AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Hei! Gravid i uke 25 med en toåring i hus. Formen er grei, men er helt umenneskelig sliten og synes kabalen med jobb, barn og produsere et menneske er helt vill😅 Jeg er aldri syk og har heller aldri tatt ut sykedager på jobben. Derfor kan jeg ingenting om dette. Er det innafor å ta ut sykedag fordi man er utslitt? Anonymkode: 1480a...265
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Tror du selv bare må føle på det og tenke på det selv Hjelper det til for å hente deg inn, så ville jeg gjort det. Gravid i uke 26 med nr. 2 og aldri hatt sykedag i mine graviditeter foreløpig. Anonymkode: 5623f...9b0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Jeg tok en feriedag fordi jeg var så sliten med nr to. Var ikke syk, derfor tok jeg ikke sykedag. Husker jeg begynte å grine da jeg fikk ja til å ta fri den dagen, sendte sjefen en melding samme morgen. Hvis du generelt er veldig sliten så ville jeg fått mannen til å ta toåringen mer på ettermiddagene og i helgen. Anonymkode: d8030...025
KristinF Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Ganske høy terskel, men igjen så er det viktig å tenke på den psykiske helsen sin. Om du tar en sykedag, så kanskje du holder ut lenger i jobben til sammen?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Lav terskel. Det er en så kort periode i arbeidslivet mitt og jeg har vanligvis høy arbeidsmoral og får egentlig lite igjen av jobben for innsatsen jeg har lagt inn tidligere år. Det er også innmari slitsomt å produsere en baby og jeg prioiriterer egen helse og mitt ufødte barn sin helse foran jobben min. Har forøvrig fått beskjed om dette både av jordmor og lege, at man skal tenke på seg selv og fosteret i denne perioden og at langvarig stress og utslitthet hos mor ikke er positivt. Anonymkode: c9ef1...0b1 7 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 For høy terskel, dessverre. Er ny i jobben og ble uplanlagt gravid med en gang jeg startet, så føler jeg må "bevise" hva jeg er god for og at jeg ikke tok denne jobben bare for å bli gravid, sykmelde meg og så forsvinne i permisjon. Men jeg er helt utslitt, gråter ofte på do fordi jeg er så sliten, så jeg skal bli flinkere fremover til å sette meg og baby først. Dersom du ellers har lite sykefravær tenker jeg det er innafor hvis det er det du trenger for å klare å stå i jobb fremover. Heller en sykedag enn to uker sykemelding... Anonymkode: efe83...0c2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 Jeg mener man ikke kan skylde på barn, at det tar på og kabalen ikke går opp. Hvorfor flere barn hvis du sliter med å få kabalen til å gå opp? Da må barnefar ta mer over eller dere må finne løsninger. Noen som kan passe innimellom? Det er noe annet om plagene er knyttet til selve graviditeten. Anonymkode: ea90f...804
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 Anbefaler forresten en tur til legen for blodprøver. Jeg var veldig sliten + en del svimmel og slapp rundt uke 20-23 da alle sa man skulle føle seg bedre så dro til legen og jeg hadde veldig lav blodprosent, mer enn man burde ha på det tidspunktet i graviditeten og gått veldig ned fra før graviditeten, og måtte starte på jerntilskudd (som hjalp). Kan også være andre ting man får mangler på som gjør en ekstra sliten og det er jo greit å sjekke siden man kan ta tilskudd for å hjelpe på, feks jern eller d-vitaminer Anonymkode: c9ef1...0b1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! Gravid i uke 25 med en toåring i hus. Formen er grei, men er helt umenneskelig sliten og synes kabalen med jobb, barn og produsere et menneske er helt vill😅 Jeg er aldri syk og har heller aldri tatt ut sykedager på jobben. Derfor kan jeg ingenting om dette. Er det innafor å ta ut sykedag fordi man er utslitt? Anonymkode: 1480a...265 Veldig lav terskel i forhold til når jeg ikke er gravid. Jeg tenker at det er en kort periode av livet hvor man kan tillate seg å ikke være på topp. Og heller kaste inn håndkleet litt for tidlig enn litt for sent. Man har totalt sett mange år i arbeidslivet hvor man kan presse seg og prestere maks. Anonymkode: f1928...f9c 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #10 Skrevet 26. januar 2022 Jeg har hatt høy terskel hittil, møtt på jobb kvalm og utmattet gjennom første trimester. Min nærmeste leder har påpekt at jeg bør vurdere å sykemelde meg. Blir det nå slutt på hjemmekontoret tror jeg nok ikke jeg klarer å møte opp 100%. Som andre her nevner, dette er noen måneder av et helt yrkesliv. Jeg prioriterer meg selv og lille i magen langt over jobb. Anonymkode: 08e68...73b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #11 Skrevet 26. januar 2022 Førstegangsgravid i uke 26. Har hatt to sykedager. Må sies at jeg har vært på hjemmekontor 90% av tida. Om jeg hadde hatt oppmøte på jobb hadde jeg garantert blitt sykmeldt noen uker i første trimester pga kvalme/utslitt. Er også spent på gjenåpning når jeg må møte på jobb igjen. Opp tidlig og pendling, ikke mulig med pauser på samme vis. Om jeg gråter av utmattelse eller får veldig vondt i ryggen, vil jeg nok gå for en gradert sykmelding. Har i tillegg startet i ny jobb, så kjenner på presset om å stå lengst mulig i jobb. Virker som de fleste presser seg mer i første graviditet og har lavere terskel for sykedager i påfølgende graviditeter. Er vel en kombo av mer slitsomt liv med barn fra før, i tillegg til at man kanskje forstår i større grad at man skal være snill mot seg selv og trenger god helse og krefter til babyen kommer. Anonymkode: c8311...30e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #12 Skrevet 26. januar 2022 Her var det iallfall legen som foreslo gradert sykemelding først, og jordmor spurte også mye om jobb og stressnivå osv. Begge virket veldig opptatt av at man absolutt ikke skulle være utslitt når man kom til de siste par ukene, fødsel og barsel.. Jeg velger iallfall å høre på dem heller enn folk som fnyser av at man våger seg på en sykedag og maser om at gravide er sutrete osv Mulig jeg fremsto som veldig sliten/stresset på kontrollene da jeg vet ikke 😄 Hadde jeg hatt en arbeidsplass jeg følte satte skikkelig pris på meg hadde jeg kanskje strukket meg lengre da. Men når vi feks ikke fikk lønnsjustering "pga corona" mens bedriften gikk med kjempeoverskudd + mange andre småting hele tiden som gjør at man føler at innsatsen man legger inn overhode ikke blir verdsatt så blir jo lojaliteten etterhvert deretter. Men vet jo av erfaring at ikke alle jobber og arbeidssteder er sånn, for meg personlig har det litt å si for terskelen min. Men synes uannsett det er teit og unødvendig at man skal føle at man må presse seg til man griner på jobb bare fordi man skal være flink gravid når man går gjennom noe som kan være såpass krevende for kroppen som en graviditet faktisk er. (På samme tid tenker jeg såklart ikke at man skal gå ut i full sykemelding ved det minste lille ubehag, absolutt ikke, så håper ingen misforstår) Anonymkode: c9ef1...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #13 Skrevet 26. januar 2022 Mange flinkiser her, ser jeg. Ikke rart kvinner oftere blir uføre og langtidssykemeldt pga utbrenthet. Jeg tenker at det er mitt ansvar å balansere helsen, samfunnets behov for nye verdensborgere og mitt behov for å være på jobb. Jeg kan ikke legge bort barnet jeg har, så det er jobben som må vike når jeg kjenner at jeg er for sliten. Jeg har seks uker igjen og har vært 50% sykemeldt i tre uker. Jeg mener det er ansvarlig av meg, når jeg kjente på at hverdagen ikke lengre gikk opp. Anonymkode: 9e12b...671 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #14 Skrevet 26. januar 2022 Var ikke sykemeldt eller tok sykedager når jeg var gravid, men burde det nok. Jeg husket at jeg tenkte på hvordan folk fikk det til når de i tillegg hadde et barn fra før av. Spesielt når jeg var kvalm i første trimester, men også i perioder når jeg var kjempesliten. Anonymkode: 278fa...9aa
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #15 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Gravid i uke 25 med en toåring i hus. Formen er grei, men er helt umenneskelig sliten og synes kabalen med jobb, barn og produsere et menneske er helt vill😅 Jeg er aldri syk og har heller aldri tatt ut sykedager på jobben. Derfor kan jeg ingenting om dette. Er det innafor å ta ut sykedag fordi man er utslitt? Anonymkode: 1480a...265 Barn og få kabalen til å gå opp? Dette var jo utfordringer du hadde før du ble gravid. Du er jo ikke syk? Da får du ta noen feriedager for å hente deg inn. Anonymkode: f6945...c87
IDGAF Skrevet 26. januar 2022 #16 Skrevet 26. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barn og få kabalen til å gå opp? Dette var jo utfordringer du hadde før du ble gravid. Du er jo ikke syk? Da får du ta noen feriedager for å hente deg inn. Anonymkode: f6945...c87 Nå er det jo ikke barnet som gjør henne sliten da, men totalpakken: jobb+barn+graviditet. Jobb+barn fikser hun, det er jo graviditeten som velter lasset. Jeg sliter selv med bare graviditet og jobb, aner ikke hvordan jeg skulle ha klart å ta vare på et barn nå! Graviditet er ikke en sykdom nei, men hva hjelper det når man føler seg syk? Det er heller ikke sunt for verken mor eller baby å presse seg fot hardt, kroppen sender jo ut signaler om at den er sliten for en grunn. Mener ikke at man skal sykmelde seg bare man er litt trøtt en dag, men er man så utslitt at man er på randen må det være greit. Man er gravid en veldig liten del av arbeidslivet. Endret 26. januar 2022 av IDGAF 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #17 Skrevet 26. januar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Barn og få kabalen til å gå opp? Dette var jo utfordringer du hadde før du ble gravid. Du er jo ikke syk? Da får du ta noen feriedager for å hente deg inn. Anonymkode: f6945...c87 Å være ekstremt sliten pga graviditeten er grunn for gradert sykemelding hos lege iallfall, det er godkjent diagnose. Utslitthet er et symptom som kan gjøre at man har lavere arbeidsevne. Og hvis man presser seg for mye kan det gå ut over fosteret eller man kan bli ennå dårligere. Så man er ikke direkte syk men det betyr ikke at man ikke kan ta sykefravær. Ryggproblemer er heller ikke en sykdom men folk blir jo sykemeldt for det hele tiden. Anonymkode: c9ef1...0b1 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #18 Skrevet 26. januar 2022 Jeg har forøvrig jobbet 100% uten egenmelding (fra hjemmekontor) gjennom halsbetennelser, feber osv. Men jeg følte meg mye sykere i 1. trimester av graviditeten enn ved disse tilfellene, sist jeg følte meg så dårlig var med lungebetennelse for mange år siden. Så at man ikke har et virus eller bakterie mener jeg er irrelevant, det er allmenntilstand og arbeidsevne som må ha noe å si. Anonymkode: c9ef1...0b1 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #19 Skrevet 26. januar 2022 Hadde snakket med arbeidsgiver om det er mulig å få noe tilrettelegging jeg. Da er man i hvertfall litt på tilbudssiden selv 😊 kanskje du kan få permisjon med lønn for å komme litt senere noen dager eller dra hjem tidlig så du rekker å sove litt osv før kaoset starter igjen. Fikk inntrykk av at min arbeidsgiver helst så at det ble gjort på den måten fremfor eventuell sykemelding osv i hvert fall 😊 Anonymkode: 8c754...b91
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #20 Skrevet 26. januar 2022 Jeg er 50% sykemeldt pga. stress og høyt arbeidspress på min arbeidsplass, var så sliten hver dag etter jobb at jeg ikke klarte annet enn å ligge på sofaen. Hadde regelmessige kynnere som bare økte i styrke hver gang jeg var i bevegelse fra uke 16-26, før jeg til slutt kastet inn håndkleet og gikk til legen. Fikk streng beskjed om at jeg ikke kunne holde på på den måten, da stress hos mor øker sannsynligheten for både prematur fødsel, lav fødselsvekt, og muligens ADHD. Da er jeg heller sykemeldt noen uker før permisjon, skal tross alt fungere i arbeidslivet i 40 år til etter at graviditet og permisjon er over. Anonymkode: 0d0da...0af 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå