Gå til innhold

Fra midlertidig ansatt eller vikariat til fast jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Hvordan var prosessen, tok det lang tid eller synes du det gikk ryddig for seg? Eller ble du lovet fast men fikk det ikke?

Har jobbet en stund på midlertidig kontrakt, den går snart ut. Det er mye å gjøre på jobb (og økende arbeidsmengde) og jeg får tilbakemelding på at de er fornøyde med jobben jeg gjør. Har signalisert at jeg ønsker fast jobb og de sier at det skal vi se på mulighetene for. Men det tar altså så lang tid å få avklaring på. Har spurt i god tid om det er noe jeg kan gjøre for å påvirke, spurt om hvor flaskehalsen er. Neida, vi skal se på det, det er en kabal å legge, blabla. Det er ikke økonomien i bedriften det står på i alle fall, den går ganske bra. Jeg burde søke andre jobber i tillegg så klart, men jeg har mest lyst til å fortsette her pga. godt miljø, ok kjøreavstand hjemmefra, ++.

Anonymkode: 74dc8...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vikariat og fikk tilbud om fast jobb etter 4 måneder. Gikk raskt og greit😊

Anonymkode: 4329f...a68

• Liker 1
Skrevet

Jeg var tilkallingsvikar i 3 år ved siden av studie. Etter jeg var ferdig med skole, spurte jeg sjefen min om jeg kunne få en fast stilling, uansett prosent. Det gikk et par måneder før jeg fikk 100 % fast stilling 😀 Måtte lære meg ny arbeidsoppgave for at sjefen gi meg 100 % stilling. 

Anonymkode: 1c7ca...969

Skrevet

Har bare dårlig erfaring. Har jobbet på samme sted i over 6 år og har krav på fast ansettelse, men sjefen driter i det. 

Anonymkode: 1f6ca...8bc

Skrevet

Om dette er stat eller kommune så må stillingen lyses ut eksternt, og du må søke på den..

Når de er så vag, så hadde jeg søkt andre jobber. 

Anonymkode: fe848...6c1

• Liker 2
Skrevet

Jeg startet i 8månders vikariat, med mulighet for fast, fikk fast etter 6 måneder. Kollega som startet i halvårs vikariat fikk fast etter 2 måneder.

Anonymkode: 17854...6df

• Liker 1
Skrevet

Hvis de virkelig ønsker deg, så ville jeg søkt andre jobber og sagt til nåværende sjef at du har mest lyst til å jobbe hos dem, men at du ikke tør å gamble med økonomien og er nødt til å søke deg andre jobber. Da kan det være at de får litt fortgang i prosessen.

Anonymkode: 67ae6...03f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har bare dårlig erfaring. Har jobbet på samme sted i over 6 år og har krav på fast ansettelse, men sjefen driter i det. 

Æsj, så dumt :( Blir så uforutsigbart.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om dette er stat eller kommune så må stillingen lyses ut eksternt, og du må søke på den..

Når de er så vag, så hadde jeg søkt andre jobber. 

Anonymkode: fe848...6c1

Det er privat så de kan vel ansette hvem de vil sånn sett. Jeg må nok sette meg ned og se hva som finnes utlyst i nærheten, ja. Ikke legge alle eggene i denne kurven 😕

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis de virkelig ønsker deg, så ville jeg søkt andre jobber og sagt til nåværende sjef at du har mest lyst til å jobbe hos dem, men at du ikke tør å gamble med økonomien og er nødt til å søke deg andre jobber. Da kan det være at de får litt fortgang i prosessen.

Ja, får gjøre det. Late som om jeg har mange muligheter 😅

Skrevet

Kontrakten din går ut snart, men du har ikke fått noe, ikke en gang tilbud om ny midlertidig kontrakt? Dette hadde gjort meg litt skeptisk. Selv om det tar tid å få plass fast ansettelse, så bør de som minimum forlenge din midlertidige kontrakt. Selvfølgelig, fortsett å gjør ditt beste, jeg skjønner du vil bli, men samtidig når har en sluttdato og ingen ny kontrakt så bør du være veldig aktiv på jobbsøkingen.

Skrevet

Får du ikke jobb andre steder? 

Anonymkode: 8231d...3b8

Skrevet

Nja, dette kan fort slå feil om du har med feil folk å gjøre. Noen kan ta det veldig personlig at du sier at søker andre jobber, og tenke at du ikke ønsker å jobbe der videre egentlig, og dermed ikke forlenge kontrakten. Selv om grunnene er gode og det faktisk handler om å sikre deg økonomisk, er det ikke sikkert arbeidsgiveren ser det på det på samme måte. Dessuten er jo dette noe arbeidsgiver egentlig vet er faren med å ikke tilby deg ny kontrakt/fast stilling. Jeg hadde ikke nevnt dette før jeg evt. hadde et annet jobbtilbud for hånd. Spill kortene dine riktig.

• Liker 1
Skrevet

Hva sier fagforening til det?

Skrevet

Jeg startet i et vikariat på ett år, hvor jeg fikk beskjed om at det ikke var mulig for forlengelse med mindre noen sluttet. Etter et par måneder gjorde sjefen det klart at de håpte å kunne opprette en ny stilling til meg, men det var i utgangspunktet vanskelig. Etter et halvt år luftet jeg noen tanker rundt en spennende stilling i en annen kommune, og plutselig var den nye stillingen opprettet. Hehe. Du må søke litt rundt, så har du et «pressmiddel» i samtalen. 

Anonymkode: 498dc...f80

• Liker 3
Skrevet
missmcbeal skrev (2 timer siden):

Kontrakten din går ut snart, men du har ikke fått noe, ikke en gang tilbud om ny midlertidig kontrakt? Dette hadde gjort meg litt skeptisk. Selv om det tar tid å få plass fast ansettelse, så bør de som minimum forlenge din midlertidige kontrakt. Selvfølgelig, fortsett å gjør ditt beste, jeg skjønner du vil bli, men samtidig når har en sluttdato og ingen ny kontrakt så bør du være veldig aktiv på jobbsøkingen.

Den midlertidige kontrakten min går ut om 3 uker. Vet ikke i hvor god tid det er vanlig å ordne? Etter at jeg laget posten i dag sa de at de skulle fikse et vikariat på 6mnd, så håper jeg får papirer på det snarest. Med mulighet for å gjøre den om til fast underveis sa de, så vi får se...

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den midlertidige kontrakten min går ut om 3 uker. Vet ikke i hvor god tid det er vanlig å ordne? Etter at jeg laget posten i dag sa de at de skulle fikse et vikariat på 6mnd, så håper jeg får papirer på det snarest. Med mulighet for å gjøre den om til fast underveis sa de, så vi får se...

Da har du jo fått en muntlig avtale om at du skal få forlenget kontrakten med 6 mnd. Bra! Bare sørg for å purre litt på de slik at du får den innen den andre går ut om 3 uker. Nå har det også kommet med antydninger om at du skal kunne få fast stilling i løpet av det neste halvåret. Sørg for at det skjer, visst ikke så er det på tide å finne seg ny arbeidsplass. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hva sier fagforening til det?

Sjefen gir sparken til folk som prøver å organisere seg. Finner en «grunn». 

Skrevet

Får du ikke jobb andre steder? 

Anonymkode: 8231d...3b8

Har ikke prøvd 

Skrevet

Jeg ble holdt som vikar i 4 år, da måtte de gi meg fast. Er organisert og jobber i kommunen. 

Anonymkode: 33ce6...16b

Skrevet
missmcbeal skrev (2 timer siden):

Da har du jo fått en muntlig avtale om at du skal få forlenget kontrakten med 6 mnd. Bra! Bare sørg for å purre litt på de slik at du får den innen den andre går ut om 3 uker. Nå har det også kommet med antydninger om at du skal kunne få fast stilling i løpet av det neste halvåret. Sørg for at det skjer, visst ikke så er det på tide å finne seg ny arbeidsplass. 

Åja sant det, det er jo noe med muntlige avtaler. Jeg må nok henge på litt ja. Når er det naturlig på purre på den, tro? Hvis det går 3mnd og jeg ikke hører noe mer om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...