Nella Skrevet 21. oktober 2005 #21 Skrevet 21. oktober 2005 Har du spist og det er for høyt må du tilbake for å ta fastende prøve Ikke spise, drikke (annet enn vann) etter midnatt dagen du skal ta testen. Ikke tyggis eller sukkerfrie pastiller heller. Når vi spiser begynner kroppen å produsere insulin med en gang. Derfor vil du få høyere verdi etter du har spist. Så kan det slå ut i høyt blodsukker, men ikke nøyaktig nok til å stille diagnose diabetes. Så bra du fikk time så fort da.
Lady Lovelylocks Skrevet 21. oktober 2005 #22 Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Sitter og leser i siste utgave av bladet Diabetes. Der står det at man kan få målt blodsukkeret på Vitus Apotek. Der koster det 60 kr (30 kr for faste kunder). Endret 21. oktober 2005 av The Pink
Gjest Heidipia:)ikke innlogget Skrevet 21. oktober 2005 #23 Skrevet 21. oktober 2005 Takker så mye for alle svar:)...skal skrive inn hvordan det gikk på mandag jeg:)
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2005 #24 Skrevet 21. oktober 2005 The Pink, hva vil den testen der gi en svar på? Får man det svaret man kunne fått hos legen? Har litt av symptomene selv nemlig, og mormor og mamma har det og.. Er jo bare 22 år, trodde man fikk det som bitteliten, eller som eldre......
Nella Skrevet 21. oktober 2005 #25 Skrevet 21. oktober 2005 The Pink, hva vil den testen der gi en svar på? Får man det svaret man kunne fått hos legen? Har litt av symptomene selv nemlig, og mormor og mamma har det og.. Er jo bare 22 år, trodde man fikk det som bitteliten, eller som eldre...... ← Da får du svar på om du har høyt eller normalt blodsukker. Akkurat samme apparatet som en legesekretær vil bruke Og ta det på morran fastende gir det mest riktige resultatet. Diabetes 1 får man som ung, diabetes 2 får man som voksen, arv, livsstil ol spiller inn på den typen.
Arkana Skrevet 21. oktober 2005 #26 Skrevet 21. oktober 2005 Diabetes 1 får man som ung, diabetes 2 får man som voksen, arv, livsstil ol spiller inn på den typen. ← Hva regnes som ung eller voksen? Jeg vet om to som har diabetes 1 og fikk diagnosen i midten av 20-årene.
Hilde Skrevet 21. oktober 2005 #27 Skrevet 21. oktober 2005 En god venninne av meg fikk diabetes da hun var 17, og hun fungerer helt fint i dag. Ikke var/er hun overvektig, derimot svært godt trent og har alltid vært sunn og frisk. Hun merket at det var noe rart fordi hun var veldig tørst, gikk på do med en gang hun hadde drukket noe, og fordi hun mistet unormalt mye hår, så mye at vi kunne se det tydelig. Krysser fingrene for at det ikke er det som feiler deg, Heidipia, men om det er det så går det helt fint! Venninnen min lever som sagt et helt normalt liv, selv om hun bruker insulinsprøyter mange ganger daglig.
Nella Skrevet 21. oktober 2005 #28 Skrevet 21. oktober 2005 Hva regnes som ung eller voksen? Jeg vet om to som har diabetes 1 og fikk diagnosen i midten av 20-årene. ← Aner ikke. Men type to er jo aldersdiabetes. Eller var... Nå får vi jo det tidligere også som følge av dårlig livsstil. På diabetesinfo er det nevnt barn og ungdom, mens på lommelegen er det opp til 40 år faktisk. "Type 1-diabetes. Denne typen skyldes mangel på insulin. Den forekommer i alle aldre, men de fleste er unge når de får sykdommen (under 40 år). " http://www.lommelegen.no/art/art1288.asp Så da er vi unge til vi passerer 40 ihvertfall, godt å vite
Arkana Skrevet 21. oktober 2005 #29 Skrevet 21. oktober 2005 Så da er vi unge til vi passerer 40 ihvertfall, godt å vite ← Så herlig da.
Lady Lovelylocks Skrevet 21. oktober 2005 #30 Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Du finner jo bare ut av blodsukkeret ditt på testtidspunktet. Men hvis det oppdages høye blodsukkerverdier blir man oppfordret til og ta kontakt med legen... Det er bare det som står her... Og forresten så er jeg ganske sikker på at "gamle" kan få type 1 og "unge" kan få type 2... Endret 21. oktober 2005 av The Pink
Lady Lovelylocks Skrevet 22. oktober 2005 #31 Skrevet 22. oktober 2005 (endret) ... Endret 22. oktober 2005 av The Pink
Gjest Heidipia:) ikke innlogget Skrevet 22. oktober 2005 #32 Skrevet 22. oktober 2005 En god venninne av meg fikk diabetes da hun var 17, og hun fungerer helt fint i dag. Ikke var/er hun overvektig, derimot svært godt trent og har alltid vært sunn og frisk. Hun merket at det var noe rart fordi hun var veldig tørst, gikk på do med en gang hun hadde drukket noe, og fordi hun mistet unormalt mye hår, så mye at vi kunne se det tydelig. Krysser fingrene for at det ikke er det som feiler deg, Heidipia, men om det er det så går det helt fint! Venninnen min lever som sagt et helt normalt liv, selv om hun bruker insulinsprøyter mange ganger daglig. ← Jeg tenker bare slik at om det er det jeg har, så er det fint lite jeg kan gjøre ,med d..så da får jeg bare godta at slik er d! Det er alltid noe som er verre å få for å si det slik.. Men er litt spent på prøven på mandag ja
Gjest KATTAstrofe Skrevet 23. oktober 2005 #33 Skrevet 23. oktober 2005 Du har sannsynligvis Diabetes 1. Dette er en type som rammer unge nesten like ofte som eldre. Søsteren min fikk det i fjor, og hun er svært slank og har levd sunt hele livet. Denne typen er i stor grad arvelig betinget. Dersom du har Diabetes vil du sannsynligvis bli sendt til sykehus for å ta flere prøver, og for å få informasjon om diabetes, samt lære deg å måle selv + å sette insulin. De fleste sykehus har egne diabetessykepleiere som er der for å informere pasienter med nyoppdaget Diabetes. Når de er sikre på at du greier deg selv får du reise hjem. Diabetes type 2 er den typen som oftest rammer eldre mennesker og overvektige. Da produseres det insulin i kroppen, men kroppen er intolerant for sin egen insulin.
tuji Skrevet 24. oktober 2005 #34 Skrevet 24. oktober 2005 Uten at vi skal drive og stille diagnoser her, så tenkte jeg med en gang på lavt stoffskifte. Det har jeg, og jeg hadde de symptomene du har. Egentlig synes jeg ikke du skal høre på oss hobbyleger her inne. Gå til legen og be om en blodprøve, så finner de ut av både blodsukker og stoffskifte. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #35 Skrevet 24. oktober 2005 Egentlig synes jeg ikke du skal høre på oss hobbyleger her inne. Gå til legen og be om en blodprøve, så finner de ut av både blodsukker og stoffskifte. Lykke til! ← Det er jeg i grunn enig i, men heldigvis er det det denne tråden har resultert i. Forhåpentligvis feiler det ikke trådstarter noe alvorlig, men det er kanskje ikke så dumt å få tilbakemeldinger om at symptomene KAN være sykdomstegn og at det er lurt å gå til legen:-) Råd om behandling og "skråsikre" diagnoser er selvsagt ikke noe hun bør lese seg til her...
tuji Skrevet 24. oktober 2005 #36 Skrevet 24. oktober 2005 Det er så lett å lese seg redd på slike ting. I et innlegg over her står det: "Du har sannsynligvis diabetes 1". Det er da umulig for oss å vite! Ikke vits i å skremme noen uten grunn. Men det er bra at hun har gått til legen, da.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #37 Skrevet 24. oktober 2005 Har du vært hos legen nå? Du må fortelle, jeg håper så inderlig det går bra med deg!
la_luz Skrevet 24. oktober 2005 #38 Skrevet 24. oktober 2005 Dersom ikke dibetesen har kommet lang kan du legge om kostholdet å blir frisk - bare så du vet det :-)
Gjest KATTAstrofe Skrevet 24. oktober 2005 #39 Skrevet 24. oktober 2005 Det er så lett å lese seg redd på slike ting. I et innlegg over her står det: "Du har sannsynligvis diabetes 1". Det er da umulig for oss å vite! Ikke vits i å skremme noen uten grunn. Men det er bra at hun har gått til legen, da. ← Poenget er at dersom det er Diabetes så er det type 1. Mye rot og misforståelser i tidligere innlegg om hva som er hva. Dersom ikke dibetesen har kommet lang kan du legge om kostholdet å blir frisk - bare så du vet det :-) ← Dette gjelder bare for Diabetes type 2, da den ofte er kostholdsregulert. Det betyr ikke dermed at de er friske, de bare holder sykdommen i sjakk ved hjelp av kostholdet.
Heidipia:) Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter #40 Skrevet 24. oktober 2005 Buhuhuhu...Det var diabetes:(....så i morgen reiser jeg på sykehuset for å ta flere prøver å finne utav om jeg har type 1 eller 2. Legen sa at det like gjerne kunne være type 2 fordi den er vell så arvelig som type 1. Noe jeg ogå har lest på nettet skrevet av en diabeteslege!. Legen mente det måtte være arvelig belastet siden jeg er tynn, trener ofte og spiser sunt og ofte. Så nå gjennstår det bare å se hva som skjer videre, uansett så er det alltid noen som har det verre.. Vil bare si takk til alle som skrev inn, hadde det ikke vert for dere hadde jeg sikkert ikke gått til legen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå