AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Er det bare meg eller er ufør blitt en trend? Vet at jeg tråkker i et minefelt nå og skal forsøke å trå varsomt for å unngå unødig krenking. Tingen er at jeg opplever at flere rundt meg, både venner, i familien og i samfunnet ellers som har blitt eller er i ferd med å bli uføre. I ung alder. Og jeg skjønner ikke hvorfor! Det virker på meg helt galskap å ønske å bli ufør fremfor å kjempe mot å bli frisk. Er man ufør, har man på en måte gitt opp tenker jeg. Men det virker som at det var blitt en "greie" å være ufør, bare uten stigma eller skam. Nesten heller det motsatte. La oss rope "ja, jeg er ufør!" liksom . Det virker så sinnssykt lett å "klage på systemet" og søke om å bli ufør. Jeg blir irritert fordi jeg føler at det går på bekostning av de som uten tvil trenger uføretrygd. Det er de ordningen er skapt for. Men i følge uføre selv har det vært en lang kamp for å bli ufør.Men hvorfor ønsker man å bli ufør? Ønsker man ikke å bli frisk og jobbe?? Anonymkode: 56142...c3d 16 4 6
Silva Pluvialis Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Hvordan skulle det kunne være trendy å være uføretrygdet når det er såpass få som kommer gjennom nåløyet? 35 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Skulle tro det var kult å være ufør i dag. Jo yngre, desto bedre. Gjenferdet skrev (På 25.1.2022 den 21.44): Hvordan skulle det kunne være trendy å være uføretrygdet når det er såpass få som kommer gjennom nåløyet? Få?! Seriøst? Annenhver bruker her er jo ufør! Anonymkode: 66464...4dc 22 4 5
Silva Pluvialis Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 (endret) Og jo, folk ønsker å bli friske, men det er ikke alle tilstander som lar seg kurere, rett og slett. Noen fysiske og psykiske tilstander er så heavy at det dessverre ikke er noe håp om å komme seg i jobb noen gang. Endret 25. januar 2022 av Gjenferdet 20 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det bare meg eller er ufør blitt en trend? Vet at jeg tråkker i et minefelt nå og skal forsøke å trå varsomt for å unngå unødig krenking. Tingen er at jeg opplever at flere rundt meg, både venner, i familien og i samfunnet ellers som har blitt eller er i ferd med å bli uføre. I ung alder. Og jeg skjønner ikke hvorfor! Det virker på meg helt galskap å ønske å bli ufør fremfor å kjempe mot å bli frisk. Er man ufør, har man på en måte gitt opp tenker jeg. Men det virker som at det var blitt en "greie" å være ufør, bare uten stigma eller skam. Nesten heller det motsatte. La oss rope "ja, jeg er ufør!" liksom . Det virker så sinnssykt lett å "klage på systemet" og søke om å bli ufør. Jeg blir irritert fordi jeg føler at det går på bekostning av de som uten tvil trenger uføretrygd. Det er de ordningen er skapt for. Men i følge uføre selv har det vært en lang kamp for å bli ufør.Men hvorfor ønsker man å bli ufør? Ønsker man ikke å bli frisk og jobbe?? Anonymkode: 56142...c3d Det handler om hvor vi er på vei som et samfunn. Før var det noe man kunne være stolt av det og ha en ordentlig jobb stifte en familie osv. Nå bryr folk seg mer om det overfladiske, likes på SOME, feste og pule rundt. Trygda holder til det formålet. Dessuten så er det også blitt en trend og ha psykiske problemer osv som bidrar. Anonymkode: 09d28...3f3 9 1 3
Nelja Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 Hva slags folk omgås du? Jeg kjenner flere uføre, ingen som ble det fordi det er trendy. Ingen jeg kjenner som ønsker å bli det heller.. 22 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Kjenner ikke en eneste en som er uføretrygdet jeg, utenom meg selv! Jeg elsket å jobbe, men ble dessverre hardt rammet av kronisk sykdom. 😞 Vet om en annen som er ufør, svigerinnen til min svigerinne, hun har en også en alvorlig, kronisk sykdom. Ellers kjenner jeg ingen! Og ingen som ønsker det heller. Anonymkode: 0fff4...1dc 16 4 1
powerpuffen Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Få?! Seriøst? Annenhver bruker her er jo ufør! Anonymkode: 66464...4dc Nei, det tror jeg faktisk ikke. 14
Silva Pluvialis Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Få?! Seriøst? Annenhver bruker her er jo ufør! Anonymkode: 66464...4dc Jeg tror ikke vi bør bruke KG som representativt for Norges befolkning. 32
Gjest laPistola Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 Trendy? Folk tør jo knapt og snakke om det.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Få?! Seriøst? Annenhver bruker her er jo ufør! Anonymkode: 66464...4dc Eh nei. Anonymkode: 0fff4...1dc 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Det rart at vi som har det "best i verden" er de som jobber mindre enn andre og blir uføre. Jeg tror at noen har ekte grunner til å være uføre, og det er selvfølgelig helt greit. Men det virker som at noen har prioritert familieliv og valgt bort arbeidsliv. Det er det jeg synes er merkelig. Ja har man en egen familie som aksepterer en så er det kanskje ikke et så stort stigma da 🤷♀️ Jeg var på arbeidstrening med ei dame som da, at på grunn av arbeidstreningen så hadde hun ikke orka å pusse vinduene. Det er liksom måte på hva slags prioriteringer folk har om man tenker at det er viktigere enn å være i jobb? Jeg har selv vært syk og på AAP men har kjempa meg ut av systemet. Ja jeg er helt ferdig når jeg kommer hjem fra jobb, men heller det enn å gi opp på arbeidslivet. Anonymkode: a5514...2b4 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 laPistola skrev (9 minutter siden): Trendy? Folk tør jo knapt og snakke om det. Så sant. Jeg har selv måttet søke om uføre nå etter over 15års langtidssykdom. Jeg skammer meg så mye, og føler meg uglesett når jeg sier jeg ikke jobber. Det er alt annet enn trendy. Ville gjerne byttet med friske mennesker i jobb. Anonymkode: c6ec2...33e 12 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 Jeg personlig vet om tre personer som ble ufør uten grunn. Dette har de innrømmet selv flere ganger. Han ene løy på seg en hjerneskade. Han andre var i en selvforskyldt ulykke og ble ufør pga. ryggen. Sannheten var at vedkommende skulle sparkes pga nedskjæringer derfor ble ulykken stelt i stand. Begge disse hendelsene fant sted i første del av 2000 tallet. Synes mest synd på han unge som løy på seg hjerneskade føler hele livet hans ble ødelagt. Det ligger grunner bak her hvorfor han gjorde det som er lett gjenkjennelige så jeg skriver det ikke. Disse to hendelsene er nærmeste familie så det er ikke noe som en fremmed har fortalt. Hun siste er en venninne som løy på seg fibromyalgi. Hun er ti ganger sprekere enn meg. Og lever for hobbyen sin som hun også tjener penger på (ikke skattepliktig) hun ble også ufør i begynnelsen av 2000 tallet. Anonymkode: fec9d...fb5 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 Jeg kjenner ing n som er ufør heller Anonymkode: d2532...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 Jeg fikk ikke jobb i renhold eller på lager for ingen ønsker å ansette meg. Skulle tro jeg var kriminell eller noe... Anonymkode: e4c39...8ff 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Skrevet 25. januar 2022 Det er skremmende mange unge uføre Anonymkode: 2ba0e...c7d 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror at noen har ekte grunner til å være uføre, og det er selvfølgelig helt greit. Men det virker som at noen har prioritert familieliv og valgt bort arbeidsliv. Det er det jeg synes er merkelig. Ja har man en egen familie som aksepterer en så er det kanskje ikke et så stort stigma da 🤷♀️ Jeg var på arbeidstrening med ei dame som da, at på grunn av arbeidstreningen så hadde hun ikke orka å pusse vinduene. Det er liksom måte på hva slags prioriteringer folk har om man tenker at det er viktigere enn å være i jobb? Jeg har selv vært syk og på AAP men har kjempa meg ut av systemet. Ja jeg er helt ferdig når jeg kommer hjem fra jobb, men heller det enn å gi opp på arbeidslivet. Anonymkode: a5514...2b4 Vel, hvis egen familie hadde spyttet på meg jevnlig fordi jeg er ufør måtte jeg skilt meg / kuttet kontakten med dem. Ikke bare må jeg leve med egen følelse av å ikke være bra nok, men hvis familien i tillegg hadde mistenkt meg for å ikke være syk «på ekte»… det kunne jeg faktisk ikke levd med. Dama du møtte på arbeidstrening, hva vet du om henne egentlig? Hvis hun i helgen ikke orket å pusse vinduer, gå tur, handle mat eller ha noen venner er det jo et problem. Da jeg var på arbeidstrening orket jeg så vidt å pusse tennene på barnehagebarna mine, burde det blitt prioritert bort? Fint for deg at du kjempet deg ut av systemet. For meg var prosessen mer som å falle. Og bli veldig glad da jeg oppdaget at det var noe som tok imot. Og som svar til ts, det er ikke trendy å være ufør. Men noen ganger nødvendig. Anonymkode: cfe54...103 16 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #19 Skrevet 25. januar 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Er det bare meg eller er ufør blitt en trend? Vet at jeg tråkker i et minefelt nå og skal forsøke å trå varsomt for å unngå unødig krenking. Tingen er at jeg opplever at flere rundt meg, både venner, i familien og i samfunnet ellers som har blitt eller er i ferd med å bli uføre. I ung alder. Og jeg skjønner ikke hvorfor! Det virker på meg helt galskap å ønske å bli ufør fremfor å kjempe mot å bli frisk. Er man ufør, har man på en måte gitt opp tenker jeg. Men det virker som at det var blitt en "greie" å være ufør, bare uten stigma eller skam. Nesten heller det motsatte. La oss rope "ja, jeg er ufør!" liksom . Det virker så sinnssykt lett å "klage på systemet" og søke om å bli ufør. Jeg blir irritert fordi jeg føler at det går på bekostning av de som uten tvil trenger uføretrygd. Det er de ordningen er skapt for. Men i følge uføre selv har det vært en lang kamp for å bli ufør.Men hvorfor ønsker man å bli ufør? Ønsker man ikke å bli frisk og jobbe?? Anonymkode: 56142...c3d Ja, jøss. Det var det første jeg tenkt etter en 12 år lang kamp mot NAV og sykdommen min- Nå er jeg trendy gitt. Driter i at jeg har smerter 24/7, må avlyse de fleste avtaler pga smerter, men alt det veies jo opp for at jeg nå er en del av et «trendy» skifte. Hadde heller vært en grå mus med jobb og naturlig tretthet enn denne trend greia du tenker på. Anonymkode: 2cdda...e5a 12 6 1
Silva Pluvialis Skrevet 25. januar 2022 #20 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg personlig vet om tre personer som ble ufør uten grunn. Dette har de innrømmet selv flere ganger. Han ene løy på seg en hjerneskade. Han andre var i en selvforskyldt ulykke og ble ufør pga. ryggen. Sannheten var at vedkommende skulle sparkes pga nedskjæringer derfor ble ulykken stelt i stand. Begge disse hendelsene fant sted i første del av 2000 tallet. Synes mest synd på han unge som løy på seg hjerneskade føler hele livet hans ble ødelagt. Det ligger grunner bak her hvorfor han gjorde det som er lett gjenkjennelige så jeg skriver det ikke. Disse to hendelsene er nærmeste familie så det er ikke noe som en fremmed har fortalt. Hun siste er en venninne som løy på seg fibromyalgi. Hun er ti ganger sprekere enn meg. Og lever for hobbyen sin som hun også tjener penger på (ikke skattepliktig) hun ble også ufør i begynnelsen av 2000 tallet. Anonymkode: fec9d...fb5 Hvordan er det mulig å lyve på seg en hjerneskade? Det ses vel på MR? 13 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå