Jalee Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Lillemann fant ut at han ville ut i uke 27(26+3). En noe traumatisk (men overraskende hyggelig fødsel) senere sitter jeg her med ett virrvarr av følelser. Vil være med han hele tiden, selv om han fortsatt må ligge i kuvøse. Vil også bort fra alt og alle for å kunne slappe av og la tårene renne i fred. Noen som har noen erfaringer rundt en så tidlig fødsel? Hvordan gikk det? 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Ingen erfaring, ville bare si lykke til ❤️ Men er akkurat 26+3 i dag selv, så føles rart å tenke på at du har født på samme tidspunkt! Håper alt går fint med dere og at du får noen hjelpsomme tilbakemeldinger! Anonymkode: 6292b...f99
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Gratulerer med gutten Ingen erfaring med prematur, men har hatt barn på nyfødt intensiv og det er utrolig tøft. Bruk de ansatte for det det er verdt - for din del også. Anonymkode: 1ed7c...a5f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Jeg kjenner noen som fikk barn akkurat på grensen for når de blir reddet (veide 500g). Det gikk veldig bra med barnet, ingen store utfordringer nå som h*n er 8. De var innlagt i nærmere fem mnd, og de pusterommene de fikk ved å komme seg ut av sykehuset var gull verdt. De kunne ikke sitte inne på sykehuset konstant, da hadde de blitt sprø. Gjør det som føles riktig for deg, og snakk med sykepleierne om følelsene dine. Uansett hva du tenker og føler har de erfaring med andre som har tenkt og følt akkurat det samme og kan hjelpe deg med å sortere tankene 😊 Anonymkode: 2d8a7...290
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Det høres tøft ut, håper alt går bra med baby din ❤️ Jeg kjenner en som ble født uke 26. De var lenge innlagt men det går veldig bra med barnet i dag, en aktiv 10åring Jeg kjenner dem ikke godt nok til å vite detaljer om helse men utad er det iallfall ingen ting man legger merke til som bekjent. (PS ikke viktig altså men 26+3 er uke 26 i helsevesenet i Norge, ikke 27. Kanskje ok å vite når man snakker med leger osv. Er andre land + noen apper som teller en uke mer enn den man er i ) Anonymkode: 5bd44...cb8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Har ikke selv, men et familiemedlem ble født 1,5 uke tidligere. Vedkommende er nå midt i tenårene og klarer seg helt fint. Hadde litt barneastma og var på noen områder litt motorisk treg, men ikke verre enn at det var innenfor normalen. Det var mange bekymringer på veien, men ingen av dem viste seg å ha rot i virkeligheten. Husk å ta vare på deg selv også, for det kommer til å bli tøft fremover. Det er lov å støtte seg på alle som tilbyr hjelp, og å be om enda mer. Det er lov å være der for gutten din «hele tiden», men det er også lov å ta deg så mange pauser du trenger. Om du vil, og kan mtp. restriksjoner, gå deg en tur, så gjør det helt uten dårlig samvittighet. Mammaen til familiemedlemmet mitt sov etter hvert hjemme, det var bare sånn hun fikk nok søvn. Pust med magen, og prøv å få den hvilen du trenger. Anonymkode: 52bc8...87d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke selv, men et familiemedlem ble født 1,5 uke tidligere. Vedkommende er nå midt i tenårene og klarer seg helt fint. Hadde litt barneastma og var på noen områder litt motorisk treg, men ikke verre enn at det var innenfor normalen. Det var mange bekymringer på veien, men ingen av dem viste seg å ha rot i virkeligheten. Husk å ta vare på deg selv også, for det kommer til å bli tøft fremover. Det er lov å støtte seg på alle som tilbyr hjelp, og å be om enda mer. Det er lov å være der for gutten din «hele tiden», men det er også lov å ta deg så mange pauser du trenger. Om du vil, og kan mtp. restriksjoner, gå deg en tur, så gjør det helt uten dårlig samvittighet. Mammaen til familiemedlemmet mitt sov etter hvert hjemme, det var bare sånn hun fikk nok søvn. Pust med magen, og prøv å få den hvilen du trenger. Anonymkode: 52bc8...87d Unnskyld, overså 26+3. Da er det bare noen få dagers forskjell. Anonymkode: 52bc8...87d
Jalee Skrevet 26. januar 2022 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2022 Tusen takk for støttende ord! Det hjelper litt med de tunge tankene. Jeg får bare krysse fingrene og ta dag for dag. Kanskje jeg til og med klarer å dra hjem med god samvittighet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 Jalee skrev (5 timer siden): Lillemann fant ut at han ville ut i uke 27(26+3). En noe traumatisk (men overraskende hyggelig fødsel) senere sitter jeg her med ett virrvarr av følelser. Vil være med han hele tiden, selv om han fortsatt må ligge i kuvøse. Vil også bort fra alt og alle for å kunne slappe av og la tårene renne i fred. Noen som har noen erfaringer rundt en så tidlig fødsel? Hvordan gikk det? Jeg har et barn som er født uke 26+3 ❤️ Sykehuset omtalte dette som uke 26. Vi var 11 uker på sykehuset, reiste hjem uten hjelpemidler. Vi lå noen dager på barsel uten baby, en fæl opplevelse fordi vi hørte de friske babyene mens vår var alvorlig syk (det er alle når de kommer så tidlig). Så fikk vi eget rom på NFI. Masse medisinske undersøkelser i NFI perioden, blodprøver og ultralyder av hodet osv. Barnet er 6 år nå. Det har gått veldig fint i ettertid, ingen varige mén. Begynner på skolen til høsten sammen med de andre i kullet. Er motorisk flink, smart og veltilpasset. Det går vel bra med ca 95% av de som fødes i uke 26 ☺️ Be om en samtale med psykolog og sosionom på sykehuset, de hjelper deg med å sortere tankene og med å søke om pleiepenger. Anbefaler medlemskap i facebookgruppen «Prematur - Lukket» hvis du ønsker nettverk og å lese historier. Anonymkode: 060df...b4d 2
Jalee Skrevet 26. januar 2022 Forfatter #10 Skrevet 26. januar 2022 Litt spennende å se hvordan det går fremover . Aner ikke hva vi skal finne på den neste tiden sykehuset 😅 tiden går jo kjempesakte Litt forvirrende med disse svangerskapsukene men flaks dere skjønte hva jeg mente!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #11 Skrevet 26. januar 2022 Jalee skrev (17 minutter siden): Litt spennende å se hvordan det går fremover . Aner ikke hva vi skal finne på den neste tiden sykehuset 😅 tiden går jo kjempesakte Litt forvirrende med disse svangerskapsukene men flaks dere skjønte hva jeg mente! Vet de hvorfor han ble født så mye for tidlig? Anonymkode: eb16f...0e5
Jalee Skrevet 26. januar 2022 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2022 Viser seg at livmortappen min modnet seg alt for tidlig. De har sendt inn morkaken til analyse for å finne ut av hva det er. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #13 Skrevet 26. januar 2022 Jeg kjenner/vet om flere. De aller fleste har det gått veldig fint med, eventuelt med bare mindre utfordringer. Men jeg vet også om barn som har fått tildels store varige men og har store hjelpebehov. Anonymkode: da76c...b84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå