Gå til innhold

Kynnere - blir det «garantert» verre neste svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slet veldig med kynnere og stramme magemuskler som gjorde bevegelse, sitting, egentlig alt veldig ubehagelig/umulig store deler av forrige svangerskap. Måtte sykemeldes 100 % fra rundt uke 14-15, og varte hele resten. Utrolig hemmende og frustrerende. Fysio kunne ikke hjelpe, måtte bare ta det helt med ro. 
Første svangerskap var overhodet ikke slik, hadde kun litt kynnere mot slutten. 
Jordmor nevnte sist at det var mer sannsynlig å få mer kynnere for hvert svangerskap, men nevnte såvidt jeg husker ikke noe om at det kan endre seg  fra svangerskap til svangerskap likevel. 

Nå har vi egentlig veldig lyst på nummer tre, men jeg kjenner jeg virkelig gruer meg til å potensielt være immobil i flere mnd. Må man så må man, selvsagt, og skal nok klare det, men kan jeg ha noe håp om at neste blir mer som første svngerskap og at jeg slipper unna kynnerne? 

Noen mer erfaring/gode råd? 

Anonymkode: 8082b...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ble kynnere verre for hvert svangerskap. Er nå gravid med nr 4 (9år siden forrige gang), og har allerede veldig ubehagelige kynnere innimellom, som startet før uke 11. Er nå I uke 15.

Anonymkode: b7886...7be

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde mye kynnere i første svangerskap og måtte også innlegges på sykehuset 4 ganger ifm at de var redd for at fødselen var i gang. Denne gangen har jeg også kynnere, men ikke regelmessig og ikke like mye. Jordmor sier at det kan komme av at jeg har mer vondt i bekkenet denne gangen, og derfor automatisk tar det roligere.... Men jeg får til å gjøre de vanlige tingene altså, men må passe på at det ikke blir for mye aktivitet i løpet av en dag. 

Anonymkode: 79a3b...273

• Nyttig 1
Skrevet

Huff da! Ikke veldig oppløftende, men takk for erfaringer! 

ts

Skrevet

Nei det trenger det ikke å bli. Jeg slet mest første svangerskap, mindre i andre, og omtrent ingenting i tredje. Så det kan gå den veien også! 

Anonymkode: 53b9b...9c8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det trenger det ikke å bli. Jeg slet mest første svangerskap, mindre i andre, og omtrent ingenting i tredje. Så det kan gå den veien også! 

SÅ godt å høre! Da er det i hvert fall håp! 

Gjorde du noe forskjellig imellom svangerskapene, så utgangspunktet var forskjellig? Mer trent/mindre trent/mykere/noe annet som kanskje kan virke inn på noe vis?

Ts

Skrevet

Jeg hadde mye mer kynnere i første enn i andre svangerskap. 

For min del handlet det om at jeg i første svangerskap "ikke var syk" og sto på til kroppen sa ifra og stoppet meg. Mens andre gang hadde jeg lært, og begrenset hva jeg presset meg til å gjøre. Brukte unnskyldningen "jeg er gravid" til å slippe unna mange fysisk tunge oppgaver. 

Anonymkode: 36d57...ed8

• Nyttig 2
Skrevet

Var ikke verre men begynte tidligere i andre svangerskap.

Anonymkode: f0e65...036

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Gjorde du noe forskjellig imellom svangerskapene, så utgangspunktet var forskjellig? Mer trent/mindre trent/mykere/noe annet som kanskje kan virke inn på noe vis?

Ts

Kynnere har man ikke innvirkning på selv dessverre. Jeg hadde sterke kynnere første svangerskap, betraktelig mindre i andre svangerskap. 

Anonymkode: 5e103...e32

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ts

Tror ikke jeg gjorde noe særlig forskjellig. Var normalt frisk og rask, men uten å være ordentlig trent alle gangene. De to første kom med under to års mellomrom, siste fem år senere. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde mye kynnere i svangerskap 1, måtte sykemeldes da omtrent all aktivitet utløste kynnere. I svangerskap 2 og 3 var det kynnere som det de sier er normalt, og de var kun ubehagelig på slutten av svangerskapet i form at det ble tyngre å puste da de kom. Gjorde ikke noe forskjellig i svangerskapene, utover at jeg kunne heldigvis være mer aktiv i de 2 siste svangerskapene uten at det utløste kynnere. 

Anonymkode: bea27...673

• Hjerte 1
Skrevet

Høres altså ut som det kan være håp om at det ikke må bli verre i hvert fall, og at det faktisk kan bli betydelig bedre!

Tusen, tusen takk! Det har virkelig gjort at jeg skal klare å stålsette meg, håpe på det beste og ta det som det kommer!

ts

Skrevet

Tre svangerskap her, merket ingen forskjell.

Anonymkode: 55200...2e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...