Gå til innhold

Noen som har gått gjennom samlivsbrudd uten samboerkontrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det med fordelingen?

Her er saken hos oss: Jeg gikk inn med all egenkapital 20%  på huskjøp i 2015

Han betalte mer ned på lånet enn meg ila 4 år, mens han levde på meg de 2 første årene.

Jeg har vært i 2 permisjoner, vært arbeidsledog, ulønnet permisjon ila disse årene og betalt alt annet av fellesutgifter å enda litt til..

Han har pusset opp litt, det er ikke snakk stor verdiøkning. Kun laget en utebod og kledd igjen en stue..

Han mener han har rett å bli trukket fra alt han har betalt ned ekstra på lånet, en rekning på bilen og matrialer til oppussing.

Jeg skal ikke få trekkt fra noe som helst..

Vi må seff ta alt gjennom advokat/mekler i verstefall retten! 

Jeg har prøvt å lest meg opp å pratet med advokat så nevnte at man bør få skrevet av omsorgspermisjon, tap av pensjon ved felles barn...

Noen som vil synse hvordan dette vil gå? Jeg frykter jeg blir den store taperen siden jeg kun kan vise til betaling av forbruksvarer, ferier, gaver etc og seff egenkapitalen jeg gikk inn med + dok av permisjoner etc.

Anonymkode: 35f8e...c8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken eierbrøk har dere? Det er jo den man følger uten annen avtale. 

Skrevet
Glitnir skrev (8 timer siden):

Hvilken eierbrøk har dere? Det er jo den man følger uten annen avtale. 

50/50

Skrevet

Drit i hvem som levde på hvem, det er sånn man ofte stiller opp for hverandre i et samliv. Men du må få tilbake egenkapitalen din, og så deler dere resten 50/50. Ikke gi deg. 

Anonymkode: e2bc0...e91

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drit i hvem som levde på hvem, det er sånn man ofte stiller opp for hverandre i et samliv. Men du må få tilbake egenkapitalen din, og så deler dere resten 50/50. Ikke gi deg. 

Jeg er enig og har tenkt jeg må tape litt. Han derimot skal ha igjen min 300.000 påstår han. Han er nok livredd å sitte med minimalt med egenkapital, men det burde han tenkt på før han tok de dårlige økonomiske valga!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig og har tenkt jeg må tape litt. Han derimot skal ha igjen min 300.000 påstår han. Han er nok livredd å sitte med minimalt med egenkapital, men det burde han tenkt på før han tok de dårlige økonomiske valga!

Enig. Han er veldig opptatt av at alt skal skjevdeles til hans fordel, men det blir ikke riktig. Dersom hans innsats skal hensyntas, må også din det. Eller ingens. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 7.27):

50/50

Dersom dere ikke har avtalt at din EK er utenom, mister du den, og dere deler boligverdien 50/50. 

Anonymkode: 231c7...185

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dersom dere ikke har avtalt at din EK er utenom, mister du den, og dere deler boligverdien 50/50. 

Anonymkode: 231c7...185

Dette sa ikke advokaten min, så velger å stole på hun.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 13.12):

Enig. Han er veldig opptatt av at alt skal skjevdeles til hans fordel, men det blir ikke riktig. Dersom hans innsats skal hensyntas, må også din det. Eller ingens. 

Akkurat, jeg må gi fra meg en del jeg også totalt sett. Ang egenkapital får jeg den ut, men det han skylder meg er det ingen garanti for at jeg får tilbake men de skal lage et krav...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette sa ikke advokaten min, så velger å stole på hun.

Det er din egenkapital ja. 

Men hva med hans ekstra bidrag på å nedbetale lånet, om det er store summer, er det ikke da rettferdig at dette regnes med? 

Anonymkode: 5e683...e41

Gjest Alterego666
Skrevet

Ja, det har jeg gjort. Løsningen er å snakke sammen, og begge må være rause med den andre. Dette er helt imperativt dersom det er barn med i bildet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva med hans ekstra bidrag på å nedbetale lånet, om det er store summer, er det ikke da rettferdig at dette regnes med? 

Hun har jo også hatt ekstra bidrag, men det vil han ikke regne med. Han vil jo kun regne med sitt. Det blir ikke rettferdig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hun har jo også hatt ekstra bidrag, men det vil han ikke regne med. Han vil jo kun regne med sitt. Det blir ikke rettferdig. 

Nemlig, ellers har jeg komt med kompromiss uten at han ønsker det så derfor tar jeg det med avokat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er ikke mer enn ca 100.000. Han levde på meg i 2 år + jeg har dekket alt av utgifter og litt til mens jeg har vært arbeidsledig, i mammapermisjon og ulønnet permisjon. Hvorfor skal ikke jeg få trekket fra noe av mine bidrag?

Skrevet

Det er litt sent å sette opp regnskap for hvem som har betalt mest, levd på hvem osv i ettertid.  Hvorfor blir folk så smålig? I et samliv så regner man ikke alt i kroner og ører. 
Vil man ha ting ryddig, så skriver man samboerkontrakt  og blir enig før man flytter sammen. Gjør det neste gang ts,

Du har vel skrevet flere innlegg angående dette her inne nå. Jeg mener dere skal legge vekt på egenkapitalen og oppussingen. Det er din "objektive" vurdering at det han har gjort av oppussing ikke øker verdien på huset, noe det selvfølgelig gjør. 

Ikke gi deg på egenkapitalen.

Anonymkode: 95bc5...a50

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er litt sent å sette opp regnskap for hvem som har betalt mest, levd på hvem osv i ettertid.  Hvorfor blir folk så smålig? I et samliv så regner man ikke alt i kroner og ører. 
Vil man ha ting ryddig, så skriver man samboerkontrakt  og blir enig før man flytter sammen. Gjør det neste gang ts,

Du har vel skrevet flere innlegg angående dette her inne nå. Jeg mener dere skal legge vekt på egenkapitalen og oppussingen. Det er din "objektive" vurdering at det han har gjort av oppussing ikke øker verdien på huset, noe det selvfølgelig gjør. 

Ikke gi deg på egenkapitalen.

Anonymkode: 95bc5...a50

Det er kun en liten utebod, så det vil nok ikke gjøre så mye med tanke på verdistigningen. Jeg oppdaterte siden det når er slutt. Jeg gikk inn i det med at det var oss, så derfor ble det ikke skrevet kontrakt og tenkte de første årene bidra jeg mer pga han hadde lite og at han bidra mer når jeg hadde mindre i en periode... Det blir uansett tatt gjennom advokaten heretter, vi blir ikke enig uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...