Gå til innhold

Jeg er sliten etter jobb og samboer har invitert gjester uten å diskutere med meg først

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber en uke på jobb og har to uker fri. Den dagen jeg kommer hjem trenger jeg å hente meg inn etter å ha vært rundt folk hele tiden i en uke i strekk. Jeg er på vei hjem fra jobb nå - lang reisevei, og mannen informerer på vei hjem at han har invitert folk over, og det er en forventning at jeg skal være med. Jeg kjenner at jeg er så sliten og jeg blir så irritert. 

Gjestene er kommet allerede så jeg får ingen tid til å slappe av, dusje eller tid til meg selv før jeg må være sosial igjen. Jeg kan ikke vise at jeg blir sur for det går ut over gjestene som har null skyld. Må jeg bare tvinge meg selv til å være sosial ikveld selv om jeg egentlig bare vil legge meg for å sove nå? 

Jeg har en krevende jobb med mange inntrykk. 

Jeg må snakke med samboer, men han skjønner ikke behovet jeg har for å være alene når jeg er utslitt. Så han inviterer ofte folk over, noe som er greit, men problemet er når det er forventet at jeg skal delta. 

Føler meg skikkelig barnslig og teit, men er faktisk på gråten fordi jeg er så sliten og virkelig ikke vil treffe andre folk enn han nå... 

Anonymkode: 3e22f...a97

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det vel egentlig bare å svare samboer. «Takk for advarselen! Jeg er sliten etter jobb, så tar inn på hotell. Sees i morgen!»

Og så tar du inn på hotell. 

Stiller han seg uforstående til dette? Forklar at du ikke er en hund. Man sosialiserer ikke mennesker uten deres samtykke. Neste gang kan han godt invitere folk hjem. Men de må forklares at de besøker han. Du skal dusje, spise og legge deg nedpå.

Anonymkode: 5071d...821

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Slå av en prat med gjestene og unnskyld deg med at du er sliten og må dusje og legge deg. 

Han må vel skjønne noe da.

• Liker 12
Skrevet

Ta inn på hotell, sov og tenk ut hvordan du skal forklare at slik gjør man bare ikke mot noen man bor sammen med.

• Liker 4
Skrevet

Du trenger ikke ta hensyn til at det er folk der.

Kom hjem, dusj og legg deg i senga med mobilen eller en Pad og kos deg med en serie. 🤗

Dersom han ikke tar hensyn til dine behov så må dere enten gå til terapi eller gå fra hverandre.

Anonymkode: a8970...ae1

• Liker 7
Skrevet

Han kan ikke invitere besøk uten å avklare med deg og forvente at du skal delta. Si hei til gjestene og si at du er utslitt etter jobb og må sove, gå og dusj og legg deg. Det er jo samboers besøk, ikke ditt.

Her har vi en avtale om å avklare besøk på forhånd, helst i så god tid som mulig slik at den andre kan komme med innvendinger om det passer dårlig. Med noe fleksibilitet om at det kan være noe uforutsett eller impulsivt som skjer såklart, men tar uannsett hensyn til hverandre. 

Snakk med ham om at det ikke funker for deg at han overstyrer på den måten (men ikke ta den samtalen i dag..)

Anonymkode: bb300...cca

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Jadaomatte said:

Slå av en prat med gjestene og unnskyld deg med at du er sliten og må dusje og legge deg. 

Han må vel skjønne noe da.

Ja, det kan nok fungere. Føler meg bare helt idiot og redd for at det skal bli dårlig stemning når jeg melder meg ut av det sosiale. 

Skulle bare ønske at han spurte meg på forhånd hva jeg tenkte om besøk i kveld. Jeg er jo ikke hjemme før kl 21, jeg føler meg skikkelig ufresh, er sliten etter en lang uke. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han kan ikke invitere besøk uten å avklare med deg og forvente at du skal delta. Si hei til gjestene og si at du er utslitt etter jobb og må sove, gå og dusj og legg deg. Det er jo samboers besøk, ikke ditt.

Her har vi en avtale om å avklare besøk på forhånd, helst i så god tid som mulig slik at den andre kan komme med innvendinger om det passer dårlig. Med noe fleksibilitet om at det kan være noe uforutsett eller impulsivt som skjer såklart, men tar uannsett hensyn til hverandre. 

Snakk med ham om at det ikke funker for deg at han overstyrer på den måten (men ikke ta den samtalen i dag..)

Anonymkode: bb300...cca

Det høres lurt ut. Han er nok mye mer impulsiv og sosial enn det jeg er og forstår nok ikke helt at jeg ikke bestandig synes det er koselig med besøk. 

• Liker 1
Skrevet

Ts deg et stort glass vin, klistre på deg et smil. Så snakker dere ut om dette i morgen. 

Anonymkode: 83ff1...653

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det kan nok fungere. Føler meg bare helt idiot og redd for at det skal bli dårlig stemning når jeg melder meg ut av det sosiale. 

Skulle bare ønske at han spurte meg på forhånd hva jeg tenkte om besøk i kveld. Jeg er jo ikke hjemme før kl 21, jeg føler meg skikkelig ufresh, er sliten etter en lang uke. 

Det høres lurt ut. Han er nok mye mer impulsiv og sosial enn det jeg er og forstår nok ikke helt at jeg ikke bestandig synes det er koselig med besøk. 

Du kommer hjem 21? Da er det ihvertfall fair å smile og si at man er sliten etter jobb, så dusje og gå rett til sengs. Skulle det bli noe slags dårlig stemning så er det da din samboers feil. 

Anonymkode: 6a5a3...3a9

• Liker 9
Skrevet

Åhh, jeg hadde også blitt irritert.

Jeg hadde hilst hyggelig på dem og sagt, "beklager men jeg er så sliten så jeg legger meg tidlig, vi får ta det igjen en annen gang". Er de normalt oppegående så har de forståelse for det. Dårlig stemning blir det kun hvis samboeren din lager dårlig stemning og det er i så fall hans egen feil at det blir sånn.

Anonymkode: 5a67a...fa2

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde hatt full forståelse for at du trengte å slappe av hvis jeg var en av gjestene. Og jeg hadde ærlig talt lurt litt på hvorfor han hadde invitert oss når du kom hjem så sent, såfremt det ikke var helt opplagt at vi var hans gjester alene. Altså at vi hadde en eller annen hobby eller noe sånt som du ikke deltok i uansett.

• Liker 11
Skrevet

Prøv å huske at det er sunt og bra for deg å sette grenser.

Anonymkode: 160a9...e4f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg jobber en uke på jobb og har to uker fri. Den dagen jeg kommer hjem trenger jeg å hente meg inn etter å ha vært rundt folk hele tiden i en uke i strekk. Jeg er på vei hjem fra jobb nå - lang reisevei, og mannen informerer på vei hjem at han har invitert folk over, og det er en forventning at jeg skal være med. Jeg kjenner at jeg er så sliten og jeg blir så irritert. 

Gjestene er kommet allerede så jeg får ingen tid til å slappe av, dusje eller tid til meg selv før jeg må være sosial igjen. Jeg kan ikke vise at jeg blir sur for det går ut over gjestene som har null skyld. Må jeg bare tvinge meg selv til å være sosial ikveld selv om jeg egentlig bare vil legge meg for å sove nå? 

Jeg har en krevende jobb med mange inntrykk. 

Jeg må snakke med samboer, men han skjønner ikke behovet jeg har for å være alene når jeg er utslitt. Så han inviterer ofte folk over, noe som er greit, men problemet er når det er forventet at jeg skal delta. 

Føler meg skikkelig barnslig og teit, men er faktisk på gråten fordi jeg er så sliten og virkelig ikke vil treffe andre folk enn han nå... 

Du må jo få lov å dusje ihvertfall. Skal du gå å stinke og se ut som en sliten dott i selskap du da ? Gjestene forstår vel at du trenger å dusje og gjøre deg klar. De forstår vel at du er litt sliten og. 

• Liker 1
Skrevet

Her har vi jobbet turnus til tider og hverken vi eller gjester forventer at andre part deltar når de kommer hjem fra jobb. Har han invitert til en formell middag eller venner som kommer på besøk?

Si hei og unnskyld deg med at du er sliten og skal ta en dusj og legge deg. 
Om mannen din blir sur, er det hans problem.

• Liker 6
Skrevet

Om det er hans venner, så er det helt innafor å ikke delta. Du må gjerne hilse og si hei og være blid, men si fra at du er sliten og trenger å slappe av etter en lang uke. Det er ingen som kommer til å synes det er rart. Når jeg besøker mine venninner, forventer ikke jeg at mannen deres deltar i vårt "skravlelag".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...