Gå til innhold

Dilemma - flytta till Tönsberg eller Sandefjord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej. Vi är ett gift par från Falun i Dalarnas län i Sverige, men vi har nu bott i Norge i 2 år, i Haugesund. Jag är gravid med vår dotter som föds om 2 månader. Vi tänker flytta närmare Oslo, och vi betraktar antingen Tönsberg eller Sandefjord. Min man är hälften norsk och har familj i Sandefjord, men problemet med att bo i den staden är att det är så tråkigt där. Det händer ingenting där. Det är i Tönsberg det är spännande. Tönsberg har attraktioner, sevärdheter, festivaler, shopping, vackra byggnader och vacker natur. Tönsberg är en jättevacker stad längs kusten som är mycket mer spännande än Sandefjord. Men sen är problemet med att bo där att vi inte har någon i familjen här. Det är svårt att välja vilken av de två städerna vi vill bo i. Vad rekommenderar ni? Att flytta till Tönsberg som är en spännande och vacker stad med massor av sevärdheter, men ingen i familjen som bor här, eller flytta till Sandefjord som är en tråkig stad där inget händer men här bor människor i vår familj? Vi vill hellre flytta innan vår dotter föds.

Anonymkode: 89b61...b28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tønsberg all the way baby

Anonymkode: b34e5...c99

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Tønsberg så klart.

Anonymkode: a07ae...11e

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg hadde valgt Sandefjord. Ukene består av flest hverdager, og når dere venter en liten en er det kanskje en stor fordel å bo i nærheten av familie? 

Det er uansett ikke så langt til Tønsberg, og festivaler og arrangementer går man jo ikke på i hverdagene uansett. Så jeg ville kanskje tenkt at det er enklere å reise litt lengre de få helgene i året man har fri, mulighet og barnepass for å reise på festival og diverse, enn å måtte reise litt lengre stadig for å besøke familie, for å få hjelp med barnepass, eller for å opprettholde et nært forhold mellom barn og besteforeldre. 

Anonymkode: 47969...abd

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Tønsberg er ikke spennende. Den våkner bare om sommeren. 
Jeg ville valgt Sandefjord. 

Anonymkode: 799d8...48f

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg kjenner ingen av stedene spesielt godt, men trodde ikke akkurat Tønsberg var verdens navle heller. 

Vet ikke hvor nær denne familien er, om det er viktig for mannen din med tett kontakt? Det er lett for svigerdatter å blåse litt i svigermor eller til og med ønske å legge noe avstand mellom seg og henne, mens de ofte mer tafatte mennene blir litt overkjørt og deres mødre får mindre plass. Det kan jo ha stor verdi for din mann å bo nær familien sin - og ikke minst barnet ditt?

Om denne familien er sånne som kan sitte en del barnevakt og hente i barnehagen og generelt avlaste dere, og dere trenger det en del på grunn av jobb e.l., så veier jo det veldig opp for at Sandefjord er mer tråkig enn Tønsberg. Det er kanskje ikke så mye poeng i å bo et sted det skjer mye når dere har en baby uansett, iallfall ikke om dere har vansker med å få avlastning. Du blir vel for det meste sittende hjemme eller trillende rundt i nabolaget ditt på den samme lekeplassen i et par år uansett, så det er jo nesten det samme hvor du bor :P Satt litt på spissen.

Ser at det bare er 26 min med bil fra Sandefjord til Tønsberg ifølge google, det er vel det folk bruker på å pendle til jobb hver dag. Så dere kan lett dra på familiebesøk i helger til Sandefjord fra Tønsberg. Eller omvendt, dra på helgetur til Tønsberg når dere har barnepass i Sandefjord.

Men det høres litt ut som du har bestemt deg, følg hjertet ditt. Men hør på mannen din også, lytt litt ekstra godt til hva han vil. Det er hans familile.

Anonymkode: b7d74...fdb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tønsberg er ikke spennende. Den våkner bare om sommeren. 
Jeg ville valgt Sandefjord. 

Ville også valgt Sandefjord. Er mye flere og finere områder ved havet der også. 
Tønsberg er også mye dyrere - både kommunale avgifter og boligpriser. 

Anonymkode: fc6c7...0c5

• Liker 4
Skrevet

Skjer ikke noe mer i Tønsberg enn i Sandefjord. jeg bor i Sandefjord og jobber mye i Tønsberg. du får mer for pengene i Sandefjord, sentrum er hyggeligere og enklere å komme seg rundt i. syntes også skjærgården er finere. kortere vei til Torp, Sverige båten. slipper også kø på Semslinna på morran osv osv. 

• Liker 9
Skrevet

kommunen har også mye bedre økonomi btw.

• Liker 3
Skrevet

Siden dere kan velge, så ta Tønsberg! Ble "tvangsflyttet" til Sandefjord som ungdom og makan til møkkaby skal en lete lenge etter. Her er kun folk som er innfødte eller har penger i familien noe betydning. Andre vanlige mennesker blir aldri godtatt i Sandefjord.
Nå som voksen vet jeg om folk med gode utdannelser som har flyttet hit og flyttet fra byen etter kort tid. Umulig å komme inn i "gjengene" som er etablerte her.

Anonymkode: 74bd7...c03

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Siden dere kan velge, så ta Tønsberg! Ble "tvangsflyttet" til Sandefjord som ungdom og makan til møkkaby skal en lete lenge etter. Her er kun folk som er innfødte eller har penger i familien noe betydning. Andre vanlige mennesker blir aldri godtatt i Sandefjord.
Nå som voksen vet jeg om folk med gode utdannelser som har flyttet hit og flyttet fra byen etter kort tid. Umulig å komme inn i "gjengene" som er etablerte her.

Anonymkode: 74bd7...c03

Det du forteller ville jeg sagt om Tønsberg, ikke Sandefjord. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bodd i Sandefjord hele livet. Neida, det skjer ikke mye her. Men som en annen skrev, livet har flest hverdager, og dere venter barn. Da vil jeg si det er viktigere med nærhet til familie enn pulserende uteliv. 

Det er mye fin natur i Sandefjord, sentrum av byen er ganske lite, men "kompakt", altså kort vei til alt, og det er veldig mye mindre kø inn til sentrum i rushen enn i Tønsberg. Det er heller ikke bomring. 

Hvordan folka er kan være litt så som så, i noen av de "fine" områdene er det nok litt snobberi, motsatt i de billigste områdene. Men det er flest områder med ganske vanlige folk. Det er ingen veldig stor forskjell på skolene (for barnet deres i framtida), men Byskolen (altså den skolen i sentrum) har mange utlendinger som snakker dårlig norsk ("velkomstklasser"). De har imidlertid flere ressurser pga. dette.

Anonymkode: 5d9a1...8cc

• Liker 1
Skrevet

ta Sandefjord.! Mye bedre barnehage dekning og det er mange barnehager her som ikke er stengt 3 uker i strekk om sommeren, og har fleksible åpningstider . Jeg bor i Sandefjord og jobber på sykehuset i tønsberg. Null problem å pendle. Tar jeg 20-25 min å kjøre til Tønsberg . Mine kollegaer fra Tønsberg forteller at kan ikke mennene deres levere i barnehagen en morgen har de en stor krise da ingen barnehager i Tønsberg åpner før 07.00 . Så behøver man å levere før 07 for å rekke jobb slik vi gjør dager vi starter 07.15, er det en krise.  De fleste barnehager i Tønsberg er stengt hele fellesferien 
Vår barnehage i sandefjord åpner 06.30 og stenger 17.00 . Har jeg 07.15 vakten i Tønsberg leverer jeg 06.30 og rekker jobb uten problem. Siden barnehagen ikke Hae stengt fellesferien blir aldri feriekabalen et problem , om man ikke får ferie i fellesferie .

barnedekingen i Tønsberg er også dårlig har jeg hørt 

du får også mer for pengene med hus da boligprisene er høyere i Tønsberg . Sandefjord er mange turmuligheter og mye som skjer . Bugårdsparken, bøkeskogen, turløyper. Vakker by.
Masse lagerhus har hovedlager her foresten, slik man kan få alt mulig på klikk og hent . 

stortrives i Sandefjord 😊

Anonymkode: 2554d...db4

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde valgt ingen av delene jeg. Hva med: Stokke, Andebu, Re eller Vear? Da er dere iallefall midt imellom de 2 byene nesten, og prisene er ikke så høye akkuratt der. Stokke som bosted er veldig fint for småbarns familier.

Anonymkode: fdddc...99f

• Liker 2
Skrevet

Sandefjord! Mye finere sted å bo, og det er kort vei å kjøre til Tønsberg for de få attraksjonene man finner der. Det skjer ikke allverdens i Tønsberg heller annet enn at de har Slottsfjell og diverse annet på sommeren. Resten av året og alle hverdagene tror jeg man vil føle det hyggeligere i Sandefjord for en småbarnsfamilie. Pluss at man har ferja rett over til Sverige.

Anonymkode: 571e6...4d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden dere kan velge, så ta Tønsberg! Ble "tvangsflyttet" til Sandefjord som ungdom og makan til møkkaby skal en lete lenge etter. Her er kun folk som er innfødte eller har penger i familien noe betydning. Andre vanlige mennesker blir aldri godtatt i Sandefjord. Umulig å komme inn i "gjengene" som er etablerte her.

Hva er det for noe tull?

Jeg ville valgt Sandefjord fordi det er mer rolig og barnevennlig der. Og fordelen av å ha familie i nærheten er stor. Hva med Stokke midt imellom?

Bodde i Sandefjord for mange år siden, følte meg godt tatt i mot. Både blant naboer, folk jeg kom i kontakt med på ulike arenaer, ikke vanskelig å få jobb.

Anonymkode: d104c...c41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vear?

Jeg slår et slag for Vear. Eller Melsomvik😍

Anonymkode: d104c...c41

Skrevet

Tønsberg er våken fra juni til august. Ellers er det like stille der som i Sandefjord. 

Familie burde trumfe med tanke på barn. Tønsberg er ikke langt unna Sandefjord og dere har bil.

Sandefjord syns jeg er nydelig året rundt selv om det er relativt rolig der å 🙂

Anonymkode: 3e7c9...1bf

• Liker 2
Skrevet
laviniabcn79 skrev (5 timer siden):

Skjer ikke noe mer i Tønsberg enn i Sandefjord. jeg bor i Sandefjord og jobber mye i Tønsberg. du får mer for pengene i Sandefjord, sentrum er hyggeligere og enklere å komme seg rundt i. syntes også skjærgården er finere. kortere vei til Torp, Sverige båten. slipper også kø på Semslinna på morran osv osv. 

Lurer på hvor i Sandefjord man bør bosette seg med barn og ungdom?Og hvor ikke? Hvor er det bra skoler uten mobbing og stoff? 

Der lærerne er flinke og greie. 

Og barn og voksne trygt kan ferdes? Er det mye butikker, aktivitrtrr,badeland, turer og ting å gjøre i Sandefjord? Hvordan er leger/legevakt og sykehus?

Hilsen en annen enn ts som vurderer å flytte der til :)

Anonymkode: d0c76...f5e

Skrevet

Har bodd begge steder og ville aldri valgt Sandefjord igjen. Som utenbys fra er det langt vanskeligere å bli kjent med Sandefjordinger enn Tønsbergensere. Det er kort vei mellom byene så med tanke på å omgås familie så er det kort vei til dem, jeg ville lagt vekt på å bo et koselig sted. 

Anonymkode: 8f68a...30a

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...