Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å få til en livsstilsendring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alvorlig fedme og trenger å gå ned i vekt av helsemessige grunner. Jeg har all teoretisk kunnskap som skal til, men klarer likevel ikke å komme i gang. 

Dagene mine er fylt opp av omsorgsoppgaver og andre bekymringer som sliter meg ut. De gjør meg bundet til hjemmet, gjør at jeg sover dårlig og det er vanskelig å planlegge dagene. 

Jeg prøver å tenke at det er bra for meg å ha mitt eget prosjekt som er bare for meg selv, men det gir meg ikke overskudd til å sette i gang. 

Jeg blir fortvilet og skamfull over at jeg ikke klarer å ta vare på meg selv, også fordi det er noen som er så avhengig av meg. 

Hvordan skal jeg klare dette også? 

Anonymkode: 76a27...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva kan du gjøre for å bli mindre sliten sånn at du kan sove bedre? Jeg hadde startet der. Kanskje psykolog og sykmelding kan hjelpe, eller at det holder med meditasjon og yoga.

Anonymkode: 83196...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig typisk, at vi tar bedre vare på dem rundt oss enn oss selv ❤️

Kanskje du burde ta en tur til legen og drøfte problemet der? Dersom du sliter med søvn tror jeg det kan være lurt å ta tak i akkurat dette. Dårlig/lite søvn kan gi overvekt, det er det forsket på. Det finnes også medisiner nå som kan roe sultfølelsen litt, både Mysimba og Saxenda. Jeg vet ikke om du kunne tenkt deg å prøve noe sånt? 

Anonymkode: 29226...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ❤️

Jeg er enig i at søvn kanskje er det viktigste å ta tak i. Jeg sovner greit, men våkner tidlig og klarer ikke sovne igjen. I natt har jeg bare sovet 3,5 timer. Jeg har prøvd mindfullness-apper om natten for å få sove igjen, men det virker ikke så godt. 

Jeg jobber allerede svært redusert pga omsorgsoppgaver, så sykemelding vil ikke hjelp. Jeg har også kontakt med en psykolog som jeg snakker bra med. Men det fjerner ikke bekymringene…

Jeg har vurdert medisiner for vektnedgang, kanskje jeg burde prøve det, ja? Legen min har henvist meg til overvektspoliklinikk, men jeg har fått time i september og det er veldig lenge til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du muligheter til å komme deg ut i løpet av dagen? Å få dagslys og være i natur har en signifikant positiv effekt på psykisk helse. Og som en bonus er det sunt for kroppen. Det vil jo ikke løse det du står i, men det kan være et skritt i riktig retning. Er det noe du anser som lystbetont, som du kan gjøre mer av? 
Det høres uansett ut som at det er den psykiske helsen  din du først må ta tak i. 

Anonymkode: 946e0...6e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for svar ❤️

Jeg er enig i at søvn kanskje er det viktigste å ta tak i. Jeg sovner greit, men våkner tidlig og klarer ikke sovne igjen. I natt har jeg bare sovet 3,5 timer. Jeg har prøvd mindfullness-apper om natten for å få sove igjen, men det virker ikke så godt. 

Jeg jobber allerede svært redusert pga omsorgsoppgaver, så sykemelding vil ikke hjelp. Jeg har også kontakt med en psykolog som jeg snakker bra med. Men det fjerner ikke bekymringene…

Jeg har vurdert medisiner for vektnedgang, kanskje jeg burde prøve det, ja? Legen min har henvist meg til overvektspoliklinikk, men jeg har fått time i september og det er veldig lenge til. 

Du kan jo prøve det mens du venter på timen din? Det er ikke farlig, får du bivirkninger (vanligvis litt magetrøbbel) kan du bare kutte dem ut. Evt. snakke med legen om melatonintabletter for at du skal få sove? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start med legen. Få henvisning til ernæringslege osv.

Jeg startet på mysimba. Gått ned 20 kg på 6 måneder. På den tiden har jeg forandret tankesett mitt og klarer meg uten mysimba nå 

Anonymkode: fb82f...cd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig sovemedisin. Det reddet min psykiske helse. Det finnes lettere typer (feks Alimemazin) man kan prøve først. Da får man mer overskudd, også til å tenke på dette med maten.

Kan du få noe avlastning i forhold til omsorgs-situasjonen din? Jeg går ut fra at du feks har et sykt barn eller mann. Det finnes hjelp tror jeg, forklar situasjonen din med fastlegen så kan hun hjelpe med hva som finnes av tilbud.

Konkrete tiltak ift maten er jo den klassiske: å ikke kjøpe inn godteri/snacks, altså ikke ha det hjemme. Samt kutte ut flytende kalorier. Er det et sted å starte kanskje?

Anonymkode: 4496b...3ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler virkelig sovemedisin. Det reddet min psykiske helse. Det finnes lettere typer (feks Alimemazin) man kan prøve først. Da får man mer overskudd, også til å tenke på dette med maten.

Kan du få noe avlastning i forhold til omsorgs-situasjonen din? Jeg går ut fra at du feks har et sykt barn eller mann. Det finnes hjelp tror jeg, forklar situasjonen din med fastlegen så kan hun hjelpe med hva som finnes av tilbud.

Konkrete tiltak ift maten er jo den klassiske: å ikke kjøpe inn godteri/snacks, altså ikke ha det hjemme. Samt kutte ut flytende kalorier. Er det et sted å starte kanskje?

Anonymkode: 4496b...3ad

Enig, søvnmangel over tid gjør bare alt i livet så mye vanskeligere å håndtere!

Anonymkode: 2a821...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sovemedisin i en vanskelig fase, men tok bare én pille. Vær forsiktig med slike ting. Prøv andre ting først.

Hva med at du bare fokuserer påén ting du skal klare? Jeg begynte med noe jeg skulle gjøre, ikke noe jeg ikke skulle gjøre. I stedet for å si at jeg ikke skulle spise noe søtt,  bestemte jeg meg for å spise minst 800 g grønnsaker om dagen, potet og søtpotet ikke medregnet. 

Din ene ting kan være det samme som min, eller en daglig gåtur etc. Finn noe som passer for deg. Ikke tenk quick fix - tenk en god vane om gangen.

Lykke til!

Anonymkode: 2d9bd...6c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektsoperasjon hadde jeg søkt om, samtidig som du begynner i terapi så du får nøstet opp i grunnene til spiseforstyrrelsen din og hvorfor du ikke prioriterer deg selv.

Jeg tok gastric sleeve og har aldri hatt det bedre. Det er ingen lettvint løsning som mange tror men en veldig god kick start.

Anonymkode: 1681e...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er noen løsning eller noe du allerede gjør -

Skriv når handleliste når du er mett  og kjøp kun det som står på lista. Og selfølgelig mat du vet at er bra for deg. 

Snop,snacks,kjeks is osv bør ikke være i hus, fristelsene er vanskelig å motstå når de ligger kun en kort vei fra sofa'n.

Kanskje en av de mange appene som er tilgjengelig kan hjelpe deg til å holde oversikt og motivasjon?

Lykke til 😊🌸

Anonymkode: c7aa1...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for omtanken som ligger i svarene deres! Jeg har time hos fastlegen i morgen og skal ta opp både søvnproblematikk og medisiner for vektreduksjon. Jeg har nevnt det med søvnen før, og da har han bare kommentert at det ikke er så rart… Jeg har kjennskap til melatonin og kan sjekke om det er aktuelt for meg.

Jeg liker tanken om å legge til en bra ting, heller enn å skulle fjerne en dårlig 😀

Jeg trenger avlastning, og har søkt kommunen. Men de bruker veldig lang tid på å behandle søknaden, og det har gått et halvt år. 

Jeg ønsker ikke slankeoperasjon. Jeg kvalifiserer for det, men er redd for bivirkningene. Jeg har heller ikke så stor tro på at det er en varig løsning for meg. 

Men akkurat nå ser jeg for meg at jeg har noe å ta tak i - søvn, prøve å få litt frisk luft hver dag og droppe å kjøpe sjokolade med hjem fra butikken.

Jeg har også bestilt matkasse i dag, da blir det tre middager i uka som jeg ikke behøver å finne på og som har et greit næringsinnhold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for omtanken som ligger i svarene deres! Jeg har time hos fastlegen i morgen og skal ta opp både søvnproblematikk og medisiner for vektreduksjon. Jeg har nevnt det med søvnen før, og da har han bare kommentert at det ikke er så rart… Jeg har kjennskap til melatonin og kan sjekke om det er aktuelt for meg.

Jeg liker tanken om å legge til en bra ting, heller enn å skulle fjerne en dårlig 😀

Jeg trenger avlastning, og har søkt kommunen. Men de bruker veldig lang tid på å behandle søknaden, og det har gått et halvt år. 

Jeg ønsker ikke slankeoperasjon. Jeg kvalifiserer for det, men er redd for bivirkningene. Jeg har heller ikke så stor tro på at det er en varig løsning for meg. 

Men akkurat nå ser jeg for meg at jeg har noe å ta tak i - søvn, prøve å få litt frisk luft hver dag og droppe å kjøpe sjokolade med hjem fra butikken.

Jeg har også bestilt matkasse i dag, da blir det tre middager i uka som jeg ikke behøver å finne på og som har et greit næringsinnhold. 

Høres veldig bra ut!

Jeg har god nytte av å bestille matvarer på døra også, hvis det er noe du har mulighet til. Det er mye lettere å holde seg til lista når man sitter foran en skjerm enn når man går rundt i butikken og blir fristet. Det koster litt ekstra med levering, men jeg sparer på å ikke kjøpe noe usunt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...