Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei KG☺️

Jeg er student, 19 år gammel og bor hjemme. Har utrolig lyst å kjøpe en liten leilighet, siden jeg er fast bestemt på å bo på hjemstedet mitt fremover.

Så langt har jeg bare 100 000 i EK, og lurer på å ta studielån for å komme raskere opp i 3-400 000 som jeg trenger for å kjøpe. Jobber ca 50%, og pappa stiller som kausjonist.

Men jeg lurer veldig på om dette er smart, jeg bor jo nesten gratis hjemme🥴

Og hvis jeg senere selger, får jeg da gevinst+EK utbetalt? Gudene vet kan jo være at jeg til slutt får en partner og vi flytter i hus🧐

Anonymkode: b956a...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei KG☺️

Jeg er student, 19 år gammel og bor hjemme. Har utrolig lyst å kjøpe en liten leilighet, siden jeg er fast bestemt på å bo på hjemstedet mitt fremover.

Så langt har jeg bare 100 000 i EK, og lurer på å ta studielån for å komme raskere opp i 3-400 000 som jeg trenger for å kjøpe. Jobber ca 50%, og pappa stiller som kausjonist.

Men jeg lurer veldig på om dette er smart, jeg bor jo nesten gratis hjemme🥴

Og hvis jeg senere selger, får jeg da gevinst+EK utbetalt? Gudene vet kan jo være at jeg til slutt får en partner og vi flytter i hus🧐

Anonymkode: b956a...3a0

Studielån er en utgift sett i boliglånssammenheng, ergo vil du få tilsvarende i trekk i en lånesum da studielån er gjeld. 

Du sier pappa stiller som kausjonist? Det betyr at han hjelper til i form av å stille garanti i egen bolig, forskudd på arv eller lignende til boligformål. Gjerne brukt når man mangler nok EK. 

Eller mener du at han stiller som medlånetaker? Dette er noe helt annet en kausjonist. 

For og få boliglån må du først og fremt ha nok inntekt. Vet ikke hvor mye en 50% stilling for en 19 åring gir i inntekt men la oss si 350 000 da kan du maks låne 1,7 mil. Til alt. Slik at setter du deg 400.000 i studielån vil den summen bli trukket av og du kan kun låne 1.3 mil til bolig. 

Høyst sannsynlig får du ikke noe lån uten en fulltidsjobb, og 5x inntekt gis svært sjelden til ny etablere.

Anonymkode: 02359...9fc

Skrevet

Og når man selger boligen senere er det ingen garanti i at man selger med gevist. Boligmarkedet er hett om dagen og mange kjøper boliger som er over priset... der kan man potensielt gå på en kjempe smell. 

Når man selger har banken første rett på pengene så la oss si du har 1.7mil i lån på boligen i tillegg har du brukt 300 000 i ek. Du selger gjennom megler og megler har fastpris for din type bolig på 60.000. Selger du etter kort tid er det sannsynlig og forvente at du får det samme du gidde for boligen selv, selger du etter 3-10 år vil du potensielt sitte igjen med en prisøkning. 

Si du selger boligen etter 2 år. Du kjøpte den for 2 mil, derav 1.7 i lån og 300 000 i ek. Det har vært rente øking og lånet holder seg høyt på ca 1.6 etter 3 år

Du selger boligen for 2.2- da skal banken ha sine 1.7, megler sine 60 00 og diverse avgifter/forsikringer/ol til 15 000.  Da sitter du igjen med 525 000 som du kan bruke til ek i neste bolig ( eller drikke vekk for den saks skyld)

Anonymkode: 02359...9fc

Skrevet

På generell basis: Ja, det er lurt, siden hele eller deler av lånet (kan) ettergis hvis du dør eller blir ufør, og siden det er rentefritt så lenge du studerer. 
Husk likevel at du har et max antall år du kan få støtte i Lånekassen. Hvis du tror du kommer over dette (etter at du har flyttet hjemmefra), bør du ikke bruke opp år nå. Men for de fleste er ikke det noe problem. 
Men, som de andre sier må du først og fremst ha høy nok inntekt til å betjene huslånet, og studielån regnes ikke som inntekt. Men om du har nok egenkapital til å dekke bankens krav når du er ferdigutdannet, slik at du slipper å bruke flere år på å spare opp egenkapital da, vil det være en stor fordel. 

Anonymkode: 15196...25f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...