Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nå jobbet to uker i en jobb som jeg har funnet ut ikke passer for meg - det går ganske hardt utover mentalhelsa mi. Derfor vil jeg si opp, men siden jeg aldri har hatt en slik fast jobb før (bare frilans skrive-jobb) så er jeg usikker på hvordan det skal gjøres. I følge kontrakten er det en seks måneders prøvetid, som ikke har utløpt enda mtp at jeg bare har jobbet i to uker, og det eneste som står i kontrakten om oppsigelse er at man etter prøvetiden har oppsigelsesfrist på tre måneder - betyr det at jeg ikke kan si opp før det har gått seks måneder, og dermed uansett må jobbe tre måneder til oppå det? 

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Du kan si opp når som helst. Det med prøvetid er "bare" en ansettelsesperiode hvor du er under opplæring, finner din plass i avdelingen og lignende. Står det noe om oppsigelsestid i prøvetiden? 

Skrevet
padawan skrev (6 minutter siden):

Du kan si opp når som helst. Det med prøvetid er "bare" en ansettelsesperiode hvor du er under opplæring, finner din plass i avdelingen og lignende. Står det noe om oppsigelsestid i prøvetiden? 

det står ingenting om oppsigelse i prøvetiden, som er hvorfor jeg ble så usikker på om jeg "kan" si opp

Gjest padawan
Skrevet

Det går helt fint å si opp men i "verste fall" har du tre måneders oppsigelsestid, noe som betyr at du må jobbe der tre måneder etter du sier opp. Det kan hende du slipper tidligere da du ikke har jobbet der så lenge.

Skrevet
padawan skrev (11 minutter siden):

Det går helt fint å si opp men i "verste fall" har du tre måneders oppsigelsestid, noe som betyr at du må jobbe der tre måneder etter du sier opp. Det kan hende du slipper tidligere da du ikke har jobbet der så lenge.

ok, takk! men da får jeg bare prøve meg :) 

Skrevet

Hadde 3 ukers oppsigelsestid i min jobb, jeg ringte og sa opp jobben etter rundt 1 måned. HR som jeg snakket med ville opprinnelig at jeg skulle jobbe ut de 3 ukene, men da jeg begrunnet det med helse, så fikk jeg plutselig gå på dagen.

Anonymkode: 55d5d...db8

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

Nå bare kaster jeg ut en idé men du kunne jo prøve å sette fingeren på hva du misliker med jobben og ta en samtale med sjefen din om å få endret på arbeidsoppgavene, få annerledes / mer opplæring eller lignende. 

Skrevet
padawan skrev (3 minutter siden):

Nå bare kaster jeg ut en idé men du kunne jo prøve å sette fingeren på hva du misliker med jobben og ta en samtale med sjefen din om å få endret på arbeidsoppgavene, få annerledes / mer opplæring eller lignende. 

jeg vet nøyaktig hva jeg misliker med jobben, men det er dessverre den eneste arbeidsoppgaven de har tilgjengelig der:/

Skrevet

Er arbeidstakeren ansatt med en prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. I prøvetiden regnes oppsigelsestiden fra den datoen den er mottatt av den andre parten.

Hentet fra arbeidstilsynet

Anonymkode: 6f7f3...6cb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er arbeidstakeren ansatt med en prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. I prøvetiden regnes oppsigelsestiden fra den datoen den er mottatt av den andre parten.

Hentet fra arbeidstilsynet

Anonymkode: 6f7f3...6cb

Ok, tusen takk!:)

Skrevet

Ja i prøvetiden har man vanligvis oppsigelsesfrist på 14 dager som gjelder fra datoen du sier opp. Følg magefølelsen din og si opp jobben når du ikke trives.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...