Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for tiden i en 40 % stilling ved siden av studiene. Trives godt der og stresser ikke med å finne ny jobb. 

Er snart ferdig utdannet og har funnet en ny 40 % stilling innen mitt nye felt. Disse to stillingene kan fint kombineres uten at jeg trenger å si opp min nåværende jobb. Jeg er litt redd for å spørre nåværende arbeidsgiver om å være referanse, i frykt for at de skal tro jeg har tengt å slutte. Selv om jeg er ærlig og sier at jeg har tenkt å bli værende er dette en jobb mange er ute etter.

Når jeg holdt på å søke ny jobb, er det påkrevd med visse felt, f.eks CV, søknad (selfølgelig), vitnemål og praksis. Referanse så valgfri ut, men bør jeg likevel ha det med? Ser det "mystisk " ut uten?

Anonymkode: 52736...3b0

Skrevet

Referanse bør du ha med, ja. Det virker som om mange er «redde» for å spørre nåværende sjef. Jeg har aldri tenkt på dette tidligere. Referanser er noe man må ha for å få ny jobb her i Norge, selv om det er udatert og kjipt. 

Anonymkode: 96b28...807

Skrevet

Skriv at referanser oppgis ved eventuelt intervju. Da slipper du å spørre om referanse hvis du ikke er aktuell for jobben. 

Men på den annen side bør det ikke være noe sjokk for sjefen din at du søker jobber. De vet at du er student. De vet at du snart er ferdigutdannet. Du jobber deltid. Den jobben du har er slik jeg forstår det ikke 100% relevant. Du er dermed ikke i noen veldig vanskelig situasjon tillitsmessig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ullvott skrev (4 timer siden):

Skriv at referanser oppgis ved eventuelt intervju. Da slipper du å spørre om referanse hvis du ikke er aktuell for jobben. 

Støtter denne. Når referanser ikke kreves, så viser du til at referanser kan de få hvis du faktisk er en reell kandidat hos dem. 

Man burde ikke bruke særlig med ressurser på å holde referanser "varm" bare i tilfelle. Å være referanse er noe noen egentlig ikke ønsker å være, og blir det mye mas rundt det så kan du risikere å miste dem eller få negativ omtale.

Anonymkode: e9696...7e5

• Liker 1
Skrevet

Referanser oppgis vanligvis ikke i søknaden.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Taluno skrev (6 minutter siden):

Referanser oppgis vanligvis ikke i søknaden.

De fleste (alle?) rekrutteringsportaler/-fagsystemer har eget felt for referanser, men det er sjelden obligatorisk. 

Endret av Ullvott
Skrevet

Jeg tar ikke med referansene i jobbsøknader lenger, selv ikke i jobbportaler der det er et eget felt å fylle ut, jeg lar det stå tomt. Referanser mener jeg det er noe arbeidsgiver ikke har noe med å gjøre før etter intervju og de faktisk har tenkt å sjekke det. Derfor gir jeg referansene først når de spør. Tar deg også som en test på hvor seriøst de vurderer meg etter jobbintervju. Noen har flere intervjurunder og kommer man ikke videre til runde 2 er det ikke noe poeng å gi dem referanser. Så dette trenger du ikke å ta stilling til nå. Men om du kommer så langt i prosessen så trenger du ikke å oppgi nåværende arbeidsplass heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...