Gå til innhold

Hva er din erfaring med hamster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helst nevn hvilken type du hadde også. Om det var den store typen gyllhamster eller dverghamster som er de veldig små

Anonymkode: 00734...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt tre hamster i min oppvekst. To gullhamstre og en dverghamster.
Min erfaring (og også mine venners erfaringer) er at de veldig lett blir syke og lever ca 1-2 år. 

Min første hamster døde etter ca 1,5 år, hun bare "sovnet inn" trodde jeg, men mamma mente at hun hadde oppført seg rart før hun døde. 
Min andre hamster fikk et sår på magen og måtte avlives. 
Min tredje hamster fikk kreft i hamsterposen i kinnet. Vi betalte 2000 kr for operasjon, men det sluttet med at den måtte avlives likevel. 

Det er et koselig lite dyr. Men husk at det også trenger å tas vare på, du kan ikke bare sette den inn i et bur og gi den litt mat. Buret skal renses hver uke og hamsteren er et nattdyr som er våken på natten og springer i hjulet sitt og lager lyd på natten. Husk at hamsteret helst skal ha et dypt bur som du kan fylle med mye spon slik at den kan grave (dessverre er det få som har dette). Aldri ha flere hamster i samme bur, da det ofte ender med at de dreper hverandre. 

Anonymkode: 0e948...e0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har hatt tre hamster i min oppvekst. To gullhamstre og en dverghamster.
Min erfaring (og også mine venners erfaringer) er at de veldig lett blir syke og lever ca 1-2 år. 

Min første hamster døde etter ca 1,5 år, hun bare "sovnet inn" trodde jeg, men mamma mente at hun hadde oppført seg rart før hun døde. 
Min andre hamster fikk et sår på magen og måtte avlives. 
Min tredje hamster fikk kreft i hamsterposen i kinnet. Vi betalte 2000 kr for operasjon, men det sluttet med at den måtte avlives likevel. 

Det er et koselig lite dyr. Men husk at det også trenger å tas vare på, du kan ikke bare sette den inn i et bur og gi den litt mat. Buret skal renses hver uke og hamsteren er et nattdyr som er våken på natten og springer i hjulet sitt og lager lyd på natten. Husk at hamsteret helst skal ha et dypt bur som du kan fylle med mye spon slik at den kan grave (dessverre er det få som har dette). Aldri ha flere hamster i samme bur, da det ofte ender med at de dreper hverandre. 

Men etter å ha lest litt så ser jeg at flere mener at man ikke skal bruke spon pga allergi eller noe? Stemmer det? Hva kan man bruke isteden da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men etter å ha lest litt så ser jeg at flere mener at man ikke skal bruke spon pga allergi eller noe? Stemmer det? Hva kan man bruke isteden da? 

Jeg vet ikke så mye om det, men det finnes andre typer burstrø som denne: https://www.omlet.no/shop/hamster_og_ørkenrotter/hamsterstrø/25972/carefresh_strø_til_dyr_50_liter_-_confetti/

Står at det er allergivennlig og støvfritt

Skrevet

Veldig søte, lever veldig kort, ikke så koselige(nattdyr, ikke spesielt kosete, veldig små). 
Ville heller gått for marsvin om jeg skulle hatt gnager.

Anonymkode: 5dfb9...8f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig søte, lever veldig kort, ikke så koselige(nattdyr, ikke spesielt kosete, veldig små). 
Ville heller gått for marsvin om jeg skulle hatt gnager.

Eller kanin?

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man bruker papirstrimler, som fås kjøpt på dyrebutikker.

Anonymkode: 1c3fa...e74

Skrevet

Liker alle hamstere å løpe i hjul egentlig?

Anonymkode: 01611...7a4

Skrevet
Gjenferdet skrev (9 timer siden):

Eller kanin?

Kaniner er ikke gnagere…

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Liker alle hamstere å løpe i hjul egentlig?

Anonymkode: 01611...7a4

Ja, de skal det. Men de må ha store hjul, ikke de små. Samme med bur, jo større jo bedre. Og de skal være ute av buret min 1 time daglig. De skal ikke ha spon, og ikke høy i senga (men papirstrimler)

Anonymkode: daeae...d5e

Skrevet
Gjenferdet skrev (9 timer siden):

Eller kanin?

Kanin er ikke gnager, de MÅ være to, de MÅ ha stooor plass. 

Anonymkode: 2bdf6...7a5

Skrevet

Vurdert rotter?

De er så morsomme, oppmerksomme og selskapssyke.

Hamstre og rotter skal gorresten ikke ha spon da det støver og irriterer luftvriene dems. Bruk resirkulert papir, det lukter i tillegg ikke noe.

Anonymkode: 48ca1...0e3

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanin er ikke gnager, de MÅ være to, de MÅ ha stooor plass. 

Marsvin må også være to. I Sverige er det til og med ulovlig å bare ha en marsvin, man må ha minst to. 

Skrevet

Forskjellen på hamster og marsvin er jo at hamster lever i 1-2 år og er ganske stille, mens marsvin lever i 4-8 år, pluss at de låter mye mer. 

Skrevet

Har hatt mange oppigjennom. Også en gravid som fikk babyer. Har hatt både dverghamster og syriske hamster. De syriske er lettere å temme og er litt mer «dyr».

Viktig å la de løpe fritt ofte, stort bur, hjul som er stort nok og helt ikke med masse små hull. Gi de ordentlig mat, bytte på buret ukentlig og doen oftere. Ha rommet i behagelig temperatur. Den eldste jeg hadde ble rundt tre år. Ingen av mine har blitt syke og trengt noe operasjon, de har sovnet inn av alderdom rundt halvannet til to år gamle. 

De er jo søte, men det er ikke mye selskap i de. De sover på dagen og holder på på natten. 

Anonymkode: 8d02f...8fb

Skrevet

Dyr skal ikke være i bur 😭

Anonymkode: 41468...03f

• Liker 2
Skrevet

Datter har dverghamster nå og det er overraskende hyggelig. Fikk den til sist jul så den er ca 15 mnd gammel nå. Den er tam og liker å løpe rundt i sofaen og på stuegulvet. Har kjøpt stort bur så den har mye plass. 

Anonymkode: cbc7a...5d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Marsvin må også være to. I Sverige er det til og med ulovlig å bare ha en marsvin, man må ha minst to. 

Ja det er mulig, jeg har ikke erfaring med marsvin så jeg vil ikke uttale meg om de. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dyr skal ikke være i bur 😭

Anonymkode: 41468...03f

Neivell 

Skrevet

Hamster er bare små stakkars dyr som lever i små bur hele sitt liv, som pisser og driter ut burene sine, bråker om nettene og blir lett syke. Ikke kan du holde de for lenge for da tisser de eller biter. 

Anonymkode: 46142...30e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...