systemet», får man kjøpe seg noe eget. 

Anonymkode: ae8f9...937

• Liker 22
  • Hjerte 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får jo et sted å bo! Du betaler jo ikke for ingenting. 
Hvis man ikke liker dette «systemet», får man kjøpe seg noe eget. 

Anonymkode: ae8f9...937

Ønsker man et klasseskilt samfunn som består av eiere og leiere? 

Du må jo skjønne at bosted, er en fundamental rett for mennesket. Forskjellen er at noen MÅ gjøre dette ved å finansiere formuen til en annen part. I praksis er dette tvang. 

Det er jo da helt rimelig at du som blir tvunget til dette, også skal kunne kompenseres for dette økonomisk.  

• Liker 13
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ønsker man et klasseskilt samfunn som består av eiere og leiere? 

Du må jo skjønne at bosted, er en fundamental rett for mennesket. Forskjellen er at noen MÅ gjøre dette ved å finansiere formuen til en annen part. I praksis er dette tvang. 

Det er jo da helt rimelig at du som blir tvunget til dette, også skal kunne kompenseres for dette økonomisk.  

Herregud 😆

Anonymkode: f7e24...4e0

• Liker 18
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Leietakere bygger jo i bunn og grunn opp formuen til utleiere, uten å få noe permanent tilbake - og dette er jo penger en er nødt til å betale. Leietakere er også med på å dra opp prisene på boliger, dette ser man jo i større byer, og følgelig levekostnadene generelt. 

For meg virker forholdet mellom leietaker og utleier veldig skjevt / ubalansert. Jeg tenker at leietakere burde bli kompensert på dette, på en måte - så hvorfor ikke fradrag på skatten, for pengene man har betalt i husleie?

Ingen som tvinger noen til å leie. Er bare å holde orden på økonomien sin for så å kjøpe seg egen bolig.

Hvem skal finansiere dette fradraget du snakker om? Staten? Vanlige folk vis skatteseddelen?

Dette har du ikke tenkt godt nok gjennom, så her må du tilbake til skolebenken og så komme tilbake når du har lært litt mer.

Anonymkode: 845e9...d7c

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som tvinger noen til å leie. Er bare å holde orden på økonomien sin for så å kjøpe seg egen bolig.

Hvem skal finansiere dette fradraget du snakker om? Staten? Vanlige folk vis skatteseddelen?

Dette har du ikke tenkt godt nok gjennom, så her må du tilbake til skolebenken og så komme tilbake når du har lært litt mer.

Hvem er det som finansierer fradraget på rentene til de som har store boliglån, forbrukslån og alle andre typer lån da?

Anonymkode: ae28c...f87

• Liker 12
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, se på den, her har du jo løst et verdensproblem innen samfunnsøkonomi, med bare én setning. Lyst på Nobels fredspris for denne? 

Tenker du at det å bo på gata er et reelt alternativ? 

Som sagt, mange folk leier, fordi de MÅ leie. Finnes nok av sykepleiere i Norske byer som har stålkontroll på økonomien, men er tvunget ut i leiemarkedet, da bla. utleiere er med å dra opp prisen på boligmarkedet. 

De samme utleierne som får fradrag på sine boliglån. Boliglån som blir nedbetalt av folk som er tvunget til å bli i leiemarkedet. 

• Liker 13
Skrevet

Hæ? Tror du jeg har fått huset mitt gratis? Da tar du feil. Jeg har bodd i liten kjellerleilighet i mange år mens jeg jobbet og sparte. Anbefaler deg å gjøre det samme. 

Anonymkode: b7a87...d2a

• Liker 12
Skrevet

Du kan flytte ut i en pappeske. Helt kostnadsfritt!

Anonymkode: 7477f...be6

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan flytte ut i en pappeske. Helt kostnadsfritt!

Må betale leie der man har pappesken.

Anonymkode: ad334...8e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Må betale leie der man har pappesken.

Anonymkode: ad334...8e7

Neida. Bare å flytte den ukentlig.

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, se på den, her har du jo løst et verdensproblem innen samfunnsøkonomi, med bare én setning. Lyst på Nobels fredspris for denne? 

Er vel i så fall Nobelprisen i økonomi man kan vinne her da 

Anonymkode: a9d57...67f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker du at det å bo på gata er et reelt alternativ? 

Det er  jo et alternativ, i mange land så bor det veldig mange på gata.

I Norge er vi heldigvis heldigere

Anonymkode: a9d57...67f

Skrevet

Bakeren tjener jo gode penger på all maten vi spiser. Vi kan jo ikke leve uten mat? virker som forholdene mellom bakeren og kjøperen er ganske skeive? Vi bygger jo faktisk opp bakerens bedrift/formue så syntes vi burde kompanseres på noen måte?

Anonymkode: a698c...64f

• Liker 11
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Jeg er boligeier. 

Jeg mener rentefradraget på boliglånsrenter må fases helt ut. Vi må få på plass en større reform som røsker opp i all dritten i leiemarkedet. Vi trenger et ombud som kan kontrollere enhetene. Og de som leier må få et fradrag. 

Det er helt hinsides at unge og vaskeligstilte skal betale i dyre dommer for å finansiere de bedrestiltes eiendom.  

Skrevet
AnomynBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er boligeier. 

Jeg mener rentefradraget på boliglånsrenter må fases helt ut. Vi må få på plass en større reform som røsker opp i all dritten i leiemarkedet. Vi trenger et ombud som kan kontrollere enhetene. Og de som leier må få et fradrag. 

Det er helt hinsides at unge og vaskeligstilte skal betale i dyre dommer for å finansiere de bedrestiltes eiendom.  

Nei det trenger vi ikke.

Anonymkode: a698c...64f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er enig i at også de som leier burde få fradrag på skatten for leien de betaler, fordi dette er rettferdig, men ikke på grunn av at man fortjener noe tilbake for at utleiere tjener på det. 

Anonymkode: 77ec2...d9b

Skrevet

Jeg er bare glad det finnes mennesker som orker å drive med utleie. Jeg har leid ut og det var aldri fritt for problemer. En gang ble huset fullt opp ned brukt dopapir, husleie som ikke ble betalt fordi jeg bare kunne ta depositumet, leietakere som ikke flyttet ut til avtalt tid når jeg og ungene skulle flytte inn ergo ble vi husløse i flere dager og måtte bo hos venner...og leien var ikke nok til å dekke alle utgifter på huset.

Anonymkode: e5330...a3b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Tror du jeg har fått huset mitt gratis? Da tar du feil. Jeg har bodd i liten kjellerleilighet i mange år mens jeg jobbet og sparte. Anbefaler deg å gjøre det samme. 

Anonymkode: b7a87...d2a

Du har fått fradrag for betalte renter. Jeg er ikke enig i mye av det ts mener, men fradrag for betalt renter burde avskaffes. Det har bare ført til at prisene har gått opp.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tanken er egentlig ikke så dum, men over tid vil dette bare medføre at leieprisene stiger tilsvarende fradraget. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...