AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Jeg har en enebolig med frittstående garasje som jeg ønsker å selge til en slektning. Hvis min slektning ikke har råd til å kjøpe hele pakka, kan jeg selge bare huset+tomta og beholde garasjen selv for å gjøre det billigere? Vet jeg kan selge hele pakka for akkurat den prisen jeg ønsker, men vi har lyst til å gjøre ting rettferdig. Anonymkode: 2f9f5...63d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Da må du vel søke om fradeling av tomt. Det får du nok ikke for en garasje. Anonymkode: 5226b...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da må du vel søke om fradeling av tomt. Det får du nok ikke for en garasje. Anonymkode: 5226b...ad8 Mistenkte at det ikke kom til å være så lett.. er det noen andre måter vi kan gjøre det billigere på, men fortsatt rettferdig? Anonymkode: 2f9f5...63d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Veldig lite sannsynlig at du får lov til dette. Anonymkode: b526b...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Bor slektningen på nabotomta? Eller tenker du å gjøre om garasjen til en godkjent enebolig? Anonymkode: 53771...8f6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bor slektningen på nabotomta? Eller tenker du å gjøre om garasjen til en godkjent enebolig? Anonymkode: 53771...8f6 Slektningen eier eiendom som omslutter min tomt. Tanken var å beholde garasjen i mitt navn slik at slektningen kan kjøpe denne på et senere tidspunkt når/hvis h*n får råd til det. Ingen planer om å gjøre noe med den. Jeg bor langt, langt unna og har arvet denne boligen uventet. Anonymkode: 2f9f5...63d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 Hva mener du med rettferdig? Du står jo fritt til å la slektningen din få kjøpe huset rimeligere. Det er jo ganske vanlig at man slår av litt for de nærmeste. Dette med garasjen blir vanskelig. Siden denne står på tomten, så det blir som vedkommende over her sier, vanskelig å fp skilt ut bare garasjen. Det vil jo også bli vanskelig neste gang huset skal selges. Nei, dropp den tanken. Anonymkode: 4fb3a...481 3
Morten1 Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 Vet at andre har skilt ut tomt til garasje før for å kunne få lov til å bygge garasje, men da er det snakk om å bygge nytt. Hør med byggekontoret i din kommune om du får skilt ut garasjen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #10 Skrevet 26. januar 2022 Kom på en ting. Slektningen kan kanskje kjøpe seg inn i boligen, det hadde vel vært mye ryddigere. Noen med erfaringer? Anonymkode: 2f9f5...63d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #11 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kom på en ting. Slektningen kan kanskje kjøpe seg inn i boligen, det hadde vel vært mye ryddigere. Noen med erfaringer? Anonymkode: 2f9f5...63d Det er jo en mulighet hvis slektningen går med på det. Men altså, hvor mye mener du at denne garasjen øker verdien på huset pluss tomta? Hvis vedkommende skal kjøpe både huset og tomta, er det noe spesielt at en garasje velter det budsjettet. Er det en veldig stor og ny oppsatt garasje? Anonymkode: 4fb3a...481 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #12 Skrevet 26. januar 2022 Selg den med bruksrett for deg i fem år? Anonymkode: f9bd7...ae4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #13 Skrevet 26. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er jo en mulighet hvis slektningen går med på det. Men altså, hvor mye mener du at denne garasjen øker verdien på huset pluss tomta? Hvis vedkommende skal kjøpe både huset og tomta, er det noe spesielt at en garasje velter det budsjettet. Er det en veldig stor og ny oppsatt garasje? Anonymkode: 4fb3a...481 Nei altså jeg bare brainstormer her med dere egentlig og prøver å finne en løsning. Vi ønsker ikke at boligen skal selges med stort avslag da vi tenker det er ryddigere at slektning ikke føler at h*n står i gjeld til meg. Anonymkode: 2f9f5...63d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #14 Skrevet 26. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Selg den med bruksrett for deg i fem år? Anonymkode: f9bd7...ae4 Men jeg vil jo ikke bruke den, jeg bor ikke i samme land en gang Anonymkode: 2f9f5...63d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #15 Skrevet 26. januar 2022 Garasjen må nok være egen seksjon som andre sier. Vi bor i leilighet og kan selge garasjeplassen vår om vi vil fordi den er en eiendom i seg selv, eget sameie, eget gnr/bnr/snr osv. Om du ønsker å selge hele sulamitten til slektningen på sikt så vil jeg tro det er lettere at hen heller kjøper en ideell andel av eiendommen. Det er jo i praksis det samme som å selge uten garasjen når garasjen er en del av eiendommen, men ideell eiendom spesifiserer ikke akkurat garasje/hus/hjørne at tomta. Men spesifiserer at slektningen feks eier 80% og du 20%. Det virker jo også ryddigere dersom det feks blir salg senere. Men kan kanskje bli vanskelig med enighet om utgifter osv da, men man kan jo skrive en privat kontrakt på dette sikkert. Så kan du feks testamentere resten av eiendommen til hen eller selge resten senere. (Om det skal selges i flere omganger er det mulig slektningen må betale dokumentavgift 2 ganger så det må du sjekke ut, det er jo litt surt, men ved arv slipper man dokumentavgift) Anonymkode: 90f04...631
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #16 Skrevet 26. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Garasjen må nok være egen seksjon som andre sier. Vi bor i leilighet og kan selge garasjeplassen vår om vi vil fordi den er en eiendom i seg selv, eget sameie, eget gnr/bnr/snr osv. Om du ønsker å selge hele sulamitten til slektningen på sikt så vil jeg tro det er lettere at hen heller kjøper en ideell andel av eiendommen. Det er jo i praksis det samme som å selge uten garasjen når garasjen er en del av eiendommen, men ideell eiendom spesifiserer ikke akkurat garasje/hus/hjørne at tomta. Men spesifiserer at slektningen feks eier 80% og du 20%. Det virker jo også ryddigere dersom det feks blir salg senere. Men kan kanskje bli vanskelig med enighet om utgifter osv da, men man kan jo skrive en privat kontrakt på dette sikkert. Så kan du feks testamentere resten av eiendommen til hen eller selge resten senere. (Om det skal selges i flere omganger er det mulig slektningen må betale dokumentavgift 2 ganger så det må du sjekke ut, det er jo litt surt, men ved arv slipper man dokumentavgift) Anonymkode: 90f04...631 Tuusen takk for dette svaret. At h*n kjøper en andel er absolutt noe jeg skal foreslå. Så skal det selvfølgelig skrives kontrakt rundt utgifter osv slik at det ikke blir noen misforståelser. At jeg ikke tenkte på dette tidligere 🤦♀️ Har uroet meg over dette huset i ukesvis. Anonymkode: 2f9f5...63d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #17 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tuusen takk for dette svaret. At h*n kjøper en andel er absolutt noe jeg skal foreslå. Så skal det selvfølgelig skrives kontrakt rundt utgifter osv slik at det ikke blir noen misforståelser. At jeg ikke tenkte på dette tidligere 🤦♀️ Har uroet meg over dette huset i ukesvis. Anonymkode: 2f9f5...63d Et alternativ er vel at slektningen får kjøpe alt nå og forplikter seg til å betale for garasjen senere? Anonymkode: 5501a...636
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #18 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei altså jeg bare brainstormer her med dere egentlig og prøver å finne en løsning. Vi ønsker ikke at boligen skal selges med stort avslag da vi tenker det er ryddigere at slektning ikke føler at h*n står i gjeld til meg. Anonymkode: 2f9f5...63d Igjen, en garasje er jo som regel ikke et stort avslag med mindre den er veldig stor og nylig oppført. Anonymkode: 4fb3a...481 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 Om naboens tomt omslutter ts sin tomt, og ts sin tomt ikke er veldig liten i utgangspunktet ser jeg ikke helt problemet. Ring kommunen, kan godt hende dette ikke er noe problem. Anonymkode: 53771...8f6
A-hunter Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 Man selger ikke bygningene på tomten og tomten hver for seg. Det man selger er hjemmelen til grunnen, altså tomten. Bygningene på tomten følger naturlig nok med tomten de står på ved et salg. Skal du eie en bygning på annen manns tomt er det selvsagt fullt mulig. Normalt løses det gjennom en bruksrett som er tidsbestemt eller begrenset på annen måte. Bruksretter tinglyses som en heftelse på eiendommen. Så kan jo slektningen leie garasjen for en symbolsk sum frem til bruksretten opphører ihht avtalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå