AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Grunnen til at jeg vurderer det er fordi det ikke går ut over søvnen på kvelden. Hun sovner alltid innen kl 20, som oftest 19.30 og våkner uthvilt på morgenen. Men hun er likevel trøtt på formiddagen i følge barnehagen. Fortsette sovingen en stund eller bør barn være ferdig med det i den alderen? Ingen andre på storbarnsavdelingen hennes sover. Anonymkode: 1c1d2...8af
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Tja, hva tenker barnehagen da? Går hun glippp av noe som feks tur o.l om hun sover? Er jo et litt annet opplegg på storbarnsavdelingene enn på småbarn. Dersom hun sovner greit om kvelden men virker å trenge en blund på dagtid er det jo ikke noe i veien for det. Anonymkode: c7efe...1d4
Luckiness Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Ville hørt med barnehagen hva de tenker. Er det slik det går utover humøret og barnehagedagen? Kanskje det er mulig at barnet kan legge seg litt for en hvil, sitte å hvile i en sofa en halvtimes tid i ro og fred? Feks med en rolig aktivitet som å de i bøker. Eller at barnehagen kan vurdere dag for dag om det er behov for en liten lur?
Hjerte Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Min yngste sov i barnehagen til han var over fire år. Jeg tenkte at hun slutter av seg selv når det er på tide, og så skjedde. I helgene ble det soving enda et halvår. Eldste slittet å sove i bhg før hun var to, sov hjemme til ca 3 år. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Det er helt normalt at barn i 3-4 års alder sover litt på formiddagen. Barnehagen legger sjeldent til aldri opp opplegg med tur eller utflukt i sovetiden så lenge de har barn som trenger søvn. Selv på avdelinger fra 3-6 år samlet, så deles avdelingen inn i grupper etter alder og behov, slik at førskolegrupper ikke trenger å følge rutinene til de mindre barna. Vår ble 3 år i november og vi prøvde å droppe dupp i desember, det var et helvette, for å si det mildt. Nå sover hun 30-45 min i barnehagen, sovner innen 1930 hjemme og våkner av seg selv ca 0615-0630. Anonymkode: f411a...ec6
Ulrikke Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Hun kan kanskje få sove de gangene det ikke skjer noe spesielt i barnehagen akkurat da? At hun ikke sover hver dag, men annenhver dag, eventuelt særlig mot slutten av uka? Mange er mer slitne da. Ville sagt til barnehagen at de kan legge henne hvis hun er trøtt og hun ikke går glipp av noe hun burde vært med på. Så lenge hun sovner om kvelden virker det jo som om hun har behov for det. Det er ikke unormalt, har jobbet i barnehage i mange år, og det er alltid en eller to på storbarnsavdeling som trenger en dupp, enten hver dag eller innimellom.
Vera Vinge Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 Så lenge hun sovner greit om kvelden og ikke skyver døgnrytmen veldig, ville jeg bare latt henne sove. Det ene barnet mitt sov i bhg til han var 3,5. Han sovnet en time senere eller noe sånt om kvelden det siste halvåret, men jeg syns det var verdt det så han ikke ble så sliten på dagtid. Det er jo veldig individuelt når barn ikke trenger å sove på dagen lengre. Jeg har hvertfall ikke stresset med det. Men, jeg kan jo nevne min eldste som riktignok nektet å sove i bhg fra han fylte tre år, men hjemme sov han gjerne tre timer på dagen og sovnet likevel kl 19 på kvelden fram til han var fire år. Jeg tenker at han hadde et unormalt søvnbehov, og ting endret seg veldig da han fjernet mandlene og sluttet å snorke. Så om et barn trenger veldig mye søvn og/eller virker uopplagt, er det noe man kan sjekke. Men om det ikke er snakk om det, syns jeg dagsoving bare er er pluss, så lenge det ikke fører til at barnet ikke sovner før midnatt.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 La barnet sove❤️ hvorfor skulle han ikke få sove? https://www.forskerfabrikken.no/smabarn-sovn/ Anonymkode: 70329...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 Mi fikk sove slik hun ønsket til hun sluttet i bhg. De hadde fast litt hviling til lydbok etter mat og sovnet hun fikk hun sove. Barn i bhg har godt av en dupp. Bra for hjernens utvikling. Anonymkode: f1623...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå