Gå til innhold

Å bli kvitt noen på arbeidsplassen

Gjest Stygge meg

Anbefalte innlegg

Sånn sett bort i fra lover og regler, så synes jeg det er helt hårreisende at en arbeidsplass skal tvinges til å ha udugelige ansatte på jobb!

Jeg var selv vikar i resepsjon i fjor. Da resepsjonisten kom tilbake ble jeg tilbudt jobb i en annen posisjon i bedriften, som jeg takket ja til.

Men resepsjonisten hadde aldri tid til noen verdens ting hun...

Hun hadde ikke tid til noen verdens ting og overlot stadig oppgaver til andre, noe som i sin tur i særdeleshet gitt ut over meg og et par andre som også kunne utføre de oppgavene (men som ikke hadde det som jobb).

Dagene tilbragte hun da sittende i telefonen med kjæresten, moren og søsteren.

Jeg sa opp etterhvert og hun overtok min jobb, nå overfører hun arbeidsoppgaver til andre selv i den nye jobben.

Jeg kan ikke nok om lover og regler. Men det finnes helt sikkert en måte å bli kvitt Rita på, det er bare snakk om å være litt lur. Mulig det oppfattes som bitchy og grusomt gjort, men nå driver man nå en gang bedrifter for å tjene penger effektivt da

Fint at det finnes mat for advokater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Men utgangspunktet her var at hun har hatt fødselspermisjon, og man ønsket henne ikke tilbake fordi man har funnet en annen man liker bedre.

Da bør man heller tillegge stillingen flere arbeidsoppgaver da, når hun kommer tilbake. Om hun ikke vil ha flere arbeidsoppgaver bør hun dokumentere at hun ikke har tid til det.

Om det går på uvilje mtp å fylle arbeidsdagen med oppgaver er det grunn til å si opp, for da nekter hun jo å gjøre jobben sin. Men man kan ikke si opp noen fordi man har funnet noen man liker bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det pent: den egentlige grunnen til at kommuner, etater og andre bedrifter omorganiserer hele tiden er egentlig ikke for å spare penger (for utgiftene er de samme før og etter omorganiseringen..), grunnen er at dette er den enkleste måten å bli kvitt folk man ikke vil ha der lengre.

Jeg synes mer synd på arbeidsplassen enn "Rita". Det må kunne gå an å si til folk "du gjør ikke en god og effektiv jobb, derfor må vi si deg opp". Hvis "Rita" bare daffer på jobb og er lite produktiv er det ingen grunn til å ha henne der, en bedrift (enten den er offentlig eller privat) dfriver ikke veldedighet for "Rita" og hennes barn, de er ikke forpliktet til å ha folk på "tiltak" hos seg.

-jente-

Merkelig at de først må få inn som gjør en bedre jobb, før de forstår at den andre er udugelig. Eller så fikk de en som gjør mer enn hun egentlig skulle gjøre, og selvfølgelig frister det da å beholde denne. Men er det da dermed sagt at den andre gjør en dårlig jobb, og er udugelig, fordi hun gjør den jobben hun har fått stillingsinstruks for?

Er man udugelig om man ikke gjør noe utover sin egen jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Merkelig at de først må få inn som gjør en bedre jobb, før de forstår at den andre er udugelig. Eller så fikk de en som gjør mer enn hun egentlig skulle gjøre, og selvfølgelig frister det da å beholde denne. Men er det da dermed sagt at den andre gjør en dårlig jobb, og er udugelig, fordi hun gjør den jobben hun har fått stillingsinstruks for?

Veldig godt svar Piper!

Jeg fikk lyst å komme med et tillegg for egen regning: Skal man være nødt til å gjøre ting man ikke er ansatt til for å være sikker på å beholde jobben sin?

Hvor sikre arbeidsplasser har man da til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig, gode spørsmåll som stilles her.

Jeg oppfatter en slik situasjon som arbeidsgivers retrertt overfor arbeidstaker...

Mens arbeidstakere har sine retrettmuligheter i forhold til det å søke ny jobb når det er misfornøyd med mangel på samsvar mellom arbeidsoppgaver/travelhet/kompleksitet og lønn. Da søker arbeidstaker seg til bedre betalte jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke si opp noen bare fordi du har funnet en som gjør jobben bedre. Det skulle tatt seg ut om det var slik! Da hadde ingen av oss hatt særlig jobbtrygghhet.

Og folk på svangerskapspermisjon har rett til å komme tilbake til sin gamle jobb som de har fått permisjon fra, - eller en lignende jobb.

Jeg har selv opplevd at vikarer gjør en bedre jobb enn den som er i permisjon. Litt surt er det selvsagt, men samtidig så er jeg veldig glad for at loven er slik.

Kanskje man istedet skal ta læring av det og være litt mer grundig neste gang man ansetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slemme meg

Vel, det var egentlig ikke slik. "Rita" ble ansatt i hui og hast, fordi telefonen aldri ble besvart. Hun er ansatt som resepsjonist, men har ikke noen stillingsbeskrivelse ut over tittel i kontakten.

Det har vært et mysterium for oss alle hva "Rita" egentlig bedriver tiden sin med, men siden alle forsøk på å gi henne flere arbeidsoppgaver har blitt totalt avfeid, har vi latt det gå.

Når vi nå får inn en ny medarbeider som selv ahar bedt om mer å gjøre, og som heller ikke fatter hva "Rita" har gjort hele dagen, har vi fått en bekreftelse på det vi hele tiden har trodd.

Såvidt jeg nå forstår av det folk har skrevet (også har jeg lest littegrann), så kan vi gi "Rita" en ny arbeidsinnstruks, som inkluderer flere oppgaver enn å svare på telefoner.

Hvis hun ikke klarer (eller nekter) å etterkomme ny arbeidsinnstruks, kan vi da (etter advarsler osv) si henne opp?

(Og til dere som blir sinte, jeg forstår at dette kan høres forferdelig ut at vi vil bli kvitt henne. Men hun er vannvittig lat, lite imøtekommende og ikke en team-player overhodet, hadde dere jobbet med henne hadde dere nok ønsket henne dit peppern gror dere også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "Rita" er ansatt og ikke minst lønnet for å ta telefonen og ikke noe annet, syns jeg hun høres ut som et klokt menneske som ikke sier ja til å gjøre alt dere ikke gidder å gjøre selv!

Arbeidsplassen burde ha gitt henne en stillingsbeskrivelse i utgangspunktet, men om dere gjør det nå og på den gir henne flere oppgaver, bør hun også såvidt jeg vet stige tilsvarende i lønn. Man kan ikke bare gi ansatte flere oppgaver uten at det viser seg i lønningsposen (håper da inderlig dette stemmer?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "Rita" er ansatt og ikke minst lønnet for å ta telefonen og ikke noe annet, syns jeg hun høres ut som et klokt menneske som ikke sier ja til å gjøre alt dere ikke gidder å gjøre selv!

Arbeidsplassen burde ha gitt henne en stillingsbeskrivelse i utgangspunktet, men om dere gjør det nå og på den gir henne flere oppgaver, bør hun også såvidt jeg vet stige tilsvarende i lønn. Man kan ikke bare gi ansatte flere oppgaver uten at det viser seg i lønningsposen (håper da inderlig dette stemmer?).

Om man får flere arbeidsoppgaver trenger man da ikke å stige i lønn, så lenge man ikke trenger å jobbe lengre?

Man plikter å stille sin tid til disposisjon for arbeidsgiver x antall timer. Man plikter da også å jobbe - ikke bare sitte og slappe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at norske arbeidstakere av mange blir sett på som de mest makelige i hele den vestlige verden :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det ikke slik at man har krav til å komme tilbake til samme stilling etter endt permisjon, men man har krav på samme lønn og man skal ikke "degraderes". (men det er et lovforslag inne nå om at man skal få komme tilbake til samme stilling.)

Selv har jeg fått beskjed om at min stilling ikke vil eksistere når jeg kommer tilbake neste år, det er ikke satt av penger på budsjettet til den. De vil forsøke å finne en annen jobb til meg i bedriften, men bedriften er ikke forpliktet til å opprette en ny stilling til meg så så lenge min stilling bortfaller (ikke slik som i tilfellet med "Rita" hvor noen annen gikk inn og var vikar i hennes stilling) har jeg egentlig lite sikkerhet ift arbeid. Jeg dobbeltsjekket dette med en av juristene i bedriften og dette kan de gjøre uten problemer. Det kreves ikke omorganisering av "hele bedriften" slik som noen andre her skriver. I hverste fall kommer jeg tilbake og får beskjed om at de ikke har noen jobb til meg og da har jeg vanlig oppsigelsestid som en hvilken som helst annen som har fått en endringsoppsigelse.

Men, det lederen i dette tilfellet (med Rita) bør gjøre er jo å ha en medarbeidersamtale og avklare hva som forventes i stillingen. Hvis ikke dette blir fulgt så blir det vanlig prosedyre med skriftlige advarsler og så er det kanskje enklest å be henne om å slutte frivillig (hvis hun ikke bedrer seg) og gi henne 3 måneders lønn. For eksempel. Men det kan jo faktisk tenkes at hun bedrer seg... h

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og til dere som blir sinte, jeg forstår at dette kan høres forferdelig ut at vi vil bli kvitt henne. Men hun er vannvittig lat, lite imøtekommende og ikke en team-player overhodet, hadde dere jobbet med henne hadde dere nok ønsket henne dit peppern gror dere også).

Vi har alle opplevd å ha ubrukelige folk på jobb vi gjerne vil bli kvitt. Og det er greit nok, selv om det kan høres slemt ut. Jeg skjønner godt at du vil ha ut et ubrukelig menneske! Men det betyr ikke at man ikke må holde seg til lovverket hva gjelder barselpermisjon.

Imidlertid kan stillingsinstruksen hennes endres og det må hun forholde seg til enten hun vil eller ikke. Det kan jo skje om hun ikke er i permisjon også det. Og egentlig virker dere litt feige siden dere har gitt etter på forsøk på dette tidligere, bare fordi hun uffer og æsjer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det pent: den egentlige grunnen til at kommuner, etater og andre bedrifter omorganiserer hele tiden er egentlig ikke for å spare penger (for utgiftene er de samme før og etter omorganiseringen..), grunnen er at dette er den enkleste måten å bli kvitt folk man ikke vil ha der lengre.

Jeg synes mer synd på arbeidsplassen enn "Rita". Det må kunne gå an å si til folk "du gjør ikke en god og effektiv jobb, derfor må vi si deg opp". Hvis "Rita" bare daffer på jobb og er lite produktiv er det ingen grunn til å ha henne der, en bedrift (enten den er offentlig eller privat) dfriver ikke veldedighet for "Rita" og hennes barn, de er ikke forpliktet til å ha folk på "tiltak" hos seg.

-jente-

Jeg er aldeles enig!!!!...men det er faktisk lover og regler å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en resepsjonist (la oss kalle henne Rita) som vi var brukbart fornøyde med inntil hun gikk inn i barselpermisjon. Da fikk vi nemlig en vikar, som ikka bare har gjort jobben til Rita, men gjort den bedre enn Rita, og i tillegg tatt på seg masse ansvar i tillegg.

På en måte kan man si at stillingen til Rita er blitt omdefinert mens hun har vært borte. Et annet menneske sjør nemlig jobben hennes bedre enn henne, pluss at hun gjør mye mer annet arbeid.

Jeg vet at dette er som å banne i kirken, men vikaren til Rita har fått oss til å se (det vi mistenkte), nemlig at Rita er helt feil kvinne for jobben. Finnes det noen måte vi kan beholde vikaren, og kvitte oss med Rita, på en pen måte?

Om det er du som er sjefen, så vet du lover og regler for slike ting. Om du er Ritas kolega, så synes jeg at de bør kvitte seg med deg først.

Dårlig ledelse om de ikke har sett(sagt til Rita) at de ikke er fornøyd.

det kan ikke tenkes at vikaren peser for at dere skal synes hun er veldig flink da?

Antagelig har Rita fått sin arb.innstruks da hun begynte,men vikaren tar på seg andre ting ...man kan gjøre mye for å sleike folk en viss plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Antagelig har Rita fått sin arb.innstruks da hun begynte,men vikaren tar på seg andre ting ...man kan gjøre mye for å sleike folk en viss plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et skremmende antall i denne tråden som faktisk mener at det er lov å være lat og at man aldri trenger å yte det lille ekstra. Ingen av dere ville fått jobb hos meg :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Slemme meg
Om det er du som er sjefen, så vet du lover og regler for slike ting. Om du er Ritas kolega, så synes jeg at de bør kvitte seg med deg først.

Dårlig ledelse om de ikke har sett(sagt til Rita) at de ikke er fornøyd.

det kan ikke tenkes at vikaren peser for at dere skal synes hun er veldig flink da?

Antagelig har Rita fått sin arb.innstruks da hun begynte,men vikaren tar på seg andre ting ...man kan gjøre mye for å sleike folk  en viss plass.

Det var da måte på antagelser?!

Vi er en liten bedrift, og ting foregår i enklere former enn i en stor bedrift, naturlig nok. Nei, daglig leder kan ikke arbeidsretten ut og inn. Ja, i en liten bedrift er det veldig gjennomsiktig hvem som tar i et tak og hvem som ikke gjør det - og i en liten bedrift er det viktig at folk er fleksible mht arbeidsoppgaver.

Og hvorfor i alle dager bør de sparke meg fordi jeg stiller et spørsmål om noe vi kan lite om her på KG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at norske arbeidstakere av mange blir sett på som de mest makelige i hele den vestlige verden  :overrasket:

Det kan ha noe å gjøre med elendig lederskap å gjøre, samt dårlige lønninger.

I Norge er det skippertaksmetoden som råder og mange ledere kladder opp en visjon bare for å gjort det :roll: Hele poenget forsvinner jo...

Norge er drømmelandet for den enkle gjennomsnittsborger - ikke for de over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det ikke slik at man har krav til å komme tilbake til samme stilling etter endt permisjon, men man har krav på samme lønn og man skal ikke "degraderes". (men det er et lovforslag inne nå om at man skal få komme tilbake til samme stilling.)

Selv har jeg fått beskjed om at min stilling ikke vil eksistere når jeg kommer tilbake neste år, det er ikke satt av penger på budsjettet til den. De vil forsøke å finne en annen jobb til meg i bedriften, men bedriften er ikke forpliktet til å opprette en ny stilling til meg så så lenge min stilling bortfaller (ikke slik som i tilfellet med "Rita" hvor noen annen gikk inn og var vikar i hennes stilling) har jeg egentlig lite sikkerhet ift arbeid. Jeg dobbeltsjekket dette med en av juristene i bedriften og dette kan de gjøre uten problemer. Det kreves ikke omorganisering av "hele bedriften" slik som noen andre her skriver. I hverste fall kommer jeg tilbake og får beskjed om at de ikke har noen jobb til meg og da har jeg vanlig oppsigelsestid som en hvilken som helst annen som har fått en endringsoppsigelse.

Men, det lederen i dette tilfellet (med Rita) bør gjøre er jo å ha en medarbeidersamtale og avklare hva som forventes i stillingen. Hvis ikke dette blir fulgt så blir det vanlig prosedyre med skriftlige advarsler og så er det kanskje enklest å be henne om å slutte frivillig (hvis hun ikke bedrer seg) og gi henne 3 måneders lønn. For eksempel. Men det kan jo faktisk tenkes at hun bedrer seg... h

tingeling

Kall det "omorganisering" eller kall det "vi har ikke satt av penger til dette for neste år": begge sier nøyaktiog det samme: Vi, ledelsen, ønsker ikke å prioritere deg og din stilling framover, vi ser ikke nytten av å ha deg her hos oss. Farve og takk for nå. Take care.l".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...