Gå til innhold

Dere stemødre, se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere hvis dere opplever stebarna som frekke mot sin far ( din kjæreste) og hyggelig mot deg. Og hva hvis de overhodet ikke respekterer sin far og beskjeder må gjentas mange ganger. Og etter flere gjentagelser skriker de til sin far og latterliggjør han. Holder dere avstand til det hele eller støtter partneren deres? I så fall, hvordan ? 

Anonymkode: 9a528...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd dette, da mine bonusbarn var tenåringer. Dette overlot jeg til min mann å ta opp med dem. Det er kjempevanskelig å bli hørt i en slik situasjon som bonusmor/far, og barna trenger dessuten en tydelig forelder. Jeg  kan få lov til å være trygg (tydelig, men går ikke inn i konflikt mellom dem og far) og god med dem, mener jeg, så skal forelderen være den strenge som oppdrar i slike situasjoner. Men i de fleste situasjoner som dette, så er det vel uansett best at den “harmen” blir rettet mot står i det selv. Han bør jo si tydelig ifra at dette ikke er greit. 
Jeg har forresten er kjempegodt forhold til mine to, de har nettopp flyttet hjemmefra. Det har ikke minst faren:) Og han sto i mange “sparringssituasjoner”. 
Det er tøft å “bare se på”, men viktig at dette løses mellom far og barna. Mener jeg. 

Anonymkode: a1846...b4c

• Liker 2
Skrevet
Omarandhana skrev (2 minutter siden):

Nei da hadde jeg ikke bare stått og sett på, om barnet er innafor vårt hus og sammen med oss, så har jeg som bonusmor også lov og rett til og si I fra når nok er nok, og her I huset snakker vi ikke stygt og ydmyker hverandre. Her skal alle oppføre seg og respektere hverandre. Jeg lar ikke bonusbarnet mitt kjefte på far  forran halvsøskene sine og meg.

Det er vanskelig å stå og se på barn ydmyke sine foreldre 🥺 Det vanskeligste med det er vel at helvete vil bryte løs den dagen en stemor blander seg. Selv om hun bor der og er en del av familien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har opplevd dette, da mine bonusbarn var tenåringer. Dette overlot jeg til min mann å ta opp med dem. Det er kjempevanskelig å bli hørt i en slik situasjon som bonusmor/far, og barna trenger dessuten en tydelig forelder. Jeg  kan få lov til å være trygg (tydelig, men går ikke inn i konflikt mellom dem og far) og god med dem, mener jeg, så skal forelderen være den strenge som oppdrar i slike situasjoner. Men i de fleste situasjoner som dette, så er det vel uansett best at den “harmen” blir rettet mot står i det selv. Han bør jo si tydelig ifra at dette ikke er greit. 
Jeg har forresten er kjempegodt forhold til mine to, de har nettopp flyttet hjemmefra. Det har ikke minst faren:) Og han sto i mange “sparringssituasjoner”. 
Det er tøft å “bare se på”, men viktig at dette løses mellom far og barna. Mener jeg. 

Anonymkode: a1846...b4c

Hvordan klarer du å stå og se på at noen skjeller ut kjæresten din og nærmest ydmyker hen? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva gjør dere hvis dere opplever stebarna som frekke mot sin far ( din kjæreste) og hyggelig mot deg. Og hva hvis de overhodet ikke respekterer sin far og beskjeder må gjentas mange ganger. Og etter flere gjentagelser skriker de til sin far og latterliggjør han. Holder dere avstand til det hele eller støtter partneren deres? I så fall, hvordan ? 

Jeg har en stedatter, men hun er voksen nå. Jeg har aldri opplevd at hun er frekk. Hun var kanskje for lite frekk, og det kunne gjerne vært sunt at hun hadde et lite ungdomsopprør. Siden mannen min har kontroll ellers, så hadde jeg nok holdt behøvelig avstand til dette. Kanskje jeg hadde gått opp på rommet hennes da det roet seg og spurt om hun hadde det ok- og hvorfor ting ble så vanskelig?`

Jeg hadde ikke blandet meg når konflikten stod på, og hvis dette var en sak som gjentok seg, så hadde jeg kanskje tatt alle inn til samtale når ting var rolig om hvordan man prater til hverandre. ...på en forsonende måte- Avsluttet med at jeg er glad i dem og bryr meg, osv..-  Hvis ikke far hadde gjort det. Jeg hadde jo regnet med at far hadde tatt ansvar om de to hadde en dårlig kommunikasjon. 

Endret av Mooza
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan klarer du å stå og se på at noen skjeller ut kjæresten din og nærmest ydmyker hen? 

Sannsynligvis for å unngå å eskalere situasjonen.

Anonymkode: 9e441...48b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sannsynligvis for å unngå å eskalere situasjonen.

Men da sender man signaler om at det den type oppførsel er ok? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men da sender man signaler om at det den type oppførsel er ok? 

Helt ærlig, en ungdom med manglende respekt og/eller atferdsproblemer knyttet til hjemmet, vil neppe ta seg sammen fordi stemor sier det ikke er greit. Far må rett og slett være den som setter grenser, ellers vil han aldri gjenvinne respekten. Og hvis stemor blander seg og "tar side med far mot ungdommen", vil det sannsynligvis bli som å helle olje på ilden og forverre hele situasjonen.

Skrevet

Hvis mannen og barna har en konflikt eller de svarer frekt er det han som ordner opp. Men trenger han hjelp gir han beskjed med ansiktet. Jeg har to bonusjenter. Begge veldig forskjellige. Minste hører på meg og jeg vi har et samspill far ikke forstår seg på. Da må jeg trå til. 

Eldste dattera er det han som forstår best. Så vi splitter hos som regel. Gir hverandre råd og hva vi kan gjøre neste gang.

Men én 9 åring som er preeteen går det en kule varmt noen ganger fra henne 😅

Heldigvis er vi enige om at jeg deltar i oppdragelse og omsorg. Det gjør det mye enklere når jeg like mye inkludert som foreldrene 🙂

Anonymkode: bfb37...292

• Liker 1
Skrevet
Omarandhana skrev (13 timer siden):

Nei da hadde jeg ikke bare stått og sett på, om barnet er innafor vårt hus og sammen med oss, så har jeg som bonusmor også lov og rett til og si I fra når nok er nok, og her I huset snakker vi ikke stygt og ydmyker hverandre. Her skal alle oppføre seg og respektere hverandre. Jeg lar ikke bonusbarnet mitt kjefte på far  forran halvsøskene sine og meg.

Samme her. Man kan fint si at sånn snakker vi ikke til hverandre i denne familien, inkludert deg. Grenser skal gjelde for alle!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis mannen og barna har en konflikt eller de svarer frekt er det han som ordner opp. Men trenger han hjelp gir han beskjed med ansiktet. Jeg har to bonusjenter. Begge veldig forskjellige. Minste hører på meg og jeg vi har et samspill far ikke forstår seg på. Da må jeg trå til. 

Eldste dattera er det han som forstår best. Så vi splitter hos som regel. Gir hverandre råd og hva vi kan gjøre neste gang.

Men én 9 åring som er preeteen går det en kule varmt noen ganger fra henne 😅

Heldigvis er vi enige om at jeg deltar i oppdragelse og omsorg. Det gjør det mye enklere når jeg like mye inkludert som foreldrene 🙂

Anonymkode: bfb37...292

Er det forresten noe spesielt med 9-åringer ? 🤣 Det er en gutt det gjelder, men han er langt mer konfliktsøkende enn søsteren på 14. vi er også heldigvis enige om oppdragelsen, men jeg blir lammet av å se på. Får ikke ut ord når de holder på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...