AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Søker desperat etter likesinnede, for å kanskje få noen tips eller råd. Nå er jeg helt på randen, etter 10 mnd med kroniske smerter i endetarmen etter fødsel 😞 Beklager langt innlegg, og too much information. Det var en tøff fødsel, med rift grad 3a (riften berørte akkurat ytre lukkemuskel). Mange komplikasjoner i etterkant, men nå er altså alt i orden, bortsett fra disse plagene fra endetarmen. Symptomer er som følger, ingen smerter under avføring, men rett etter avføring kommer en kronisk svie, som kan vedvare i timevis, på det verste nesten resten av dagen. Det kjennes ut som et innvendig brannsår, som aldri vil gro, på samme side jeg fikk skaden. Viktig å påpeke at jeg IKKE revnet inne i endetarmen, kun deler av ytre. Føles også som lukkemuskelen hovner opp etter avføring(sprenger på) blir varm og veldig ubehagelig, kan også av og til klø og krible, mye ubehag rett og slett. Hender også jeg kjenner det om jeg løfter tungt(får bukpress) at det liksom dunker inne i endetarmen, eller at jeg på en måte kjenner akkurat hvor dette såret sitter. Første gang jeg fikk problemer med dette dro jeg til fastlegen, som tittet inn i rumpa, og konstaterte fissur. Fikk resept på rectogesic krem, og ba meg holde avføringen myk. Hun mente det kom av hard mage, noe som ikke er tilfelle. Har vært veldig nøye med avføring etter fødsel, ifm mine skader. Ble helt bra etter en ukes tid på rectogesic, og sluttet. Etter det har mine plager kommet og gått, og jeg har vært hos 2 gastrokirurger. Legen på offentlig sykehus sier det ikke er fissur, fordi fissurer som regel kommer enten oppe eller nede i endetarmen, ikke på sidene. Han sier også at jeg da skulle hatt mye vondere enn jeg har. Lege i privat regi sier det er fissur, og at ja - det er vanligst å ha det på sidene, men det er ikke umulig å ha det på sidene, og at i mitt tilfelle kommer det av fødsel og skaden jeg fikk på denne siden. Han bemerket også at lukkemuskelen var veldig stram, og forklarte at muskelen strammer seg unormalt mye ved ubehandlet fissur, noe som igjen forverrer tilstanden, og gjør at man kommer inn i en ond sirkel. Han skrev ut resept på movicol, og allerede etter en uke var det nesten borte. Deretter satte han Botox, men da følte jeg det ble verre igjen. Fikk veldig tyngdefølelse i rumpa, og «nedpress» i bekkenbunn. Han sa det kan hende noe av botoxen har sivet ut i bekkenbunn. Ble enige om å forsøke rectogesic. Merker nå bedring allerede etter 1 døgn. Men livredd det bare kommer tilbake, og at jeg må leve med dette resten av livet :-((( Han sa også at i enkelte tilfeller må de tøye ut muskelen i narkose.. Er helt rådvill… andre som har hatt fissur uten smerter under avføring? Legen sa dette er veldig individuelt, mens den andre legen la det frem som om at det må man ha. Men fissuren min ligger visst ikke helt på overflaten, Noen som har blitt helt bra av rectogesic? Eller blitt bra etter så lang tid som meg? Eller som har måttet ta operasjon? Redd for å bli inkontinent som følge av en evt operasjon Blir utrolig glad for alle svar❤️ Anonymkode: 61f83...829
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Ingen erfaring med akkurat denne problematikken men må bare si ÅHHHHHHH så jævlig provoserende det er med leger som bare "eh nei, det er ikke det du har" men heller ikke har noen bedre forslag eller noe hjelp å gi. Stor klem til deg! Det er noe forbaska dritt å slite med underlivet etter fødsel, det er ingen som snakker om det og man føler seg bare så alene. Tok mye av livsgleden min i barseltid og permisjon, altså. Håper du ser bedring! ❤️ Anonymkode: ec632...846
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Kanskje du får flere svar om de re-poster denne i graviditetsforumet? Anonymkode: 9ed76...3e3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Søker desperat etter likesinnede, for å kanskje få noen tips eller råd. Nå er jeg helt på randen, etter 10 mnd med kroniske smerter i endetarmen etter fødsel 😞 Beklager langt innlegg, og too much information. Det var en tøff fødsel, med rift grad 3a (riften berørte akkurat ytre lukkemuskel). Mange komplikasjoner i etterkant, men nå er altså alt i orden, bortsett fra disse plagene fra endetarmen. Symptomer er som følger, ingen smerter under avføring, men rett etter avføring kommer en kronisk svie, som kan vedvare i timevis, på det verste nesten resten av dagen. Det kjennes ut som et innvendig brannsår, som aldri vil gro, på samme side jeg fikk skaden. Viktig å påpeke at jeg IKKE revnet inne i endetarmen, kun deler av ytre. Føles også som lukkemuskelen hovner opp etter avføring(sprenger på) blir varm og veldig ubehagelig, kan også av og til klø og krible, mye ubehag rett og slett. Hender også jeg kjenner det om jeg løfter tungt(får bukpress) at det liksom dunker inne i endetarmen, eller at jeg på en måte kjenner akkurat hvor dette såret sitter. Første gang jeg fikk problemer med dette dro jeg til fastlegen, som tittet inn i rumpa, og konstaterte fissur. Fikk resept på rectogesic krem, og ba meg holde avføringen myk. Hun mente det kom av hard mage, noe som ikke er tilfelle. Har vært veldig nøye med avføring etter fødsel, ifm mine skader. Ble helt bra etter en ukes tid på rectogesic, og sluttet. Etter det har mine plager kommet og gått, og jeg har vært hos 2 gastrokirurger. Legen på offentlig sykehus sier det ikke er fissur, fordi fissurer som regel kommer enten oppe eller nede i endetarmen, ikke på sidene. Han sier også at jeg da skulle hatt mye vondere enn jeg har. Lege i privat regi sier det er fissur, og at ja - det er vanligst å ha det på sidene, men det er ikke umulig å ha det på sidene, og at i mitt tilfelle kommer det av fødsel og skaden jeg fikk på denne siden. Han bemerket også at lukkemuskelen var veldig stram, og forklarte at muskelen strammer seg unormalt mye ved ubehandlet fissur, noe som igjen forverrer tilstanden, og gjør at man kommer inn i en ond sirkel. Han skrev ut resept på movicol, og allerede etter en uke var det nesten borte. Deretter satte han Botox, men da følte jeg det ble verre igjen. Fikk veldig tyngdefølelse i rumpa, og «nedpress» i bekkenbunn. Han sa det kan hende noe av botoxen har sivet ut i bekkenbunn. Ble enige om å forsøke rectogesic. Merker nå bedring allerede etter 1 døgn. Men livredd det bare kommer tilbake, og at jeg må leve med dette resten av livet :-((( Han sa også at i enkelte tilfeller må de tøye ut muskelen i narkose.. Er helt rådvill… andre som har hatt fissur uten smerter under avføring? Legen sa dette er veldig individuelt, mens den andre legen la det frem som om at det må man ha. Men fissuren min ligger visst ikke helt på overflaten, Noen som har blitt helt bra av rectogesic? Eller blitt bra etter så lang tid som meg? Eller som har måttet ta operasjon? Redd for å bli inkontinent som følge av en evt operasjon Blir utrolig glad for alle svar❤️ Anonymkode: 61f83...829 Fissur har jeg hatt, fytti katta så vondt det var! Jeg hadde det kanskje ti måneder, gikk lenge før jeg kom meg til legen, fikk salve, så gikk lenge med den og trodde det aldri skulle gå over men plutselig var det bra. Etter å ha vært på do kjentes det som kniver inni der, jeg måtte legge meg nedpå 20 min, kom forsent på jobb noen dager fordi jeg måtte legge meg nedpå så musklene slappet av først da gikk smertene over. Lykke til, håper det ordner seg for deg. Anonymkode: ac32f...b09
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Kan du ikke bare forholde deg til denne legen (privat) som er den eneste som tar deg på alvor da, og få hjelp derfra i det videre? (Og så er det når jeg leser sånt at jeg blir vanvittig glad for at jeg fikk keisersnitt. 😣) Anonymkode: 218c3...c0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå