Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen å anbefale, eventuelt styre unna? Altså fra nyfødt til 4 år ca. Vil helst ha en som er bakovervendt så lenge som mulig. Det er jo et hav av bilstoler, tester og meninger der ute så ikke så lett å bli klok av. 

Anonymkode: 902ee...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Axkid minikid 1 helst grunnet lengre brukstid, men evt 2.

Axkid one (plus har nyfødtinnlegg)

Britax max way plus

Klippan century

Har selv flere max way plus, og både jeg og barna er fornøyde! Passer fra babystol (bortsett fra one som kan brukes til baby også) til ferdig med bakovervendt-perioden. Så til 4-6 år. 

Anbefaler likevel babystol til nyfødt, da det er veldig praktisk å kunne bære barnet inn/ut i stolen.

Anonymkode: 364dc...e54

Skrevet

Eneste som varer hele baby og bakovervendtperioden er Axkid one. Anbefaler dog å ha egen bilstol til nyfødt, da det er mer praktisk. Og husk at de skal sitte bakovervendt til 5 år!

Anonymkode: 161ca...d52

Skrevet

Hvis du vil ha en bakovervendt så lenge som mulig har du ett alternativ, og det er Axkid One+. Den er sykt dyr, dog. Jeg vurderte dette selv når det viste seg at babystolen jeg alt hadde ikke kunne brukes lengre, og ny babystol er jo svindyrt for èn baby... Men se for deg å legge ned en nyfødt baby sidelengs, og ta hen ut, hver dag(?) og opptil flere ganger om dagen, enkelte perioder. Så jeg så på stoler med rotasjon i stedet,  men den eneste som kan passe fra nyfødt er Besafe Twist B i-size (B'en er viktig, vanlig Twist funker ikke for nyfødt). Den er enda dyrere enn Axkid One, men varer 5 kg kortere og har null beinplass på sikt. Man må altså ha en ny nr 2 stol før fremovervendt er trygt.

Så, jeg anbefaler virkelig å kjøpe babystol. Trenger ikke være en best i test, alle i-size godkjente Babystoler fra anerkjente merker er fullstendig trygge og best i test er bare tull. Er de R129/i-size godkjent har de gått gjennom den viktigste testen for Babystoler.

Deretter anbefaler jeg Max Way Plus. Det er den mest anvendelige stolen på markedet all den tid den passer flest biler, tar minst plass i lengderetningen og den er lett i vekt (greit i tilfelle dne skal flyttes mellom biler av og til). Alternativt er det ramset opp flere over her som er gode stoler.

Anonymkode: a256d...b71

• Liker 1
Skrevet

Og ja, ny anbefaling er bakovervendt til 5 år - altså til de er ferdige å være 4 år, ikke inntill de fyller 4 år. Minst.

Anonymkode: a256d...b71

Skrevet

Som andre sier bør du ha egen stol til nyfødt, frem til barnet kan sitte selv, gjerne rundt 7-8 mnd bytter man vel. Deretter er det noen beltemonterte bakovervendte som kan brukes til barnet er 5 iallfall (avhengig av vekt og høyde kan de brukes kortere/lengre) :) (Anbefalingen "Til 4 år" hos trygg trafikk betyr egentlig til og med 4 år, altså til barnet fyller 5)

Anonymkode: 1fddf...b30

Skrevet

Det jeg har skjønt med stol så langt i min research er at helning er viktig, og alle stoler får ikke riktig helning i alle biler (gjelder spesielt for babystolene som festes med isofix-base). Babystolene skal ha 45 grader, som man kan måle med en app på telefonen. De fleste barnebutikker virker til å la deg teste stol i bilen så man får målt helning før man kjøper. 

Anonymkode: 1fddf...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...