Gå til innhold

Mener ny Snøhvit-innspilling er et steg i feil retning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Peter Dinklage er kritisk til at «Snøhvit og de syv dvergene» får en nyinnspilling dersom den skal fremstilles på lik måte som i den klassiske tegnefilmen.

https://www.tv2.no/nyheter/14521685/

Er dere enige eller uenige med Peter Dinklage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes har er fullstendig på jordet. Peter Dinklage er ikke en dverg. Han er et menneske.

En dverg er opprinnelig et mytologisk figur på samme måte som en alv eller et troll. Det er kjent fra norrøn mytologi som er felles tysk, førkristen mytologi.  I den gamle norske sangen "Nisser og dverger" er det åpenbart snakk om underjordiske, overnaturlige vesen.

Det er først i moderne tid, og spesielt i engelsk språk at dverg (dwarf) er synonymt med en kortvokst person. Eventyret om Snehvit er ikke engelsk, men tysk.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Irriterer meg mer at snehvit ikke får lov å være hvit.

Anonymkode: c8bdd...d9c

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo ikke akkurat PK med en dronning som ønsker seg en datter som er så hvit som snø i disse dager.

WOKE ekstremistene ser vel helst at dette folkeeventyret blir brent på bålet på samme måten som nazistene brente kunst og bøker fordi det ikke passet inn i deres ideologi.

Nyinnspillingen kommer vel til å ende opp med en transkjønnet melaninrik Snøhvit, dvergene blir sikkert byttet ut med en salig blanding av alle farger og legninger.  

Anonymkode: 739f5...19c

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ødelegge noe som fungerte utmerket opp til nå 06BA3F30-06A3-4DFD-9138-7D4EAED9736E.gif.b9ac0d6b2b27c5731d0bada9d4b02243.gif

• Liker 3
Skrevet

Synes det er teit, men dette er jo slik Disney alltid har holdt på. De tar kjente historier også endrer de historiene for å gjøre dem mest mulig kommersielle. 

Anonymkode: dff0a...4fa

• Nyttig 1
Skrevet
Isambard skrev (4 timer siden):

Jeg synes har er fullstendig på jordet. Peter Dinklage er ikke en dverg. Han er et menneske.

En dverg er opprinnelig et mytologisk figur på samme måte som en alv eller et troll. Det er kjent fra norrøn mytologi som er felles tysk, førkristen mytologi.  I den gamle norske sangen "Nisser og dverger" er det åpenbart snakk om underjordiske, overnaturlige vesen.

Det er først i moderne tid, og spesielt i engelsk språk at dverg (dwarf) er synonymt med en kortvokst person. Eventyret om Snehvit er ikke engelsk, men tysk.

Dvergene i Snøhvit er vel ikke overnaturlige?  Hva slags overnaturlige evner har de?

Anonymkode: fe534...e5d

Skrevet

Det jeg reagerer mest på er en brun snøhvit? 😳 «Lips red as the rose, hair black as ebony, skin white as snow», ja hvit som snø 😐

Altså det er jo det ene eksempelet; ingen hvit skuespiller kan spille Tiana i en real life action film, og ingen brun skuespiller kan spille Snehvit. Men der tok man feil! 😳

Men det hele «dverg» opplegget er ikke greit heller. Det hører hjemme i 1937. Ikke alle filmer trenger en remake. 

Anonymkode: 46912...aa9

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg reagerer mest på er en brun snøhvit? 😳 «Lips red as the rose, hair black as ebony, skin white as snow», ja hvit som snø 😐

Altså det er jo det ene eksempelet; ingen hvit skuespiller kan spille Tiana i en real life action film, og ingen brun skuespiller kan spille Snehvit. Men der tok man feil! 😳

Men det hele «dverg» opplegget er ikke greit heller. Det hører hjemme i 1937. Ikke alle filmer trenger en remake. 

Hva er galt med dverger? Å nekte dverger i film er å nekte dverger å få skuespillerjobber. 

Anonymkode: dff0a...4fa

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Syntes det er bra at disney får tyn for de elendige live-ation filmene de spytter ut. Det er jo kun for penger. Ren latskap. De nyere pixar filmene er så ufattelig mye bedre til å vise frem ulike kulturer og mennesker. Moana, Coco, Raya and the last dragon, Encanto, syntes alle var spennende og bra. kommer ikke til å gidde å se på noen av de "nye" live-action filmene.

• Liker 3
Skrevet

Jeg spyr i kjeften av WOKE hollywood. Peter var en skuespiller jeg likte i GOT, men nå skal han liksom bruke stemmen sin til å slå slag for både dverger, latinoer og allskens minoriteter! Hold deg til skuespill Peter! Det er underholdning. Ikke noe viktigere enn det!

• Liker 5
Skrevet (endret)

elsker at den nye snøhvit er melaninrik det viser bare hvor langt vi ha kommet som et flerkulturelt samfunn ❤️

Men jeg reagerer litt på hvis de skal inkludere disse kortvokste, for en latterliggjøring av deres diagnose syntes jeg blir helt feil! Det hører ikke hjemme i 2022. Men det kan bli spennende og se åssen det blir 😊

Endret av neiernei
Skrevet
neiernei skrev (6 timer siden):

elsker at den nye snøhvit er melatonin rik det viser bare hvor langt vi ha kommet som et flerkulturelt samfunn

Jo, men SnøHVIT?!?

Anonymkode: 241ea...2ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg blir nesten skuffet viss vi ikke får en hvit Tiana i en live action film nå 😛 Vi nord europere må få være en del av hollywood mangfoldet også! Vi er jo snart blitt en minoritet! 

• Liker 2
Skrevet
Zidji skrev (32 minutter siden):

Jeg blir nesten skuffet viss vi ikke får en hvit Tiana i en live action film nå 😛 Vi nord europere må få være en del av hollywood mangfoldet også! Vi er jo snart blitt en minoritet! 

Vi er en minoritet på verdensbasis men bare fordi vi er den mest vellykkede folkegruppen så skal vi straffes og aller helst fjernes fra historien.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi er en minoritet på verdensbasis men bare fordi vi er den mest vellykkede folkegruppen så skal vi straffes og aller helst fjernes fra historien.

Ja uffa meg stakkars oss 🥺

Anonymkode: 63ac1...5d2

Skrevet

18 hours ago, Thanos said:

Jeg spyr i kjeften av WOKE hollywood. Peter var en skuespiller jeg likte i GOT, men nå skal han liksom bruke stemmen sin til å slå slag for både dverger, latinoer og allskens minoriteter! Hold deg til skuespill Peter! Det er underholdning. Ikke noe viktigere enn det!

Skuespillere, regissører, etc har like mye rett til å uttale seg om ting de er opptatt av som alle andre i samfunnet. Her uttaler Dinklage seg i tillegg som et profilert medlem av en bestemt minoritet, som kan være svært betydningsfullt for mange andre som føler at de ikke blir sett eller hørt. Det handler lite om å være "woke", ærlig talt. Tror også du sterkt undervurderer hvor mye både mennesker og samfunn formes av den kunsten vi konsumerer. Spy alt du vil, men til syvende og sist sier det mer om deg enn om Dinklage.

Anonymkode: 145dc...567

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skuespillere, regissører, etc har like mye rett til å uttale seg om ting de er opptatt av som alle andre i samfunnet. Her uttaler Dinklage seg i tillegg som et profilert medlem av en bestemt minoritet, som kan være svært betydningsfullt for mange andre som føler at de ikke blir sett eller hørt. Det handler lite om å være "woke", ærlig talt. Tror også du sterkt undervurderer hvor mye både mennesker og samfunn formes av den kunsten vi konsumerer. Spy alt du vil, men til syvende og sist sier det mer om deg enn om Dinklage.

Anonymkode: 145dc...567

Nei det gjør ikke det. Folk reagerer på dette røret nå fordi de blir fortalt at de må.

Snehvit historien har aldri noensinne vært skadelig eller negativt rettet mot dverger. Om Dinklage ser den filmen og føler seg støtt av den, er det ikke Disney og samfunnet som har et problem. Som mennesker blandt andre tenkende, følende mennesker, må man tåle et minimum.

• Liker 2
Skrevet

Dinklage er kun ute etter å fremme sin egen karriere. Han er nettopp ute men en ny film og han ønsker oppmerksomhet rundt seg selv slik at han kan øke sjansene for å vinne diverse priser. 

Anonymkode: fe534...e5d

• Liker 2
Skrevet
Thanos skrev (På 27.1.2022 den 1.36):

Det er jo faktisk ganske viktig det han tar opp. Vi lever i 2022. Vi skrike om likestilling og at alt skal være så bra, men likevel skal vi «bruke» kortvokste som underholdning som du skriv. For kortvokste er ikke dette underholdning. Det er en daglig kamp for å bli godkjent og akseptert i samfunnet, en kamp om å få lov å føle seg normal. Om en ska strekke dette lenger burde jo egentlig Snøhvit vært kortvokst og bodd med de 7 kjempene. Vi har en lang vei og gå for at kortvokste skal bli likestilt i samfunnet og da er det faktisk fint og viktig at en så kjent person taler denne saken. Peter er en kjent person som baner vei i å normalisere det å være kortvokst. Ferdig snakka. Punktum. 

Anonymkode: fd62a...e3c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...