Gå til innhold

Hund er blitt veldig dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderte å kjøpe hund for kanskje 10-15 år siden og jeg mener at de som i dag koster 30.000 kr kostet mellom 5000-15000 kr på den tiden. 

Hjelp, hva har skjedd? Kan noen forklare? 😅 Er alle hunder kjempedyre? Jeg vurderer å skaffe meg en omplasseringshund i stedet for, da jeg føler litt at det kanskje er en del av dem, men vet ikke, har ikke undersøkt så mye. Vet ikke om bra hunde-nettsider heller, om det finnes en hundeportal, eller noe slikt. 😅 synes det et litt flaut å ville ha en søt og liten hårete vovse .. at slike hundeeiere er litt stigmatisert. 

Anonymkode: 001af...3f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blandingshunder har blitt ekstremt dyre. Mange rasehunder er mye billigere, for de følger retningslinjene for prisforslag fra raseklubbene. Jeg har to hunder kjøpt de to siste årene, og de kostet 16 tusen begge to. 

Sjekk NKK rasevelger for hvilken rase passer ditt aktivitetsnivå, ønsker for pels, lydighet etc. Sjekk deretter raseklubben for den rasen som passer deg best. De har ofte oppdrettere for den rasen listet opp. Så kan du sjekke opp hver oppdretter (mange har hjemmeside og/eller Facebook side), og ta kontakt med de du liker. Du kan deretter søke opp hundene oppdretterne bruker i avl i dogweb for å sjekke helseattesten til foreldrene og besteforeldrene etc til foreldrene av valpen(e). 

Går du denne ruten, så vet du litt hva du får, kan sjekke helsen til foreldrene til valpen så du kan være trygg på at du ikke får en valp med allergier, dårlige hofter, øyesykdom osv. Kjøper du bandingshund, så får du ikke sjekka helsen til foreldrene. 

Med omplasseringshund har du sjelden en måte å sjekke helsen til linja hunden kommer fra. Men omplasseringshunder er ofte voksne, og da vet du jo litt hva du får ang adferd, så det er jo veldig greit. Da slipper man den plagsomme valpetiden også 😅

Anonymkode: 56aca...ed2

• Liker 3
Skrevet

Det koster å kjøpe hund, men det koster enda mer å HA hund. Forsikringer, næringsrikt fôr, utstyr som tåler litt, for ikke å snakke om alle veterinærbesøk mange får med en utforskende, glupsk og klumsete hund 🙈 Å ha hund er en dyr hobby, både i innkjøp og drift.

Det er mange som omplasserer renrasede hunder nå da de ikke lenger gidder å ha hunden når vi ikke er i "lockdown" støtt og stadig. Meld deg hos foreninger som omplasserer dyr, så vil de se om de finner en hund som matcher deg (og omvendt). De er som regel flinke til å finne varige hjem til individet. :)

Anonymkode: f8872...d59

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vurderte å kjøpe hund for kanskje 10-15 år siden og jeg mener at de som i dag koster 30.000 kr kostet mellom 5000-15000 kr på den tiden. 

Hjelp, hva har skjedd? Kan noen forklare? 😅 Er alle hunder kjempedyre? Jeg vurderer å skaffe meg en omplasseringshund i stedet for, da jeg føler litt at det kanskje er en del av dem, men vet ikke, har ikke undersøkt så mye. Vet ikke om bra hunde-nettsider heller, om det finnes en hundeportal, eller noe slikt. 😅 synes det et litt flaut å ville ha en søt og liten hårete vovse .. at slike hundeeiere er litt stigmatisert. 

Anonymkode: 001af...3f1

Hvorfor? Markedsmekanismen: Supply and demand. Men enig med deg er helt sinnsyke priser, spesielt på blandingshunder. Avl på blandingshund syns jeg forøvrig at er tull.

I de siste årene har dessverre «alle» bestemt seg for at de skal ha seg hund, trolig mye pga pandemien (mer fritid, mer tilgjengelige penger, mindre muligheter til sosiale happenings/reise). Det ser man igjen på en overflod av omplasseringshunder i alderen 0-2(3) år. Det var nemlig ikke bare å skaffe seg en hund og så *ferdig* -  de skal mosjoneres og ikke minst oppdras også. Det er helt kvalmt å se hvordan folk nå skal kvitte seg med pandemidyrene sine fordi de ikke gidder mer eller «det passet ikke likevel».

Skulle ønske at det kom et sertifikat for å få anskaffe seg dyr, det hadde vært det beste som kunne skje for dyrevelferden her i landet!

Å skaffe seg en omplasseringshund er et alternativ til en valp, men en bør være inneforstått med at disse hundene som regel ikke kommer helt uten bagasje av et eller annet slag. Det kan være tillærte uvaner, uoppdragenhet o.l. Er det første hund så vil jeg ikke anbefale en «prosjekthund». Det er enklere å oppdra en hun godt fra dag 1, enn å skulle avlære uvaner og omskolere et dyr hvor tidligere eiere har mislyktes. 

Det finnes hauger og lader med hunder på www.finn.no. Er du ute etter spesielle raser, så er gjerne raseforbundet en grei plass å starte. De har nok oversikt over godkjente oppdrettere også.

Anonymkode: a237b...112

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg kjøpte en bolonka for 11 år siden til 14.000, og jeg ser det ligger en valp ute på Finn nå til 35.000! Det er jo helt vilt. 

Det er mulig det er omplasseringshunder å få tak i nå da, jeg leser jo stadig vekk i avisene at mange av de som skaffet seg hund under pandemien nå ikke vil ha dem lenger (helt sykt og forkastelig såklart), så det er kanskje en mulighet? 

Anonymkode: 09812...741

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har to raser som ligger ganske ulikt i pris.

Den ene rasen kostet rundt 5 000,- da jeg kjøpte den første i 1993 og i dag ligger rasen på 20 - 22 000.

Den andre rasen jeg har ligger på mellom 15 - 20 000,- hvor raseklubben i 2021 anbefalt valpepris på 16 000,-.

Den ene jeg har av den "billige" rasen fikk jeg som omplasseringshund via raseklubben da han var 6,5 mnd. med stempel som "håpløst tilfelle" etter at den hadde vært kasteball mellom 4 hjem før jeg tok han. Nå er han 11 år og har fremdeles en del "issues", MEN det er ting som er rasetypisk. 😅

Ikke alle omplasseringshunder er lost cases for mange omplasseres dessverre midt i unghundperioden fordi eier "ikke har tid eller klarer å gi den det den trenger". Det betyr egentlig at mange har valgt feil rase, ikke satt seg godt nok inn i hva en valp og unghund faktisk krever av jobb osv. 

Endret av Svisle
  • Liker 1
Skrevet

Veldig stor forskjell i pris for "min" rase også ser jeg. Kostet 8000,- i 2008, i dag ligger valpene på mellom 25 og 30.000 kr. 

Anonymkode: 57ac0...f12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...