Gå til innhold

Jeg skal flytte inn med kjæresten min, tips og triks mottas gjerne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten er begge midt i 20-årene og har vært sammen i godt over et år. Han eier leilighet (som han ikke har lån på pga arv, så han betaler verken avdrag eller renten) mens jeg har leid studentbolig og skal nå som snart ferdigutdannet flytte inn sammen med ham. Hva er det som er normalen angående logistikken med å flytte inn sammen?

-Hvordan gjør vi det med tanke på hva jeg skal og ikke skal betale inn til ham? Halvparten av strøm, vann, internett, er det greit?

-Jeg liker å ukeshandle, men hvem skal betale for hva? Annenhver gang, felles kort for mat, han overføre over til meg? Skal begge betale 50-50, eller jeg mindre fordi jeg spiser mye mindre enn ham? Skal øl og tobakk gå inn på felleskortet?

-I studentkollektivet mitt så har vi en avtale om å vaske annenhver gang. Er det normalt med en slik avtale som samboere, eller vasker man når man ser at noe er skittent uten å forhøre seg med samboer? 

-Han har innboforsikring via jobben, kan jeg da si opp min innboforsikring eller må jeg fortsette å ha egen? 

Er det noe mer vi bør sette oss inn i, bli enige om, og planlegge før jeg tar flyttelastet over? 

Anonymkode: 23c24...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig ❤️ jeg ble samboer for noen år siden.viktigste er å være seg selv og god kommunikasjon.bli tidlig enig feks om hvem betaler hva.

Anonymkode: 29348...00e

Skrevet

Det er ingenting som er normalt. 

Men skal du ha en sikkerhet må du kjøpe din del av leiligheten. Om du kjøper 20 - 30 - 40 - 50% betyr ikke så mye. 

Hvordan kostnader fordeles mellom dere må dere bli enige om. 

Min erfaring er enkel, desto mer milimeterpresis du er på kroner og øre så får du det samme tilbake. Og til slutt så ender dere opp med å krangle om hvem som skylder hvem hva for den ene handleposen. 

Anonymkode: 343c2...a22

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

1. Ta opp lån for å kjøpe deg inn i leiligheten, så unngår du den berømte kvinnefella. Skriv samboerkontrakt.

2. Snakk om forventning til husarbeid bli enig, den finnes ingen fasit

3. Snakk om forventninger og behov mtp økonomien og hvordan dere kan få til en ok fordeling som begge synes er fornuftig. Jeg ville ha holdt 

Her har vi felles kort til dagligvarer og flere felles sparekontoer til buffer, fremtidig oppussing og ferie. På disse kontoene bidrar vi likt, men så har vi også omtrent lik inntekt pluss at vi er gift. For meg er det også viktig å ha mine egne penger som jeg kan bruke på hva jeg vil uten at det går ut over/irriterer den andre, så vi sparer begge på hver våre kontoer og i fond i tillegg. 

Men virkelig: kjøp deg inn i leiligheten!!!

Anonymkode: a8052...d5d

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet

Skriv samboerkontrakt hvis dere skal kjøpe.

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

1. Ta opp lån for å kjøpe deg inn i leiligheten, så unngår du den berømte kvinnefella. Skriv samboerkontrakt.

3. Snakk om forventninger og behov mtp økonomien og hvordan dere kan få til en ok fordeling som begge synes er fornuftig. Jeg ville ha holdt 

Her har vi felles kort til dagligvarer og flere felles sparekontoer til buffer, fremtidig oppussing og ferie. På disse kontoene bidrar vi likt, men så har vi også omtrent lik inntekt pluss at vi er gift. For meg er det også viktig å ha mine egne penger som jeg kan bruke på hva jeg vil uten at det går ut over/irriterer den andre, så vi sparer begge på hver våre kontoer og i fond i tillegg. 

Ja, kjøp deg inn i leiligheten. Skriv samboerkontrakt. Gjør dette på en ordentlig måte med en gang. Banken hjelper dere med det. Kontakt banken og be om et møte m en rådgiver. Begge to må møte. Lykke til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ingenting som er normalt. 

Men skal du ha en sikkerhet må du kjøpe din del av leiligheten. Om du kjøper 20 - 30 - 40 - 50% betyr ikke så mye. 

Hvordan kostnader fordeles mellom dere må dere bli enige om. 

Min erfaring er enkel, desto mer milimeterpresis du er på kroner og øre så får du det samme tilbake. Og til slutt så ender dere opp med å krangle om hvem som skylder hvem hva for den ene handleposen. 

Anonymkode: 343c2...a22

Jeg er som sagt straks ferdigutdannet etter å ha opparbeidet meg 5 år med studielån, så jeg har nok ikke kapital til å kjøpe meg inn med det første :) 

Men da er felleskort for mat hvor vi legger inn et likt (får prate meg ham om hva han vil ha som månedlig matbudsjett) beløp i måneden en god idé? Så slipper vi å måtte vippse hverandre i hytt og pine

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke råd til å kjøpe meg inn i leiligheten. 5 år med stort studielån, negativ formue pga studielånet, og foreldre som ikke ønsker å stå som kausjonist før jeg er 30. Leiligheten er veldig fin, men også veldig dyr fordi den ligger i et dyrt område. Kanskje klarer jeg å kjøpe meg inn 10%-20%, men det blir nok ikke før om noen år etter jeg har jobbet litt

ts

Skrevet

Du trenger ikke kjøpe deg inn så lenge du sparer til egenkapital. Siden lånet er ferdig nedbetalt og så lenge dere deler 50/50, så går du ikke i kvinnefella.

Kvinnefella er når mannen sitter på alle verdier mens kvinnen tar de hverdagslige utgiftene noe som tillater mannen å betale ned på lånet. Ved endt forhold vil dermed kvinne ha finansiert mannens verdier, men sitter igjen med null selv.

Fiks en felleskonto hvor alt av faste utgifter går fra, samt matbudsjett - så setter dere inn halvparten hver mtp budsjett.

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Så lenge TS kun betaler halvparten av de faste utgiftene pluss mat og sånt, så vil hun ikke havne i kvinnefella.

Er heller når man er med på å betale ned lån at man kan risikere dette. 

Ikke sikkert han vil selge en del av arven sin heller. 

Nå slipper TS billig unna og kan spare penger ved siden av. Blir som å leie en leilighet, uten å betale leie. Kun vanlige utgifter man ikke slipper unna uansett. 

Ang mat og husarbeid, den som jobber minst, gjør mest husarbeid. Og gjør man litt mer enn den andre, så er ikke det noen krise. Det viktigste er at man rydder opp etter seg selv. Så kan man heller ta en felles runde en gang i blant med rundvask. 

Og maten deler man i to, om den ene bruker mye penger på øl, røyk eller snus, kan dette gå utenom. 

Skrevet
Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Du trenger ikke kjøpe deg inn så lenge du sparer til egenkapital. Siden lånet er ferdig nedbetalt og så lenge dere deler 50/50, så går du ikke i kvinnefella.

Kvinnefella er når mannen sitter på alle verdier mens kvinnen tar de hverdagslige utgiftene noe som tillater mannen å betale ned på lånet. Ved endt forhold vil dermed kvinne ha finansiert mannens verdier, men sitter igjen med null selv.

Fiks en felleskonto hvor alt av faste utgifter går fra, samt matbudsjett - så setter dere inn halvparten hver mtp budsjett.

Takk for tips :) Vi har ulik bank, men er det fremdeles mulig å opprette felleskonto? 

ts

Skrevet

Dere kan dele på faste utgifter til vanlige bruks utgifter som strøm og renovasjon, vann.. Men ikke forsikring, oppussing og eiendomsskatt da det er han som eier leiligheten, og siden det er arv vil jeg tro det er uaktuelt å la deg kjøpe deg inn.

Betal ned på din egen studiegjeld og spar penger i fond el som du kan bruke til egenkapital om det skulle bli slutt eller om dere skulle ønske å kjøpe hytte/hus senere.

Felles matkonto kan være greit om det ofte er en som handler inn, kan fordeles 60/40 om en spiser mye mer enn den andre.  Øl og tobakk/snus går på personlig forbruk og må betales av egen lomme. 

Kan nok være lurt med avtale om fordeling av vasking og rydding, Og ikke minst vær enig om hvordan standarden skal være

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for tips :) Vi har ulik bank, men er det fremdeles mulig å opprette felleskonto? 

ts

Er helt irrelevant hvem av dere som 'eier' felleskontoen. Dere bare oppretter en og bestiller to kort til den. Null stress, har gjort det selv.

• Liker 1
Gjest AnomynBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan gjør vi det med tanke på hva jeg skal og ikke skal betale inn til ham? Halvparten av strøm, vann, internett, er det greit?

-Jeg liker å ukeshandle, men hvem skal betale for hva? Annenhver gang, felles kort for mat, han overføre over til meg? Skal begge betale 50-50, eller jeg mindre fordi jeg spiser mye mindre enn ham? Skal øl og tobakk gå inn på felleskortet?

-I studentkollektivet mitt så har vi en avtale om å vaske annenhver gang. Er det normalt med en slik avtale som samboere, eller vasker man når man ser at noe er skittent uten å forhøre seg med samboer? 

-Han har innboforsikring via jobben, kan jeg da si opp min innboforsikring eller må jeg fortsette å ha egen? 

Halvparten av strøm, vann og internett er selvsagt. Men betal han også noen tusen for vedlikehold. Dere bør også sette av penger til ting og tang dere trenger, og ting som kan gå i stykker. Som støvsugeren og hvitevarer. 

Skaff dere et felleskort og betal 50/50. Jeg tenker at dere ikke må begynne å regne på småbeløp. Det kan være at du koster mer på en annen post. 

Øl og røyk kan dere holde utenfor. 

For guds skyld snakk sammen og husarbeid du og han. Det mest vanlige er vel å dele oppgavene mellom seg. 

Det holder med ei innboforsikring. Spør han om vilkåra. 

Og husk å spar til EK. 

Gratulerer og lykke til🌸

Endret av AnomynBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Så lenge TS kun betaler halvparten av de faste utgiftene pluss mat og sånt, så vil hun ikke havne i kvinnefella.

Er heller når man er med på å betale ned lån at man kan risikere dette. 

Ikke sikkert han vil selge en del av arven sin heller. 

Nå slipper TS billig unna og kan spare penger ved siden av. Blir som å leie en leilighet, uten å betale leie. Kun vanlige utgifter man ikke slipper unna uansett. 

Ang mat og husarbeid, den som jobber minst, gjør mest husarbeid. Og gjør man litt mer enn den andre, så er ikke det noen krise. Det viktigste er at man rydder opp etter seg selv. Så kan man heller ta en felles runde en gang i blant med rundvask. 

Og maten deler man i to, om den ene bruker mye penger på øl, røyk eller snus, kan dette gå utenom. 

Han snuser og koser deg med en del øl i løpet av uka, så kan jeg da kreve at han "splitter opp" handlekurven og betaler dette med eget kort? :) For all del så kunne jo dette gått inn på felleskortet også, men da er det uaktuelt at vi betaler 50-50 når han kan bruke opptil flere tusen på dette i løpet av måneden

ts

Gjest AnomynBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han snuser og koser deg med en del øl i løpet av uka, så kan jeg da kreve at han "splitter opp" handlekurven og betaler dette med eget kort? :) For all del så kunne jo dette gått inn på felleskortet også, men da er det uaktuelt at vi betaler 50-50 når han kan bruke opptil flere tusen på dette i løpet av måneden

ts

En del øl? Hvor mye da? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Om han bruker flere tusen på øl og snus, synes jeg kanskje han også bør betale dette utenom felles handlekurv ja. 

Men at han spiser mer enn deg, det hadde jeg ikke brydd meg om. 

Edit.. hadde heller vært bekymret for øldrikkingen om det går flere tusen i mnd på dette ;) 

Endret av Dævendøtte
Skrevet
Mt3 skrev (3 minutter siden):

Dere kan dele på faste utgifter til vanlige bruks utgifter som strøm og renovasjon, vann.. Men ikke forsikring, oppussing og eiendomsskatt da det er han som eier leiligheten, og siden det er arv vil jeg tro det er uaktuelt å la deg kjøpe deg inn.

Betal ned på din egen studiegjeld og spar penger i fond el som du kan bruke til egenkapital om det skulle bli slutt eller om dere skulle ønske å kjøpe hytte/hus senere.

Felles matkonto kan være greit om det ofte er en som handler inn, kan fordeles 60/40 om en spiser mye mer enn den andre.  Øl og tobakk/snus går på personlig forbruk og må betales av egen lomme. 

Kan nok være lurt med avtale om fordeling av vasking og rydding, Og ikke minst vær enig om hvordan standarden skal være

Han fikk en leilighet som forskudd på arv. Selve leiligheten har ikke gått i arv, så det er ikke uaktuelt å betale seg inn etterhvert, men jeg har virkelig ikke råd

Studielånet betaler jeg ikke ned mer enn jeg må på, men jeg kommer til å spare i fond til å potensielt kunne kjøpe meg inn eller å kjøpe noe eget :) 

Jeg er vegetarianer (derav ikke spesielt dyr i kosten) med et matbudsjett på 2000 kr måneden, han har et matbudsjett på 8000 måneden (men dette tror jeg inkluderer både øl og snus). Siden jeg i prinsippet ikke betaler leie så kan jeg gjerne betale mer, men det er godt mulig at matbudsjettet hans reduseres nå som det straks blir slutt på hjemmekontor. Jeg får rett og slett se hva han selv ønsker

ts

Skrevet

Ha tre-fem månedslønninger på en fuck off-konto. Skriv samboerkontrakt i fredstid. Ha en felles liste over hvem som kjøper/eier hva over en gitt sum, typisk møbler og hvitevarer.

Anonymkode: 194b2...0fe

• Liker 1
Skrevet
AnomynBruker skrev (6 minutter siden):

Halvparten av strøm, vann og internett er selvsagt. Men betal han også noen tusen for vedlikehold. Dere bør også sette av penger til ting og tang dere trenger, og ting som kan gå i stykker. Som støvsugeren og hvitevarer. 

Skaff dere et felleskort og betal 50/50. Jeg tenker at dere ikke må begynne å regne på småbeløp. Det kan være at du koster mer på en annen post. 

Øl og røyk kan dere holde utenfor. 

For guds skyld snakk sammen og husarbeid du og han. Det mest vanlige er vel å dele oppgavene mellom seg. 

Det holder meg ei innboforsikring. Spør han om vilkåra. 

Og husk å spar til EK. 

Gratulerer og lykke til🌸

Jeg tenkte at det hadde vært greit for meg å betale ham et fast månedlig sum for strøm, f.eks. gjennomsnittet av strømmen i 2022 (for de månedene som har gått) og 2021. Siden strømmen har blitt såpass høy (kan den egentlig bli så mye høyere?), så vil vel det dekke strømmen nokså greit? 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...