AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Del Skrevet 26. januar 2022 Ifølge diverse bmr kalkulatore skal jeg ligge på 2200-3000 kcal daglig for å vedlikeholde vekta. Alt avhenger av hvilket aktivitetsnivå jeg velger der, er litt usikker på hvor jeg bør krysse av. Jeg går mellom 14-22 000 skritt hver dag (aldri under 10 000, selv ikke på en fridag pga. hund og barn). Veier 78 kg og er 169 cm høy. Har i tilegg begynt med styrketrening/litt gruppetimer noen ganger i uka nå i januar. Målet er å gå ned 10 kg. Jeg lurer egentlig på om disse kalkulatorene stemmer, for jeg syntes jeg får så høye tall. Hører alltid om 1500 kcal er det magiske tallet, men om jeg følger det så ligger jeg jo omtrent 1000 kcal i underskudd hver dag. Er ikke det litt mye? Merker jeg er mye sulten og irritabel/lite energi på 1500 kcal, men vekta går jo nedover.. bør jeg spise litt mer eller går det seg til etterhvert? Spiser sunt med fokus på å få i meg mest mulig proteiner og grønnsaker innenfor kaloribudsjettet. Anonymkode: 979cd...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Del Skrevet 26. januar 2022 Hvor mye går du ned i uken nå som du ligger på 1500 da? Om det er 0,5-1kg i uken er det jo passe sånn sett. 2200-3000 hadde vært altfor mye for meg hvertfall, da hadde jeg gått opp i vekt. Anonymkode: 6a82c...c9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Del Skrevet 26. januar 2022 Stemmer ikke for meg, nei. Har målt BMR på sånn kroppsanalysemaskin og den oppgav en del mindre. Husker ikke helt hvor mye, men det var snakk om noen hundre kalorier forskjell. Anonymkode: 1dab2...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Del Skrevet 27. januar 2022 For meg stemmer de ganske godt, hvis jeg velger «sedentary» og legger til eventuell trening selv. Jeg er 166 cm og 60 kilo, og kan i følge kalkulatorene spise omtrent 1550 kalorier hver dag for å vedlikeholde vekten. Jeg teller kalorier nå da jeg hadde gått opp til 63 kilo i høst, og dette stemmer godt. Spiser jeg 1500-1600 uten å trene, går jeg ikke ned i vekt. Jeg pleier å spise omtrent 1500 og løper ca. 8-10 km hver dag (ca. 15 000 skritt per dag). Trene gjør jeg alltid, men nå som jeg slanker meg passer jeg på å ikke spise tilbake kaloriene jeg har trent for. Anonymkode: 687d0...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Del Skrevet 27. januar 2022 Jeg har "forsket" grundig på dette for egen del de siste to årene, har veiet maten, registrert akrivitet, og over tid sett trender for egen vekt. Her stemmer smartklokken min ganske bra. Jeg har stillesittende jobb, og på en normal dag med jobb, ingen trening, ca 6000 skritt, bruker jeg ca 1300. Er 163 cm og 65 kg. Hadde jeg spist 1500 så hadde jeg lagt på meg over tid. Før jeg begynte å telle kalorier har forståelsen min for mengde vært litt feil. Det som regnes som en porsjon pasta for eksempel, synes jeg er lite. Nå må jeg hele tiden fokusere på å spise mat med lav kaloritetthet, for å klare å bli mett på den mengden jeg må holde meg til. Pasta har jeg nesten sluttet å spise, det er ofte ikke "verd det" for prisen jeg betaler i kalorier. I starten var jeg ordentlig sur, for det føltes urettferdig. Jeg kunne aldri spise meg ordentlig mett på mat jeg synes er godt. Men så har jeg akseptert at sånn er det. Justerer meg etter fakta. Trener jevnlig for å kunne spise litt mer. (Ikke bare derfor, det er også fantastisk å føle seg sterkere og sprekere). Jeg er virkelig glad i mat, både sunn og usunn, og bruker mye tid på mat. Ser på det som en utfordring å finne gode oppskrifter som samtidig smaker godt. Jeg spiser nok mer grønnsaker enn det jeg naturlig ville valg ellers, men i det store og hele spiser jeg mye god mat. Anonymkode: 284a4...bc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Del Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ifølge diverse bmr kalkulatore skal jeg ligge på 2200-3000 kcal daglig for å vedlikeholde vekta. Alt avhenger av hvilket aktivitetsnivå jeg velger der, er litt usikker på hvor jeg bør krysse av. Jeg går mellom 14-22 000 skritt hver dag (aldri under 10 000, selv ikke på en fridag pga. hund og barn). Veier 78 kg og er 169 cm høy. Har i tilegg begynt med styrketrening/litt gruppetimer noen ganger i uka nå i januar. Målet er å gå ned 10 kg. Jeg lurer egentlig på om disse kalkulatorene stemmer, for jeg syntes jeg får så høye tall. Hører alltid om 1500 kcal er det magiske tallet, men om jeg følger det så ligger jeg jo omtrent 1000 kcal i underskudd hver dag. Er ikke det litt mye? Merker jeg er mye sulten og irritabel/lite energi på 1500 kcal, men vekta går jo nedover.. bør jeg spise litt mer eller går det seg til etterhvert? Spiser sunt med fokus på å få i meg mest mulig proteiner og grønnsaker innenfor kaloribudsjettet. Anonymkode: 979cd...c9c Jo!!! Det blir usunt og funker ikke over tid, samt sjangsen for at du sprekker er stor! Man bør ligge 300-maks 500 kcal i underskudd pr dag hvis man går ned i vekt. Se på total uke slik at man feks man spise mer de dagene man trenering mindre de dagene man ikke trener. 1500 kcal er ikke engang basalforbrenningen din (det kroppen din forbrenner på å bare… leve). Du må ikke sammenligne deg med de andre under her som er lavere og veier mindre enn deg. Ligger du under 500 kcal går du ned en halvkilo i uka. du må jo også tilpasse maten til treningen! Har du feks gått en lang fjelltur må du ha mere mat slik at du ikke ligger mer enn 300-500kcal under. Grunnen til at man ikke går ned i vekt etter en stund på 1500 kcal er rett og slett for lite mat. Anonymkode: b7bd4...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Del Skrevet 27. januar 2022 Kanskje de stemmer for det friske gjennomsnittet, men de stemmer i alle fall ikke for de som har faktorer som medisiner, sykdom, osv som påvirker forbrenningen. I følge alle kalkulatorer og formler skal jeg holde vekten ved å spise ca 1600 kcal om dagen. Jeg legger på meg ved et så "høyt" kaloriinntak fordi jeg går på medisiner som påvirker forbrenningen negativt. Anonymkode: bc920...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Del Skrevet 27. januar 2022 Hos meg har kalkulatorer stemt ekstremt godt, om jeg er ærlig med meg selv og logger alt. Med mindre jeg har perioder hvor jeg trener veldig mye, feks løping hver dag, så gjør ikke hverdagsaktivitet (10.000-15.000 skritt til dagen) noe særlig utslag. Da er jeg i kategorien "litt aktiv". Syns vedlikehold på i underkant av 3000 kcal høres veldig mye ut for deg som bare er litt overvektig. Da skal du trene hardt og mye. Men 1500 er kanskje for lite. Øk til 1700 og se om du går ned i vekt samtidig som du ikke går rundt sulten. Anonymkode: eefa5...c6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå