Gå til innhold

Under oppsyn på jobb pga mye sykt barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har vært mye sykt i desember og januar. Nå har det siste vært omgangssyke så vi foreldre har også fått det. 

Vi deler på sykt barn og vært syke selv så egenmeldinger. Men nå har jobben til en av oss nevnt at det er oppsyn pga mye sykt barn/borte på jobb. 

Hva skal en gjøre? Kan jo ikke dra med all verden sykdom eller sykt barn på jobb ..

Anonymkode: 56687...604

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet har vært mye sykt i desember og januar. Nå har det siste vært omgangssyke så vi foreldre har også fått det. 

Vi deler på sykt barn og vært syke selv så egenmeldinger. Men nå har jobben til en av oss nevnt at det er oppsyn pga mye sykt barn/borte på jobb. 

Hva skal en gjøre? Kan jo ikke dra med all verden sykdom eller sykt barn på jobb ..

Bare be legen sende et skriv neste gang barnet er syk over lengre tid. Ingen som kan si noe på en legeattest. 

Anonymkode: 4e1c8...a1d

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange dager det siste året har du vært hjemme med syke barn og hvor mange sykedager har du selv brukt ? 

• Liker 1
Skrevet

Hva legger de i "oppsyn"? Hvordan sjekker de dette? Har hatt tilsvarende desember og januar selv, føles slettes ikke gøy men ingen har sagt noe enda. 

• Liker 8
Skrevet

Ble litt lite informasjon.

Hvor gammelt er barnet, er det slik at dere hvert år makser grensen for uttak av egenmeldinger og antall syk barn dager?

Anonymkode: 0d799...4ed

• Liker 4
Skrevet

Ikke helt oversikt, men nesten hele desember måtte vi dele på og barnet har vært sykt over en uke nå. Så har det jo blitt noen dager her og der tidligere i 2021. Barnet startet i bhg i august 2021.

• Liker 1
Skrevet

La meg gjette - sjefen har ikke barn? 

Anonymkode: a748b...6a1

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det at en av dere er «under oppsyn» (hva nå enn det innebærer) betyr at arbeidsgiveren til den ene av dere mener å ha grunn til å mistenke at «sykt barn» brukes som forklaring på annet fravær.

Har fraværet en mistenkelig rytme? Er feks barnet mye sykt mandager (fyllesyke), på dager der det er vriene møter,  utearbeid i dårlig vær, tette tidsfrister etc? 

Det forventes at dere foreldre sjonglerer dagene slik at den som er mest nødvendig møter på jobb. Er man «alltid» syk før leveringsfrister så kollegaer må jobbe overtid eller ofte syk i regnvær vil det være naturlig å gjette på at dere skulker. 

Bor dere i en liten bygd kan dere også regne med at hva dere gjør denne dagen er observert og meldt videre.

Og å bli mistenkt for å skulke er ikke noe å bli sur for. Det blir dere fordi så mange foreldre bruker ungenes «sykdom» for å skulke, ikke fordi arbeidsgiver er sær.

Anonymkode: fee67...355

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Neida, jeg skjønner at det kan være de som misbruker dette. Men med rs-virus, hånd,fot, munnsykdom, omgangssyken og det som hører med, så har det vært mye nå de to månedene. Hun er fersk i bhg og får alt nå virker det som.

Jeg jobber lite og studerer ved siden av så jeg er mest hjemme. Så det sier seg selv at jeg er tar mest.  Men de få dagene jeg jobber må han steppe inn. Samtidig de dagene jeg er for syk til å ta sykt barn selv. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror ikke det er så uvanlig at arbeidsgivere gjør dette. Om dere bare er hjemme når dere/barnet er sykt, så vil jo fraværet normalisere seg etter en stund i barnehage og etterhvert som alt i sesong er gjennomgått. 

Anonymkode: c4e9b...c53

Skrevet

Høst/vinter 2021 har hvert unntakstilstand for mange barn. Barna mine var syke nesten hele tiden. Fort de kom tilbake i barnehagen og skolen ble de smitta på nytt. Eneste de ikke har hatt er korona 😅

I januar har de hvert friske bank i bordet.

Be om et møte med tillitsvalgt og leder. Få det skriftlig hva de driver og ta med dette til lege. Få legen til å skrive et skriv så har dere alt på deres tørre 🙂

Anonymkode: 13cf2...153

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke helt oversikt, men nesten hele desember måtte vi dele på og barnet har vært sykt over en uke nå. Så har det jo blitt noen dager her og der tidligere i 2021. Barnet startet i bhg i august 2021.

Første steg er jo å ha oversikt. Det er ikke slik at dere har ubegrenset med dager.

Anonymkode: 3e3e8...da1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo ha oversikt🤦🏼‍♀️

Anonymkode: b1475...50c

• Liker 7
Skrevet

Hadde barnehagestart i august, i oktober begynte sykdommer å dra seg på. 1 uke borte med rs virus. Frisk i 10 dager så en infeksjon som ga 160 på crp, så frisk i 10 dager før ny runde med snørr og hoste. To runder med bare feber og forkjølelse med ca en uke opphold i mellom, hoster til han spyr. Så hadde vi en runde med vannkopper, hjemme i 6 dager. Så virket alt bra en god stund før vi alle fikk korona, en etter en. Over nyttår går jo omgangssyke, det har vi ikke hatt, men har hatt hånd, fot munnsyke. Og nå etter en ukes frisk så bygger det seg opp ny runde med hosting og snørr. 

Vi har bytta på fravær begge to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må jo ha oversikt🤦🏼‍♀️

Anonymkode: b1475...50c

Først må samboer komme hjem og vi må sette oss ned for å logge på hans sine sider for å se. Og nei, hvis jeg har vært fri fra jobb og derfor vært hjemme med sykt barn og han har reist på jobb, så har jeg ikke akkurat dokumentert de dagene.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Første steg er jo å ha oversikt. Det er ikke slik at dere har ubegrenset med dager.

Anonymkode: 3e3e8...da1

Det vet vi også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hadde barnehagestart i august, i oktober begynte sykdommer å dra seg på. 1 uke borte med rs virus. Frisk i 10 dager så en infeksjon som ga 160 på crp, så frisk i 10 dager før ny runde med snørr og hoste. To runder med bare feber og forkjølelse med ca en uke opphold i mellom, hoster til han spyr. Så hadde vi en runde med vannkopper, hjemme i 6 dager. Så virket alt bra en god stund før vi alle fikk korona, en etter en. Over nyttår går jo omgangssyke, det har vi ikke hatt, men har hatt hånd, fot munnsyke. Og nå etter en ukes frisk så bygger det seg opp ny runde med hosting og snørr. 

Vi har bytta på fravær begge to. 

Slik har det vært for meg også, minus vannkopper. Jeg og mannen har byttet på, men det har likevel blitt noen dager med fravær pga sykt barn. Har selv vært litt syk innimellom også. Tror jeg har 7 dager med sykt barn og 3 dager der jeg selv har vært syk i perioden august til desember. 

Anonymkode: 32767...e62

Skrevet

Pass på å ikke bruke egenmeldinger på egen sykdom. Ring fastlegen hver gang, så slipper man litt av tullet.

Anonymkode: 29cfc...847

• Liker 1
Skrevet
Hvor mange permisjonsdager har arbeidstaker krav på?

Hvis arbeidstaker oppfyller vilkårene for å få omsorgspermisjon, har arbeidstaker krav på:

• 20 dagers permisjon for kalenderåret 2021, mot normalt 10 per kalenderår ved omsorg for ett til to barn.
  • 30 dager i 2021, mot normalt 15 dagers permisjon hvert kalenderår ved omsorg for mer enn to barn.
  • En deltidsansatt har samme rettighet som en fulltidsansatt. Det betyr at en arbeidstaker med omsorg for ett til to barn har rett til 20 dager permisjon i 2021, mot normalt 10, selv om vedkommende kun arbeider annenhver dag.

Uavhengig av hvor mange dager med omsorgspenger som er benyttet tidligere, gis det frem til 1. juli 2022 rett til omsorgspenger i de tilfellene barnet må holdes hjemme på grunn av særlige smittevernhensyn eller når skole eller barnehage er helt eller delvis stengt.  

Skrevet

Få avklart i skriftlig form hva jobben legger i "under oppsyn" og  begrunnelsen for dette.

Er arbeidsgiver offentlig eller privat? Er arbeidstaker organisert? Virker verneombudet?

Anonymkode: ccacc...9fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Neida, jeg skjønner at det kan være de som misbruker dette. Men med rs-virus, hånd,fot, munnsykdom, omgangssyken og det som hører med, så har det vært mye nå de to månedene. Hun er fersk i bhg og får alt nå virker det som.

Jeg jobber lite og studerer ved siden av så jeg er mest hjemme. Så det sier seg selv at jeg er tar mest.  Men de få dagene jeg jobber må han steppe inn. Samtidig de dagene jeg er for syk til å ta sykt barn selv. 

Et tips: Få registrert ALT sykdom i hennes journal hos legen. Hver gang hun er syk så få enten time fysisk eller telefonkonsultasjon og be fastlege føre inn hva som "feiler" ungen hver gang. På denne måten får du dokumentert at du har ditt på det rene pluss hvis det skulle på sikt vise seg å være noen andre årsaker bak det enn at de minste har blitt utrolig mye mer vernet mot basselusker og bakterier som følge av korona pandemien og at de da selvfølgelig ved oppstart i bhg tar til seg ALT mulig så har du også lettere for å få oppfølging for barnet.

Anonymkode: f6882...5b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...