Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt utslitt....

jeg var vært jobbsøker siden september 2021. Det er ikke alt for mange aktuelle jobber å søke på, jeg har søkt på 6 jobber og vært på 3 førstegangsintervjuer. 2 andre gangs. 

Disse intervjurundene har medført timeslange samtaler, evne og personlighetstesting, case fremføringer. Hver enkelt prosess krever dagesvis med forbredelser. 

i går satt jeg nesten 3 timer i intervju! 3 timer med spørsmål!  itillegg til 5 tester. 

før jul måtte jeg presentere et stort case forran en gruppe mennesker. 

kjenner jeg blir helt utslitt..

hvordan orke å gå igjennom mange sånne prosesser... blir helt tappet...

Anonymkode: 494fe...d9c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rimelig krevende ja! Og for gang man hopper igjennom alle ringene men det ikke fører til jobb så blir man mer og mer demotivert.

Anonymkode: 3a0f4...2f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er rimelig krevende ja! Og for gang man hopper igjennom alle ringene men det ikke fører til jobb så blir man mer og mer demotivert.

Anonymkode: 3a0f4...2f4

ja absolutt! 

konkurransen er så høy, og man sitter jo ikke igjen med en dritt ved å bli valgt som nr 2 eller 3 

Så det blir stadig vanskligere å motivere seg. Hvordan skal jeg holde ut 5-10 runder til med dette? 

sukk

• Liker 1
Skrevet

Det er helt forferdelige. Det verste er å sende flere titalls søknader, slite og streve med søknadsteksten, og så ikke få svar engang. Hjelper ikke akkurat på selvtilliten.

Anonymkode: 774ab...333

Skrevet

Dette høres helt vanvittig slitsomt ut! 3 timer langt intervju?! For et mareritt. Kan det være en løsning å leies ut (eller hva det heter) gjennom et vikar-/bemanningsbyrå? Eller søke på jobber du egentlig er overkvalifisert for? Hvis du bare har funnet 6 relevante stillinger siden oktober i fjor kan det hende du er tjent med å søke litt bredere enn du gjør. 

Anonymkode: f968a...00b

• Liker 1
Skrevet

Dette høres helt vanvittig slitsomt ut! 3 timer langt intervju?! For et mareritt. Kan det være en løsning å leies ut (eller hva det heter) gjennom et vikar-/bemanningsbyrå? Eller søke på jobber du egentlig er overkvalifisert for? Hvis du bare har funnet 6 relevante stillinger siden oktober i fjor kan det hende du er tjent med å søke litt bredere enn du gjør. 

Jeg prøver å få en rød tråd på cven min og har en retning jeg ønsker å gå. Så jeg ønsker ikke ta hvilken som helst jobb. Det er en bestemt jobb jeg er på jakt etter, men der er konkurransen høy. 

Jeg har fast jobb i dag, så innleie er kun aktuelt hvis oppdraget er hyperrelevant og langvarig (min 1.5 år) 

3 timer var andregangsintervjuet ja, førstegangs intervjuet var 1.5 time 🤯. Hver lille beslutning i hele mitt liv ble vurdert og diskutert... Det er verdt det om jeg får jobben. Men jeg vet hvem jeg konkurrer mot.... og det er veldig flinke folk :( så sjangsene er små

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver å få en rød tråd på cven min og har en retning jeg ønsker å gå. Så jeg ønsker ikke ta hvilken som helst jobb. Det er en bestemt jobb jeg er på jakt etter, men der er konkurransen høy. 

Jeg har fast jobb i dag, så innleie er kun aktuelt hvis oppdraget er hyperrelevant og langvarig (min 1.5 år) 

3 timer var andregangsintervjuet ja, førstegangs intervjuet var 1.5 time 🤯. Hver lille beslutning i hele mitt liv ble vurdert og diskutert... Det er verdt det om jeg får jobben. Men jeg vet hvem jeg konkurrer mot.... og det er veldig flinke folk :( så sjangsene er små

Aha! Skjønner. Jeg antok feilaktig at du var en av de stakkars folkene som hadde mistet jobben under korona. Skjønner at innleie og bred søking er ganske irrelevant i din situasjon. Håper virkelig at du snart får napp! All ære til deg som orker å grilles sånn på en jevnlig basis, tenker det kommer til å gå veien for deg selv om det tar tid. Selv skriver jeg søknader jeg ikke tør å sende 😅 Er i fast jobb jeg og. Men denne tråden ga meg både mer nerver og et nødvendig tupp i ræva, i dag skal jeg jaggu sende søknaden som ligger klar. Tvi tvi til oss begge 🙌

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha! Skjønner. Jeg antok feilaktig at du var en av de stakkars folkene som hadde mistet jobben under korona. Skjønner at innleie og bred søking er ganske irrelevant i din situasjon. Håper virkelig at du snart får napp! All ære til deg som orker å grilles sånn på en jevnlig basis, tenker det kommer til å gå veien for deg selv om det tar tid. Selv skriver jeg søknader jeg ikke tør å sende 😅 Er i fast jobb jeg og. Men denne tråden ga meg både mer nerver og et nødvendig tupp i ræva, i dag skal jeg jaggu sende søknaden som ligger klar. Tvi tvi til oss begge 🙌

Tusen takk for det!  Grillingen er ikke så morsom, men ingen vei utenom 😕

lykke til til deg og!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tusen takk for det!  Grillingen er ikke så morsom, men ingen vei utenom 😕

lykke til til deg og!!!

Kan jeg spørre hvilken bransje dette er i? Har aldri opplevd slikt på intervju til sykepleierstilling. Det er to år siden sist jeg byttet jobb. Er det mer krevende intervjuer i andre bransjer? 

Anonymkode: 7c081...59e

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bransje dette er i? Har aldri opplevd slikt på intervju til sykepleierstilling. Det er to år siden sist jeg byttet jobb. Er det mer krevende intervjuer i andre bransjer? 

Anonymkode: 7c081...59e

nei, helesektor folk og lærere osv har nok ikke sånne prosesser. For dere holder det med et lite intervju? 

Dette er en stilling i det private. Merkantil stilling.  Det er gjerne 50-100 stk som søker. De ønsker kun de beste. Så det er et nåløye dessverre

Skrevet

Hei, kjære deg! Jaggu som denne traff meg!

Sitter med nerver i spenn etter 2.gangsintervju for over en uke siden. Vet månedsslutt nærmer seg og forstår nok at denne også glapp.

Har selv jobb, men opplever det du skriver i aller høyeste grad. Føler meg kokt, flådd, vrengt og strekt.

Evnetester, case og personlighetstest.. Vet snart ikke hva som er best eller verst. 

Intervjuene føles som avhør foran et panel hvor hver minste ting blir analysert. Minner litt om teknikken som ble benyttet i serie fra 80- tallet i USA hvor de som der ble dømt ( uskyldige)  nærmest ble presset til å tilstå noe de aldri hadde gjort. Tenker en tur i parken over en kaffekopp hadde gitt bedre svar og et mer nyansert bilde av en person. I en slik setting som det er i dag, er alle så på vakt og kandidaten får ikke " blomstre" Det blir anstrengt og lite fornuftig kommer ut av å presse en kandidat inn i et hjørne hvor han skal " tas". 

Evnetestene har vært krevende. Lite mer å si. Forstår ikke helt poenget. De kan avdekke genier, men noe særlig mer gir de ikke. De fleste er et sted på midten.

Hvordan opplevde du testen? Var du nervøs? 

Etter et annet intervju jeg var på for et par måneder siden, var det et case som ikke gav noe som helst mening uten å kjenne den næringen svært godt. Som ekstern søker, brukte jeg tid på å forstå caset. Etter det var jeg så sliten at jeg tok pause. Tok over en uke før avslaget kom. Det rare var at jeg var så sikker på at jobben var min pga. alle signalene jeg ble gitt underveis. 

Tror det vonde i det hele er det at jeg begynner å stille meg kritisk til egne evner, personlighet og hva jeg kan duge til.

Det er en tøff konkurranse 

Jeg forstår at du er sliten! Dette tar på

Anonymkode: 00e44...8a4

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, kjære deg! Jaggu som denne traff meg!

Sitter med nerver i spenn etter 2.gangsintervju for over en uke siden. Vet månedsslutt nærmer seg og forstår nok at denne også glapp.

Har selv jobb, men opplever det du skriver i aller høyeste grad. Føler meg kokt, flådd, vrengt og strekt.

Evnetester, case og personlighetstest.. Vet snart ikke hva som er best eller verst. 

Intervjuene føles som avhør foran et panel hvor hver minste ting blir analysert. Minner litt om teknikken som ble benyttet i serie fra 80- tallet i USA hvor de som der ble dømt ( uskyldige)  nærmest ble presset til å tilstå noe de aldri hadde gjort. Tenker en tur i parken over en kaffekopp hadde gitt bedre svar og et mer nyansert bilde av en person. I en slik setting som det er i dag, er alle så på vakt og kandidaten får ikke " blomstre" Det blir anstrengt og lite fornuftig kommer ut av å presse en kandidat inn i et hjørne hvor han skal " tas". 

Evnetestene har vært krevende. Lite mer å si. Forstår ikke helt poenget. De kan avdekke genier, men noe særlig mer gir de ikke. De fleste er et sted på midten.

Hvordan opplevde du testen? Var du nervøs? 

Etter et annet intervju jeg var på for et par måneder siden, var det et case som ikke gav noe som helst mening uten å kjenne den næringen svært godt. Som ekstern søker, brukte jeg tid på å forstå caset. Etter det var jeg så sliten at jeg tok pause. Tok over en uke før avslaget kom. Det rare var at jeg var så sikker på at jobben var min pga. alle signalene jeg ble gitt underveis. 

Tror det vonde i det hele er det at jeg begynner å stille meg kritisk til egne evner, personlighet og hva jeg kan duge til.

Det er en tøff konkurranse 

Jeg forstår at du er sliten! Dette tar på

Oi, det høres ut som vi er i akkurat samme situasjon! All medfølelse til deg! 

Disse rundene er en ekstrem belastning ja, jeg sitter nesten konstant på toalettet i dagen før en av disse rundene.. nervene tar jo helt overhånd. Kvalm, skjelven, vond mage, ingen matlyst..

Tok testene i helgen, det var jo et sinnsykt høyt nivå og på en av testene opplevde jeg å få totalt hjerneteppe. Mine resultater kom ut som "over gjennomsnittet bra" med unntak av den hvor jeg fikk hjerneteppe. Den var ikke bra. Den var langt under snitt. Det var en stresstest med informasjonshåntering. 

Jeg hadde også en case fremføring før jul. Var nr 5 i rekken den dagen som fremførte caset. Jeg kunne se at de som hørte på "led seg igjennom"  De valgte en person som hadde mer erfaring innenfor et emne som ikke var et krav i utgangspunktet.... jadda.. 

Jeg sliter med en følelse av håpløshet. For det er liksom alltid noen som er bedre der ute! uansett hvor mye jeg forbreder meg. 

Nå sitter jeg og venter på svar fra runde nr 2, som var i går. så må vel smøre meg med tolmodighet.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ironisk nok er mye av innholdet i disse testene fullstendig ubrukelig som dokumentasjon på noe som helst. 

Evnetest kan fungere hvis den er kort og spesifikk. Men bruker de generaliserte "allmenntester", altså at det kreves at du kan mye om alt, så får det helt feil utslag hvis du særlig er god på akkurat det bedriften etterspør. 

Case. Joda. Alt med måte her også. Enkelte caser er så oppblåst og unødvendig at det kreves ting av deg som du ellers aldri vil oppleve. Casetestene brukes mye for å "sette kandidaten på en skikkelig prøve". Også dette kan gi galt utslag om ikke casen er human og oppnåelig nok. 

Personlighetstester. Tidenes mest oppskrytte test. Fåtallet aner ikke hva de klarer å lese av personlighetstester. I tillegg mener gjerne bedriften at den personligheten du bør ha for å jobbe, blir feil utifra hvordan praksisen er. Hvor mange ganger leter ikke bedrifter etter ekstroverte og framoverlente? Ironisk nok skjalter dem ut introverte på denne måten. Men mange introverte leverer mye sterkere jobbresultater fordi de ikke vaser rundt med ekstroverte sider. At det er nødvendig å være ekstrovert i arbeidslivet er den største misoppfattelsen som er. Ofte ønsker arbeidsplassene dette fordi du skal "gli inn i arbeidsmiljøet" uten at det har noe med arbeidsoppgavene dine å gjøre. Da taper jobben på det, mens det sosiale ender opp med en ny bajas. Og hva kan en bajas føre til? Jo, dårlig arbeidsmiljø, mas, stress, støy, trakassering og mobbing. En annen ting er at de bruker ofte feile personlighetstester. De tester kun én side av deg. Men alle har TO personligheter. En hovedside og en hjelpeside. Ingen har én personlig på tvers av situasjoner. En introvert kan være ekstrovert når situasjonene krever det, og motsatt. Dette er bunnteoriene til prof. Moxnes basert på jungiansk personlighetsteori. Ettersom arbeidsgiverne leter kun etter din hovedside på personlighetstestene dine, som ofte viser seg å være introvert, så klarer de ikke finne ut av at du faktisk har en perfekt skreddersydd ekstrovert hjelpeside. Totalpakken mellom din hovedside og din hjelpeside kan være mye mye mer lukrativt å ansette enn en som er utpreget ekstrovert og har en ustabil introvert hjelpeside. 

Bunnbudskap: Testene er svært ofte imot sin hensikt, arbeidsgiverne vet ikke hva de skal se etter, tolker ofte feil og overøser kandidatene med tester for å selv virke profesjonell og for å teste kandidatene til det ytterste. Det er så overfladisk at jeg blir matt. Alt dette er komplett unødvendig om du kjører en skikkelig bakgrunnsanalyse med nøye, ustandardiserte og analyserende intervju. Men sistnevnte krever kunnskap, tid og erfaring, og det er det fåtallet som har. 

Anonymkode: 37522...2e7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

TS, kan det være at du er litt kravstor?

6 søknader i løpet av et halvt år? Hvorfor ikke søke andre, litt mindre relevante stillinger? 

Anonymkode: c2633...fec

• Liker 1
Skrevet

Enig.

Voksenlivet er hardt...

Anonymkode: 6d70c...978

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS, kan det være at du er litt kravstor?

6 søknader i løpet av et halvt år? Hvorfor ikke søke andre, litt mindre relevante stillinger? 

Anonymkode: c2633...fec

Fordi jeg har en fast jobb, jeg vil gjerne bytte. Men tar ikke hva som helst. 

jeg ønsker meg en type stilling som gir den røde tråden gjennom cven min. 

jeg har jo et mål der fremme som jeg jobber mot. Da må jeg ta de rette skrittene

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir helt utslitt....

jeg var vært jobbsøker siden september 2021. Det er ikke alt for mange aktuelle jobber å søke på, jeg har søkt på 6 jobber og vært på 3 førstegangsintervjuer. 2 andre gangs. 

Disse intervjurundene har medført timeslange samtaler, evne og personlighetstesting, case fremføringer. Hver enkelt prosess krever dagesvis med forbredelser. 

i går satt jeg nesten 3 timer i intervju! 3 timer med spørsmål!  itillegg til 5 tester. 

før jul måtte jeg presentere et stort case forran en gruppe mennesker. 

kjenner jeg blir helt utslitt..

hvordan orke å gå igjennom mange sånne prosesser... blir helt tappet...

Ja hvordan skal man greie dette når man er i en jobb da? jeg er i jobb men har søkt ny, og har andregangsintervju neste uke. Skal også presentere en case og levere personlighets test. sånn "15 personligheter" test.  Håper ikke det varer i 3 timer..

Anonymkode: 640a1...1bc

Skrevet

Jeg har også en jobb, og dropper intervjuer hvor arbeidsgiver forventer at jeg skal bruke fritiden min til å forberede en presentasjon eller lignende til førstegangsintervju, før de en gang har overbevist meg om at jeg faktisk ønsker å jobbe der. Opplever jevnt over at arbeidsgivere så blir sure når jeg da trekker meg fra intervjuet (enda en grunn til å ikke ønske å jobbe der :ler: ) 

Jeg har selv jobbet med rekruttering og grunnen til at arbeidsgivere kanskje «overdriver» litt er fordi en feilansettelse kan bli svært kostbar. Det er ikke lett å bli kvitt en ansatt som ikke fungerer, og selve ansettelsesprosessen og opplæringsperioden har også en høy kostnad. Når det er sagt så tror jeg de aller færreste har erfaring med å bygge gode team, basert på at 90% (?) av alle stillingsutlysninger der ute ser etter en «fremoverlent» arbeidstaker. :ler: 🤦‍♀️

Anonymkode: aca75...ef7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja hvordan skal man greie dette når man er i en jobb da? jeg er i jobb men har søkt ny, og har andregangsintervju neste uke. Skal også presentere en case og levere personlighets test. sånn "15 personligheter" test.  Håper ikke det varer i 3 timer..

Anonymkode: 640a1...1bc

jeg måtte bruke en halv ferie dag og lyve om grunnen

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Oi, det høres ut som vi er i akkurat samme situasjon! All medfølelse til deg! 

Disse rundene er en ekstrem belastning ja, jeg sitter nesten konstant på toalettet i dagen før en av disse rundene.. nervene tar jo helt overhånd. Kvalm, skjelven, vond mage, ingen matlyst..

Tok testene i helgen, det var jo et sinnsykt høyt nivå og på en av testene opplevde jeg å få totalt hjerneteppe. Mine resultater kom ut som "over gjennomsnittet bra" med unntak av den hvor jeg fikk hjerneteppe. Den var ikke bra. Den var langt under snitt. Det var en stresstest med informasjonshåntering. 

Jeg hadde også en case fremføring før jul. Var nr 5 i rekken den dagen som fremførte caset. Jeg kunne se at de som hørte på "led seg igjennom"  De valgte en person som hadde mer erfaring innenfor et emne som ikke var et krav i utgangspunktet.... jadda.. 

Jeg sliter med en følelse av håpløshet. For det er liksom alltid noen som er bedre der ute! uansett hvor mye jeg forbreder meg. 

Nå sitter jeg og venter på svar fra runde nr 2, som var i går. så må vel smøre meg med tolmodighet.... 

Godt å høre vi er flere som synes dette er nervepirrende. Jeg skjelver litt, blir uvel, går i min egen verden, våkner om natten, spiser ikke mye. Jeg har fått høre av mine nærmeste at " det er da bare ta testene og bli ferdig" Har fått høre at jeg blir for stresset og at jeg dessverre lider av dette mer enn normalt, sagt av de som selv aldri har prøvd. Har fått høre at stemningen på hjemmebane lider av dette også. Å ta en personlighetstest under en slik situasjon, hvor stress blir en faktor, det er elendig timing.  Jeg vet snart ikke hva som er normalt stressnivå når de jeg sammenligner meg med enten er 20 år eldre eller aldri har forsøkt å være i denne situasjonen. Godt å vite at vi er to som føler at nervene tar overhånd. Det er nettopp det samme som deg jeg vil, komme meg opp og frem, så er selektiv. Jeg sikter høyt fordi jeg vet at å komme så langt betyr at jeg kan få napp. Går det på trynet for mange ganger, vil jeg nedjustere kravene eller bli der jeg er, men ikke før jeg forstår at det er på tide å kaste inn håndkle.

Hvis du var på intervju i går, tar de sikte på å ansette deg før månedsslutt? Gir meg litt håp enda

Kjipt å jobbe så hardt på skolen, i så mange år og aldri nå mål. Det er en kjip følelse, men gir ikke opp så lett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...