Gå til innhold

Vanskelig overgang for barnet etter flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi flyttet for en måneds tid siden med to jenter på 6 og 10 år. De begynte på ny skole. Det tar tid og komme på plass og skaffe seg nye venner. 
For hun eldste går det greiere men yngstejenta er overgangen større. 
Hun er sliten, vil ikke på skolen, vondt i magen og har ikke helt funnet plassen sin og er sår og savner gamle huset, gamle venner og skole. Vi har tatt initiativ og invitert med barn hjem. Leken går fint.
Skolen sier at hun leker fint med andre barn. 
Er det flere som har erfaringer og hvor lang tid tok det før barna fant seg til rette på nytt sted? Noen tips for å hjelpe barnet?

Anonymkode: a403b...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist at dere måtte flytte! Kameraten til sønnen ble dypt deprimert, og etter to år måtte de flytte tilbake. 

Anonymkode: 387b0...452

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Stakkars, noen barn trenger jo mer tid enn andre på å finne seg til rette. Er ikke lett å skifte skole heller men nå har det bare gått en måned og forhåpentligvis så går det seg til. At hun kjenner på savn etter der hun har bodd hele sitt liv er jo ikke så rart... Tror det beste er at dere bare fortsetter med det dere gjør, invitere folk med hjem, gå mange turer i nærområdet så hun blir trygg og kjent. Fritidsaktivitet eller noe i nabolaget hvis dere har slike tilbud? Som regel så går det godt og når storesøster trives og hun yngste har noen å leke med på skolen så tenker jeg det går rette veien. 🥰

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så trist at dere måtte flytte! Kameraten til sønnen ble dypt deprimert, og etter to år måtte de flytte tilbake. 

Det skjedde faktisk med en kamerat av mitt barn og, de måtte rett og slett flytte tilbake etter et år, det fungerte bare ikke. Men det er jo ikke alle som har mulighet til å flytte tilbake heller, noen må flytte for å kunne kjøpe bolig og andre må flytte for jobb, så det at de kunne flytte tilbake var jo fordi de er relativt privilegert når det kommer til økonomi.

Endret av FrøkenMånestråle
Irriterende skrivefeil :P
Skrevet

Uff, nå skremmer dere meg som skal flytte med 6-åringen om et par uker. Ny skole på mitt barn også, og jeg frykter det samme som TS nå opplever😥

Anonymkode: 5930a...1e6

Skrevet

Mitt barn brukte 4-5 måneder til å venne seg til det "nye livet". Men nå har føler h*n seg veldig hjemme her vi bor

Anonymkode: ccff1...753

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 21.02):

Hei,

Vi flyttet for en måneds tid siden med to jenter på 6 og 10 år. De begynte på ny skole. Det tar tid og komme på plass og skaffe seg nye venner. 
Hun er sliten, vil ikke på skolen, vondt i magen og har ikke helt funnet plassen sin og er sår og savner gamle huset, gamle venner og skole. Vi har tatt initiativ og invitert med barn hjem. Leken går fint.
Er det flere som har erfaringer og hvor lang tid tok det før barna fant seg til rette på nytt sted? Noen tips for å hjelpe barnet?

Her gikk det seg til etter 3mnd, gi det litt tid :)

Anonymkode: f3690...cd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 21.36):

Dette innlegget tenker jeg hjalp TS masse! Tusen takk for et konstruktivt, konkret og støttende innlegg i debatten!

Anonymkode: 67f09...eaf

• Liker 3
Skrevet

Jeg flyttet også da jeg var ti år. Det var så ille sosialt at vi endte med å flytte tilbake. Det må jo være lov til å fortelle det også, når TS spør om erfaringer. Det kan oppleves som en stor livskrise for et barn å flytte, og det er viktig å være oppmerksom på det. Jeg ville aldri flyttet med skolebarn hvis jeg ikke absolutt, absolutt måtte. 

Når det er sagt, går det jo ok til slutt med de fleste. Jeg tenker at tid er det som i de fleste tilfeller gjør situasjonen bedre. Fortsett å invitér hjem, vær på i forhold til sosiale greier for å hjelpe barnet å få venner, og snakk positivt om skolen og miljøet. Det er ikke så mye annet man som voksen kan gjøre.

Anonymkode: 6e831...751

Skrevet

Det er jo den risken man tar, når man absolutt skal flytte med barn. De har jo ikke valgt det, det er det jo dere som voksne som har gjort. Jeg håper det virkelig var tungtveiende grunner til flyttingen. 

Naboene flyttet for to år siden. Til sommeren flytter de tilbake, fordi barnet deres absolutt ikke finner seg til rette. De har prøvd alt, men noen ganger går det rett og slett ikke. 

Anonymkode: af42c...d13

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det er vanlig å mistrives ved flytting? Er ikke sååå uvanlig å flytte i skolealder, da. Og de fleste klarer seg greit.

Anonymkode: 8b6a4...ba6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 21.02):

Hei,

Kjenner to ulike par med barn i den alderen. Det ene paret har blant annet datter som var 7 år da de flyttet og det gikk seg til med en gang. Det andre paret har ei datter, og hun var 6 år da de flyttet langt bort til nytt sted,  og det tok rundt 8 mnd for barnet å begynne like forandringen, men foreldrene var svært flinke til å være der for datteren, snakke positivt med henne, lytte til henne og gi råd til det hun sier. Sistnevne jente er nå 9 år gammel og har de veldig fint. 

Anonymkode: e8ac5...e66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...