Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om en jobb, problemet er 1 times kjøring fra byn og ferje (2 timer til sammen hverdag). Eventuelt kan jeg flytte til øya, men jeg er mest gira på å bo i byn. Det er mulighet for hjemmekontor selv etter korona. 

Hva synes dere i forhold til pendlingstid?

Hva tenker dere om å spørre om bedre lønn pga pendling (ferje er dyrt i lengden)? Så har jeg bensinbil, så vet ikke hvor lurt det er å ha det med bompenger osv.

Anonymkode: 4f08a...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvsagy forhandle. At de dekker utgiftene eller at du får høyere lønn. Helt greit å snakke med dem om det. 

Anonymkode: 0df19...095

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier ikke å forhandle om det selv om jeg pendler, man kan alltids trekke det av på skatten da. 

Anonymkode: 6f441...075

Skrevet

Hvis de er veldig ivrige etter å ansette akkurat deg så kan det jo hende at det er mulig å forhandle om det.

Anonymkode: c0902...cde

Skrevet

Du får eventuelt regne på hva det koster deg å pendle. 
Og så kommer jo andre faktorer inn også. Har du barn? Vil du ha det i nærmeste fremtid når du fortsatt er i denne jobben? Vil hverdagen gå rundt da? 
Er det mye kø tur/retur jobb og er det medberegnet i tiden det tar?

Er det helt sikkert at det er mulig med hjemmekontor også etter pandemien? Arbeidsgiver kan endre mening senere. Og føler du da det er like attraktivt

Du kan forhandle om både lønn og dekking av utgifter. Men tenker det også kommer litt an på hvordan du har fått jobben. Greit nok at du har fått tilbud gjennom å ha deltatt i vanlig søkeprosess. Men da har du jo også visst at det var lengre vei til jobb. Men er du derimot headhuntet så har du nok mer å gå på ved forvandling, spesielt dekket pendlekostnader.

Skrevet

Ville prøvd å få kontraktfestet feks 2 dager hjemmekontor hver uke. 

Anonymkode: e8000...f04

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ville prøvd å få kontraktfestet feks 2 dager hjemmekontor hver uke. 

Anonymkode: e8000...f04

Enig i denne. Jeg ville brakt problemstillingen på banen, og heller forsøkt å forhandle meg frem til en god avtale om hjemmekontor og mulig fleksitid.

For lønnsforhandlinger ser jeg ikke helt hvorfor arbeidsgiver skal være "skadelidende" pga. at TS må pendle, men det spørs jo selvsagt hvilken bransje, hvor ettertraktet man er og slikt. Når det er sagt, det er alltids lov å prøve - sjeldent noe å tape på det.

Anonymkode: 93afe...0e9

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere! Til svar om barn o.l jeg har ingen barn og har heller ikke planer om det, det er heller det som gjør at jeg fortsatt vil bo sentralt. Når det gjelder kø, så vil jeg tro at det vil skje pga det er endel som pendler den strekningen, noe som gjør at det kanskje kan ta mer enn en time. Når det gjelder jobben så kunne den i teorien gått til en som er nyutdannet, men så fikk jeg den siden jeg hadde litt erfaring. Men så har jeg ikke nok erfaring til å få en jobb mer sentralt så det er derfor jeg søkte denne jobben. Jeg skjønner det at det er feil at arbeidsgiver skal være "skadelidende" pga en ansatt som pendler, til opplysning så tror jeg de fleste i avdelingen pendler og da tenker jeg at de ikke har for vane å øke lønna pga det..

Lurer på om det er noen av dere som pendler såpass og synes det er ok, eller om det er noe en blir veldig lei av etterhvert? 

TS

Anonymkode: 4f08a...2aa

Skrevet

Det spørs hvor vanskelig det er for arbeidsgiver å rekruttere, og hvilken bransje det er i. Noen vil blankt avvise et slikt krav, mens andre kan øke lønn/innvilge hjemmekontor/betale ferge/få reisetid medregnet som arbeidstid. Alt avhengig av hvor desperate de er. 
Jeg har selv forhandlet meg til å få reise i arbeidstiden, selv i staten. Men da visste jeg at arbeidsgiver var rimelig desperat. Og samme arbeidsgiver hadde «lurt» meg til en veldig dårlig avtale tidligere, så jeg stilte det som betingelse for å ta jobben. Og ja, jeg hadde takket nei hvis arbeidsgiver ikke hadde imøtekommet kravet mitt. Jeg fikk dekket ferieutgifter også. Men igjen - arbeidsgiver var desperat. 

Anonymkode: ee28f...753

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg pleier ikke å forhandle om det selv om jeg pendler, man kan alltids trekke det av på skatten da. 

Anonymkode: 6f441...075

Det er det eneste man kan gjøre. 

Anonymkode: 4ca5b...a2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...