Gå til innhold

Har du finans eller businessutdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva jobber du med, hva gjør du i en dag?

Er det mulig å utnytte at man er smart til å komme seg høyt opp og få en god jobb med god lønn, eller handler det mest om nettverk eller hva du er født inn i?

Anonymkode: 23c4c...fb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du er født inn i har lite å si. Bortsett fra en og annen sommerjobb. 

Kapasitet og kompetanse er viktig, de fleste stillinger krever et visst karaktersnitt for å komme inn på intervju. Det finnes selvfølgelig noen stillinger der analytiske egenskaper og faglig kompetanse trumfer det meste. Men en av de viktigste egenskapene i bransjen er sosial intelligens, da man ofte må samarbeide godt med kollegaer, knytte til seg kunder, drive salg, med mer. Til mange stillinger er det derfor også avgjørende at man har noe utenomfaglig, som sportslige prestasjoner eller aktiv deltagelse på studentforening, på CVen. 

Anonymkode: e8a0f...802

Skrevet

Har to Bachelorgrader, én innen Økonomi og Administrasjon, annen innen Ingeniørfag.

Jobber som dataanalytiker. 

Skal du ha god lønn, så handler det egentlig å komme seg innen finans eller rådgivning. Vil si at 90% av folk i de bransjene, har Bachelor eller Master fra NHH, BI, eller Ind.Øk ved NTNU. Og da har de nok Snitt på minimum B. 

Anonymkode: cd1c8...287

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har to Bachelorgrader, én innen Økonomi og Administrasjon, annen innen Ingeniørfag.

Jobber som dataanalytiker. 

Skal du ha god lønn, så handler det egentlig å komme seg innen finans eller rådgivning. Vil si at 90% av folk i de bransjene, har Bachelor eller Master fra NHH, BI, eller Ind.Øk ved NTNU. Og da har de nok Snitt på minimum B. 

Anonymkode: cd1c8...287

Viktig poeng. Det er stor forskjell på disse gradene, og treåring øk/adm på andre steder. Hos oss har alle master (siv.øk) fra NHH eller BI. 

Skrevet

Siv.øk fra BI her, Business, major in finance. Jobber med business development i eiendomsbransjen. De som har de beste jobbene fra mitt kull (og av de jeg kjenner fra kullet under), har hatt internships og nettverk rundt seg. Eventuelt har de hatt ekstremt høye karaktersnitt. 

Skrevet

Jeg har den bakgrunnen. Har møtt glasstaket på litt under 1 mill. Har kommet så langt jeg kan komme ved hard og god jobbing. Høyere enn det krever nettverk og er egentlig uavhengig av hva man leverer (dvs alle på mitt nivå er smarte og jobber hardt men bare 1 av 5 ca går opp til neste trinn som ef 1.5-2 mill pr år). 

Anonymkode: c75b7...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har den bakgrunnen. Har møtt glasstaket på litt under 1 mill. Har kommet så langt jeg kan komme ved hard og god jobbing. Høyere enn det krever nettverk og er egentlig uavhengig av hva man leverer (dvs alle på mitt nivå er smarte og jobber hardt men bare 1 av 5 ca går opp til neste trinn som ef 1.5-2 mill pr år). 

Anonymkode: c75b7...159

Jeg er på 1,2, etter stødig jobb over noen år. Og i alle fall ikke noe nettverk annet enn det jeg selv har fått gjennom jobben. Kan klatre videre, har fått tilbudet, men ønsker ikke på grunn av belastningen.

Skrevet

Sliter litt med hva jeg skal satse på, ekstremt sterk faglig og klarer å jobbe hardt, men den sosiale intelligensen min er vel litt mer så som så, men kanskje noe man kan jobbe med å lære seg til? Er ikke helt utenfor heller, bare litt snål

Anonymkode: 23c4c...fb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er på 1,2, etter stødig jobb over noen år. Og i alle fall ikke noe nettverk annet enn det jeg selv har fått gjennom jobben. Kan klatre videre, har fått tilbudet, men ønsker ikke på grunn av belastningen.

Samme her. Innflytter i Oslo, ingen kontakter, ikke noe akademisk familie, bor i Oslo øst. Hardt arbeid over 15-20 år og jeg er her hvor jeg ønsker å være. Ønsker ikke å komme høyere, har perfekt balanse i hverdagen mellom spennende jobb som ikke krever for mange timer på jobb, og familieliv.

Anonymkode: 4626b...cdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...