Gå til innhold

Baby (snart 3 mnd) med problemer på kveld/natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min snart 3 mnd. gamle baby er rolig på dagtid, men kveldene er begynt å bli mer og mer slitsomme.

Hun ernæres med mme og sover gjerne 2-3 timer i strekk på dagtid. I våken tilstand er hun blid og rolig. På kveldstid blir hun imidlertid ofte veldig grinete og urolig. Ofte vil hun heller ikke ta flasken, slik hun enkelt gjør på dagtid. Hun sutter istedet «aggressivt» på kosekluter og gulpekluter som om hun er sulten eller har et stort suge/suttebehov som øker på kvelden. Hun nekter å ta smokk så det er kun klut hun vil ha. Vi har også hatt endel problemer med gulping, men nå skjer det ofte ikke mer enn en gang daglig. Jeg har forsøkt å massere magen hennes og gjøre benbevelser for å forebygge kolikk, men problemene bare fortsetter.

Når vi etter å ha gitt henne flaske og skiftet bleie ligger henne i bedside-criben for kvelden, blir hun automatisk veldig grinete. Jeg ligger rett ved siden av og prøver å trøste og berolige, men det hjelper ikke. Det har tidligere hjulpet å svøpe henne, men føler dette ikke har noe særlig effekt lengre. Det eneste som kan stoppe gråten er å la henne sutte på klut eller hvis vi løfter henne opp og bærer henne i oppreist stilling. Men ofte varer det ikke lenge før hun gråter igjen. Legger jeg henne i armkroken fortsetter også gråten.

Hver kveld ender altså på denne måten, med gråt som pågår gjerne til kl.2-3 om natta. Da har hun gjerne rukket å bli sulten igjen og sovner dypt etter en flaske og bleieskift. Sover gjerne til kl.10-12 dagen etter og ofte gjør jeg det samme fordi jeg er så sliten. Har en 4-åring som heldigvis blir levert i bhg av far. Kan ikke huske at eldstemann hadde samme plager. Hun kunne bare legges rett ned og så sovnet hun raskt, men da med smokk.

Så dere erfarne mødre her inne: Er det noen som vet hva denne uroen kan skyldes? Skal snart til helsesøster men vil gjerne høre om noen har erfaringer å dele. 

Anonymkode: f57bf...eb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig ut som kveldsuro. Det er helt normalt, men enormt slitsomt. Gråten er mer eller mindre utrøstelig, og for oss var redningen å slutte å prøve en million ting for å roe han ned hver kveld. Vi byttet stort sett på å ha han på fanget for nærhet og kos, og la han til puppen så ofte han ville. Mens han gråt og gråt (og vi så på serier med underteksten på) 😕

Vi prøvde aldri å legge han før gråteperioden var over og han roet seg ved amming, det ble bare masse stress for alle. Her gikk det gradvis over etter 4 mnd, og baby var klar for å sove om kveldene i steden for å gråte.

Ville latt henne sutte på kluten hvis det gir litt trøst.

Det kommer garantert til å gå over igjen!

Anonymkode: b7b01...0e8

• Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde mye styr på kvelden da vår var rundt den alderen. Det hjalp å la baby være våken max 1 time av gangen på dagtid (for å få mat osv). Baby ble rett og slett overstimulert av alt som skjedde på kveldstid, tv lyder, skravling, osv. Kan være hun må ha mer mat enn dere tilbyr også. Prøv å gi litt mer mat og mer søvn på dagtid. Mulig det hjelper for dere også. Skjønner at det er slitsomt! 

Anonymkode: 69458...e27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kveldsuro er absolutt ikke gøy nei, men dere er jo i akkurat riktig alder for det. Bare stålsette seg og satse på at det går litt bedre etter noen uker.

Anonymkode: 2b378...799

• Liker 1
Skrevet

Kvelduro ja. 

Har aldri kunnet legge baby ned i babynest og sove for seg selv. Her gikk kveldene på den alderen til å bysse og bære og sove inntil.

Anonymkode: b7a7a...dfd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...