Gå til innhold

Er det noen ting som dine Boomerforeldre gjorde da du vokste opp som du ikke skal gjøre med dine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe med oppdragelsen som du dropper? Noe du gjør annerledes?

Anonymkode: 46dfd...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Kommer aldri til å røyke i bilen/sofaen/nærheten av barna. Ikke at jeg røyker heller. 

-De skal slippe å spise opp maten

-Dropper å si «ikke svar meg». Hva betyr egentlig det? 
-Time out er uaktuelt 

-Sender de ikke ut alene for å leke før barneskolealder 

Anonymkode: ffbf2...874

• Liker 3
Skrevet (endret)

Endret av TheHairyToothfairy
Borte!
  • Liker 6
Skrevet

Sikkert de som har driti seg ut 

Anonymkode: df0cb...b5f

Skrevet

Aldri tenne røkelse! Gikk gjennom hele barne- og ungdomsskole med klær som lukta indisk shangri-la. Det var lite stilig😂😂 

Ellers var foreldrene mine både grei, trygg, stabile og innimellom ganske kule. Har fått med meg mye bra hjemmefra🥰

Anonymkode: 72c3b...9ba

• Liker 5
Skrevet

Veldig mye på den lista, men ingenting av det skyldes boomergenerasjonen.

Anonymkode: 7008f...e15

• Liker 1
Skrevet
SidFernwilter skrev (1 minutt siden):

tilgi meg for min uvitenhet, men hva i all verden er "boomerforeldre"? 

Boomere er de som var så uheldige i å bli født i de store barnekullene etter krigen, grovt sagt 1950-70. Hippi-generasjonen er fex boomere. 
Undertegnede er født sist i perioden, og er sånn sett en «late boomer» 

Har også relativt unge barn, så det blir spennende å se hvordan det går…

Mine foreldre, født før krigen, var ikke boomere. De tilhørte «the greatest generation», i alle fall min mor. Det er generasjonen FØR «boomerne», det var de som var unge under WW2.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri tenne røkelse! Gikk gjennom hele barne- og ungdomsskole med klær som lukta indisk shangri-la. Det var lite stilig😂😂 

Ellers var foreldrene mine både grei, trygg, stabile og innimellom ganske kule. Har fått med meg mye bra hjemmefra🥰

Akkurat. Hippier 😜

Skrevet

Sett grenser, følg opp lekser, still krav.

Økonomi er viktig. Gi barna lommepenger, og oppfordre dem til å ta sommerjobber og spare til det de har lyst på.

Familien står sammen. Man skal ikke tvinge gjennom kjærlighet som ikke er der, men man må jobbe for forholdet og familien slik at den ikke brytes opp. Alle sitter sammen med middagsbordet.

Anonymkode: 9d382...584

Skrevet
Bacteria skrev (3 minutter siden):

Akkurat. Hippier 😜

Ohh jess! Jeg ble flaska opp på røkelse, Jimi Hendrix og Rolling Stones (var 11år da jeg var på min første konsert med dem), kvinnesak, arbeiderkamp, Marie Bergmann, lilla strikkagensere og Biekso. Det var gode tider🥰

• Liker 5
Skrevet

Vil ikke utsette de for røyking i det hele tatt, men spesielt inne og i bilen 😆

Måtte spise opp all maten, bruke mat som «kos». 

Sammenligne søsken, kjefte høylydt stadig vekk. Min far ble selv slått som barn (født 1944) og sverget at det ville han ikke utsette sine barn for. Det har han heller ikke gjort, men pga. sin oppdragelse han har ikke lært å håndtere egne følelser. Så han kunne bli veldig sint og det var skremmende. Kjenner som voksen at jeg sliter med folk som blir sinte og blir fort people please. Så har jobbet med meg selv og egen følelsesregulering for ikke å føre dette videre.

Anonymkode: 6c0f7...300

• Liker 2
Skrevet

Ikke spise opp maten på tallerkenen. 

Ellers kjører vi samme stil!

Anonymkode: 567ae...f22

• Liker 1
Skrevet

Mine barn skal slippe å:

- Bli kalt late fordi de ikke gjør nok husarbeid hjemme.

- Få ris på baken.

- Bli fortalt at de ikke bør spise mer nå, de bør passe på vekta så ikke de blir som *uattraktiv og utrivelig nabo*.

- Indoktrinert i den kristne tro med helvetesangst og skam.

Anonymkode: 42c9d...7d5

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 timer siden):

Boomere er de som var så uheldige i å bli født i de store barnekullene etter krigen, grovt sagt 1950-70. Hippi-generasjonen er fex boomere. 
Undertegnede er født sist i perioden, og er sånn sett en «late boomer» 

Har også relativt unge barn, så det blir spennende å se hvordan det går…

Mine foreldre, født før krigen, var ikke boomere. De tilhørte «the greatest generation», i alle fall min mor. Det er generasjonen FØR «boomerne», det var de som var unge under WW2.

så ergo atter en bås hvor man hevder at alle gjorde det samme i den og den generasjonen, og at man selv er unik fordi man ikke gjør det samme i egne øyne. 

ja, det er mye jeg gjør annerledes enn mine foreldre. men sannsynligvis mindre enn jeg innbiller meg. 

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene mine gjorde mye bra som jeg sikkert vil bruke mye av i oppdragelsen av vår lille.

Men, en ting jeg aldri kommer til å gjøre er å tvinge på barnet mitt en aktivitet han/hun ikke vil. Jeg ble tvunget til å spille håndball «fordi det var jentesport» da jeg ville spille fotball. Jeg hatet den håndballen og får fremdeles utslett om jeg hører ei kubjelle 😅

Kommer også til å ha større aksept for barnets følelser og kanskje være litt (les: mye!) mer rigid på sukker. 

Anonymkode: baeec...74a

Skrevet

Vel, jeg skal i alle fall prøve å ikke bli en manipulerende psykopat. Det er heldigvis ikke noe man bare blir over natta, så jeg skal vel klare å gjøre en bedre jobb med mine barn. Men jeg vet også hvordan man erverver oppdragerstil fra sine foreldre eller at man er så opptatt av å være en omsorgsfull forelder (som man da selv ikke hadde) at man kveler barnet med omsorg nærmest ved å løpe bort til barnet for hver minste lyd barnet lager og bysse noe helt ekstremt. Så jeg er bevisst det og mannen min som har hatt en normal oppvekst er også bevisst at slikt kan være vanskelig for meg å se når jeg selv har opplevd omsorgssvikt, så jeg tror det skal gå greit.

Anonymkode: f650f...c39

Skrevet

Nå er jeg født i 1990, og foreldrene mine var gode, men ikke perfekte. 

Jeg skal aldri gjøre slik at barna mine ikke tør å fortelle meg ting i frykt for min reaksjon. Jeg vil ikke flaue dem ut eller ydmyke dem. 

Jeg vet hvor dritt det er å være alene om ting. Det fineste jeg kunne fått var om noen ville lytte og være interessert, til tross uenigheter. Det vil jeg gi barna mine.. 

Anonymkode: 68a9a...d0b

• Liker 1
Skrevet

Håne, slå, skrike, ignorere, mangle interesse for og ha for mange barn. Ikke at noe av det har med boomerdefinisjonen å gjøre.

Anonymkode: 34558...965

• Liker 1
Skrevet

Kommer aldri til å gjennomgående sette egne behov foran barnets.

Kommer aldri til å straffe barnet mitt fysisk.

Kommer aldri til å prioritere ferier som er uegnet for barn fordi jeg vil noe annet enn det som er egnet for barn. 

Vil aldri få flere barn enn jeg klarer å ta vare på.

Vil spare penger til barnet og ikke kaste dem bort på unødvendig forbruk til meg selv.

Vil aldri prioritere god mat til meg selv og junkfood til ungene fordi jeg ikke har råd til sunn mat til alle.

Er det jeg kommer på i farten

Anonymkode: 7b026...06d

Skrevet

Mine foreldre er født i 1948 og 1952. Jeg ble født i 1981 så er akkurat en millennial. 

Jeg er vokst opp med at jeg ikke skulle sees eller høres, så var et veldig stille og usynlig barn. Jeg kunne aldri si hva jeg følte og jeg turte aldri si noe om det hadde skjedd noe pga reaksjoner. 

Om jeg hadde hatt barn skulle jeg pratet om følelser med barna mine. At vi fikk lov å uttrykke følelser og å bli sett og hørt. De skulle få lov å fortelle og si det de ville og jeg skulle lytte til de uten å dømme eller reagere. 

Jeg ble aldri et trygt og selvstendig barn. Slet med så mye angst og depresjon i tenårene og sliter med engstelig og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Ble uføretrygded.

Anonymkode: 24379...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...