Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei KG☺️

Jeg er student, 19 år gammel og bor hjemme. Har utrolig lyst å kjøpe en liten leilighet, siden jeg er fast bestemt på å bo på hjemstedet mitt fremover.

Så langt har jeg bare 100 000 i EK, og lurer på å ta studielån for å komme raskere opp i 3-400 000 som jeg trenger for å kjøpe. Jobber ca 50%, og pappa stiller som kausjonist.

Men jeg lurer veldig på om dette er smart, jeg bor jo nesten gratis hjemme🥴

Og hvis jeg senere selger, får jeg da gevinst+EK utbetalt? Gudene vet kan jo være at jeg til slutt får en partner og vi flytter i hus🧐

Anonymkode: b956a...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei KG☺️

Jeg er student, 19 år gammel og bor hjemme. Har utrolig lyst å kjøpe en liten leilighet, siden jeg er fast bestemt på å bo på hjemstedet mitt fremover.

Så langt har jeg bare 100 000 i EK, og lurer på å ta studielån for å komme raskere opp i 3-400 000 som jeg trenger for å kjøpe. Jobber ca 50%, og pappa stiller som kausjonist.

Men jeg lurer veldig på om dette er smart, jeg bor jo nesten gratis hjemme🥴

Og hvis jeg senere selger, får jeg da gevinst+EK utbetalt? Gudene vet kan jo være at jeg til slutt får en partner og vi flytter i hus🧐

Anonymkode: b956a...3a0

Studielån er en utgift sett i boliglånssammenheng, ergo vil du få tilsvarende i trekk i en lånesum da studielån er gjeld. 

Du sier pappa stiller som kausjonist? Det betyr at han hjelper til i form av å stille garanti i egen bolig, forskudd på arv eller lignende til boligformål. Gjerne brukt når man mangler nok EK. 

Eller mener du at han stiller som medlånetaker? Dette er noe helt annet en kausjonist. 

For og få boliglån må du først og fremt ha nok inntekt. Vet ikke hvor mye en 50% stilling for en 19 åring gir i inntekt men la oss si 350 000 da kan du maks låne 1,7 mil. Til alt. Slik at setter du deg 400.000 i studielån vil den summen bli trukket av og du kan kun låne 1.3 mil til bolig.