Gjest Stygge meg Skrevet 20. oktober 2005 #1 Del Skrevet 20. oktober 2005 Vi har en resepsjonist (la oss kalle henne Rita) som vi var brukbart fornøyde med inntil hun gikk inn i barselpermisjon. Da fikk vi nemlig en vikar, som ikka bare har gjort jobben til Rita, men gjort den bedre enn Rita, og i tillegg tatt på seg masse ansvar i tillegg. På en måte kan man si at stillingen til Rita er blitt omdefinert mens hun har vært borte. Et annet menneske sjør nemlig jobben hennes bedre enn henne, pluss at hun gjør mye mer annet arbeid. Jeg vet at dette er som å banne i kirken, men vikaren til Rita har fått oss til å se (det vi mistenkte), nemlig at Rita er helt feil kvinne for jobben. Finnes det noen måte vi kan beholde vikaren, og kvitte oss med Rita, på en pen måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shine21 Skrevet 20. oktober 2005 #2 Del Skrevet 20. oktober 2005 det er ikke noen andre stillinger til "Rita" da? Er ikke alltid personen er noe bedre bare fordi de gjør det veldig bra i begynnelsen heller da. de fleste jobber jo litt ekstra i begynnelsen for å gjøre bra inntrykk... men hvor lenge har "Rita" jobbet hos dere da? og hvor lenge har den andre jobbet der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #3 Del Skrevet 20. oktober 2005 "Rita" har vært hos oss i seks år, i forbindelse med at vi utvidet (hun var kjæresten til en som jobbet her den gang). Alle syntes det var herlig å ha noen til å ta beskjeder, og slippe telefonhysteriet. Men vi har alle lurt på hva Rita har gjort hele dagen (bortsett fra å ta telefonen), men ethvert forsøk på å gi Rita flere arbeidsoppgaver har resultert i sukk og stønn og jeg har så mye å gjøre, det er ikke min jobb / det har jeg ikke tid til og så videre. Vi har ingen jobb til Rita, egentlig. Med mindre hun vil være vaskedame og kantine-ansvarlig. Og det er jeg ganske sikker på at Rita ikke vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 20. oktober 2005 #4 Del Skrevet 20. oktober 2005 Dere har ikke lov å fjerne henne, for så å erstatte henne med en annen i samme jobb. Da må dere har veldig gode grunner, og det har dere ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. oktober 2005 #5 Del Skrevet 20. oktober 2005 Dere har ikke lov å fjerne henne, for så å erstatte henne med en annen i samme jobb. Da må dere har veldig gode grunner, og det har dere ikke. ← Ja, så enkelt er det nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #6 Del Skrevet 20. oktober 2005 Jo men det er jo en mulighet å redefinere stillingen. Og det kan de jo gjøre, med tanke på at vikaren har gjort andre arbeidsoppgaver i tillegg til den andre. Mener å ha lest at dersom de andre arbeidsoppgavene er mer enn 50% av den gamle stillingen, så er stillingen redefinert. Men kanskje jeg tar feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 21. oktober 2005 #7 Del Skrevet 21. oktober 2005 men er det ikke en eller annen regel som sier at personer som er ute i permisjon lengre enn en viss tid ikke har krav på å komme tilbake til samme stilling? I så fall så kan dere gi henne en annen stilling når hun er tilbake. Hva med å gi "Rita" jobben tilbake når hun kommer tilbake fra permisjon, og så gi hun nye vikaren en annen og bedre stilling. ETtersom hun er så arbeidssom og ansvarsfull og initiativrik så må det jo være plass til henne andre steder i bedriften?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2005 #8 Del Skrevet 21. oktober 2005 Vi har en resepsjonist (la oss kalle henne Rita) som vi var brukbart fornøyde med inntil hun gikk inn i barselpermisjon. Da fikk vi nemlig en vikar, som ikka bare har gjort jobben til Rita, men gjort den bedre enn Rita, og i tillegg tatt på seg masse ansvar i tillegg. På en måte kan man si at stillingen til Rita er blitt omdefinert mens hun har vært borte. Et annet menneske sjør nemlig jobben hennes bedre enn henne, pluss at hun gjør mye mer annet arbeid. Jeg vet at dette er som å banne i kirken, men vikaren til Rita har fått oss til å se (det vi mistenkte), nemlig at Rita er helt feil kvinne for jobben. Finnes det noen måte vi kan beholde vikaren, og kvitte oss med Rita, på en pen måte? ← Synes at dette er utrolig frekt! Har du tenkt over hvordan Rita vil ha det som arbeidsledig med et lite barn? Dere får vel heller gi henne en "advarsel" om å være mer arbeidsvillig og ta på seg flere oppgaver. Å skvise henne ut slik er helt utrolig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 21. oktober 2005 #9 Del Skrevet 21. oktober 2005 Det er strengt ulovelig å skvise ut Rita. I følge loverket har hun rett på å komme tilbake etter barselpermisjon til sin stilling. Og om dere så sparker henne, har hun mulighet til å gå til sak for usakelig oppsigelse. Det at dere liker vikaren bedre, fordi hun gjør andre ting, er ikke god nok grunn. Det skal nemlig vurderes ut fra stillngen slik den var før Rita gikk ut i permisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2005 #10 Del Skrevet 21. oktober 2005 Nei, det kan dere ikke. Rita har krav på å få tilbake sin gamle jobb når hun kommer tilbake fra svangerskapspermisjon. Og godt er da det, for hvor mange tror du hadde turt å ta ut full svangerskapspermisjon, om arbeidsgiver skulle kunne holde på slik som du ønsker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2005 #11 Del Skrevet 21. oktober 2005 Nei, det kan dere ikke. Rita har krav på å få tilbake sin gamle jobb når hun kommer tilbake fra svangerskapspermisjon. Og godt er da det, for hvor mange tror du hadde turt å ta ut full svangerskapspermisjon, om arbeidsgiver skulle kunne holde på slik som du ønsker? ← Bra kommentar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. oktober 2005 #12 Del Skrevet 21. oktober 2005 Det er kun i en omorganisering av hele bedriften at dere kan omdefinere stillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 21. oktober 2005 #13 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hva med å gi "Rita" jobben tilbake når hun kommer tilbake fra permisjon, og så gi hun nye vikaren en annen og bedre stilling. ETtersom hun er så arbeidssom og ansvarsfull og initiativrik så må det jo være plass til henne andre steder i bedriften?? ← Er vel uvanlig å sitere seg selv kanskje? ..men jeg synes dette forslaget er godt. Er det ulovelig å gjøre det sånn da? Blir "Rita" forbigått da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moka Skrevet 21. oktober 2005 #14 Del Skrevet 21. oktober 2005 stakkars rita.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2005 #15 Del Skrevet 21. oktober 2005 La meg si det pent: den egentlige grunnen til at kommuner, etater og andre bedrifter omorganiserer hele tiden er egentlig ikke for å spare penger (for utgiftene er de samme før og etter omorganiseringen..), grunnen er at dette er den enkleste måten å bli kvitt folk man ikke vil ha der lengre. Jeg synes mer synd på arbeidsplassen enn "Rita". Det må kunne gå an å si til folk "du gjør ikke en god og effektiv jobb, derfor må vi si deg opp". Hvis "Rita" bare daffer på jobb og er lite produktiv er det ingen grunn til å ha henne der, en bedrift (enten den er offentlig eller privat) dfriver ikke veldedighet for "Rita" og hennes barn, de er ikke forpliktet til å ha folk på "tiltak" hos seg. -jente- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moka Skrevet 21. oktober 2005 #16 Del Skrevet 21. oktober 2005 ja det er jeg enig i. bedre å kunne si til folk at de ikke duger, isedenfor å "ljuge". men det hørtes bare så hjerterått ut slik det ble beskrevet. hun fikk jo jobben av en grunn i utgangspunktet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 21. oktober 2005 #17 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg lurer på hva de som har svart at det må være greit å si opp "Rita" ville sagt om det viste seg at det var dem dette gjalt. Hadde de vært like enige i at "Rita" kan skvises ut da? Jeg synes det høres alt for enkelt ut å si at man har funnet en som er litt bedre. Hvor trygge jobber har vi dersom det er tilfelle at jobben bare kan komme med en eller annen unnskyldning om at det finnes en som kan jobben bedre? Det blir selvsagt noe annet om hun vanskjøtter jobben sin, men da får man også si henne opp på det grunnlaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #18 Del Skrevet 22. oktober 2005 Synes dere bare kan sparke henne og henvise til at saken er tatt opp på KG. Dette var selvfølelig sarkasme. Du/dere får da vitterlig følge lover og regler!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #19 Del Skrevet 22. oktober 2005 Sånn sett bort i fra lover og regler, så synes jeg det er helt hårreisende at en arbeidsplass skal tvinges til å ha udugelige ansatte på jobb! Jeg var selv vikar i resepsjon i fjor. Da resepsjonisten kom tilbake ble jeg tilbudt jobb i en annen posisjon i bedriften, som jeg takket ja til. Men resepsjonisten hadde aldri tid til noen verdens ting hun... Hun hadde ikke tid til noen verdens ting og overlot stadig oppgaver til andre, noe som i sin tur i særdeleshet gitt ut over meg og et par andre som også kunne utføre de oppgavene (men som ikke hadde det som jobb). Dagene tilbragte hun da sittende i telefonen med kjæresten, moren og søsteren. Jeg sa opp etterhvert og hun overtok min jobb, nå overfører hun arbeidsoppgaver til andre selv i den nye jobben. Jeg kan ikke nok om lover og regler. Men det finnes helt sikkert en måte å bli kvitt Rita på, det er bare snakk om å være litt lur. Mulig det oppfattes som bitchy og grusomt gjort, men nå driver man nå en gang bedrifter for å tjene penger effektivt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 22. oktober 2005 #20 Del Skrevet 22. oktober 2005 Denne problemstillingen tror jeg er kjempeaktuell. Har Rita en stillingsbeskrivelse? Hva med å gi henne en når hun kommer tilbake? Vet ikke om jeg forholder meg til lovverket nå, men synes det kunne høres greit ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå