Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🙂

Leser flere steder at man skal ha samleie før eggløsning, men da har jeg jo mensen. Hver måned. Altså?? Jeg skjønner man kan bli gravid i eggløsningsperioden, men sjansen øker visst hvis man gjør det noen dager før, blir helt forvirret? 

Hilsen ei som prøver…

Anonymkode: 2e3ca...0bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo ikke mensen rett før eggløsning.

Anonymkode: 4cd36...7bf

• Liker 1
Skrevet

Dagen etter mensen så har jeg alltid eggløsning. Det viser hvertfall testen. 

Skrevet
Nina889 skrev (Akkurat nå):

Hvor lang syklus har du da? Og hvilken syklusdag får du positiv eggløsningstest

Anonymkode: 5d765...516

Skrevet

26-28. Får positiv test 29,30,31 og 32. Noen ganger 33. «Du har ikke mensen rett før eggløsning» 🙄 Så jo, fullt mulig 🙂 

• Liker 1
Skrevet
Nina889 skrev (1 minutt siden):

26-28. Får positiv test 29,30,31 og 32. Noen ganger 33. «Du har ikke mensen rett før eggløsning» 🙄 Så jo, fullt mulig 🙂 

Positiv eggløsningstest på syklusdag 2 og 28 dagers syklus? Høres ut som at noe ikke er helt riktig.

Er syklusen din noenlunde lik fra mnd til mnd? Har du fysiske tegn på eggløsning? Har du prøvd lenge?

Anonymkode: 5d765...516

Skrevet

Om du regner første dag i mens som syklusdag 1. Hvor lenge varer mensen din, hvilken syklusdag får du positiv eggløsningstest, og hvor lenge er det mellom positiv eggløsningstest og første dag av neste mens? Skjønner ikke helt det du skrev over her.

Om du virkelig får eggløsning rett etter mensen er ferdig, må du enten ha veldig lang mens, eller eggløsning veldig tidlig i syklusen? Ingen av delene er vanlig eller gunstig om du ønsker å bli gravid. (Det normale er en syklus på ca 28 dager: mens i 4-7 dager, eggløsning dag 14, mensen igjen 14 dager etter det igjen.)

(NB, i motsetning til en graviditetstest får en eggløsningstest stort sett alltid to streker, men den er ikke positiv før begge strekene er like sterke. Om du får positiv test over mange dager har du stort sett eggløsning 24-48 timer etter at testen blir negativ igjen. Men mange dager med positiv eggløsningstest kan også være et tegn på hormonforstyrrelser som f.eks. PCOS. Om du spør i prøverforumet fins det mange med erfaringer og tips.)

Anonymkode: fe71f...e70

• Liker 1
Skrevet
Nina889 skrev (21 minutter siden):

Hvorfor himler du med øynene? Er jo som driter deg loddrett ut og ikke forstår hvordan kroppen virker. Dessuten har du en elendig formidlingsevne, umulig å forstå deg.

Anonymkode: 4cd36...7bf

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Nina889 said:

Du må lese deg opp på hvordan man beregner sykluslengde. 

https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/menstruasjonssyklus/

Hvis syklusen din er på 26-28 dager så kan du ikke få eggløsning på dag 32 eller 33 - for du har ikke en "syklusdag 32". Første dag med friskt blod er syklusdag 1. Siste dag av en menstruasjonssyklus er altså dagen før friskt blod, da starter en ny syklus.

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-f%C3%B8dsel/artikkel/kan-man-bli-gravid-nar-man-har-mensen/74229785/amp

Anonymkode: 85a66...124

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei 🙂

Leser flere steder at man skal ha samleie før eggløsning, men da har jeg jo mensen. Hver måned. Altså?? Jeg skjønner man kan bli gravid i eggløsningsperioden, men sjansen øker visst hvis man gjør det noen dager før, blir helt forvirret? 

Hilsen ei som prøver…

Hver fjortende dag så får man eggløsning. Du må følge syklusen og når du nærmer deg de dagene med eggløsning så kommer det et seigete sekret ut av vagina. Følg med på det når du tisser I de dagene. Og du blir vældig kåt 👍 søk opp hvordan regne syklus når man skal få barn 

Anonymkode: 65b86...e28

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei 🙂

Hilsen ei som prøver…

Første dagen du begynner å blø heter 1 syklus dag. Det er den dagen du skal regne/telle fra. Du skal altså telle med dagene du blør. 
Si du begynner å blø ordentlig (ikke kun spotting) den 1 Februar, så får du mensen igjen den 3 Mars. Da er lengden på syklusen din 31 dager. Da er selve eggløsningen den 17 februar. Begynne med å skriv et kryss på den datoen du får mensen hver mnd. Først da kan du begynne å se et mønster. 
Men har du 28 dagers syklus så sies det at eggløsningen skjer hver 14 dag, men dette stemmer ikke alltid nødvendigvis. Den kan komme så tidlig som på dag nr 7 i syklusen eller så sent som på dag nr 18. Det er først når du får mensen igjen at du kan si med sikkerhet NÅR eggløsningen var for akkurat den forrige syklusen. Da kan man nemlig telle 14 dager TILBAKE og sånn er det alltid.

Anonymkode: ee98b...cfa

Skrevet
Nina889 skrev (4 timer siden):

De testene viser ofte feil. Eggløsningstester er totalt upålitelige, det har jeg erfart flere ganger å jeg har testet meg MYE. Jeg slo ut på de i hytt og pine uten at jeg vet hvorfor. Andre ganger slo den ikke ut i det hele tatt selv om eggløsningen hadde vært å jeg hadde testet hver dag fra dag nr 7! tok blodprøver for var under full utredning denne perioden så derfor vet jeg det. Det var Clearblue sine til og med med sånt smil på! Så jeg vil absolutt ikke anbefale slike tester. 

Skrevet

Og en ting til. Eggløsningstester viser alltid positiv om man har blitt gravid. Hehe, da viser den positiv hele tiden, hver dag 😅 fant faktisk ut jeg var gravid når jeg slo ut positivt på testen over flere dager. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er først når du får mensen igjen at du kan si med sikkerhet NÅR eggløsningen var for akkurat den forrige syklusen. Da kan man nemlig telle 14 dager TILBAKE og sånn er det alltid.

Perioden mellom eggløsning og påfølgende menstruasjon og ny syklus er nesten alltid like lang (med kanskje én dags variasjon). Men at man alltid kan telle 14 dager bakover stemmer ikke. Alt mellom 10-18 dager mellom eggløsning og påfølgende menstruasjon regnes som "normalt". I teorien, om man blør relativt lenge (6-8 dager) og har en forholdsvis kort/medium lang syklus kan man faktisk ha eggløsning rett etter menstruasjonen eller mot slutten av menstruasjonen. 

Fra en relativt ny artikkel, 2019, som tar utgangspunkt i over 600 000 menstruasjonssykluser registrert via en app hvor brukerne måler (basal body temperature) BBT hver dag og eventuelle eggløsningstester i tillegg: 

It is a common belief that ovulation occurs on day 14 of the cycle, but our analysis has shown that for the majority of women in the real-world that this is not the case. [...].

Anecdotally most healthcare providers believe that the luteal phase is consistently 14 days in length but we found a mean of 12.4 ± 2.4 days which ranged from 8.0 days in 15–20 day cycles to 12.9 days in 36–50 day cycles. 

https://rdcu.be/cFJrM

Anonymkode: 85a66...124

• Liker 1
Skrevet

Du har fått mange gode svar her TS, men om eggløsningstestene faktisk viser positivt (altså at teststreken er sterkere enn kontrollstreken) 1-3 dager etter siste dag i menstruasjon og så er det 20+ dager før neste menstruasjon, så ville jeg dratt til gynekolog for det er ikke normalt.

Anonymkode: c94a2...2da

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

De testene viser ofte feil. Eggløsningstester er totalt upålitelige, det har jeg erfart flere ganger å jeg har testet meg MYE. Jeg slo ut på de i hytt og pine uten at jeg vet hvorfor. Andre ganger slo den ikke ut i det hele tatt selv om eggløsningen hadde vært å jeg hadde testet hver dag fra dag nr 7! tok blodprøver for var under full utredning denne perioden så derfor vet jeg det. Det var Clearblue sine til og med med sånt smil på! Så jeg vil absolutt ikke anbefale slike tester. 

På meg viste de etter mitt skjønn riktig. Var negative, ble positive, ble negativ igjen til en tid som stemte både med sykluslengde og med el-slim. Jeg brukte strimler ikke Clearblue sin. 

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 12.52):

På meg viste de etter mitt skjønn riktig. Var negative, ble positive, ble negativ igjen til en tid som stemte både med sykluslengde og med el-slim. Jeg brukte strimler ikke Clearblue sin. 

Mye mulig. Hos meg viste det bare tull så for min del funket det ikke. Men det kan jo funke for andre for det. Jeg fikk mange falske positive tester. Testet positivt her og der. Andre ganger viste de negative hele måneden jeg testet meg når jeg faktisk hadde hatt eggløsning! For blodprøven jeg tok viste nemlig jeg hadde hatt eggløsning, så rart testen ikke slo ut, så syns det var bortkasta tid og penger å holde på med det. Var også en stor stressfaktor så det kom bare vondt ut av det for min del.
Men sikkert gøy å holde på med det om det funker som det skal. Men får man fult av upålitelige svar som ikke stemmer overens så blir det mer en stor bekymring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 20.47):

Hei 🙂

Hilsen ei som prøver…

Okei har du stabil syklus? Hvor mange dager var det sist syklus fra den dagen mensen startet til den dagen neste mensen startet (datoer også takk).

Anonymkode: caea6...057

Skrevet
On 1/25/2022 at 9:11 PM, AnonymBruker said:

Om du regner første dag i mens som syklusdag 1. Hvor lenge varer mensen din, hvilken syklusdag får du positiv eggløsningstest, og hvor lenge er det mellom positiv eggløsningstest og første dag av neste mens? Skjønner ikke helt det du skrev over her.

Om du virkelig får eggløsning rett etter mensen er ferdig, må du enten ha veldig lang mens, eller eggløsning veldig tidlig i syklusen? Ingen av delene er vanlig eller gunstig om du ønsker å bli gravid. (Det normale er en syklus på ca 28 dager: mens i 4-7 dager, eggløsning dag 14, mensen igjen 14 dager etter det igjen.)

(NB, i motsetning til en graviditetstest får en eggløsningstest stort sett alltid to streker, men den er ikke positiv før begge strekene er like sterke. Om du får positiv test over mange dager har du stort sett eggløsning 24-48 timer etter at testen blir negativ igjen. Men mange dager med positiv eggløsningstest kan også være et tegn på hormonforstyrrelser som f.eks. PCOS. Om du spør i prøverforumet fins det mange med erfaringer og tips.)

Anonymkode: fe71f...e70

Det jeg har uthevet her stemmer faktisk ikke helt, det må være en myte. Da jeg drev å testet etter EL leste jeg alle mulige innfallsvinkler på når EL faktisk skjer ift. positiv EL test.

Den forklaringen du kommer med her skremte meg litt fordi jeg hadde positiv EL test i 4 dager.

En annen forklaring jeg fant sa at EL inntreffer 24-48 etter første positive test, uavhengig av hvor lenge testen er positiv. To tidlige ultralyder nå i graviditeten har bekreftet at EL mest sannsynlig skjedde ganske nøyaktig 24 timer etter første positive EL test. Tipper at dette kan være litt individuelt fra kvinne til kvinne.

Når det gjelder ts, jeg tror du har misforstått hvordan du teller syklus, skaff deg appen Flo og legg inn opplysningene dine der, så vil den hjelpe deg å beregne syklus, samt fortelle deg hvilken syklusdsg du er på! Lykke til i prøvingen! 😊

Anonymkode: da9e4...67c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...