AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Hei, Skal søke om boliglån til sommer. Bor i Finnmark, og har følgende: Brutto årslønn 600000 kr Forbrukslån (refinansiering, 12%) 120000 kr Studielån 400000 kr Egenkapital 150000 kr Altså er min totale lån akkurat nå 520k Men, her er greia: Jeg får inn 120k på konto neste mnd, og kan da betale ned hele forbrukslånet. Dette virker jo veldig logisk, ja? Men når jeg brukere div. lånekalkulatorer på nettet, så får jeg langt større boliglån ved å heller kaste de 120k inn på EK, slik at jeg da stiller med 270k i EK - enn om jeg hadde betalt ned på lånet, og bare stilt med 150k i EK, til tross for å ikke ha noe forbrukslån. Slik jeg leser dette...så virker det som at når det kommer til boliglån, så gjelder det å maksimere EK - uansett hvor mye gjeld du har? Anonymkode: 1e64d...06c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Om jeg jobbet i en bank, ville jeg ikke gitt lån til noen med både studielån og forbrukslån. Anonymkode: d7722...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, Skal søke om boliglån til sommer. Bor i Finnmark, og har følgende: Brutto årslønn 600000 kr Forbrukslån (refinansiering, 12%) 120000 kr Studielån 400000 kr Egenkapital 150000 kr Altså er min totale lån akkurat nå 520k Men, her er greia: Jeg får inn 120k på konto neste mnd, og kan da betale ned hele forbrukslånet. Dette virker jo veldig logisk, ja? Men når jeg brukere div. lånekalkulatorer på nettet, så får jeg langt større boliglån ved å heller kaste de 120k inn på EK, slik at jeg da stiller med 270k i EK - enn om jeg hadde betalt ned på lånet, og bare stilt med 150k i EK, til tross for å ikke ha noe forbrukslån. Slik jeg leser dette...så virker det som at når det kommer til boliglån, så gjelder det å maksimere EK - uansett hvor mye gjeld du har? Anonymkode: 1e64d...06c Det kommer helt an på banken din. Min ville at jeg skulle betale ned risikolån (som forbrukslån er) og heller ha mindre egenkapital. Det var ett vilkår for å få innvilget lånet (Nordea). Anonymkode: 75984...9e1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om jeg jobbet i en bank, ville jeg ikke gitt lån til noen med både studielån og forbrukslån. Anonymkode: d7722...d3d Men nå jobber jo du ikke i en bank, så det er jo revnende likegyldig. Anonymkode: 1e64d...06c 4
Jdz Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 Det stemmer jo at du får låne mer om du har mer fri kapital, men bankene ser også på betjeningsevne og et forbrukslån med ganske dårlige betingelser trekker jo definitivt ned. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men nå jobber jo du ikke i en bank, så det er jo revnende likegyldig. Anonymkode: 1e64d...06c Riktig, du vil jo bare ha superpositive kommentarer... Anonymkode: d7722...d3d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Grunnen til at en kalkulator vil gi deg mer lån med mer EK handler nok om kravet til egenkapital. At du egentlig har god nok økonomi til å betjene ett lån på feks 2 Mill, men egenkapitalen din stopper deg på 1 Mill (eksempel tall). Men så fort det er ett menneske som ser på saken din vil 120 K med 12% stoppe deg ganske fort når du kunne ha betalt dette ned. Betal ut forbrukslånet og spar avdragene til ny EK 😊 Anonymkode: ed8fd...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer helt an på banken din. Min ville at jeg skulle betale ned risikolån (som forbrukslån er) og heller ha mindre egenkapital. Det var ett vilkår for å få innvilget lånet (Nordea). Anonymkode: 75984...9e1 Ok, interessant - brukte faktisk Nordea sin kalkulator. Her er det jeg fikk, fra tallene jeg brukte i første post: Som du ser, så får man nesten dobbelt lån, ved å heller bare putte pengene i EK, kontra å betale ned på lånet. Om kalkulatoren er noen god indikator. Anonymkode: 1e64d...06c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Betalingseven er jo ikke noe problem, da. Studielånet betaler jeg bare renter, rundt 800 kr, da jeg bor i Finnmark og får nedskrevet dette med 25000 kr i året. forbrukslån/refinansiering er på 5700 kr / mnd (over 2 år). Jeg får utbetalt 37000 kr / mnd, altså har jeg 30500 kr til overs, etter alle lån har blitt nedbetalt. Ingen bil, ingen barn. Anonymkode: 1e64d...06c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men nå jobber jo du ikke i en bank, så det er jo revnende likegyldig. Anonymkode: 1e64d...06c Men det gjør jeg, og jeg hadde heller ikke gitt boliglån med 120k k forbrukslån og midler på konto. Forbrukslån er idioti og sier mye om kunden. Anonymkode: 40c3d...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Betalingseven er jo ikke noe problem, da. Studielånet betaler jeg bare renter, rundt 800 kr, da jeg bor i Finnmark og får nedskrevet dette med 25000 kr i året. forbrukslån/refinansiering er på 5700 kr / mnd (over 2 år). Jeg får utbetalt 37000 kr / mnd, altså har jeg 30500 kr til overs, etter alle lån har blitt nedbetalt. Ingen bil, ingen barn. Anonymkode: 1e64d...06c Hvis du har så mye på konto hver mnd og likevel velger å ta opp forbrukslån så sier det jo veldig mye om din manglende evne til å spare og forstå økonomi. Anonymkode: 40c3d...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har så mye på konto hver mnd og likevel velger å ta opp forbrukslån så sier det jo veldig mye om din manglende evne til å spare og forstå økonomi. Anonymkode: 40c3d...1f3 Får håpe ikke du jobber i en bank, om du antar så mye, basert på så lite informasjon. Anonymkode: 1e64d...06c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får håpe ikke du jobber i en bank, om du antar så mye, basert på så lite informasjon. Anonymkode: 1e64d...06c Det gjør jeg. Og valgene dine sier dessverre mer om ditt syn på økonomi enn hva du tydeligvis tror. Spesielt for de som skal behandle søknadene dine og kundeforholdet ditt. Anonymkode: 40c3d...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjør jeg. Og valgene dine sier dessverre mer om ditt syn på økonomi enn hva du tydeligvis tror. Spesielt for de som skal behandle søknadene dine og kundeforholdet ditt. Anonymkode: 40c3d...1f3 Prøver du å fortelle meg at du ville gitt avslag på en søker som har 30000 kr til rådighet pr mnd., på et boliglån som kommer på +/- 5000 kr pr. mnd? Anonymkode: 1e64d...06c
IDGAF Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Betalingseven er jo ikke noe problem, da. Studielånet betaler jeg bare renter, rundt 800 kr, da jeg bor i Finnmark og får nedskrevet dette med 25000 kr i året. forbrukslån/refinansiering er på 5700 kr / mnd (over 2 år). Jeg får utbetalt 37000 kr / mnd, altså har jeg 30500 kr til overs, etter alle lån har blitt nedbetalt. Ingen bil, ingen barn. Anonymkode: 1e64d...06c Hvorfor ikke betale ned lånet, og så spare opp 120k nye til EK? Dropper du lånet frigjør du 5k i måneden. Med den inntekten og ingen barn/bil bør du minst klare å spare 15k ytterligere i måneden. Da har du 120k på fire måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 1 minutt siden, IDGAF said: Hvorfor ikke betale ned lånet, og så spare opp 120k nye til EK? Dropper du lånet frigjør du 5k i måneden. Med den inntekten og ingen barn/bil bør du minst klare å spare 15k ytterligere i måneden. Da har du 120k på fire måneder. Det har mest med timing. Vurderer som sagt boligkjøp ila. sommeren, kanskje så tidlig som Juni. Har mulighet til å kjøpe to boliger utenfor markedet, der den ene som er veldig attraktiv, også er noe dyrere. For å få best sjanse til å kjøpe denne, må jeg altså maksimere egenkapitalen. Anonymkode: 1e64d...06c
IDGAF Skrevet 26. januar 2022 #17 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det har mest med timing. Vurderer som sagt boligkjøp ila. sommeren, kanskje så tidlig som Juni. Har mulighet til å kjøpe to boliger utenfor markedet, der den ene som er veldig attraktiv, også er noe dyrere. For å få best sjanse til å kjøpe denne, må jeg altså maksimere egenkapitalen. Anonymkode: 1e64d...06c Du rekker å spare 120K til juni. 1
Million Skrevet 26. januar 2022 #18 Skrevet 26. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men nå jobber jo du ikke i en bank, så det er jo revnende likegyldig. Anonymkode: 1e64d...06c Kan fortelle hvordan det gikk da jeg søkte om flytting av boliglånet mitt for et par uker siden bare. Jeg hadde litt høy rente, og ville ha lån i en annen bank med mye bedre rente. Jeg har hatt flere Mastercard liggende i en skuff. De var tiltenkt ulike rabatter og goder, hvert til sitt bruk. Men det ble ikke til at jeg husket å bruke dem, det ble for mye styr å holde oversikt og hvilket som ga goder på hva. Så de ble liggende ubrukte. Men det fremkommer på Gjeldsregisteret at jeg har dem, og at jeg derfor hadde en POTENSIELL mulighet til å når som helst oppta 70 000 i forbruksgjeld/kredittkortgjeld. Dette likte ikke banken. De sa nei til boliglån, fordi jeg hadde for mange kredittkort med for mye tilgjengelig kreditt (selv om alle kortene unntatt ett var ubrukt, og det ene hadde bare en saldo på 159,-). Altså, jeg hadde ikke gjeld en gang, og de sa nei. Jeg kan aldri tenke meg at banken derfor vil si ja til deg, som har nesten det dobbelte i faktisk forbruksgjeld til skyhøye renter. Nå endte mitt tilfelle med at jeg sa opp og slettet alle kortene unntatt to, og disse to senket jeg kredittgrensen kraftig på. Så søkte jeg på nytt i samme bank om boliglån (til en bra rente!) og fikk det godkjent. Min klare anbefaling til deg er å kvitte deg med den forbruksgjelden. Det er det dyreste man kan ha av gjeld, og bankene liker det IKKE. Og spesielt dårlig liker de det når det er snakk om så mye! Så betal ned det, og spar heller litt mer egenkapital en stund om du kan. Ev søk med det du har av egenkapital og se hva som skjer. PS! Ta en sjekk av deg selv på Gjeldsregisteret.com og se hva som står der. Slett ubrukte kort og slikt (de kan bli stående selv om kortet er klippet osv) Endret 26. januar 2022 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #19 Skrevet 26. januar 2022 Du kommer Aldri til å få lån med så mye kredittkortgjeld. Enkelt og greit. Har ikke noe å si hvor mye du får inn eller Kan betjene. Når du legger inn lån i kalkulatoren hos nordea er det ikke forbrukslån de tenker på, mer typ bil og studielån. Det virker ikke som du tar til seg de svarene du får her, så det er bare å søke, så finner du fort ut av det. Anonymkode: e909c...44c
Gjest Blondie65 Skrevet 26. januar 2022 #20 Skrevet 26. januar 2022 Du kan komme til å få lån med så mye forbrukslån - jeg hadde 3 ganger så mye og fikk lån. MEN: jeg fikk et langt lavere lån pga forbrukslånet - dette fordi BETJENINGSEVNEN går drastisk ned når man må betale forbruksgjeld i tillegg. Så har jeg lyst å si noe om disse lånekalkulatorene på forskjellige bankers forside: Det å få "ja" på en kalkulator er ikke det samme som å få lån i banken. Jeg har opplevd flere ganger noen voldsomme forslag som så blir til ingenting når jeg "går" i banken for å få lånet. Jeg ville uten tvil ha betalt ned forbrukslånet. Men mitt beste forslag er at du går i banken og spør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå