AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Synes det er litt vanskelig å formulere e-poster i blant. Prøver å skrive kort og konsist, profesjonelt, men får en sånn trang til å hive på emojis så det ikke ser så strengt ut😅 Synes også det er vanskelig å vite når det er greit å purre på svar. Skal man svare når man har fått det man ba om? F.eks jeg sender et skjema og spør om de kan fylle ut, får det så i retur. Er det høflig å sende takk eller ok å bare la være? Noen tips og triks? Hvordan gjør du det? Tullete å tenke så mye på sikkert... Anonymkode: a8302...148 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Men mindre du sender e-poster til folk du kjenner veldig godt, dropp emijos. Hvis det er en sånn "lykke til og god helg" så kan du til nød slenge på et smilefjes, men ikke ellers. Hvis jeg sender ut noe folk skal svar på, så er jeg fornøyd når svaret er kommet, trenger ikke produsere med spam med å svare igjen da. Ellers; kort og konsist, ikke sende ting til flere enn nødvendig, ikke legg flere folk på kopi enn nødvendig (de fleste mailer av typen "denne er sikkert greit for all på avd a,b og c å få" kan man klare seg uten), ikke bruk "reply all" i tide og utide, ha tittel i enmefeltet og vær proff selv om det er mail (som kan oppfattes uformelt). Anonymkode: 488a3...d4e 2
Taluno Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Jeg synes det er greit å bekrefte at jeg har mottatt noe jeg har bedt om. Men ikke mer enn "takk", "mottatt" eller lignende kort. Smileys og emoji kommer helt an på forhold, tone, og slikt. Jeg bruker smilefjes til kolleger og mellomledere, men jeg dropper det om jeg sender mail til konserndirektør, offentlig etater. Til kunder og samarbeidspartnere har det variert, noen har man mer avslappet forhold til, noen er mer proft. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Man ser an mottakeren. Til folk man ikke kjenner skriver man høflig og konsist. Og tar om telefonen i stedet om noe som helst kan bidra til misforståelser. Til nære kollegaer og kunder jeg har jobbet med lenge kan jeg gjerne slenge på en , 🙈 , eller god helg Ellers er jeg veldig sparsommelig med emojis i profesjonell sammenheng. Om noen rakst svarer eller deler noe diller jeg ikke med "takk" og alt det der. Men reagerer heller ikke om noen svarer takk! om jeg har sendt noe. Men om en medarbeider sender en større presentasjon svarer jeg alltid ala "takk! Dette er til stor nytte. Strålende jobb, som alltid." Og mitt viktigste prinsipp: jeg skriver aldri noe som ikke tåler "forsiden av VG". Har alt for mange ganger sett mail der noen skriver noe nedlatende om noen andre, og plutselig er denne personen en del av mailløkken. Anonymkode: 4db78...9d4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Jeg pleier å starte med å observere hvordan andre (altså de du vanligvis kommuniserer med på e-post, for eksempel i en ny jobb) gjør det, og så følge deres eksempel. Du kan jo også spørre deg selv hva du selv foretrekker. For eksempel, jeg synes det er greit å få bekreftelse på at en fil jeg har sendt, har blitt mottatt. Derfor pleier jeg som oftest å sende en kort e-post med bekreftelse når jeg selv mottar noe. Anonymkode: dbcd9...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men mindre du sender e-poster til folk du kjenner veldig godt, dropp emijos. Hvis det er en sånn "lykke til og god helg" så kan du til nød slenge på et smilefjes, men ikke ellers. Hvis jeg sender ut noe folk skal svar på, så er jeg fornøyd når svaret er kommet, trenger ikke produsere med spam med å svare igjen da. Ellers; kort og konsist, ikke sende ting til flere enn nødvendig, ikke legg flere folk på kopi enn nødvendig (de fleste mailer av typen "denne er sikkert greit for all på avd a,b og c å få" kan man klare seg uten), ikke bruk "reply all" i tide og utide, ha tittel i enmefeltet og vær proff selv om det er mail (som kan oppfattes uformelt). Anonymkode: 488a3...d4e Hehe nei, jeg bruker å stå i mot fristelsen. Putter på "God jul😊" i noen tilfeller da. Det er det jeg har gjort egentlig, bare usikker på noen ganger om jeg burde gi tilbakemelding på at det er mottatt. Huff ja, "svar alle" må brukes med omhu😅 Takk for svar Taluno skrev (1 time siden): Jeg synes det er greit å bekrefte at jeg har mottatt noe jeg har bedt om. Men ikke mer enn "takk", "mottatt" eller lignende kort. Smileys og emoji kommer helt an på forhold, tone, og slikt. Jeg bruker smilefjes til kolleger og mellomledere, men jeg dropper det om jeg sender mail til konserndirektør, offentlig etater. Til kunder og samarbeidspartnere har det variert, noen har man mer avslappet forhold til, noen er mer proft. Ja, det kommer an på relasjonen kanskje. Har ikke rukket å knytte så veldig mange nære kontakter enda. Det blir kanskje tydeligere for meg etterhvert. Takk for svar Anonymkode: a8302...148
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå