Gå til innhold

Hvordan får jeg denne @#$%&! baderomsviften tett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne lille jæværn har sluppet kaldluft inn på det nye badet vårt hele vinteren:

IMG_20220126_172120.thumb.jpg.dc57a098ae6e48e92e962895f0b59a74.jpg

Det er verst når det blåser inn utenfra, men vi kjenner kaldluft på badet hele tiden egentlig. 

Hvordan får jeg den tettere? Det skal vel bare være en åpning når den er på, egentlig? Setter på et lokk utvendig? Gjøre en innstilling? Kjør debatt!

Anonymkode: 6fe13...c52

Skrevet

Du må sjekke om det er montert spjeld i gjennomføringen og/eller lamellventil på ytterveggen. Begge skal hindre tilbakeslag av kaldluft, og uhindret slippe luften ut når vifta står på. 

Det finnes andre løsninger også, men akkurat disse to er de jeg kjenner best. :) 

Anonymkode: 2ca41...40b

• Liker 1
Skrevet

Du er sikker på at viften montert rett vei? 😝 Men skal jo være lamellventil på yttersiden (eller spjeld, men det har ikke jeg sett) hvis det mangler så blir det trekk...

• Liker 1
Skrevet
Agathe skrev (27 minutter siden):

Du er sikker på at viften montert rett vei? 😝 Men skal jo være lamellventil på yttersiden (eller spjeld, men det har ikke jeg sett) hvis det mangler så blir det trekk...

Spjeldet sitter i så fall inni veggen, mellom vifta og lamellventilen. :) Det er ikke noe man ser til daglig. 

• Liker 2
Skrevet

Siku 100 vifte.

"Viften kan utstyres med tilbakeslagsspjeld som hindrer kald luft å trenge inn når viften ikke er i bruk varekode (26726)."

Tilbakeslagspjeld ikke montert eller defekt av en eller annen grunn.

Anonymkode: 92f90...a32

• Liker 1
Skrevet

Baderomsviften min har intet mindre enn to tilbakeslagsspjeld, kommer fremdeles kald luft inn 🙄

Anonymkode: d44fa...e54

• Liker 1
Skrevet

Hvordan tar jeg av denne viften for å sjekke om det er spjeld?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan tar jeg av denne viften for å sjekke om det er spjeld?

Antakelig er det en bitteliten skrue på en av sidene du må løsne for å ta av det ytterste dekselet. Deretter kan du kanskje kikke mellom viftebladene med lommelykt, og se om du ser noe spjeld bak der. 

Ellers kan det være greit å søke den opp på nett, og se om du finner monteringsanvisningen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for mange gode svar! Nå har jeg sett på dette og det spjeldet som er inni er jo en vits. Det trekker kontinuerlig kaldt fra denne viftesjakten:

I tillegg ser jeg jo at denne viften kanskje egentlig skulle ha hatt jording?:

20220127_082349.thumb.jpg.ead954a13eef5cccedfc86e445f8e588.jpg

Hilsen fra en hjemmekontorist som straks går tom for ved, og kanskje også tålmodighet. :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...